Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det ikke er skrevet testament av avdød forelder( enke) 

kan søsken lure til seg mer arv? 
i utgangspunktet skal det vel deles likt? 
ingen av oss har mottatt gaver eller ivestert i noe sammen med den avdøde.

Anonymkode: 93bef...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre noe er testamentett (typ, Gunda skal ha bunaden, Einar skal ha kjøleskapet), skal arv fordeles likt mellom søsken.

AnonymBruker
Skrevet

Ska deles likt. Hvis du tror dere ikke blir enige, kan di kreve offentlig skifte, koster litt. Men da blir alt i boet låst og en blir tildelt fra retten til å deke boet

Anonymkode: 4029e...67a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I praksis er det nok ganske lett å snike til seg personlige eiendeler og denslags. Penger i banken er verre å lure til seg uten å sette spor. Det er regler for hva kontoen kan brukes til (begravelse osv) frem til det foreligger skifteattest og pengene er riktig fordelt.

Arv bringer dessverre frem det verste i mange. Har selv vært utsatt for slekt som konspirerte og prøvde å lure meg til å tro jeg hadde krav på mindre. Og da det ikke gikk, kom de med "onkel ville ønsket det sånn", eller "arveloven er urettferdig". 

Anonymkode: 1533c...314

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på ting men mer verdi av eiendom også.

at den ene parten svartmaler den andre parten for å få mer.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal selvfølgelig fordeles likt, men om  dere mistenker at ett søsken ønsker å  snike til seg mer, så må dere følge med på alt. Vet om tilfeller der en av arvingene har låst seg inn i avdødes bolig og fjernet verdifulle smykker og kontanter.

Anonymkode: bdca4...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

at den ene parten svartmaler den andre parten for å få mer.

Arveloven har ikke følelser så ikke mulig å svartmale.

Det blir noe annet hvis testament.

Anonymkode: 76f48...c1e

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å svartmale, nei. Heldigvis. Men mange som prøver seg på sånt, x fortjener det mer enn y osv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arveloven har ikke følelser så ikke mulig å svartmale.

Det blir noe annet hvis testament.

Anonymkode: 76f48...c1e

Jeg mistenker at vår søster kanskje har overtalt vår mor til å skrive testament med større verdier til henne.
rett og slett fordi vår mor er naiv å vår søster alltid har vært «favoritten» 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistenker at vår søster kanskje har overtalt vår mor til å skrive testament med større verdier til henne.

Det er likevel begrensninger for hva man kan testamentere bort når det er pliktdelsarv i bildet. Forskjellsbehandling innenfor lovens grenser får man dessverre ikke gjort så mye med, om man ikke kan dokumentere at mor ikke var ved sine fulle fem eller lignende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men lurer på en ting. Hvis den ene arvingen gjerne vil ha bunaden/smykkene/kunstmaleriene, og de andre arvingene er enige (og enige om verdien) men skal da ha mer i rene kontanter enn den som tar over verdigjenstandene. Hvem er det egentlig som overfører pengene fra avdødes konto til arvingene? Hvem er det som gir beskjed til banken at 100 000 skal overføres til Arnes konto mens 300 000 skal til Britt sin konto?

Anonymkode: ef248...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke ts, men lurer på en ting. Hvis den ene arvingen gjerne vil ha bunaden/smykkene/kunstmaleriene, og de andre arvingene er enige (og enige om verdien) men skal da ha mer i rene kontanter enn den som tar over verdigjenstandene. Hvem er det egentlig som overfører pengene fra avdødes konto til arvingene? Hvem er det som gir beskjed til banken at 100 000 skal overføres til Arnes konto mens 300 000 skal til Britt sin konto?

Dere velger en bobestyrer. I greie oppgjør gjerne en av arvingene, men er det uenigheter kan det være lurt med advokat eller offentlig skifte. Men begge deler koster, så klart.

• Nyttig 1
Skrevet

Advokatmat. 

Reglene er klare, men det kan være greit å ha med en voksen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Det er da arven kommer at du forstår at søstera di er et rasshøl"

(Sitat - Herodes Falsk)

Anonymkode: 38349...a40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere velger en bobestyrer. I greie oppgjør gjerne en av arvingene, men er det uenigheter kan det være lurt med advokat eller offentlig skifte. Men begge deler koster, så klart.

Ja, men hva hindrer bobestyrer fra å fordele mest til seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, og så lenge mor er ved sine fulle fem ellers, så er dette helt greit - juridisk sett, da.

Det er som noen nevner pliktarv man ikke kan unngå, men utover det så kan mor gi bort hva hun ønsker selv.

Din søster burde prate med mor om overføring av verdiene nå, som gave, i stedet for arv, hvis mor ønsker at søster skal ha mer. Det kan være enklest.

Igjen, hva som er moralsk riktig er en sak, hva som er lovlig er en annen. Og lovlig sett kan mor bestemme selv over egne verdier mens hun lever, heldigvis.

Anonymkode: 7708c...556

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men hva hindrer bobestyrer fra å fordele mest til seg selv?

At den andre parten krever innsyn. Kontoutskrift, skattemelding, dokumentasjon på at regninger og gjeld betales osv. 

Evt at en av partene krever offentlig skifte og alt da gjøres med hjelp av en oppnevnt bobestyrer. Det koster en del så da må man selvfølgelig være klar over at det også må betales.

Anonymkode: 67069...46b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og så lenge mor er ved sine fulle fem ellers, så er dette helt greit - juridisk sett, da.

Det er som noen nevner pliktarv man ikke kan unngå, men utover det så kan mor gi bort hva hun ønsker selv.

Din søster burde prate med mor om overføring av verdiene nå, som gave, i stedet for arv, hvis mor ønsker at søster skal ha mer. Det kan være enklest.

Igjen, hva som er moralsk riktig er en sak, hva som er lovlig er en annen. Og lovlig sett kan mor bestemme selv over egne verdier mens hun lever, heldigvis.

Anonymkode: 7708c...556

Ok takk for svar.

men dersom det en dag viser seg at det ikke er skrevet noe testament da kan vel ikke min søster lure til seg mer av eiendom? 
den ene må kjøpe ut den andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bobestyrer gjør det. Ved privat skifte er det ofte en arving som utnevnes til bobestyrer. Jeg tror alle arvingene må være enige. Jeg tror ikke én kan melde seg som bobestyrer og gjøre jobben uten at alle arvinger er enige og signerer på det. 

ved offentlig skifte er det en advokat som tar seg av slikt. 

Anonymkode: cbdf6...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi gjorde det sånn at vi fikk alle pengene overført til en ny konto vi opprettet sammen (to søsken). Så fordelte vi det meste av beløpet likt på oss to og brukte det som var igjen til begravelse, utgifter på huset til det ble solgt (strøm og kommunale avgifter), container i forb. med tømming av hus og gravstein. Var greit å ha en sånn utgiftskonto de første mnd. Nå stoler vi hundre prosent på hverandre, og hadde ikke en eneste konflikt vedr penger og alt i huset, så null problemer med prosessen.

Anonymkode: 0db90...dd5

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...