Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊skal ha 3 kollegaer på middag i morgen kveld ? 
kunne tenke meg noen tips til hva du liker best servere ? 
legg gjerne ved oppskrift 😊

Anonymkode: b8629...f83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lasagne med god salat 
En langtidskokt gryte, gjerne Boeuf Bourguignon med hjemmelaget potetmos

Lise Finckenhagen har gode oppskrifter på disse.

Hvis vegetar, Dal Makhani med masse godt tilbehør. Bruker Saritas oppskrift.

Anonymkode: ddcb8...260

Skrevet (endret)

Som en annen har nevnt ovenfor, jeg pleier også å lage Boeuf Bourguignon, eller Biff fra Burgund som det kan oversettes med, det er en gryterett som skal stå og godgjøre seg på komfyren i tre timer. Oksekjøtt (høyrygg), rødvin, løk, gulrøtter osv.  Jeg har en oppskrift jeg har lagt til litt greier i, og har brukt den i mange år. Veldig godt. Min favoritt. Gryteretter er så enkle og servere til gjester, og man har ofte nok til at de som vil kan ta en porsjon til om de har lyst på. Server med godt landbrød og smør f.eks.

Men du finner mange gode oppskrifter på denne franske gryteretten rundt om på nettet. Kikk deg litt rundt og se om du finner en du synes høres ekstra god ut.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarlasagne med feta og spinat!

Anonymkode: fcb8c...f48

Skrevet

Jeg syns Boeuf Bourguignon er veldig godt og en veldig fin høst- eller vintermiddag.

Nå som det er varmt ville jeg gått for noe litt lettere. Jeg lager av og til Fru Timians arvekylling, oppskrift på nettsiden hennes, men om sommeren ender jeg ofte opp med salat og hjemmebakt brød/focaccia.

Jeg har egentlig ikke noen oppskrift når jeg lager salat, men bruker ofte grønn salat, agurk , sukkererter, mango og stekt kylling. Kanskje litt sprøstekt bacon og krutonger i tillegg. Caesardressing passer godt ved siden av, syns jeg.

Eller, hvis jeg skal gjøre det ekstra lettvint, reker og hvitvinsdampede blåskjell servert med loff, smør, majones, aioli og sitron. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

kvit bacalao med chorizo, oliven og gratinert potetmos på toppen..  

Anonymkode: 86066...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn på sommeren står jeg over tunge gryteretter.

Hadde nok gått for noe lettere, selv om det jo er godt. 

Anonymkode: 89e90...6c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Surpølse og kjøttrull

Anonymkode: 0890b...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for masse gode tips 😊

Anonymkode: b8629...f83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ofte en stor porsjon med kremet fiskesuppe. 

Surrer litt sjalottløk i en stekepanne sammen med masse meierismør. Sikter over 1 ss med mel og blander det godt inn. Heller over 1 liter vann og et par terninger fiskebuljong. Heller oppi 3 dl fløte.. Smaker til med salt, pepper og sitronsaft. Evt bittelitt soyasaus som gir en ekstra dybde. Kutter opp små delikate biter eller strimler av gulrot, potet, selleri og lar det småkoke til de er møre. Hiver til slutt oppi terninger av torsk og laks. Skal bare trekke litt. Her må man følge med for å unngå tørr fisk. Pynt med ferskpillede reker - eller server ved siden av om noen ikke liker/tåler det. 

Kjapp og god middag, og oppskriften kan mangedobles og lages på slump. Runstykker, focaccia eller loff er nydelig til.

Anonymkode: 2e0bf...9fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget gresk moussaka synes eg ihvertfall er godt , gjerne med brød til og salat 😋 de har mange oppskrifter på nettet. 

Anonymkode: e186e...90b

AnonymBruker
Skrevet

Cæsarsalat. Bruk en god type bacon til. Revet parmesan. Hvitløksbaguetter eller focaccia med aioli til. 

Avkokt laks med poteter, rømme, agurksalat og dill.

Anonymkode: c46ff...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Røkt torsk med bacon og gulrotstuing. 
Eller svensk, gul fiskesuppe (google), med godt brød til. Vi spiser ikke så mye kjøtt, så her går det mest i fisk, sommer som vinter😄

Anonymkode: 058d2...06c

Skrevet

Kremet spinatpasta eller vanlig pasta. Jeg pleier å bruke kremgo urter som jeg rører ut i melk evt rester av tubeost. 

Grønnsaker: champignon, fersk spinat, rødløk og cherrytomater sammen med spekeskinke er godt til.

Av tilbehør kan man ha salat og foccacia. 

På bildet er det hjemmelaget pasta, men man kan fint kjøpe ferdigpasta og. 

Bildet er ment som illustrasjon.

PXL_20250625_192435219.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale en ovnsrett med kyllinglår, ferske dadler og grønne oliven: https://ottolenghi.co.uk/pages/recipes/roasted-chicken-legs-dates-olives-capers

Til 4 (?) personer kan porsjonen halveres, men bruk gjerne full mengde dadler og oliven - de blir kjempegode. Det smarte med denne retten er at man kan lage den helt ferdig dagen før - den skal marinere i kjøleskapet over natten. Så tar man bare alt i en ildfast form en times tid før servering, og steker ferdig i ovn.

Jeg pleier å ha safranris til, og masse frisk koriander på toppen (det siste står ikke i oppskriften). Nydelig mat, også om sommeren.

Anonymkode: b55d2...b59

AnonymBruker
Skrevet

På denne tiden av året hadde jeg gått godt grilling. 

På høsten og vinteren hadde det blitt en gryte, pizza eller gratinert 

Anonymkode: e17a9...49d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 18.37):

Sånn på sommeren står jeg over tunge gryteretter.

Hadde nok gått for noe lettere, selv om det jo er godt. 

Anonymkode: 89e90...6c5

Kalenderen sier sommer, men det er f.eks 15 grader, grått og regn ute nå. Nesten høstvær. Hadde definitivt klart å få ned en god porsjon gryterett selv om almanakken sier at det er juli :D 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På sommeren inviterer jeg gjerne på supper. F.eks hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og litt ost i, eller fiskesuppe. Serverer hjemmebakt focaccia til, eller gode hvitløksbrød. Norske jordbær til dessert.

Anonymkode: 589e1...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Det var lenge vegetarmoussaka. Den siste tiden har det vært viltgryte med potetmos. Gryte er enkelt å lage større mengder av, og ihvertfall i blant mitt nettverk er visst mine amatørgryter veldig gode 😅

Anonymkode: 8f1ec...10c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager som flere har påpekt mat sesongbasert. Selv om temperaturen er lav mange steder, så har sommeren sine smaker. 

Nå midt på sommeren, og med det antallet gjester, ville jeg laget skalldyrfat. Reker, kreps, dampede blåskjell, krabbeklør. Bakt eller kjøpt foccachia. Laget aioli og mulig en dypping saus av smør. Litt dill og sitron. Null stress for vertskapet. 

Ellers lager jeg ofte noen småretter, om jeg ikke er helt sikker på hva gjestene liker. Italiensk tema; squashruller med ricotta, pasta-pesto-kylling, en tomat-mozarellasala, ruccola-breseolo. Det er også mat som står klar når gjestene kommer, slik at du slipper å løpe på kjøkkenet. 

Kjøper gjerne en hel fisk, og baker den på grillen. Lager en frisk agurksalat til. Og en kremet potetsalat med grønt. 

Anonymkode: 8cce6...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...