AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Eller er også firma felles eie mellom ektefellene? Er snakk om et holdingselskap. Dette er privat hytte og bil som forelder og steforeldre har sammen. Anonymkode: 3c205...41d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller er også firma felles eie mellom ektefellene? Er snakk om et holdingselskap. Dette er privat hytte og bil som forelder og steforeldre har sammen. Anonymkode: 3c205...41d Nei, alt de gjør når de lever har ingenting med arv å gjøre, så arv kan du ikke miste. Ellers kan selvfølgelig eiendeler overføres både hit og dit så lenge man lever. Og takk og pris for det! Hvem som eier firmaet kan du se på proff.no blant annet. Anonymkode: 0b9c6...311 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Ja ok jeg formulerte meg nok litt upresist. Hvis mor og stefar ikke ønsker at jeg arver noe så kan de overføre alt til han? Anonymkode: 3c205...41d 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Da må det være reelt særeie. Hvis ikke skal det deles mellom ektefellene. Anonymkode: 70879...07d 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Eller ved å skrive testamentet der jeg kun får pliktarv fra mor? Anonymkode: 3c205...41d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja ok jeg formulerte meg nok litt upresist. Hvis mor og stefar ikke ønsker at jeg arver noe så kan de overføre alt til han? Anonymkode: 3c205...41d Ja. Folk står fritt til å gjøre hva de vil med sine eiendeler og verdier så lenge de er i live. Arv er ikke arv før noen faktisk er død. Anonymkode: 9cc47...2b1 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Jeg vet, men det er greit å vite at de ikke ønsker at jeg skal arve noe. Anonymkode: 3c205...41d 2
Hensatt Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja ok jeg formulerte meg nok litt upresist. Hvis mor og stefar ikke ønsker at jeg arver noe så kan de overføre alt til han? Anonymkode: 3c205...41d Det kan hun ja. Hun kan også gi bort huset sitt til Fretex eller hvem hun vil så lenge hun lever. Man kan gjøre hva man vil med sine egne eiendeler så lenge man lever. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli Hensatt skrev (Akkurat nå): Det kan hun ja. Hun kan også gi bort huset sitt til Fretex eller hvem hun vil så lenge hun lever. Man kan gjøre hva man vil med sine egne eiendeler så lenge man lever. Selvfølgelig. Jeg bare ønsker å finne ut om det er sånn at hun/de ikke ønsker at jeg skal arve noe etter dem. Og synes det er vanskelig å spørre direkte. Anonymkode: 3c205...41d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli Hensatt skrev (4 minutter siden): Det kan hun ja. Hun kan også gi bort huset sitt til Fretex eller hvem hun vil så lenge hun lever. Man kan gjøre hva man vil med sine egne eiendeler så lenge man lever. Jeg ønsker egentlig om det er slik at de planlegger for at jeg skal få minst mulig når de går bort. Jeg har ikke sagt at de ikke kan gjøre det hvis de ønsker. Jeg synes ikke det er særlig hyggelig gjort av dem å jobbe for at jeg skal få arve noe i så tilfelle men de har selvfølgelig lov til å gjøre det. Hyggelig hvis de hadde donert alt til Fretex eller annen veldedighet da men det er nok ikke tilfelle her. Anonymkode: 3c205...41d 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker egentlig om det er slik at de planlegger for at jeg skal få minst mulig når de går bort. Jeg har ikke sagt at de ikke kan gjøre det hvis de ønsker. Jeg synes ikke det er særlig hyggelig gjort av dem å jobbe for at jeg skal få arve noe i så tilfelle men de har selvfølgelig lov til å gjøre det. Hyggelig hvis de hadde donert alt til Fretex eller annen veldedighet da men det er nok ikke tilfelle her. Anonymkode: 3c205...41d *jobbe for at jeg ikke skal arve noe. Beklager skrive feil. Anonymkode: 3c205...41d
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker egentlig om det er slik at de planlegger for at jeg skal få minst mulig når de går bort. Jeg har ikke sagt at de ikke kan gjøre det hvis de ønsker. Jeg synes ikke det er særlig hyggelig gjort av dem å jobbe for at jeg skal få arve noe i så tilfelle men de har selvfølgelig lov til å gjøre det. Hyggelig hvis de hadde donert alt til Fretex eller annen veldedighet da men det er nok ikke tilfelle her. Anonymkode: 3c205...41d Regner med forholdet mellom dere ikke er spekulert bra? Det er ganske enkelt å hindre særkullsbarn i å arve, men det innebærer betydelig risiko for den forelderen som da overfører verdiene sine til sin partner. Ved skilsmisse står vedkommende igjen uten noe. Ellers er det selvsagt enkelt og risikofritt å skrive testamente hvor arven til barnet reduseres til pliktarven. Tolker deg slik at dere har et dårlig forhold. Det beste du kan gjøre er kanskje å la være å si noe om dette. Kanskje de ikke tenker så mye på arv. Uansett er arv noe du ikke har rett på før en person er død. Før den tid kan man gjøre som man vil med eiendelene, og du har igjen rettigheter. Anonymkode: 840f0...545 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli Det er veldig utidig og frekt, å sitte å vente og følge med på hva to voksne, kompetente mennesker velger å gjøre med sine eiendeler i avvente av arven din. Venter du bare på at de skal dø? Om de vil bruke opp hver krone de eier, så er det demmes valg - ikke ditt. Ja, det er kjekt å få litt arv - men det er ikke noe alle og enhver får. Du har ingenting du skulle sagt og det er ikke din business å si noe heller.. Pass dine egne saker Anonymkode: 57410...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig utidig og frekt, å sitte å vente og følge med på hva to voksne, kompetente mennesker velger å gjøre med sine eiendeler i avvente av arven din. Venter du bare på at de skal dø? Om de vil bruke opp hver krone de eier, så er det demmes valg - ikke ditt. Ja, det er kjekt å få litt arv - men det er ikke noe alle og enhver får. Du har ingenting du skulle sagt og det er ikke din business å si noe heller.. Pass dine egne saker Anonymkode: 57410...c8a Har jeg sagt at det ikke er deres valg hva de vil bruke penger på eller at jeg sitter å venter på arv? Anonymkode: 3c205...41d 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig utidig og frekt, å sitte å vente og følge med på hva to voksne, kompetente mennesker velger å gjøre med sine eiendeler i avvente av arven din. Venter du bare på at de skal dø? Om de vil bruke opp hver krone de eier, så er det demmes valg - ikke ditt. Ja, det er kjekt å få litt arv - men det er ikke noe alle og enhver får. Du har ingenting du skulle sagt og det er ikke din business å si noe heller.. Pass dine egne saker Anonymkode: 57410...c8a Og vanlig bil har lite verdi sett i det hele. Lever foreldrene i 20-30år til så vil de jo trolig bytte bil flere ganger så lite trolig at bilen de har nå er den de eier når de dør. Anonymkode: 96158...610 1
Fremmed fugl Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja. Folk står fritt til å gjøre hva de vil med sine eiendeler og verdier så lenge de er i live. Arv er ikke arv før noen faktisk er død. Anonymkode: 9cc47...2b1 Ikke helt, hvis en disposisjon fremstår som å trikse med arv så kan arveloven tre inn. Ting er ikke sort vit og ukomplisert. Da hadde vi ikke trengt jurister. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Eller er også firma felles eie mellom ektefellene? Er snakk om et holdingselskap. Dette er privat hytte og bil som forelder og steforeldre har sammen. Anonymkode: 3c205...41d De kan skrive hus, hytte og bil over på steforeldre ja, da er din fremtidige arv tapt Anonymkode: 2b258...6c1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har jeg sagt at det ikke er deres valg hva de vil bruke penger på eller at jeg sitter å venter på arv? Anonymkode: 3c205...41d Men hvorfor er dette viktig for deg? Anonymkode: f45d5...258 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #19 Skrevet 1. juli Fremmed fugl skrev (Akkurat nå): Ikke helt, hvis en disposisjon fremstår som å trikse med arv så kan arveloven tre inn. Ting er ikke sort vit og ukomplisert. Da hadde vi ikke trengt jurister. Jeg kan selge huset, hytta og bilen og bruke opp pengene på det jeg vil. Anonymkode: 2b258...6c1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #20 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor er dette viktig for deg? Anonymkode: f45d5...258 Jeg har nevnt det over her men kan ta de igjen. Jeg vil vite om de ønsker å gjøre med arveløs/at jeg arver minst mulig.. De har selvfølgelig full rett til å gjøre det hvis de ønsker. Anonymkode: 3c205...41d 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå