AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Er det noe vits i en vakthund som er rundt 10 kilo? Den er vell for liten eller? Anonymkode: d9a85...3d0
Tabris Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli For liten for hva? Små hunder er varslere, ikke voktere. De varsler til eier kommer og løser situasjonen. En voktere løser situasjonen selv. 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Min 7 kg tunge dsg er en veldig god vakthund. Hun sier fra om alle som kommer, men hun stopper dem jo ikke, så det kommer an på hva du mener hunden skal kunne 😊 Anonymkode: c8d3e...409 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Tabris skrev (23 minutter siden): For liten for hva? Små hunder er varslere, ikke voktere. De varsler til eier kommer og løser situasjonen. En voktere løser situasjonen selv. Men mellomstore hunder da? Hvilke raser er voktere? Anonymkode: d9a85...3d0
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Tabris skrev (1 time siden): For liten for hva? Små hunder er varslere, ikke voktere. De varsler til eier kommer og løser situasjonen. En voktere løser situasjonen selv. Det står ofte i rasestandard at hunderasen er en meget god vakthund men samtidig så er de så små. Finnes det store hunderaser som også er en meget god vakthund? Kan store også være varslere? Anonymkode: d9a85...3d0
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Har en liten yorkie på 3-4 kg. Den sier fra for den minste ting. Snerten og enkel Anonymkode: bd55f...2c2
Tabris Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men mellomstore hunder da? Hvilke raser er voktere? Anonymkode: d9a85...3d0 Voktere er som regel hunder som molossere, schäfere el. lign. Av mellomstore har vi lapphund, men det var mest for rein. Voktere er laget for å løse problemet selv, og må derfor være veldig selvstendig, stødig og ha mot og aggresjon nok til å skremme bort evt inntrengere. Du kan lese mer her: https://no.wikipedia.org/wiki/Vokterhund AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det står ofte i rasestandard at hunderasen er en meget god vakthund men samtidig så er de så små. Finnes det store hunderaser som også er en meget god vakthund? Kan store også være varslere? Anonymkode: d9a85...3d0 At de er "meget god vakthund" betyr som regel at de følger med på omgivelsene, får med seg bevegelser og lyd, og har lav terskel for å bjeffe. Store hunder kan også være varslere. 3
PITTY Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli (endret) Jeg har en varsler på 5 kg. I tillegg prøver den seg på djevelutdrivelse😆. Det hender jeg får et anfall med brekninger/oppkast og hvorpå jeg må løpe ut på badet. Dette er pga en spiserørs skade. Når hunden merker at det skjer flyr hun etter meg og bjeffer/varsler, nafser og tilslutt hvis brekningene varer en stund, løper inn/bort til kona for å varsle/be om at hun ordner opp. Hunden er svært lettet når anfallet mitt er over. Ville sikkert vært noen tullinger som så dette som et angrep fra hundens side og kjeftet på den. Jeg pleier etter anfallet å takke for hjelpen. Endret 2. juli av PITTY 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli Hvilke store hunder er varslere? Anonymkode: d9a85...3d0
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke store hunder er varslere? Anonymkode: d9a85...3d0 Alle størrelser Anonymkode: 4e034...a6c
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli Min lille tror den er en vakthund og blir skikkelig grov i målet når hun ser noe rart. Så de som romsterer utenfor har null mulighet til å høre om det er min 11kg Whippet eller en diger muskelbunt som er innenfor døra. Skulle noen derimot bryte seg inn vil hun kun overfalle med kjærlighet og nysgjerrighet. Whippeter bjeffer vanligvis ikke, jeg har fått den ene som elsker å gjøre det. Hun er bare merkelig, men verdens søteste. Anonymkode: 4e3ec...07b 1
Nutz Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Hva legger du i vakthund? En som varsler eller en som vokter?
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilke store hunder er varslere? Anonymkode: d9a85...3d0 Alle spisshunder f.eks har gjerne lav terskel for å varsle og kommunisere ved bjeffing generelt. Anonymkode: b0cce...808
AnonymBruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Nutz skrev (10 timer siden): Hva legger du i vakthund? En som varsler eller en som vokter? Begge deler. Hvilke raser er en varsler? Og hvilke raser er en vokter? Anonymkode: d9a85...3d0
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vakt-_og_vokterhunder Her er de tradisjonelle vakt- og vokterhundene. Så har du en hel del små raser som gjerne kategoriseres som tempelhunder. Disse er typiske varslere. Spisshunder, som nevnt over, har også lav terskel for å bjeffe (og dermed varsle). Så har dette selvfølgelig sin bakside, uten trening kan det fort bli mye bjeffing på alt og ingenting. Til plage for en selv og andre ... Anonymkode: 1aa0b...0fb
Anononyma Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli (endret) Hva mener du med vakthund da? Vi har en på 5 kg som bjeffer seg halvt i hjel om noen nærmer seg hjemmet. Han gjør en utmerket jobb som varsler og jeg må innrømme at jeg føler meg tryggere når mannen f.eks jobber natt fordi jeg vet at hunden er på 24/7 og jeg (og eventuelle skurker) får beskjed i god tid dersom noen skulle prøve seg på noe Detsom du er ute etter en stor hund til å beskytte deg/hjemmet ville jeg kanskje vurdert Schafer, Doberman eller Rottweiler, men usikker på hvor mye de evt varsler i forkant av typ innbrudd. Endret 4. juli av Anononyma 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #17 Skrevet 5. juli Jeg har en shiba, ca 12 kilo. Han varsler når det kommer folk men er stille ellers så det er veldig praktisk. Men vil uansett ikke anbefale rasen med mindre du er spesielt interessert, de komme med en rekke særheter og er enormt tunge å trene. Den passer ikke for så mange egentlig. Anonymkode: fb978...83d
Nutz Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 22.51): Begge deler. Hvilke raser er en varsler? Og hvilke raser er en vokter? Anonymkode: d9a85...3d0 Dersom du ikke kan såpass ville jeg holdt meg til en som varsler. En vokter er svært krevende og ikke noe en hvermannsen bør eie. De fleste hunder varsler når det kommer folk på døren 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 9.01): https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vakt-_og_vokterhunder Her er de tradisjonelle vakt- og vokterhundene. Så har du en hel del små raser som gjerne kategoriseres som tempelhunder. Disse er typiske varslere. Spisshunder, som nevnt over, har også lav terskel for å bjeffe (og dermed varsle). Så har dette selvfølgelig sin bakside, uten trening kan det fort bli mye bjeffing på alt og ingenting. Til plage for en selv og andre ... Anonymkode: 1aa0b...0fb Men gjeterhundene står ikke der? Feks. malanois og schæfer. Anonymkode: 79c1a...c86
AnonymBruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men gjeterhundene står ikke der? Feks. malanois og schæfer. Anonymkode: 79c1a...c86 Nei, det er jo gjetere. Og det heter malinois. Anonymkode: 4e034...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå