AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Barnet mitt ble døpt som 1 åring. Nå er han 14 år, har aldri praktisert religionen han er døpt inn i. Han ønsker å si at han ikke er døpt når noen spør (i konf-alder er det mange spørsmål om dette tydeligvis). Eller at han var døpt men at den er trukket tilbake. Jeg selv er ikke religiøs. Og har svært lite peiling på dåp og slikt. Kan man reversere en dåp? Altså trekke den tilbake? Eller er det bare å melde seg ut av trossamfunnet, og så teller ikke dåpen lengre? Anonymkode: 19a20...9cb
AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli Nei, det går ikke an å gjøre om en dåpshandling. Men det er vel ikke noe problem å si at han er døpt men ikke troende? Anonymkode: 4cc02...a01 12 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Man kan ikke gjøre den om nei, den har jo fortsatt skjedd. Men han kan melde seg ut av trossamfunnet og si som sant er, han ble døpt fordi omsorgspersonene hans syntes deres tro eller tradisjon var viktigere enn hans samtykke. Hele konseptet dåp er ganske forkastelig. Kan man ikke samtykke så burde man ikke kunne meldes inn i trossamfunn eller utøves religion mot. Anonymkode: bdc47...049 13 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Han kan meldes ut av kirken https://www.kirken.no/innmelding Anonymkode: 703b9...b24 5
aksase Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Nei, du kan ikke trekke tilbake en dåp. Men man kan melde seg ut av Kirken som man ble innmeldt i ved dåpen. Det er vel det nærmeste man kommer å omgjøre en dåp. 11
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Kan ikke "udøpe seg", men han kan jo melde seg ut av statskirken. Anonymkode: c42e5...496 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Man kan avkrefte tro ved å la være å konfirmere seg. Anonymkode: 97f31...15c 12 2
pop up bruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli Du trekker det på en måte tilbake ved å ikke konfirmere deg kirkelig, ved at dåpen ikke bekreftes. Han kan også melde seg ut av den norske kirke. 5 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli Jeg ble døpt som barn, men tror ikke på barnedåp (men troendes dåp). Jeg ser ikke på det jeg var igjennom som noe «ekte» for min egen del, men noe mine foreldre valgte. Om en ikke tror på det så har det heller ikke samme verdi. Det har skjedd, men er satt på spisses litt skvetting med vann. Sier ikke det for å snakke ned dåpen, men for å si noe om mine tanker, som faktisk fremdeles er praktiserende kristen, men legger ingenting i barnedåpen. Jeg er døpt som voksen med full neddykkelse, som er det jeg tror på. En del av det å vokse opp er å måtte forholde seg til at foreldre har tatt ulike valg som en må ta stilling til om en selv vil stå fast ved eller velge noe annet. Det gjelder seg utdanning, hvor en vil bo, kost, fritidsaktiviteter, eller ting som tro. Anonymkode: cd09d...0f8 6 1
Gaia Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli Han kan jo bare lyve og si at han ikke er døpt, og så melde seg ut av kirka? 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Man kan melde seg ut. Evt melde seg inn i et livsynssamfunn som passer bedre. Så hvis noen spør om han er døpt, kan han bare svare "Jeg meldte meg ut". Anonymkode: 7c7c2...5fd 4 2
Saralie Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barnet mitt ble døpt som 1 åring. Nå er han 14 år, har aldri praktisert religionen han er døpt inn i. Han ønsker å si at han ikke er døpt når noen spør (i konf-alder er det mange spørsmål om dette tydeligvis). Eller at han var døpt men at den er trukket tilbake. Jeg selv er ikke religiøs. Og har svært lite peiling på dåp og slikt. Kan man reversere en dåp? Altså trekke den tilbake? Eller er det bare å melde seg ut av trossamfunnet, og så teller ikke dåpen lengre? Anonymkode: 19a20...9cb Dere melder han ut av statskirken, case closed. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli Dersom han ikke tror på guden så har jo dåpen nada å si. Anonymkode: 94fd9...251 3
Mandagsunge Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli Nei. Kristendomen er ikkje ein organisasjon der du blir strøket frå lista når du sluttar å betale kontingent. Er han døypt så er han døypt og høyrer Herren til. Sakramentet gjeld sjølv om han melder seg ut av kyrkja som gjennomførte det. For å seie det sånn: det var ein grunn til at eg ikkje døypte ungen min. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt ble døpt som 1 åring. Nå er han 14 år, har aldri praktisert religionen han er døpt inn i. Han ønsker å si at han ikke er døpt når noen spør (i konf-alder er det mange spørsmål om dette tydeligvis). Eller at han var døpt men at den er trukket tilbake. Jeg selv er ikke religiøs. Og har svært lite peiling på dåp og slikt. Kan man reversere en dåp? Altså trekke den tilbake? Eller er det bare å melde seg ut av trossamfunnet, og så teller ikke dåpen lengre? Anonymkode: 19a20...9cb Dåpen teller jo fortsatt, det er jo en utført handling. Hjelpes meg av voksne folk. Du kan melde ut barnet av statskirken om det er der han stå, når han er 15 kan han selv gjøre det. Men han vil for alltid være døpt Anonymkode: 28fb7...726 6
Grüner Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt ble døpt som 1 åring. Nå er han 14 år, har aldri praktisert religionen han er døpt inn i. Han ønsker å si at han ikke er døpt når noen spør (i konf-alder er det mange spørsmål om dette tydeligvis). Eller at han var døpt men at den er trukket tilbake. Jeg selv er ikke religiøs. Og har svært lite peiling på dåp og slikt. Kan man reversere en dåp? Altså trekke den tilbake? Eller er det bare å melde seg ut av trossamfunnet, og så teller ikke dåpen lengre? Anonymkode: 19a20...9cb Er barnet døpt, så er det døpt. Men når hen er 15 år kan hen selv melde seg ut av kirken. Når det er sagt, så er det veldig mange som er både døpt og konfirmert, men som aldri går i kirken eller anser seg selv som religiøse. Endret 1. juli av Grüner 1
Catch22 Skrevet fredag kl 03:43 #17 Skrevet fredag kl 03:43 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 21.10): Barnet mitt ble døpt som 1 åring. Nå er han 14 år, har aldri praktisert religionen han er døpt inn i. Han ønsker å si at han ikke er døpt når noen spør (i konf-alder er det mange spørsmål om dette tydeligvis). Eller at han var døpt men at den er trukket tilbake. Jeg selv er ikke religiøs. Og har svært lite peiling på dåp og slikt. Kan man reversere en dåp? Altså trekke den tilbake? Eller er det bare å melde seg ut av trossamfunnet, og så teller ikke dåpen lengre? Anonymkode: 19a20...9cb Dette er egentlig et veldig interessant spørsmål, og I mine, og bibelens øyne (om jeg ikke tar feil), skal ikke spedbarn døpes. Det var voksne som døptes i Jordan elven og vanndåpen handler om omvendelse og bekjennelse av sine synder, og om det går rett for seg, om man er oppriktig, så kan man motta det som heter Den Hellige Ånds dåp. Dette er jo selvsagt ikke noe et spedbarn kan ta stilling til. Kanskje kunne konfirmasjonen være et sted hvor man tok stilling til slikt, om man mener en konfirmant er moden nok for det. Hvis ikke bør man vente til man er myndig. Det som i praksis skjer i kirken er at man skvetter litt vann på spedbarnets hode og sier jeg døper deg i faderen, sønnen og Den hellige ånds navn, og hvilket navn er faderen, sønnen og den hellige ånds navn? Det er det ingen som vet, og i hvert fall ikke presten som feilaktrig døper et spedbarn som hverken trenger omvendelse for sine synder, og som heller ikke er i stand til å forstå hva som foregår. Så man døpes i faderens (Guds) sønnen (Jesus) og den hellige ånds navn - og får likevel sin fars etternavn og et eget fornavn... Hvor er logikken? Guds navn er skapelsesordet som ble til menneske og inneholder alt det skapte. Dette ordet/navnet er usigelig, for hvordan skal et menneske klare å uttale ALT i ett ord? Det er umulig og derfor finnes det en lang rekke navn på Gud, for det er jo ingen som vet det egentlige navnet... Selv Jesus har flere navn, og den hellige ånd. Hvem er hun?? Ordet for ånd var et hunkjønnsord på hebraisk og aremeisk, og ble først et hankjønnsord i den latinske oversettelsen. I den greske ble det brukt et intetkjønnsord og i den Niceanske trosbekjennelsen ble alt maskulint og HAN... Det er også merkelig at man ikke kan angre eller reversere en dåp som åpenbart ikke er rett. Men kanskje kan man melde seg ut av kirken og skifte navn. Da gjelder jo ikke dåpen lenger. Navn på Gud: Elohim, Jahve, JHVH, EL, Eli, Adonai, Ha Shem, Jehova, Eloah og mange flere Navn på Jesus: Jesus – Jeshua, Josva, Imanuel, - "Yeshua" (hebraisk), "Iesoús" (gresk), og "Isa" (arabisk) og mange flere Så om noe forstår poenget med å døpe spedbarn, opplys oss gjerne Endret fredag kl 03:47 av Catch22 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:30 #18 Skrevet fredag kl 04:30 Bare meld han ut om han ikke er det og kjør borgerlig konfirmasjon. Enkelt og greit. Bare si han får passe på kirken litt, jeg er ikke døpt og hadde borgerlig konfirmasjon, og allikevel har kirken ‘meldt meg inn’ hele 2 ganger. Og jeg har måttet melde meg selv ut hver gang. Har funnet det ut ved tilfeldigheter. Er jo ulovlig av de å gjøre (før fikk de vel statlig støtte per medlem, usikker på hvordan dette er nå). Anonymkode: c4fd9...856 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:47 #19 Skrevet fredag kl 04:47 Til dere som babler om «statskirken»: Det har ikke vært statskirke i Norge på mange år. Anonymkode: 2537d...748 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:09 #20 Skrevet fredag kl 05:09 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Bare meld han ut om han ikke er det og kjør borgerlig konfirmasjon. Enkelt og greit. Anonymkode: c4fd9...856 Det er jo bare å la være å konfirmere seg også. Det er mest vanlig her (Oslo/omegn), hvis man ikke er veldig troende eller tradisjonell. Anonymkode: 08ffd...f1a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå