AnonymBruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Hei, noen som har gode tips til introduksjon av allergener? Min baby er 4 mnd og har til nå fått smake på eggeplomme blandet med morsmelk. Tenker å introdusere yoghurt naturell og peanøttsmør snart, og holde dette ved like for å ha mindre sjanse for å utvikle allergi. Noen andre som har gjort noe lurt her? Takk for svar 😊😊 Anonymkode: e64fc...228 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, noen som har gode tips til introduksjon av allergener? Min baby er 4 mnd og har til nå fått smake på eggeplomme blandet med morsmelk. Tenker å introdusere yoghurt naturell og peanøttsmør snart, og holde dette ved like for å ha mindre sjanse for å utvikle allergi. Noen andre som har gjort noe lurt her? Takk for svar 😊😊 Anonymkode: e64fc...228 Hvordan har du kommet på denne vanvittige ideen? Anonymkode: b0127...095 1 1
IDGAF Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan har du kommet på denne vanvittige ideen? Anonymkode: b0127...095 Ikke oppdatert deg særlig på forskning de siste årene? 23 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan har du kommet på denne vanvittige ideen? Anonymkode: b0127...095 Forskninger viser man allerede kan begynne med dette fra 3 måneder, så at jeg begynner ved 4 måneder er ikke veldig vanvittig Anonymkode: e64fc...228 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli You get naturell er vel melkeprodukter. Det er vel ikke innafor riktig så tidlig. Uansett nyere forskning eller ei, så er det viktig å ikke innføre alt mulig på engang. Det vil gi magevondt. Men vi som har hatt noen barn før, vi vet jo ikke så mye vi da for alle stoler blindt på nyere forskning 😅. Spesielt førstegangs mødre 😅 Anonymkode: 7d948...869 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Begynte ved 3 mnd. Dyppet finger i peanutsmør og hadde litt på leppen. Og så blandet jeg morsmelk med litt sammalt hvete og dyppet fingeren min i det. Når vi begynte med grøt ved 4 måneder korrigert (pga prematuritet så skulle vi begynne da etter råd fra sykehuset) så lagde jeg grøt på Ida Gran Jansen sin oppskrift, og så hadde jeg i 1 ss sammalt hvetemel når jeg bløtla den samt at når jeg hadde kokt grøten ferdig knakk jeg oppi et egg som jeg rørte inn. I begynnelsen hadde jeg oppi peanutsmør i grøten og, men synes det ble mye peanutsmør-smak av den da så det slutta jeg med. Har heller oppi litt malte mandler når jeg koker grøten og gir nå brødskiver med nøttesmør (baby er nå 7 mnd) Anonymkode: 998fc...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): You get naturell er vel melkeprodukter. Det er vel ikke innafor riktig så tidlig. Uansett nyere forskning eller ei, så er det viktig å ikke innføre alt mulig på engang. Det vil gi magevondt. Men vi som har hatt noen barn før, vi vet jo ikke så mye vi da for alle stoler blindt på nyere forskning 😅. Spesielt førstegangs mødre 😅 Anonymkode: 7d948...869 Rart svar? Anbefalingen i følge PreventADALL er å introdusere et nytt allergen per uke fra 3 måneders alder. Så det er ikke å innføre med alt mulig på en gang. Ting går fremover vet du https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2024/tidlig-introduksjon-av-mat-forebygger-matallergi.html Anonymkode: 998fc...6cb 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): You get naturell er vel melkeprodukter. Det er vel ikke innafor riktig så tidlig. Uansett nyere forskning eller ei, så er det viktig å ikke innføre alt mulig på engang. Det vil gi magevondt. Men vi som har hatt noen barn før, vi vet jo ikke så mye vi da for alle stoler blindt på nyere forskning 😅. Spesielt førstegangs mødre 😅 Anonymkode: 7d948...869 Nyere forskning sier ikke at man skal innføre alt på en gang. Man skal minst vente noen dager mellom nye allergener, gjerne en uke, og det skal være så lite i starten at det ikke gir magevondt, typisk litt på fingeren. Fint å ikke stole blindt på ting, men også dumt å fraråde folk å teste noe som viser seg å redusere risikoen for allergier noe enormt, bare fordi mam er redd for litt magevondt? Ts: Vi gjorde dette, og tok egg aller sist, en god stund etter de andre. Da var han allerede svakt allergisk viste det seg. Jeg ville startet så tidlig som mulig med peanøtter hvertfall, siden det er det allergenet som det har mest effekt å introdusere tidlig, og det er jo ofte også den mest alvorlige allergien. Det virker som jo tidligere man introduserer, jo bedre effekt. Anonymkode: 25bde...f98 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Begynte ved 3 mnd. Dyppet finger i peanutsmør og hadde litt på leppen. Og så blandet jeg morsmelk med litt sammalt hvete og dyppet fingeren min i det. Når vi begynte med grøt ved 4 måneder korrigert (pga prematuritet så skulle vi begynne da etter råd fra sykehuset) så lagde jeg grøt på Ida Gran Jansen sin oppskrift, og så hadde jeg i 1 ss sammalt hvetemel når jeg bløtla den samt at når jeg hadde kokt grøten ferdig knakk jeg oppi et egg som jeg rørte inn. I begynnelsen hadde jeg oppi peanutsmør i grøten og, men synes det ble mye peanutsmør-smak av den da så det slutta jeg med. Har heller oppi litt malte mandler når jeg koker grøten og gir nå brødskiver med nøttesmør (baby er nå 7 mnd) Anonymkode: 998fc...6cb Takk for gode tips!! Ble det ikke seigt da du blandet morsmelk med sammalt hvete? Eller hvordan ble konsistensen? Anonymkode: e64fc...228
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): You get naturell er vel melkeprodukter. Det er vel ikke innafor riktig så tidlig. Uansett nyere forskning eller ei, så er det viktig å ikke innføre alt mulig på engang. Det vil gi magevondt. Men vi som har hatt noen barn før, vi vet jo ikke så mye vi da for alle stoler blindt på nyere forskning 😅. Spesielt førstegangs mødre 😅 Anonymkode: 7d948...869 Tenkte å introdusere ett nytt allergen i uken ca. Og gi det 2-3 dager på rad for å sjekke at baby ikke reagerer på det. Kjipt å ikke tørre å prøve noe nytt… er ikke akkurat sånn at de med barn fra før vet hva som er best ang absolutt alt? Anonymkode: e64fc...228 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Barneleg1 på Instagram har noen gode innlegg om dette! Jeg ga litt på fingeren, og ettersom baby ble større på skje som han fikk veive med. Ga fra vår middag når det passet seg sånn. Nøtter og peanøtter moste jeg bare en eller to av i morter og blandet med avokado eller ga rett på fingeren. Kan også blandes i grøt etterhvert. Fisk fikk han noen flak av fra vår middag. Anonymkode: 80f12...88b 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for gode tips!! Ble det ikke seigt da du blandet morsmelk med sammalt hvete? Eller hvordan ble konsistensen? Anonymkode: e64fc...228 Nei, jeg blanda bare litt (en klype eller to) i et eggeglass sammen med litt melk jeg håndmelka. Så det var helt flytende. Anonymkode: 998fc...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. juli #13 Skrevet 2. juli Jeg introduserte en og en ting, og når alle var i boks lagde jeg en miks som inneholdt alt og fryste ned i isbitformer, så det var lett å ta opp og gi 😊 Anonymkode: 8180d...c57 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg introduserte en og en ting, og når alle var i boks lagde jeg en miks som inneholdt alt og fryste ned i isbitformer, så det var lett å ta opp og gi 😊 Anonymkode: 8180d...c57 Sååå lurt! kan du si hva du gav og hvordan av hver ting? Anonymkode: e64fc...228
AnonymBruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 13.38): You get naturell er vel melkeprodukter. Det er vel ikke innafor riktig så tidlig. Uansett nyere forskning eller ei, så er det viktig å ikke innføre alt mulig på engang. Det vil gi magevondt. Men vi som har hatt noen barn før, vi vet jo ikke så mye vi da for alle stoler blindt på nyere forskning 😅. Spesielt førstegangs mødre 😅 Anonymkode: 7d948...869 Nok et geni som tror at anekdotisk bevis er det samme som forskning, servert sammen med nedlatende holdning. Der er du god. Anonymkode: e116b...0fc 5
katties Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli (endret) IDGAF skrev (På 2.7.2025 den 11.03): Ikke oppdatert deg særlig på forskning de siste årene? Ja, forskningen er oppdatert, men jeg begynte å lure litt også.... håper eggeplommen var kokt, selv om de fleste egg i Norge er trygge. Hvorfor i all verden skal man introdusere yoghurt? Det er ingenting der som skal være et allergen, og melkeprotein binder opp jern, som er ugunstig. Til TS: Det man har forsket på er gluten og nøtter. Det introduseres via f.eks. å gi nøttesmørmengde på størrelsen med et risikorn, eller havregrøt kokt med hvetemel, igjen, små mengder - kanskje 1/8 teskje. Ikke gi rått mel til baby - de har enda så å si null immunsystem og mel er langt ifra sterilt - det kan være både insektstester og bæsj oppi det. Det er noe av grunnen til at mange får vondt i magen av pepperkakedeig. Patogene bakterier er IKKE å anbefale (også iht. hygienehypotesen). Spør gjerne; jeg er bioteknolog med bakgrunn i matvitenskap og har 3 barn. Forresten er det ca 30 år siden man alerede visste dette med introduksjon av allergener, men det tar utrolig lang tid før vanlige folk får beskjed om det, og Norge har vært ekstra treigt på dette. Endret 4. juli av katties 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli katties skrev (17 minutter siden): Ja, forskningen er oppdatert, men jeg begynte å lure litt også.... håper eggeplommen var kokt, selv om de fleste egg i Norge er trygge. Hvorfor i all verden skal man introdusere yoghurt? Det er ingenting der som skal være et allergen, og melkeprotein binder opp jern, som er ugunstig. Til TS: Det man har forsket på er gluten og nøtter. Det introduseres via f.eks. å gi nøttesmørmengde på størrelsen med et risikorn, eller havregrøt kokt med hvetemel, igjen, små mengder - kanskje 1/8 teskje. Ikke gi rått mel til baby - de har enda så å si null immunsystem og mel er langt ifra sterilt - det kan være både insektstester og bæsj oppi det. Det er noe av grunnen til at mange får vondt i magen av pepperkakedeig. Patogene bakterier er IKKE å anbefale (også iht. hygienehypotesen). Spør gjerne; jeg er bioteknolog med bakgrunn i matvitenskap og har 3 barn. Forresten er det ca 30 år siden man alerede visste dette med introduksjon av allergener, men det tar utrolig lang tid før vanlige folk får beskjed om det, og Norge har vært ekstra treigt på dette. Hvis du er bioteknolog burde du vel vite at allergener man utsettes for via yoghurt er melkeprotein (både kasein og myseprotein)…. Melkeprotein sammen med egg, hvete, nøtter og fisk er de man burde innføre tidlig for å redusere sannsynlighet for allergi…. Jeg har ikke begynt å gi henne mat som inneholder jern enda, så det hemmer ingen opptak. Har tenkt å gi henne en liten smak på alt som er innført én gang i uken. Er ikke slik at jeg skal proppe i henne yoghurt hver dag. Er vel først ved 10 måneder dette kan inngå i daglig kost. Og ja…. Eggeplommen var selvsagt helt kokt. Anonymkode: e64fc...228 1 1
katties Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du er bioteknolog burde du vel vite at allergener man utsettes for via yoghurt er melkeprotein (både kasein og myseprotein)…. Melkeprotein sammen med egg, hvete, nøtter og fisk er de man burde innføre tidlig for å redusere sannsynlighet for allergi…. Jeg har ikke begynt å gi henne mat som inneholder jern enda, så det hemmer ingen opptak. Har tenkt å gi henne en liten smak på alt som er innført én gang i uken. Er ikke slik at jeg skal proppe i henne yoghurt hver dag. Er vel først ved 10 måneder dette kan inngå i daglig kost. Og ja…. Eggeplommen var selvsagt helt kokt. Anonymkode: e64fc...228 Melkeprotein trenger man ikke bekymre seg for nå - en del yngre barn er allergiske mot det men det er en av allergener de fleste vokser av seg. Hvor mange voksne har du truffet med melkeproteinallergi? Dét har aldri vært en stor greie. Nøtter er noe helt annet. Man trenger ikke introdusere jern for at melk skal trekke det ut av blodet (høres ikke ut som du tenker store memgder da) - det er noe av problemet. I alle fall så ville jeg ikke brukt tid på melkeprotein. Fisk, egg, nøtter (som det er mange typer av), gluten er de viktige. I tillegg går melkeproteiner over i morsmelk uansett, hvis du selv drikker melk/spiser melkeprodukter. Endret 4. juli av katties
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli katties skrev (1 minutt siden): Melkeprotein trenger man ikke bekymre seg for nå - en del yngre barn er allergiske mot det men det er en av allergener de fleste vokser av seg. Hvor mange voksne har du truffet med melkeproteinallergi? Dét har aldri vært en stor greie. Nøtter er noe helt annet. Man trenger ikke introdusere jern for at melk skal trekke det ut av blodet (høres ikke ut som du tenker store memgder da) - det er noe av problemet. I alle fall så ville jeg ikke brukt tid på melkeprotein. Fisk, egg, nøtter (som det er mange typer av), gluten er de viktige. Greit å prøve å unngå at de blir allergiske mot melkeprotein, selv om de kan vokse det fra seg… jeg jobber på skole hvor flere av barna ikke kunne ha melk fordi de var allergiske mot nettopp dette. Ikke så kjekt. Anonymkode: e64fc...228 1
katties Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Greit å prøve å unngå at de blir allergiske mot melkeprotein, selv om de kan vokse det fra seg… jeg jobber på skole hvor flere av barna ikke kunne ha melk fordi de var allergiske mot nettopp dette. Ikke så kjekt. Anonymkode: e64fc...228 Er heller bedre å jobbe med å minimere sjansene for allergier på litt andre måter: unngå mat med emulgatorer (ofte uktraprosessert mat) da de ikke kun gjør at ingrediensene i mat løser seg i hverandre, men kan også løse opp slimet i tarmene. Skylde ting man har hatt i oppvaskmaskin før man mater baby da oppvaskmiddelrester også løser opp slim i tarmene. Gi frukt og grønnsaker slik at barnet utvikler et godt mikrobiom. Du velger selv, men jeg ville nok brukt minst tid på en allergi som normalt er ufarlig (ikke behagelig, gir magevondt og oppkast), og de fleste vokser av seg. Derimot er nøtter, egg, fisk og skalldyr, soya noe helt annet, alvorlighetsmessig sett. I tillegg får barnet melkeproteiner gjennom morsmelk også - de går over i melken. Så ditt barn har allerede blitt eksponert mange ganger, tenker jeg. Melkeallergi enten har man eller ikke, fra fødsel. Endret 4. juli av katties 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå