Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten og jeg har en felles interesse og det er et produkt vi har hatt lenge lyst på. Jeg hadde kjøpt den selv for lenge siden om jeg hadde mulighet, men jeg har ikke kunne det pga annet, ikke økonomisk men f.eks boforhold/jobbturnus. 

For å være anonym ønsker jeg ikke å si hva det er, men la oss si det er et basseng, en valp, en båt, motorsykkel. 

Prisen var 20.000 kr og jeg har pushet på at det må vi slå til på, og tilbydd meg å betale halvparten selv om dette må ha base hos han, og derav mer eller mindre blir mest hans da. 

Fordi han ikke jobber turnus og kan ha hund / han bor med sjøen og har båtplass på tomta/ han har parkeringsplass og kan ha motorsykkelen / han har uteområdet og kan ha badebassenget... 

Han var veldig lunken og jeg slo det fra meg og har istedet brukt litt penger på en reise med to venninner til høsten. 

Så kom det en ny mulighet, til en pris på 14 tusen. Jeg tipset han, og han slo til. Jeg har brukt pengene jeg hadde mulighet til å være med på, og det er greit.

Men, jeg får nesten like mye nytte av denne tingen som det han gjør. Og føler jeg bør bidra økonomisk litt også. Vi kan begge "bruke" denne hver for oss og ingen av oss er avhengig av den andre. Han kan også dele dette med flere andre, det blir nok ikke aktuelt for min del. 

Det vil være løpende vedlikehold og utgifter også. Både for eventuelt ekstra utstyr, slitasje eller bare generell bruk. 

La oss si 600 - 1000 kr mnd i mnd kostnad. Og nå i starten vil det nok bli par tusen også i innkjøp i tillegg. 

Ønsker ikke å la han sitte alene med kostnaden, da jeg ønsker å bruke den uten dårlig samvittighet. 

Hvordan ville du løst det ?

Ville du kjøpt inn litt utstyr til 2000 kr nå også tenkt at det var greit? Overført noen hundrelapper til han hver mnd? 

Begge deler?

Anonymkode: d4588...418

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir alt for diffust når du skriver slikt. 

Hadde typen kjøpt seg motorsykkel jeg fikk benytte, så hadde jeg betalt drivstoff og eventuelt hjulpet til med kostnader på service. 
Hadde typen kjøpt seg ett basseng til sin egen hage som jeg fikk bruke, så hadde jeg jublet, og kjøpt ei flaske vin for å innvie det, og hjulpet til når det skulle vaskes. 
Hadde typen kjøpt seg en hund, så hadde jeg kjøpt hundeutstyr/mat til å ha hunden hjemme hos meg, og hundebur til min bil. 

Anonymkode: 55ed6...b20

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For å være anonym ønsker jeg ikke å si hva det er,

Og etterpå drukner du det i detaljer som enten er lett gjenkjennelige, eller forandret såpass at det blir umulig å svare på spørsmålet. Men sånn fryktelig generelt, får man vel si at du betaler for din andel av din egen bruk av hvadenåmåttevære da. 

Anonymkode: d90fb...21a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker han da?

Anonymkode: 84be2...224

AnonymBruker
Skrevet

Tipper dette er en hund. Og da kan det vel dele 50/50 på utgifter til mat og veterinær og sånt.

Anonymkode: 6ea9e...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare tipse, om det er anskaffelse av hund, båtplass eller basseng, eller stort sett noe som helst annet, så er det identifiserende.

Du kan like greit bare skrive hva det er, dette ble rett og slett for "dust".

Anonymkode: 40f6c...91f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må bare tipse, om det er anskaffelse av hund, båtplass eller basseng, eller stort sett noe som helst annet, så er det identifiserende.

Du kan like greit bare skrive hva det er, dette ble rett og slett for "dust".

IKKE identifiserende* 

Hah.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ville du løst det ?

Halvparten av kjøpspris og halvparten av løpende utgifter.

Anonymkode: 7e418...87d

Skrevet

Kjøpe inn litt klor til bassenget hans? Betale for vedlikehold av det? Nei. Han får stor verdistigning på huset sitt om han oppgraderer hagen med basseng. Kjøpe inn en ekstra hjelm og betale halve kostnaden for drivstoff? Ja. Kjøpe litt godbiter/mat/bur til bilen? Ja (men du hjelper ham jo strengt tatt hver gang du tar ansvar for hunden, så er ikke nødvendig med sånn kjempemye, og det er jo hans hund som han beholder hvis forholdet ryker, så forsikring osv er hans utgift. Kjøpe litt interiør og noen fendere til båten? Tja. Hans båt, han som får pengene hvis han selger den igjen. Men betale for drivstoff når du bruker den, ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke basseng, båt eller motorsykkel for 14 000, så da er det vel en hund da?

Anonymkode: 66b3d...81e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksemplene er litt for vage, synes jeg. 

Det som avgjør hvor mye du bør gå inn med her handler like mye om hva det er. 

Hvis det er en hund (eller et annet dyr): eierskapet kan deles selv om den må bo mest hos din kjæreste. Men kan forsåvidt dele på eierskapet/økonomisk ansvar 50/50, men må også ha en plan for hva som skjer med hunden hvis det blir slutt, da det er et levende vesen som ikke bare bør videreselges. Du som ikke har mulighet til å overta hunden fullt ved brudd risikerer da å gå på et rent tap (samtidig som man kan argumentere for at hund er rent tap okke som siden den uansett skal dø på et tidspunkt, så spørs det jo veldig på rasen hvor lang beregnet levetid er). 

En båt kan eies 50/50, samme med utgifter til drift og vedlikehold. Kan enten selges eller den ene kjøper ut den andre etterpå. Mulige fallgruver her er at det kan bli skjevt hvis den ene har mulighet til å bruke båten mye mer enn den andre, har hobbyer (som f.eks. fisking) som krever mer ekstrautstyr enn den andre. Kan løses ved at man betaler for båten sammen, eier den sammen, men betaler for drivstoff/utstyr etter bruk. 

Basseng: vil være en del av eiendommen til den som har det, ville vært uaktuelt for meg å investere i en annens basseng. Ville heller aldri oppfordret andre til å kjøpe basseng for min del, da totale utgifter kan være veldig usikre. Potensielt mye som går til drift og vedlikehold her og kanskje den største fallgruven for et par med separate eiendommer og separat økonomi. 

Anonymkode: a7ae9...07c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...