Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe første bolig og trenger hjelp med regnestykket. 

Har fått finansieringsbevis på 3,4 (inklusive 500k i egenkapital) og hvis jeg makser lånet må jeg betale 16500 på det i måneden. Dette beregnet i Nordeas boliglånskalkulator med rente på 5,5%. Jeg er under 33 år.

Personen i banken jeg har hatt kontakt med sier at han ikke kan love noe om rente, men at den mest sannsynlig blir en bit under 5,44. Dette høres høyt ut, da en jeg kjenner over 33 år har rente på 5,2. 

Hvordan skal jeg tenke? Renten vil ha stor betydning for hvor mye jeg egentlig klarer å betale i måneden, og da hvor høyt jeg kan by. Er det noen som har gode råd i dette?

Endret av Idse
Skrevet

Hovedregelen er at du kan låne inntil 5 ganger din årlige inntekt, og at du må ha 10% egenkapital. I tillegg må du kunne tåle en renteøkning på 3 prosentpoeng eller minst 7%

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke at renten kan stige. 

Så hvis banken sier du mest sannsynlig får rente på 5,4, så kalkuler med 5,8. 

Banken har allerede tatt høyde for at renten kan stige mye mer enn det når de ga deg finansieringsbevis. Men sjansen for at rentene stiger mye på kort tid er ikke så stor. 

Anonymkode: c3bab...c9e

• Liker 1
Skrevet
Idse skrev (På 1.7.2025 den 18.30):

Jeg skal kjøpe første bolig og trenger hjelp med regnestykket. 

Har fått finansieringsbevis på 3,4 (inklusive 500k i egenkapital) og hvis jeg makser lånet må jeg betale 16500 på det i måneden. Dette beregnet i Nordeas boliglånskalkulator med rente på 5,5%. Jeg er under 33 år.

Personen i banken jeg har hatt kontakt med sier at han ikke kan love noe om rente, men at den mest sannsynlig blir en bit under 5,44. Dette høres høyt ut, da en jeg kjenner over 33 år har rente på 5,2. 

Hvordan skal jeg tenke? Renten vil ha stor betydning for hvor mye jeg egentlig klarer å betale i måneden, og da hvor høyt jeg kan by. Er det noen som har gode råd i dette?

Vel, om du er misfornøyd med bankens tilbud og tjenester får man et finansieringsbevis i en annen bank. Men det kan også være helt akseptabelt å gjennomføre huskjøpet med det finansieringsbeviset du har og bytte bank etter en måned om du får et bedre tilbud et annet sted. 

Eller i det minste true med det. Koster rundt 500kr i tinglysningsgebyr å bytte bank, og de fleste banker har ikke gebyrer for slikt. 

Når det er sagt er Nordea blant mine minst likte banker. Gjennom tidene. Dårlig nettbank, dårlig app, treg kundeservice, har flere nivåer med lojalitetsprogrammer. BankID på absolutt ALT du skal gjøre av betalinger, inkludert betale e-fakturaer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...