AnonymBruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Samboeren min er konsulent, og styrer dermed sin egen hverdag i stor grad. Han har null forståelse for at jeg ikke alltid kan få fri akkurat når jeg vil. Hvert år sier jeg at det kan være jeg ikke får ferie akkurat nå vi ønsker oss, men det har alltid fungert på et eller annet vis. I fjor fikk jeg en ny stilling på avdelingen, og her er det enda strengere med når man kan ta fri. Det endte i krangling hjemme når samboer absolutt skulle reise midt i juli for å være med på en festival ("vi må bestille billetter snart, jeg kan ikke vente lenger"), som igjen førte til at jeg søkte ferie alt for sent (naturligvis min feil, men jeg ble så stressa av hele situasjonen). Det ble dårlig mottatt på jobb, og jeg fikk streng beskjed om at det ikke var greit - noe jeg er helt enig i! Det der skjer aldri igjen. Årets ferie er i boks, men det var en drakamp som alltid, og jeg merker jeg er dritt lei. Jeg tror rett og slett ikke han forstår hvordan fungerer for fast ansatte. Er lei av å bli sett på som en som skaper problemer, når jeg rett og slett forholder meg til "spillereglene" i arbeidslivet. Ellers har vi det fint sammen, vi har bodd sammen i snart 10 år - det er bare akkurat dette som gjør meg helt sprø. Er det flere som har det sånn? Hvordan løser dere det? Anonymkode: 0ce8c...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli han krangler vel ikke fordi du ikke får fri akkurat når det passer dere, han krangler fordi det er uforutsigbart fordi du ikke har søkt tidligere. Han vil bare forholde seg til når dere skal ha ferie. Det synes jeg ikke er for mye forlangt Anonymkode: c8c6e...681 18 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Har dere virkelig hatt den diskusjonen hvert år? Sliter han med noe siden det aldri går inn? Anonymkode: dcf5b...9e7 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Han høres faktisk mindre begavet ut. Fatter ikke at du gidder. Anonymkode: 3f9f2...642 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): han krangler vel ikke fordi du ikke får fri akkurat når det passer dere, han krangler fordi det er uforutsigbart fordi du ikke har søkt tidligere. Han vil bare forholde seg til når dere skal ha ferie. Det synes jeg ikke er for mye forlangt Anonymkode: c8c6e...681 Tror du misforstår - jeg søkte for sent i fjor fordi det var krangling, ikke motsatt. Greia er at han har null forståelse for at jeg ikke bare automatisk får fri i fellesferien. Han vil bestille ting i januar når jeg ikke får lov å søke en gang før i april. Anonymkode: 0ce8c...c0c 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Ingenting vi krangler så mye om som ferien... 😉 Han er leder, og får dermed to ekstra ferieuker, DET HAR IKKE JEG! Dette mener han bør løses ved at jeg tar ferie uten lønn eller noe, han skjønner visst ikke at jobben uansett må gjøres. Han vil starte ferien i det sekundet vi går ut av døren, jeg vil gjerne chille hjemme en dag før vi drar. Han vil reise til nye og eksotiske steder, jeg er mer der at Europa må da være bra nok. And so on and so on... Fremdeles lykkelig gift da, etter mange år sammen ❤️ Anonymkode: 58446...f4d 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ingenting vi krangler så mye om som ferien... 😉 Han er leder, og får dermed to ekstra ferieuker, DET HAR IKKE JEG! Dette mener han bør løses ved at jeg tar ferie uten lønn eller noe, han skjønner visst ikke at jobben uansett må gjøres. Han vil starte ferien i det sekundet vi går ut av døren, jeg vil gjerne chille hjemme en dag før vi drar. Han vil reise til nye og eksotiske steder, jeg er mer der at Europa må da være bra nok. And so on and so on... Fremdeles lykkelig gift da, etter mange år sammen ❤️ Anonymkode: 58446...f4d Merkelig at en leder kan være så blåst. Anonymkode: 3f9f2...642 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli Er alltid to sider av en sak. Minst. Han ville sikkert sagt noe som at det er umulig å planlegge noe sammen med deg, at du ikke prioriterer og søker tidlig nok, at du ikke virker interessert i å gjøre det samme som han eller feriere med han. Osv osv osv. Prøv å kommunisere. Anonymkode: 0697b...574
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er alltid to sider av en sak. Minst. Han ville sikkert sagt noe som at det er umulig å planlegge noe sammen med deg, at du ikke prioriterer og søker tidlig nok, at du ikke virker interessert i å gjøre det samme som han eller feriere med han. Osv osv osv. Prøv å kommunisere. Anonymkode: 0697b...574 Vel, når man kan det så skal man jo selvsagt søke så tidlig som mulig. Men det er mange som er i jobb der man ikke kan søke om fellesferie før tidgligst mars/april, og da blir det en uting hvis samboer eller andre tuter ørene fulle av "søk nå" etter man har forklart for ørtende gang at man faktisk ikke får søke før en gitt dato, og jeg leser det slik at dette også gjelder TS. For å løse det, så har man muligheten til å bytte yrke (Men da må en evt. samboer være inneforstått med at det fort kan ta 10 år å etablere seg godt i en ny bransje), eller så kan begge være med på tanken om at ikke all ferie må skje sammen. Er man ikke villi til noe kompromiss, så funker ikke forholdet da... Anonymkode: f2d51...43f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli Eksen skulle alltid bestemme når, hvor og hvordan vi skulle feriere og vi måtte begynne planleggingen allerede i romjulen og bestille 1. Januar! På jobben hans hadde de fast ferie-turnus, så han visste alltid når han kunne ta ferie. Jeg ble helt stresset av det, og i tillegg hadde vi rullerende ferie på min jobb (som ikke var avklart før 1.mai). Dette var han klar over, men maste likevel. I tillegg var vi kanskje litt blakke etter julen, men å bestille ferien der vi måtte betale depositum med en gang, var heller ikke lett. Fikk helt vondt i magen,men han ga seg ikke. Bruke kredittkort ble jo løsningen da. Pga dette ble jeg tvunget til å informere sjefen om at jeg hadde bestilt sommerferie allerede i januar og det ble ikke alltid godt mottatt. Spesielt når det gjentok seg hvert år så lenge vi var sammen. Ett år ville jeg bestemme ferien for en gangs skyld. Jeg bestilte og fikset alt, men ikke før i mai (når ferien min var avklart på jobb). Fordi han ikke fikk bestemme ferien, oppførte han seg som et bortskjemt lite barn som ikke fikk viljen sin. For å si det sånn, det ble en liten trivelig ferie. Nå bestemmer jeg ferien helt selv og det er herlig😄 Anonymkode: ea065...8ac 3 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): han krangler vel ikke fordi du ikke får fri akkurat når det passer dere, han krangler fordi det er uforutsigbart fordi du ikke har søkt tidligere. Han vil bare forholde seg til når dere skal ha ferie. Det synes jeg ikke er for mye forlangt Anonymkode: c8c6e...681 Ser denne får like etter like, men ingen ser ut til å ha sett svaret mitt. Så igjen: Det ble krangling i fjor fordi han insisterte på at vi skulle ta ferie i juli, til tross for at jeg har begrensinger på når jeg kan ta ferie. Det har jeg alltid hatt, men i min nye stilling er det enda strengere. Med andre ord søkte jeg sent fordi det var krangling, ikke motsatt. Samboer vil helst bestille ferie i januar/februar, for da er det billigere, og han vil derfor bestemme detaljer i november/desember. Men jeg kan ikke søke før i april! Svar får jeg tidligst 2 uker etter, ofte senere. Maset begynner ofte rundt jul. 🙃 Anonymkode: 0ce8c...c0c 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Eksen skulle alltid bestemme når, hvor og hvordan vi skulle feriere og vi måtte begynne planleggingen allerede i romjulen og bestille 1. Januar! På jobben hans hadde de fast ferie-turnus, så han visste alltid når han kunne ta ferie. Jeg ble helt stresset av det, og i tillegg hadde vi rullerende ferie på min jobb (som ikke var avklart før 1.mai). Dette var han klar over, men maste likevel. [...] Pga dette ble jeg tvunget til å informere sjefen om at jeg hadde bestilt sommerferie allerede i januar og det ble ikke alltid godt mottatt. Spesielt når det gjentok seg hvert år så lenge vi var sammen.en helt selv og det er herlig😄 TS her - akkurat sånn er det for meg også! Jeg sa rett ut til samboer at jeg må velge mellom at han blir litt misfornøyd, og at jeg får problemer på jobben - men jeg tror rett og slett ikke han forstår alvoret i det. Anonymkode: 0ce8c...c0c 2 2
Brunello Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tror du misforstår - jeg søkte for sent i fjor fordi det var krangling, ikke motsatt. Greia er at han har null forståelse for at jeg ikke bare automatisk får fri i fellesferien. Han vil bestille ting i januar når jeg ikke får lov å søke en gang før i april. Anonymkode: 0ce8c...c0c Hva slags sted jobber du? Man kan selvsagt søke ferie når en vil, og det er opp til leder å ta avgjørelse om det innvilges? Som leder kan man gi folk ferie når det passer en fra mai til september. Men man prøver selvsagt å gi alle når de ønsker. Ingen får ferie fra 15 mai om de ikke har bedt om det. Selv gir jeg ferie ved tidlig melding dersom den ansatte begrunner tidspunktet. Eksempelvis at hele storfamilien skal på tur, det er noe spesielt man skal eller partner bare kan få ferie på det tidspunktet. 1 1
bunny_94 Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Hvor finner dere disse mennene? Og hvorfor godtar dere slik oppførsel? Dette hadde vært deal breaker for meg. Ferie er noe begge skal bli enig om og glede seg til. Du får be han ryke og dra på ferie alene om han på død og liv ikke kan vente til du får avklart din ferie. Regelen hjemme hos oss er at den som er mest låst i forhold til jobben mtp ferie, den bestemmer tidspunkt og så tilpasser den andre seg deretter. Er faktisk ikke hokus pokus. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Vi har det samne men omvendt. Mannen jobber i helsevesenet og der er det ikke mulig å avklare ferie før sommer-turnus i april/mai. Så sykt irriterende. Vi jo gjerne bestille rundt jul når det er billigere og før det blir fult. Anonymkode: 1745c...d4b 1
Queen19 Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli Brunello skrev (11 timer siden): Hva slags sted jobber du? Man kan selvsagt søke ferie når en vil, og det er opp til leder å ta avgjørelse om det innvilges? Som leder kan man gi folk ferie når det passer en fra mai til september. Men man prøver selvsagt å gi alle når de ønsker. Ingen får ferie fra 15 mai om de ikke har bedt om det. Selv gir jeg ferie ved tidlig melding dersom den ansatte begrunner tidspunktet. Eksempelvis at hele storfamilien skal på tur, det er noe spesielt man skal eller partner bare kan få ferie på det tidspunktet. Jeg jobber i det offentlige, og selv om vi teknisk sett kan søke når vi vil, får vi uansett ikke svar før alle andre også har søkt. Dvs, jeg kan gjerne søke om sommerferie allerede i januar, men jeg får den ikke avklart før tidligst 1. mai. 2 2
Brunello Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Queen19 skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i det offentlige, og selv om vi teknisk sett kan søke når vi vil, får vi uansett ikke svar før alle andre også har søkt. Dvs, jeg kan gjerne søke om sommerferie allerede i januar, men jeg får den ikke avklart før tidligst 1. mai. Mange jeg kjenner som jobber i det offentlige, inkludert min kone, får avklart dette mye tidligere. Dette har med din arbeidsplass, nærmeste leder eller deg å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli Brunello skrev (Akkurat nå): Mange jeg kjenner som jobber i det offentlige, inkludert min kone, får avklart dette mye tidligere. Dette har med din arbeidsplass, nærmeste leder eller deg å gjøre. Det er ikke vanlig å få avklart dette mye tidligere, dersom man f.eks. jobber på et sykehus. Da er det helt normalt at det avklares i mai, det er som regel akkurat to måneder før ferien skal avvikles. Anonymkode: 44918...7ca 5
Queen19 Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanlig å få avklart dette mye tidligere, dersom man f.eks. jobber på et sykehus. Da er det helt normalt at det avklares i mai, det er som regel akkurat to måneder før ferien skal avvikles. Anonymkode: 44918...7ca Denne skulle ikke være anonym.
AnonymBruker Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli Queen19 skrev (40 minutter siden): Jeg jobber i det offentlige, og selv om vi teknisk sett kan søke når vi vil, får vi uansett ikke svar før alle andre også har søkt. Dvs, jeg kan gjerne søke om sommerferie allerede i januar, men jeg får den ikke avklart før tidligst 1. mai. Ja, akkurat sånn er det for meg (TS) også. Jeg jobber i det offentlige nå, men har også jobbet i det private, og alle steder jeg har jobbet, har det fungert på denne måten - tror det er veldig vanlig? Poenget er jo at bedriften må sørge for at ikke alle er bortreist samtidig. Det ironiske er at min nåværende jobb er raskere enn noe annet sted jeg har jobbet, på å avklare ferie... Anonymkode: 0ce8c...c0c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå