AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli Det er mange som tar opp fullt lån og stipend for å så betale tilbake lånet raskt. Om lånet settes inn på høyrentekonto vil man kunne tjene litt. Men du planlegger bruke 8400,- pr måned? Skal du bo tilnærmet gratis? Hva regner du med bruke pr måned i bolig? Og i mat? Anonymkode: 31ba4...b88 1
Fighter83 Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Jeg syntes lånet mitt var såpass lavt så valgte å betale det ned så fort jeg hadde muligheten. Bare å sette inn ekstra når du ønsker 💪👏 Nå for tiden er renta også såpass høy på lånekasselånet så det lønner seg lite å ha det for å si det mildt MEN om du ønsker å spare til egen bolig og få det så raskt som mulig så prøv i det minste å spare så mye som mulig i tillegg til å betale litt ekstra ned på dette. Lånekasselånet er derimot lettere å få slettet ved uførhet mm.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Det høres ut som en god plan. Renter vil ikke være noe å måtte ta i betraktning, siden du løser ut lånet før de begynner å løpe. Ez. money! Anonymkode: c8869...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli Jeg har hatt mitt i snart 20 år nå. Har i perioden både tjent godt i fondmarked, og har nesten nedbetalt bolig. Samtidig ville det blitt slettet om noe skjedde med meg, i stedet for å ha lån i bolig som mannen måtte tatt over. Gitt hvor gunstig det er så har det vært uaktuelt å gjøre noe med det utover å betale minimum. Anonymkode: d5b1b...0e6 1
Leeloo Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Behold det og bruk det som en del av EK til bolig om du ikke allerede har det oppspart slik at du kommer deg raskere inn på boligmarkedet (ev. betal ned på boliglånet med det om du allerede eier). Det er helt normalt å ha studielån (dvs. banken blir ikke mer skeptisk til å gi deg lån, i motsetning til f.eks. forbrukslån), så utover at det reduserer litt hva du får i lån fra banken er det gunstig pga. en del innebygde fordeler. Får du dårlig økonomi kan du søke om å få slettet renter, du kan flytte nordover og få slettet noe av lånet (i utvalgte kommuner) og det er enkelt å få betalingsutsettelse. 3 1
petterm Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli Hvis du overhode planlegger å ta opp lån i løpet av de nærmeste årene så er studielånet det siste du skal nedbetale. Kanskje du trenger penger til bil? Til depositum? Som del av egenkapital? 4 1
Heihei400 Skrevet 2. juli Forfatter #8 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er mange som tar opp fullt lån og stipend for å så betale tilbake lånet raskt. Om lånet settes inn på høyrentekonto vil man kunne tjene litt. Men du planlegger bruke 8400,- pr måned? Skal du bo tilnærmet gratis? Hva regner du med bruke pr måned i bolig? Og i mat? Anonymkode: 31ba4...b88 Husleia er på 5000kr, så jeg skal bruke resten på mat/diverste ting. Er også flink til å spare, og bruker penger minimalt, så det skal nok gå fint.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli Heihei400 skrev (9 minutter siden): Husleia er på 5000kr, så jeg skal bruke resten på mat/diverste ting. Er også flink til å spare, og bruker penger minimalt, så det skal nok gå fint. 3400,- på mat, transport, husholdning, telefon, sosialt og slikt, det er ganske imponerende om du klarer holde det budsjettet. Anonymkode: 31ba4...b88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er mange som tar opp fullt lån og stipend for å så betale tilbake lånet raskt. Om lånet settes inn på høyrentekonto vil man kunne tjene litt. Men du planlegger bruke 8400,- pr måned? Skal du bo tilnærmet gratis? Hva regner du med bruke pr måned i bolig? Og i mat? Anonymkode: 31ba4...b88 Husk på at det skal skattes av høyrentekontoens innskudd. Hvis ts klarer å leve så nøkternt og spare så mye, er jo dette bra. Enda bedre er det om ts får jobb etter endt studie og da kan tilbakebetalte lånet og begynne sparing til egenkapital til bolig. Anonymkode: 2e315...775
Stjertmeis Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk på at det skal skattes av høyrentekontoens innskudd. Hvis ts klarer å leve så nøkternt og spare så mye, er jo dette bra. Enda bedre er det om ts får jobb etter endt studie og da kan tilbakebetalte lånet og begynne sparing til egenkapital til bolig. Anonymkode: 2e315...775 Renteinntekten er skattepliktig, ikke innskuddet. Innskuddet inngår i formuesskattegrunnlaget, men det utløser kun formuesskatt dersom vedkommende er i formuesskatteposisjon. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli Studielån er det beste lånet du kan ha. Hadde heller spart pengene til ek eller invistert dem. Selv har jeg maksa studielån og betaler ned så sakte som overhodet mulig. Husk at renta er høy nå, men den skal ned + man får skattefradrag for 22% av rentekostnaden. Om du blir ufør eller skulle dø så vil gjelden bli slettet. Så alt i alt så lønner det seg 99% av tiden å betale ned så sakte som overhode mulig på det lånet. Anonymkode: fa482...d68 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #13 Skrevet 2. juli Heihei400 skrev (5 timer siden): Husleia er på 5000kr, så jeg skal bruke resten på mat/diverste ting. Er også flink til å spare, og bruker penger minimalt, så det skal nok gå fint. Jeg tror realiteten av hva ting koster kommer til å slå deg hardt til høsten. Du burde ta en titt på SIFOs referansebudsjett. Anonymkode: 99399...725 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli Hvis jeg ikke husker feil er det kun hele grader (bachelor, master, profesjon) som gir rett til 40% sipend. Årsstudium gir kun rett til 15%. Det kan være verdt å ha med i regnestykket ditt. Anonymkode: 20af5...871 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå