AnonymBruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Jeg har en stor balkong, ca 13 kvadrat, der jeg har mange planter. Blant annet har jeg fire tønner på den (vanlig tønnestørrelse) og noen krukker som er fordelt utover. Kan det bli for tungt? Jeg vanner moderat og vannet får rent ut. Balkongen har betonggulv og står på søyler i alle fire hjørner (som bærer også balkongene under min. Bygget er fra 1965. Anonymkode: 1f1b1...184
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli 1965 ja. Da er den ikke bygget for spesielt mye last. Gjetter på at dekket er max 15 cm tykt, og at det bare ligger armering i underkant (bortsett fra ved søyler)? Anonymkode: 9e565...0c7
AnonymBruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Men det høres nesten ut som om balkongen er påbygget i ettertid, så stor balkong var ikke vanlig på 60-tallet. Anonymkode: 9e565...0c7
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Du bør få noen profesjonelle til å sjekke det. Anonymkode: c44f4...8b7 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det høres nesten ut som om balkongen er påbygget i ettertid, så stor balkong var ikke vanlig på 60-tallet. Anonymkode: 9e565...0c7 Ikke uvanlig med så "store" balkonger på blokker bygd på 60-tallet Anonymkode: 55a18...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en stor balkong, ca 13 kvadrat, der jeg har mange planter. Blant annet har jeg fire tønner på den (vanlig tønnestørrelse) og noen krukker som er fordelt utover. Kan det bli for tungt? Jeg vanner moderat og vannet får rent ut. Balkongen har betonggulv og står på søyler i alle fire hjørner (som bærer også balkongene under min. Bygget er fra 1965. Anonymkode: 1f1b1...184 Dette høres ikke tungt ut i det hele tatt (spørs jo så klart hva du har oppi tønnene) Anonymkode: 55a18...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en stor balkong, ca 13 kvadrat, der jeg har mange planter. Blant annet har jeg fire tønner på den (vanlig tønnestørrelse) og noen krukker som er fordelt utover. Kan det bli for tungt? Jeg vanner moderat og vannet får rent ut. Balkongen har betonggulv og står på søyler i alle fire hjørner (som bærer også balkongene under min. Bygget er fra 1965. Anonymkode: 1f1b1...184 Da må du gå tilbake til bygningsforskriftene for den perioden bygget var nytt. Der skal det stå hvilken belastning en altan skal tåle. Så får du trekke fra aldring og slitasje. I tillegg en altan skal og fungere som rømningsvei for både deg og alle i din oppgang. Dette må du og hensynta når du fyller opp med krukker og planter og annet på din veranda. Anonymkode: dcb72...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det høres nesten ut som om balkongen er påbygget i ettertid, så stor balkong var ikke vanlig på 60-tallet. Anonymkode: 9e565...0c7 Har balkong på 18 kvadrat og bygg fra 1964. Ikke bygget på i etterkant Anonymkode: 462fc...cd9
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli TS her. Nå hørte jeg fra en nabo at det opprinnelig var små balkonger, men at de ble bygget på rundt 1990. Det stemmer nok at betongplaten er rundt 15 centimeter tykk. Anonymkode: 1f1b1...184 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): tillegg en altan skal og fungere som rømningsvei for både deg og alle i din oppgang. Nope. Bare rømningsvei for den som bor i leiligheten. Og det er ikke rømningsvei dersom det er to separate trapperom, eller utgang direkte til det fri. Anonymkode: 9e565...0c7
AnonymBruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nope. Bare rømningsvei for den som bor i leiligheten. Og det er ikke rømningsvei dersom det er to separate trapperom, eller utgang direkte til det fri. Anonymkode: 9e565...0c7 Feil. Rømningsvei for alle i oppgangen dersom annen rømningsvei er blokket. Viser til kurs om temaet fra Huseierne. Anonymkode: dcb72...e2c
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Feil. Rømningsvei for alle i oppgangen dersom annen rømningsvei er blokket. Viser til kurs om temaet fra Huseierne. Anonymkode: dcb72...e2c Da har du misforstått. Hver leilighet skal være en branncelle. Rømningsvei skal aldri gå gjennom annen branncelle, med mindre det er fra et rom med sporadisk opphold (feks fra teknisk rom). Hver boenhet skal ha tilstrekkelig antall rømningsveier, som da blir enten tilgang til to trapperom, eller en trapp og tilrettelagt rømningsvindu/balkong, eller utgang direkte til det fri. (Ja, det finnes leiligheter med luker i gulvet på balkongen, hvor man kan ta seg ned til balkongen i leiligheten under, men siden det er vinduer mot balkongen, vil dette ikke være en godkjent rømningsvei på grunn av manglende flammeskjerming). Anonymkode: 9e565...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): TS her. Nå hørte jeg fra en nabo at det opprinnelig var små balkonger, men at de ble bygget på rundt 1990. Det stemmer nok at betongplaten er rundt 15 centimeter tykk. Anonymkode: 1f1b1...184 Antar at dette er et sameie eller et borettslag? Da er det vel aller greiest å spille denne ballen over til styret for å få svar. Siden den ble bygget på i løpet av 90-tallet finnes det sikkert tall og beregninger som styret har tilgang på hvis de graver litt i arkivet. Rent praktisk: du skriver "vanlig tønnestørrelse". Det kan likevel være så mangt... Men for å si det slik: Et 200 liters oljefat fylt met betong veier rett under 500 kilo. Er vel neppe det du har fire av 😉 Men plasseres dette i ytterkant av balkongen er det selvsagt langt i overkant... Tipper du har halve tretønner fylt med jord og planter? Dette er ikke noe vekt å snakke om. 🙂 Anonymkode: ebecd...cda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå