Gå til innhold

Kjøpe leilighet med en venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Kutteren
Skrevet

Jeg og en venninne skal kjøpe en leilighet sammen og må i den forbindelse ta opp lån. I banken fikk vi beskjed om at det ikke var mulig å dele opp lånet på hver av oss, slik at vi hver stod ansvarlig for våre 800 000. Banken har deretter sendt ut brev til den ene av oss med både kontoopplysninger etc som tilhører den andre. De har også satt opp kontonummer som tilhører en av oss som fast trekk konto for lånet. Uten at vi har avtalt noe om dette.

Vi har enda ikke undertegnet lånepapirene, men på fredag fikk min venninne brev i posten med avtalen. Der står bla at "vi har notert at du har søkt livsforsikring og aksept for dette vedlegges lånesøknad". Vi har enda ikke søkt om livsforsikring, da jeg også finner uttalelsen til lånerådgiver merkelig på dette området.

Han mener at vi skal tegne livsforsikring på 1 000 000 hver, som skal tilfalle den andre parten om en av oss faller i fra. Saken er jo den at vi er ikke gift, kjærester e.l. Vi bare kjøper en leilighet i sammen. Er det da naturlig at den andre skal få nedbetalt hele min del av lånet om jeg dør?. Trodde jeg selv kunne bestemme hvem min livsforsikring skulle tilfalle?

Noen som har noen innspill til dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Merkelige saker.

Det er nok ikke en vanlig livsforsikring, men en såkalt kontoforsikring det er snakk om. Disse forsikringene er lagt opp slik at folk som er kjærester/samboere/partnere/gifte skal kunne sikre hverandre i tilfelle av at en part faller fra. Du bør heller ha en forsikring som begunstiger noen som er arveberettiget etter deg.

Endret av hera
Skrevet

Kanskje de tror dere har inngått partnerskap.....og derfor snakker om livsforsikring

Gjest Gjest
Skrevet

Tak for svar

Nei, de vet at vi ikke har inngått partnerskap.

Men er det noen som vet om en har mulighet for å dele lånet formelt. Leiligheten koster 1,6 mill. Vi er da ansvarlig for 800 000 hver. Men dersom lånet står felles blir det jo ugunstig å betale mer ned på lånet om en ønsker det (hvis jeg feks ser at jeg har mulighet å betale inn 50 000 feks, så vil jo dette også nedbetale den andre sitt lån.....og jeg har da egentlig bare innbetalt 25 000)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor banken ikke vil gi dere separate lån. Jeg har kjøpt leilighet sammen med en kollega, og vi har hvert vårt lån på leiligheten. Vi er imidlertid realkausjonister for hverandre (har med andre ord godtatt at banken kan selge leiligheten hvis den andre parten misligholder sitt lån) da det ikke er mulig for banken å ta pant i en ideell halvpart av en leilighet. Vi måtte også ha lån i samme bank pga det med førsteprioritet, men hadde som sagt ikke noe problem med å få hvert vårt lån.

Skrevet

Kan dere ikke ta opp et lån hver da? Det blir jo dobbelt opp av gebyrer.men kanskje greiere å holde orden på!

Skrevet

Jeg ville uansett ikke ha benyttet den banken du nevner her. Finn en annen!

Det skal nevnes at bankene ofte prøver å selge dere det som gagner banken. Altså det de tjener mest på.

Gjest leser
Skrevet

I avisa Nordlys sitt boligmagasin idag står det faktisk en artikkel om sameiere, slik som deg og din venninne. I den forbindelse er en advokat intervjuet, han er leder i Huseiernes Landsforbund. Han sier at at man bør ta opp to lån. Og videre:

"- Før en sameiekontrakt inngås er det mye å tenke på. Jeg har ni hovedpunkter på min huskeliste, og 29 underpunkter, om ting mulige sameiere skal drøfte og gjennomgå før det investeres."

Tror du finner artikkelen her:

http://www.nordlys.no/pdf-nordlys/boligavi...icle1092483.ece

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Du bør heller ha en forsikring som begunstiger noen som er arveberettiget etter deg.

Det du sier her er bare tull, og det ser ut som mange her har misforstått poenget med livsforsikring. Å tegne livsforsikring på hverandre når man kjøper leilighet sammen er ett veldig godt råd, som dere uansett bør følge. Livsforsikring er ikke noe man tegner for at noen skal tjene penger når man dør, det er noe man tegner for at noen ikke skal lide økonomisk skade dersom man dør. Og når man kjøper en leilighet sammen, enten dere deler lånet eller tar hvert deres, så vil den som sitter gjen få store økonomiske problemer dersom den ene i verste fall skulle dø, og man ikke har gjensidig forsikring mot dette.

Har inntrykk av at dere også er relativt unge, og da koster det lite å tegne en slik forsikring, som sparer dere for veldig mye, dersom det skulle skje noe med en av dere. Dersom noen av dere i tillegg har barn eller andre som vil lide økonomisk for at dere dør, så kan de også inkluderes i forsikringen, ved at man setter av ulike beløp osv, eller har flere forsikringer.

Det at dere ikke får hvert deres lån derimot ville jeg også skjekket opp mot en annen bank, for sikkerhets skyld. Men her kan forklaringen eventuelt være at en av dere stiller sterkere enn den andre, og at dere derfor bare kan få lån sammen. Uansett bør dere tegne en slik livsforsikring, for å sikre hverandre, siden dere ellers vil lide økonomisk skade dersom den andre dør.

Når det gjelder å selge det som banken tjener på er det slik at det vil være enklest og best for banken å gi dere separate lån, så dette er neppe tilfellet med lånet. Forsikringen ville jeg nok også hentet inn tilbud på fra ett utenforstående forsikringsselskap, for å sammenligne. (Dere bør også sjekke med flere banker hvem som kan gi det gunstigste lånet, og ikke bare slå til på første og beste der heller.)

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet sammen med kjærsten min snart... Vi har fått lån og greier.. Og vi er KJEMPEfornøyd med banken.. Jeg kan på det varmeste anbefale DNB NOR!

Skrevet
Jeg skal kjøpe leilighet sammen med kjærsten min snart... Vi har fått lån og greier.. Og vi er KJEMPEfornøyd med banken.. Jeg kan på det varmeste anbefale DNB NOR!

Det kan ikke jeg! Fikk særdeles dårlige betingelser på lån der, til tross for at jeg hadde sparekonto og BSU i banken.

Fikk langt gunstigere tilbud fra banker jeg ikke hadde noe forhold til fra før.

Men Nordea var værst, de påsto hardnakket at jeg ikke hadde noe kundeforhold med dem, så de ville ikke engang tilby lån! :overrasket: Til tross for at jeg hadde hatt lønnskonto der de siste 5 årene.

Satt til slutt med OBOS og Postbanken, som ga de beste totoaltilbudene.

Skrevet (endret)

Dobbelt

Endret av Sensommerbruden
Skrevet

Jeg har akkuratt kjøpt leilighet sammen med ei vennine. Og da var det ikke noe problem å ha delt lån. Trodde det var vanlig jeg... Vi bruker forskjellige banker.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er veldig lurt å ha gjensidig livsforsikring dersom dere eier en bolig sammen. Dersom du dør, vil dine foreldre (ev barn) arve din halvpart av leiligheten. Ikke så gunstig for din veninne, akkurat. Du kan ikke skrive testamente og bestemme at din veninne skal arve din del av leiligheten, pga. regler om pliktdelsarv osv. Derimot vil din veninne "få" gjelden din, siden dere har felles lån og hun dermed er ansvarlig også for din del. Hun kommer altså til å sitte skikkelig i suppa. 1 hel gjeld, og 1/2 leilighet, som ikke er bare bare å selge fordi noen andre eier den andre halvparten...

Dersom du har en livsforsikring med deg selv som begunstiget, vil dine foreldre arve halvparten av leiligheten OG din formue (altså forsikringspengene). Dersom din veninne har livsforsikring på deg, vil forsikringspengene bli hennes, og hun kan kjøpe ut dine foreldre fra leiligheten. Dermed eier hun hele leiligheten, og dine foreldre har fått penger i stedet for en halvparten av en liten leilighet de ikke har bruk for.

Var det sånn noenlunde forståelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...