Gå til innhold

Ta del i forskningsprosjekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet over et forskningsprosjekt som trenger frivillige, og jeg kan tenke meg å ta del men er usikker på hvordan dette foregår. Det innebærer visst rundt 5 undersøkelser der de fleste vil finne sted i Oslo. Jeg studerer og jobber deltid med veldig fleksibel hverdag, så det er ikke noe problem å ta fri for å komme til undersøkelsene, men vil forskningsprosjektet i så fall dekke transport/hotell/mat om nødvendig? Er det kompensasjon for å ta del i slike prosjekter? Jeg kan tenke meg at det ikke er mye penger i så fall siden de sikkert ikke vil at folk skal ta del bare for å få betalt, men det hadde likevel vært nyttig å vite (står ikke noe om det på informasjonssiden). 

Er det noen som vet om man blir informert om resultatet av alle undersøkelsene? Det dreier seg generelt om helse, og jeg vil anta at de informerer hvis det fanges opp noe som bør henvises til lege/spesialist, men er det vanlig at de gir tilbakemelding også om det ikke er noe ute av det vanlige som kommer frem? Får man greie på det hvis det viser seg at man har visse gener som har økt risiko for sykdom, for eksempel?

Anonymkode: c9931...681

Skrevet

Sjelden kompensasjon ved slikt. Eneste fordelen er god, tett og gratis medisinsk oppfølgning og ev. medisiner. 

Anonymkode: 2ec83...11a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble med i et forskningsprosjekt i går, var hos en spesialist men betalte ikke noe for timen hos henne. Skal også på rehabilitering etterhvert, det skal jeg heller ikke betale for. Det står i papirene at jeg ikke skal ha utgifter med dette, så reise, og eventuelt hotellopphold for de som bor langt unna, vil bli dekket.

du har rett til innsyn i dine egne papirer.

Anonymkode: e348c...503

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har kommet over et forskningsprosjekt som trenger frivillige, og jeg kan tenke meg å ta del men er usikker på hvordan dette foregår. Det innebærer visst rundt 5 undersøkelser der de fleste vil finne sted i Oslo. Jeg studerer og jobber deltid med veldig fleksibel hverdag, så det er ikke noe problem å ta fri for å komme til undersøkelsene, men vil forskningsprosjektet i så fall dekke transport/hotell/mat om nødvendig? Er det kompensasjon for å ta del i slike prosjekter? Jeg kan tenke meg at det ikke er mye penger i så fall siden de sikkert ikke vil at folk skal ta del bare for å få betalt, men det hadde likevel vært nyttig å vite (står ikke noe om det på informasjonssiden). 

Er det noen som vet om man blir informert om resultatet av alle undersøkelsene? Det dreier seg generelt om helse, og jeg vil anta at de informerer hvis det fanges opp noe som bør henvises til lege/spesialist, men er det vanlig at de gir tilbakemelding også om det ikke er noe ute av det vanlige som kommer frem? Får man greie på det hvis det viser seg at man har visse gener som har økt risiko for sykdom, for eksempel?

Du må dekke rimelige utgifter selv. Du kan ikke forvente at prosjektet betaler hotell eller reiser langveis i fra. 
Penger til forskning er meget begrenset, og de kaster ikke forskningsmidler ut av vinduet på hotell ol. 
Kompensasjon er at du hjelper verden med å få kunnskap. 
Forskere forsker, de er ikke leger som behandler eller henviser videre når de forsker. Da er de «studenter» som forsker. 

Anonymkode: 9fdff...503

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan få dekke dine utgifter, men det varierer fra prosjekt til prosjekt. Men alle slike prosjekter krever at en avtale underskrives, og all slik informasjon vil du få der, så da ser du om dette gjelder for akkurat dette prosjektet.

Skrevet

Kommer helt an på prosjektet, er det knyttet til sjeldne diagnoser/grupper så er de nok mer villige enn om det er «effekt av styrketrening mot fedme». Jeg fikk dekket parkeringsavgift på sykehuset (dritdyrt) for et prosjekt jeg var med på. Da var det et prosjekt som det var relativt vanskelig å finne deltakere til (gravide med en diagnose). 

Anonymkode: f7403...4e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kommer helt an på prosjektet, er det knyttet til sjeldne diagnoser/grupper så er de nok mer villige enn om det er «effekt av styrketrening mot fedme». Jeg fikk dekket parkeringsavgift på sykehuset (dritdyrt) for et prosjekt jeg var med på. Da var det et prosjekt som det var relativt vanskelig å finne deltakere til (gravide med en diagnose). 

Anonymkode: f7403...4e0

Ved sjeldne diagnoser er folk gjerne spredt over hele landet. Der er og få personer til å delta i forskningsprosjekter. 
Da gjøres mye via fjern undersøkelse, både for å spare utgifter men og for å spare respondentenes belastning ved å reise. 
Ved sjeldne sykdommer sykdommer melder heller ikke respondenter seg selv, men «sjelden-legene» deres tar kontakt og spør om diagnoseinnehaver kan tenke seg å delta. Dette er og for å unngå å få folk som mener de kan være i sjelden diagnose gruppene til å melde seg. Man er ved denne fremgangsmåten sikre på at det er en innehaver av en sjelden diagnose man ønsker og får inn i forskningsprosjektet. 

Anonymkode: 9fdff...503

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...