Gå til innhold

Ungdom ble anmeldt etter forferdelig oppførsel fra en ansatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldrene har gjort det. 

Anonymkode: fb0b3...9c0

Men hvem er du i denne saken? Og om du ikke er mor eller far har ikke du noe med å skrive om dette her inne!

Anonymkode: d6395...8a6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en situasjon jeg kjenner til som jeg vil ha deres meninger om. 
En kommunalt ansatt kommer inn i et hjem uten forvarsel og skal ta med seg en ungdom til en institusjon mot sin vilje mens barnet sover. Hun stikker nesa inn på rommet og presenterer seg ikke. Skaper ingen trygghet og forklarer ikke hva som skjer. Hun sier stå opp og pakk tingene dine og sett deg i bilen. 
Ungdlmmen får panikk, gråter og blir redd. 
På vei ut ber ungdommen henne om å hjelpe å ta med en bag med klær, dette sier hun nei til og at ungdommen kan bære selv. Ungdommen reagerer med å spytte på jakka hennes. Hun reagerer med å anmelde ungdommen. 
Dette er jo helt urimelig.. å spytte på en offentlig ansatt er ulovlig. Men å behandle barn på den måten er liksom greit. Reaksjonen fra ungdommen kommer jo fra hennes adferd mot ungdommen. 
Jeg er sjokkert. Hva tenker dere? 
ungommen er ikke voldelig eller truende på noen måte ellers. 

Anonymkode: fb0b3...9c0

Jeg er og sjokkert. Over ungen som spytter på andre folk. 

Anonymkode: 526e7...e65

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (3 timer siden):

Av åpenbare årsaker legger jeg intet i versjonen som fremstilles her, regner med at den kommunalt ansatte også har en versjon av det som skjedde.

Ingen grunn til å lage noe stor sak av dette, slik jeg ser det vil det bare være å skyte seg selv i foten og å vise seg konfliktsøkende heller enn løsningsorientert, at noen står i slike meningsløse kamper sier mest om dem som gjør det (og vil bli brukt mot vedkommende), dropp det toskeskapet!

Hvorfor MÅ du tvile på det som er fortalt her? Hvorfor kan du ikke svare ut fra dette scenarioet? Du svarer jo ikke "feil", når det er dette du har som opplysninger.... 

Anonymkode: 842ab...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normal prosedyre. Den ansatte er pliktig til å anmelde for sin egen sikkerhet samt om det skulle bli en forsikringssak senere så må det alltid foreligge dokumentasjon for arbeidstakeren. Derfor er det best å anmelde eller oppsøke legevakt i alle tilfeller. 

Anonymkode: f8117...2d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper foreldrene blir spyttet på av rasende, utagerende, ukjente ungdommer. Så de kan føle litt på hvor ekkelt det er å være ansatt i bv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor MÅ du tvile på det som er fortalt her? Hvorfor kan du ikke svare ut fra dette scenarioet? Du svarer jo ikke "feil", når det er dette du har som opplysninger.... 

Vedkommende skrev ikke at hen tvilte på versjonen, men la ikke noe mer i den da hen og vet det finnes en versjon til. To forskjellige ting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er ikke jeg den du har svar, men jeg har relativt god erfaring med denne problemstillingen.

Årsaken til at noen betviler slike historier som er gjenfortalt, eller historier som finner sted på et forum er fordi i 97% av tilfellene så gjengis ikke hendelsesforløpet korrekt. Og historiene er alltid i favør av (fyll inn lekmann) mens den ansatte skal alltids tas. 

Anonymkode: f8117...2d5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var du der og vet at det er akkurat slik det skjedde. De som er i en slik situasjon har en tendens til å pynte på historier til sitt fordel, så jeg hadde tatt det med en klype salt.

Anonymkode: 9c304...cac

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen kunne sagt at "da må jeg gå to ganger" fremfor å spytte.

Jeg tror også det mangler mye av historien her, TS. Er du ikke selv mor eller far i saken anbefaler jeg å lære å ta det du hører om slike saker med en klype salt. Som mininum bør du forstå perspektivet og hensikten til den som forteller, folk er ikke objektive men gir en versjon som styrker deres del av saken. 

Anonymkode: 82e6c...659

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (2 timer siden):

Det er ikke greit å spytte på noen som ber deg om bære tingene dine selv. Hva feiler det deg egentlig?

Hvem har sagt det er ok? Men kanskje denne ungdommen var så fortvilet og redd i situasjonen at han/henne ikke visste hvordan å reagere, og følte seg helt hjelpesløs? Forsvarer det ikke, men jeg hadde også blitt redd/fortvilet og ikke gjort som jeg pleier, hvis noen hadde røsket meg opp av sengen og tatt meg med mot min vilje. Blir rett og slett kvalm! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Ingen normale, høflige, uskyldige ungdommer blir hentet ut av senga for å tvangsinnlegges på institusjon. 

Spyttingen var nok bare toppen av kransekaka. 

Jo, det kan være barnevernet som vil ha barnet bort fra familien fordi barnet ikke har det bra i familien, og derfor kommer og henter det med makt når det ikke vil selv.... Har sett dette selv hos naboer... Naboen fikk vedtak om at barna skulle i forsterhjem. Eldste ville ikke, og ble hentet med makt når han lå og sov. Barnvernet møtte opp med politi og tok han med med makt. Han var livredd, sint og hylgren om en annen! Barna kom tilbake etter noen mnd. Gutten var preget av dette i lang, lang tid 😕 Dette var en veldig grei og pliktoppfyllende gutt, men han ville være hjemme hos mamma.... 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er og sjokkert. Over ungen som spytter på andre folk. 

Hjelpe meg! Et barn/ungdom som blir røsket med på denne måte, må man klare å se igjennom en reaksjon som dette på! For en gjeng med ufølsomme folk det er her inne!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke hele historien rett gjenfortalt. Bv kommer ikke uten noe forvarsel å henter en ungdom, dere var vel forberedt? Litt greit å vite hvorfor denne ungdommen ble hentet også, omsorgssvikt i hjemmet?

Anonymkode: d9110...40a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva var den forferdelige oppførselen til den ansatte? Det var kanskje hverken pedagogisk eller høflig, men «forferdelig» er et sterkt ord.

Anonymkode: bb713...047

Du syns ikke at å hente ut et barn midt på natta uten å forklare hva som skjer og hvorfor det skjer er forferdelig?

Anonymkode: 35251...039

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er nok ikke hele historien rett gjenfortalt. Bv kommer ikke uten noe forvarsel å henter en ungdom, dere var vel forberedt? Litt greit å vite hvorfor denne ungdommen ble hentet også, omsorgssvikt i hjemmet?

Anonymkode: d9110...40a

Det er jo ikke sikkert ungen var forberedt. 

At barnet motsetter seg å bli sendt på institusjon når man vet hva som skjer på slike steder, er ikke så rart. 

De aller fleste mennesker vil motsette seg å bli tvangsflyttet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du syns ikke at å hente ut et barn midt på natta uten å forklare hva som skjer og hvorfor det skjer er forferdelig?

Slik gerilja-taktikk er brutalt, så absolutt, men dette er ikke noe de gjør til normalt.  Dette gjør de bare hvis det er snakk om at ungdommen kommer til å stikke av, utagere, bli voldelige, og yte motstand hvis ungdommen er forberedt, eller de henter ungdommen på dagtid.

Anonymkode: 03933...aa8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende at den ansatte kunne oppført seg bedre.

Men det jeg reagerer mest på her, er at det virker som de voksne rundt burde prøve å bry seg mest om hvordan de kan hjelpe ungdommen, i stedet for å bli veldig opptatt av ytre hendelser som dette.

Jwg vet det er vanlig når man står i slike vanskelige situasjoner, å ubevisst finne ytre faktorer og mennesker å legge frustrasjon, sinne, fortvilelse på. Men det hjelper ikke ungdommen, dessverre.

Anonymkode: 29c52...714

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor står det at det var midt på natten?

Så vidt jeg har skjønt, er det som oftest en god grunn dersom bv henter barn uten forvarsel.

Anonymkode: bb713...047

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvem er du i denne saken? Og om du ikke er mor eller far har ikke du noe med å skrive om dette her inne!

Anonymkode: d6395...8a6

Ingen burde skrive om en hendelse som er så gjenkjenbar. Det er ikke mange ungdommer som flyttes på institusjon daglig. 

Jeg har lært fra Barnevernet vi vil ha fjernet at foreldre er uskyldige i 99% av tilfellene. Synes de selv i hvert fall.

Anonymkode: 1a170...961

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det står ingen steder at dette skjedde midt på natta, det står at ungdommen sov, så det kunne like gjerne skjedd om morgenen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...