Gå til innhold

Strammere økonomi og utspekulerte butikk-giganter som tjener milliarder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha fått strammere økonomi pga høyere rente og høyere priser på varer, har jeg begynt med budsjett og ukesmeny.

Følger da ukentlig med på kundeaviser fra mine lokale matbutikker. Men det er spesielt en butikk som merker seg ut og har aldri varene i butikken som de annonserer tilbud på. Jeg spør de ansatte i butikken og de sier at varen som er tilbud på, har ikke butikksjefen bestilt inn, men får det neste uke. Men da er jo ikke varen lenger på tilbud.... 

Tenker: gjør butikksjefen det bevisst for å spare penger eller hva? Irriterer meg og det har skjedd flere ganger.

I tillegg har jeg Æ Rema 1000 sin "fordelsapp" . Har opplevd flere ganger at de varene jeg får som personlig priskutt, nei de varene har de ikke i butikken eller får varen neste uke. WTF ? Eller at varen plutselig er mye dyrere den uken jeg får priskuttet og hva betyr 15% av i rabatt da? Ingen verdens ting.

Har ingen tillit til disse butikkene lenger.

Får sikkert dritt tilbake nå fra butikk-innehavere over hele landet, men kom ikke her å si at disse butikk-kjedene sliter. Skryter stadig ute i media om millionoverskudd, på lik linje som strømselskaper, forsikringsselskaper og ikke minst bankene.

Coop meg her og Trumf meg der, bare reinspikka lureri

Anonymkode: 3fe15...d2c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg har jeg Æ Rema 1000 sin "fordelsapp"

Også lurer du på hvorfor prisene stiger? De laget da ikke appen for å være snille med de som velger å la seg overvåke. 

Anonymkode: 4217a...e8c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Rema tjente 4.4 milliarder før skatt på en omsetning på 149 milliarder, ca 2.3 % profitt.

Jeg hadde følt meg lurt hvis jeg hadde hatt denne avkastningen på mine penger, Ræva 1000 app er bedre en ingenting det er min innstilling. 

Mat er dyr i Norge fordi vi har Trump størrelse toll på mat import til Norge samt at vi vedlikeholder tungrodde bønder og 100%  bonde eide salgsledd mellom. Samt at den norske krona ikke er verdt spesielt mye lengre, som som driver opp alle kostnader for de som betaler i NOK.

Nortura, Tine, Gartnerhallen og Felleskjøpet er 100% bonde eid.

BAMA har dypt samarbeid med Gartnerhallen.

Tine hadde en omsetning på 28,7 milliarder i 2024 og tjente 2,1 milliarder ca 7.3 % 3 gangen av REMA men selvfølgelig er det Reitan som har all skyld.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Rema tjente 4.4 milliarder før skatt på en omsetning på 149 milliarder, ca 2.3 % profitt.

Jeg hadde følt meg lurt hvis jeg hadde hatt denne avkastningen på mine penger, Ræva 1000 app er bedre en ingenting det er min innstilling. 

Mat er dyr i Norge fordi vi har Trump størrelse toll på mat import til Norge samt at vi vedlikeholder tungrodde bønder og 100%  bonde eide salgsledd mellom. Samt at den norske krona ikke er verdt spesielt mye lengre,m som driver opp alle kostnader for de som betaler i NOK.

Dette er eksempel på galskapen i kapitalisme uten statelig kontroll. Bare selskapet har stor nok omsetning betyr ikke milliard overskudd noe siden det regnes i prosent. Jeg er for overskudd som går til ansatte, ikke galskapen i aksjeselskap. Bonden, transportøren, kjøpmannen, produsenten bør ha overskudd, ikke aksjeeiere.

Anonymkode: dd063...baf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er eksempel på galskapen i kapitalisme uten statelig kontroll. Bare selskapet har stor nok omsetning betyr ikke milliard overskudd noe siden det regnes i prosent. Jeg er for overskudd som går til ansatte, ikke galskapen i aksjeselskap. Bonden, transportøren, kjøpmannen, produsenten bør ha overskudd, ikke aksjeeiere.

Da må de ansatte også bidra med kapaital til oppstart, men det vil du vel ikke, bare oppside og ingen risk.

• Liker 3
Skrevet (endret)
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Mat er dyr i Norge fordi vi har Trump størrelse toll på mat import til Norge samt at vi vedlikeholder tungrodde bønder og 100%  bonde eide salgsledd mellom. Samt at den norske krona ikke er verdt spesielt mye lengre, som som driver opp alle kostnader for de som betaler i NOK.

Alt blir dyrere fordi pengene våre devalueres mye mer enn de forteller deg hvert år. Lønningene stiger ikke i nærheten av hvor mye pengeverdien går nedover. Det beste beviset på det er å se hvor mange årslønner du måtte betale for et hus på 80 tallet/90 tallet/2000 tallet og nå. 

Endret av Gratis
  • Nyttig 1
Skrevet
Gratis skrev (Akkurat nå):

Alt blir dyrere fordi pengene våre devalueres mye mer enn de forteller deg hvert år. Lønningene stiger ikke i nærheten av hvor mye pengeverdien går nedover. Det beste beviset på det er å se hvor mange årslønner du måtte betale for et hus på 80 tallet/90 tallet/2000 tallet og nå. 

Dette er helt klart en av hovedgrunnene til at Norsk mat priser skyter fart, ikke bare importen men også kraftprisen som omsettes i EURO før vi betaler den i NOK.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Da må de ansatte også bidra med kapaital til oppstart, men det vil du vel ikke, bare oppside og ingen risk.

Alle små firmaer startes av personer med egenkapital eller lån og tilskudd. Det er når selskap tas på børs galskapen begynner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle små firmaer startes av personer med egenkapital eller lån og tilskudd. Det er når selskap tas på børs galskapen begynner. 

Eller rettelse når de blir et aksjeselskap. Vet at Rema ikke er på børsen.

• Liker 1
Skrevet

Aksjer og utbytte gjelder alle firma ikke bare de som er på børs, ironisk nok er ikke REMA på børs så hva sier du til det?

Skrevet

Eller rettelse når de blir et aksjeselskap. Vet at Rema ikke er på børsen.

Alle privat eide selskaper AS er aksjeselskap. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Alle privat eide selskaper AS er aksjeselskap. 

De fleste bønder er selvstendig næringsdrivende, ikke As. Samme med mange transportører.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste bønder er selvstendig næringsdrivende, ikke As. Samme med mange transportører.

Hva har det med din motvilje mot ubytte og aksjegalskapen til privat eide selskaper å gjøre?

Halvparten av disse "selvstendig næringsdrivende" er hobbybønder med full eller delvis jobb ved siden av, de har bare odel og burde slutte å være bønder. La proffene drive effektivt

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ikke eierene skal få avkastning på sin investering hvorfor skal de da invitere? Hvorfor skal noen drive noe som helst hvis de ikke tjener på det?

Anonymkode: 8be33...7e5

AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (1 time siden):

Hovedgrunnen til det er at presset på boliger i attraktive områder har mangedoblet seg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo faktisk ganske dumt av dem

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Etter å ha fått strammere økonomi pga høyere rente og høyere priser på varer, har jeg begynt med budsjett og ukesmeny.

Følger da ukentlig med på kundeaviser fra mine lokale matbutikker. Men det er spesielt en butikk som merker seg ut og har aldri varene i butikken som de annonserer tilbud på. Jeg spør de ansatte i butikken og de sier at varen som er tilbud på, har ikke butikksjefen bestilt inn, men får det neste uke. Men da er jo ikke varen lenger på tilbud.... 

Tenker: gjør butikksjefen det bevisst for å spare penger eller hva? Irriterer meg og det har skjedd flere ganger.

I tillegg har jeg Æ Rema 1000 sin "fordelsapp" . Har opplevd flere ganger at de varene jeg får som personlig priskutt, nei de varene har de ikke i butikken eller får varen neste uke. WTF ? Eller at varen plutselig er mye dyrere den uken jeg får priskuttet og hva betyr 15% av i rabatt da? Ingen verdens ting.

Har ingen tillit til disse butikkene lenger.

Får sikkert dritt tilbake nå fra butikk-innehavere over hele landet, men kom ikke her å si at disse butikk-kjedene sliter. Skryter stadig ute i media om millionoverskudd, på lik linje som strømselskaper, forsikringsselskaper og ikke minst bankene.

Coop meg her og Trumf meg der, bare reinspikka lureri

Noen av oss har lest tilbudsavisene nesten hele livet, hver søndag. 

Det du hevder er at en butikk kjede har tilbud som ikke finnes i butikken? 
Vi har en butikk, som tidvis har samme problemet. Men møter vi opp i butikken, og varen er utsolgt, så får vi en «verdisjekk» en lapp på at vi får så mange vi oppgir å ville ha av varen, neste uke, til tilbudspris. Service for gode kunder! 

Dette gjorde de hos Elkjøp og for x antall år siden og følgelig ikke ett nytt konsept. 

Anonymkode: 3504f...bfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen av oss har lest tilbudsavisene nesten hele livet, hver søndag. 

Det du hevder er at en butikk kjede har tilbud som ikke finnes i butikken? 
Vi har en butikk, som tidvis har samme problemet. Men møter vi opp i butikken, og varen er utsolgt, så får vi en «verdisjekk» en lapp på at vi får så mange vi oppgir å ville ha av varen, neste uke, til tilbudspris. Service for gode kunder! 

Dette gjorde de hos Elkjøp og for x antall år siden og følgelig ikke ett nytt konsept. 

De butikkansatte bare hever skuldrene og et blikk som sier: kan dessverre ikke hjelpe deg. Kom tilbake neste uke. Lite kundevennlig og provoserer meg veldig mtp på hvor dyrt det er blitt å handle mat nå.

Jeg har begynt å handle andre steder nå, men har jo likevel lyst å benytte meg av tilbud når ting er som de er.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (12 timer siden):

Jeg hadde følt meg lurt hvis jeg hadde hatt denne avkastningen på mine penger,

Bare så du er klar over det, omsetning er ikke dine penger eller din formue. Viktig å finregne før en føler sge lurt, jeg tviler på at rema gutta føler seg lurt :) 

Anonymkode: f1ca3...b78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De butikkansatte bare hever skuldrene og et blikk som sier: kan dessverre ikke hjelpe deg. Kom tilbake neste uke. Lite kundevennlig og provoserer meg veldig mtp på hvor dyrt det er blitt å handle mat nå.

Jeg har begynt å handle andre steder nå, men har jo likevel lyst å benytte meg av tilbud når ting er som de er.

Da må du begynne å stille mandag morgen for å få tilbudet da.

Er det Joker det her er snakk om så gjelder tilbudene deres fra tirsdags morgen. Stå opp 15. min tidligere og gå innom butikken før du går på jobb, dersom du jobber da? Så får du tilbudene dine. Å være løsningsorientert, er ofte løsningen på trivielle problemer på KG. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...