Gå til innhold

Når er barn store nok til å sove i egen etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva folk tenker. Vi har barna på ett felles knøttlite soverom i 1. etg. Nå, skulle gjerne ha fått de opp på hvert sitt rom i 2. etg. Men lurer på om de er for små til å sove i en annen etg. Fra oss. 

Det er jo dette med Brann jeg tenker mest på, det er en egen branntrapp i den etasjen, men når er de gamle nok til å greie det? 

Anonymkode: 0da08...91f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig nye hus eller noe som er laget slik at man har soverom spredt, er vandt til at alle soverom er i en etasje.

Selv hadde jeg ikke vært komfortabel med å sove i en annen etasje enn barna mine så jeg hadde aldri gått for et slik hus.

Men tenker de må iallfall være skolealder og dere må ha brannøvelser. Skikkelige brannvarslere på hver rom er et minimum.

Anonymkode: 83f66...4ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huset vårt er lagt opp sånn at vi må sove i 3. etg og barna i 1. etg. 

Vi har rett og slett derfor blitt nødt til å ha mammaseng + 1 barn i 1 etg og pappaseng + 1 barn i 3 etg 🙈 men vi har en 3-åring og en baby.

Må nok leve litt i hver vår etasje noen år fremover, tenker at begge barna sover i 1 etg etter hvert, der er soverommene rett ved utgangsdør så de må være store nok til å forstå at de skal rett ut ved evt brannalarm, ikke opp og lete etter oss. Nærmere skolealder tenker jeg.

Anonymkode: 9ae68...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Når de våkner av brannalarmen og natta og brannøvelse er gjenomført (må øves på jevnlig)

Anonymkode: 79949...3d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår ville ikke før han var 11

Anonymkode: 784f3...471

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på hva folk tenker. Vi har barna på ett felles knøttlite soverom i 1. etg. Nå, skulle gjerne ha fått de opp på hvert sitt rom i 2. etg. Men lurer på om de er for små til å sove i en annen etg. Fra oss. 

Det er jo dette med Brann jeg tenker mest på, det er en egen branntrapp i den etasjen, men når er de gamle nok til å greie det? 

Meget misvisende tittel. Da egen seng, eget rom og en etasje over de voksne er vist forskjellig.

De kan sove i egen seng helt tiden. Ville aldri hatt dem en etasje over meg, da jeg fysisk kunne blitt hindret i å komme meg opp dit. 

Jeg ville sovet øverst, selvfølgelig.

Om noen må hoppe ut av vinduet, skal det bli meg. Ikke mine små som må reddes ut av brannkonstabler 

Anonymkode: c9b5b...3a1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Meget misvisende tittel. Da egen seng, eget rom og en etasje over de voksne er vist forskjellig.

De kan sove i egen seng helt tiden. Ville aldri hatt dem en etasje over meg, da jeg fysisk kunne blitt hindret i å komme meg opp dit. 

Jeg ville sovet øverst, selvfølgelig.

Om noen må hoppe ut av vinduet, skal det bli meg. Ikke mine små som må reddes ut av brannkonstabler 

Anonymkode: c9b5b...3a1

Hvordan er det misvisende? Det er egen etasje jeg spør om, også i overskriften.

Ingen må hoppe ut av noe vindu, vi har branntrapp ned fra en veranda. soverommene har utgang direkte til denne verandaen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt barna sovende i etasjen over, en etasje ned ok. Føler det er mer anturlig og enklere for barna komme seg ut, samme med oss å hjelpe dem om noe skjer

Anonymkode: 48b8a...04a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri evt når de er over 18

Anonymkode: 43b35...93e

AnonymBruker
Skrevet

Bra spørsmål! Har lurt på dette selv, og tenker det må være ok når barna er 7-8, men det er kanskje for tidlig? 

Alle barna i barneflokken må jo være "trapptrygge" før eldste kan sove i egen etasje. Hvis ikke må jo de eldste åpne trappegrind om de skal gå i trappa på natta. 

De fleste moderne hus jeg har kjennskap til har soverom i flere etasjer. Lurer på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: cadba...8bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra spørsmål! Har lurt på dette selv, og tenker det må være ok når barna er 7-8, men det er kanskje for tidlig? 

Alle barna i barneflokken må jo være "trapptrygge" før eldste kan sove i egen etasje. Hvis ikke må jo de eldste åpne trappegrind om de skal gå i trappa på natta. 

De fleste moderne hus jeg har kjennskap til har soverom i flere etasjer. Lurer på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: cadba...8bc

Jeg tenker at på sikt er det deilig for alle parter. Har ikke behov for å ligge vegg i vegg med en tenåring. 

• Liker 1
Skrevet

hatt det fra barna sov på dine rom rundt 1 år.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn våkner ofte ikke av brannalarmer. Bare å søke det opp. Så som et MINIMUM må det være seriekobla brannvarslere på alle rom.

Én etasje over så er de kanskje klare når de er 7-10? Begynt på skolen og greier mye selv. Men de må selvfølgelig øve på brannøvelse, samt være helt trygge selv. Ikke gøy å våkne redd på natta og så tør man ikke gå ned til soverommet til foreldre.

Anonymkode: 1eb18...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg det er flere faktorer som spiller inn, blant annet alder på barna. Vi har brannvarslere med tidlig røykdeteksjon i alle rom (10 stk) som er seriekoblet. I tillegg er huset nytt, trelags gipsvegger overalt (brenner saktere), så vi er komfortable med å sove i en annen etasje enn barna på 2 og 4. 

Anonymkode: 8e6e4...bfd

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (17 timer siden):

hatt det fra barna sov på dine rom rundt 1 år.. 

🙈🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår var 1½ når han flyttet på eget rom i etasjen under, vi sover alle bedre nå. Blir det brann får vi løpe ned til ham eller knuse vinduet hans og gå inn. Det er på bakkeplan, lett tilgjengelig.

Anonymkode: 5f5d1...6ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vår var 1½ når han flyttet på eget rom i etasjen under, vi sover alle bedre nå. Blir det brann får vi løpe ned til ham eller knuse vinduet hans og gå inn. Det er på bakkeplan, lett tilgjengelig.

Anonymkode: 5f5d1...6ea

Skjønner virkelig ikke at dere tør

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor legger ikke de voksne seg i øverste etasjen da? Da kan barna ligge nede?

Eller alle legger seg opp siden du synes å forklare at to soverom er større i øvre etasje? Barna på ett rom og de voksne på et annet? 
Etter gårsdagens bil som durte inn i husveggen så er jeg mer skeptisk til å ha barn, voksne og soverom i underetasje. 

Anonymkode: 506dc...902

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner virkelig ikke at dere tør

Hvor tungt en sover og hvor det brenner er avgjørende for hvordan og hvor raskt man kommer seg ut om natta. 💤 

Finnes folk som er langt mer risikovillig enn dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger ikke de voksne seg i øverste etasjen da? Da kan barna ligge nede?

Eller alle legger seg opp siden du synes å forklare at to soverom er større i øvre etasje? Barna på ett rom og de voksne på et annet? 
Etter gårsdagens bil som durte inn i husveggen så er jeg mer skeptisk til å ha barn, voksne og soverom i underetasje

Det er da ikke noe bedre? Vi er fremdeles i forskjellige etasjer, og da ville ett barn fått et stort rom, og et et knøttlite. 

Halve poenget er jo at barna trenger hvert sitt rom. 

Det er ikke snakk om barna i en underetasje, men i 2. etg. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...