Gå til innhold

Blir veldig stressa av sommerferie, føler det må skje noe hele tiden?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommeren er favoritt årstiden, det er lyst, varmt og føler det må nytes til maks. Vi jobber, barna har ferie så fort vi har fri føler jeg at vi må ut av døra, sykle tur, bade, restauranter, oppleve nye steder. Mens mannen mener vi fint kan ha rolige dager hjemme, slappe av, gjøre vedlikehold på huset osv. 

Sommeren går så fort så har egentlig ikke tid til alt det mannen tenker vi bør gjøre, så er jeg enig at det å roe ned, slappe av og gjøre litt på hus bør gjøres også. Så fort sola snur kjenner jeg på det stresset med å rekke alt før det er mørkt igjen. 
Flere som meg? Eller klarer du å nyte slappe dager hjemme? 

Anonymkode: 00e4a...094

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer helt fint å nyte rolige dager hjemme. Er det jeg trives best med. 

Reiser selvsagt gjerne ut på noe, men holder meg mest hjemme. 

Det er selvsagt viktig og gøy å finne på opplevelser med barna, men de har også godt av å slappe av og lære at det ikke skal skje noe hele tiden. 

Anonymkode: b8c76...9e0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi noen andre får deg til å føle det må skje så mye? Enten om du ser hva andre familier gjør eller noe som sier noe?  Jeg var slik før som deg før, men det var fordi mini svigermor plantet inn i hodet mitt at om sommeren skulle barna oppleve ting de ikke opplevde til vanlig, og at det var viktig. "Spesielle opplevelser" som hun sa.

Selv var jeg oppvokst med å leke med naboer og venner, mens foreldrene mine var hjemme og puslet i huset. Vi hadde som regel en ferietur på 1 eller 2 uker sammen, men det var det. 

Nå som voksen synes jeg det er godt å ikke ha så mye planer, men kan prøve å finne på ting slik at barna ikke skal kjede seg hver dag. Og at vi som familie skal gjøre noe sammen når det er fri. Men det er fordi jeg vil at vi skal være sammen, ikke fordi jeg føler det må skje noe spesielt hver dag. Det kan å være å ha spillkveld lissom. 

Anonymkode: 99469...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om TS kan ha veldig nytte av å ha rolige dager hjemme og kanskje lære seg å slappe av litt.. 
(for mange ER det en treningssak)

Anonymkode: b9576...626

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det fordi noen andre får deg til å føle det må skje så mye? Enten om du ser hva andre familier gjør eller noe som sier noe?  Jeg var slik før som deg før, men det var fordi mini svigermor plantet inn i hodet mitt at om sommeren skulle barna oppleve ting de ikke opplevde til vanlig, og at det var viktig. "Spesielle opplevelser" som hun sa.

Selv var jeg oppvokst med å leke med naboer og venner, mens foreldrene mine var hjemme og puslet i huset. Vi hadde som regel en ferietur på 1 eller 2 uker sammen, men det var det. 

Nå som voksen synes jeg det er godt å ikke ha så mye planer, men kan prøve å finne på ting slik at barna ikke skal kjede seg hver dag. Og at vi som familie skal gjøre noe sammen når det er fri. Men det er fordi jeg vil at vi skal være sammen, ikke fordi jeg føler det må skje noe spesielt hver dag. Det kan å være å ha spillkveld lissom. 

Anonymkode: 99469...6a8

Det er fordi jeg føler sommeren går så veldig fort, jeg liker ikke mørket og vil få mest mulig ut av lyset før jeg blir lav på energi igjen, mye vondt, smerter osv. Denne følelsen begynte etter jeg ble syk, for det er sommeren da jeg fungerer best og har mest energi til å være mamma, gi familietid, og opplevelser sammen. 
Så det er følelsen av å ikke miste soldagene, lyset som stresser meg. Litt det at barna også må jo oppleve mest mulig de har jo fri, og kjede seg skal de ikke gjøre. 
Og mange tenker slik din svigermor, jeg er ikke enig med henne innerst inne. Ser at barna har også godt å finne ro, for jeg lærer de jo stress ved å ikke klare å slappe av selv. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som om TS kan ha veldig nytte av å ha rolige dager hjemme og kanskje lære seg å slappe av litt.. 
(for mange ER det en treningssak)

Anonymkode: b9576...626

Det har du nok rett i, jeg klarer ikke å slappe av. Blir stressa av det, er da som en rullestekst i hodet om alt vi bør og skal gjøre. Lista blir bare lengre av å ikke gjøre noe. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har du nok rett i, jeg klarer ikke å slappe av. Blir stressa av det, er da som en rullestekst i hodet om alt vi bør og skal gjøre. Lista blir bare lengre av å ikke gjøre noe. Ts

Hva er alle disse tingene som må gjøres? Og blir ikke den lista lenger om dere er ute og farter på noe også?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sommeren er favoritt årstiden, det er lyst, varmt og føler det må nytes til maks. Vi jobber, barna har ferie så fort vi har fri føler jeg at vi må ut av døra, sykle tur, bade, restauranter, oppleve nye steder. Mens mannen mener vi fint kan ha rolige dager hjemme, slappe av, gjøre vedlikehold på huset osv. 

Sommeren går så fort så har egentlig ikke tid til alt det mannen tenker vi bør gjøre, så er jeg enig at det å roe ned, slappe av og gjøre litt på hus bør gjøres også. Så fort sola snur kjenner jeg på det stresset med å rekke alt før det er mørkt igjen. 
Flere som meg? Eller klarer du å nyte slappe dager hjemme? 

Hvem er det som forteller deg at det må skje noe heletiden?

Anonymkode: 70ddc...907

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er alle disse tingene som må gjøres? Og blir ikke den lista lenger om dere er ute og farter på noe også?

Lista innholdet også hva som må gjøres med barn, strand, oppleve nye ting. Så den liste blir aldri kortere. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem er det som forteller deg at det må skje noe heletiden?

Anonymkode: 70ddc...907

Meg selv.. ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lista innholdet også hva som må gjøres med barn, strand, oppleve nye ting. Så den liste blir aldri kortere. Ts

Ja, det er viktig å ta med barn på opplevelser, men ikke hele tiden. Du gjør dem en bjørnetjeneste ved å holde på slik.

Det høres også ut som om du kan ha godt av roe ned litt også.

Utenom opplevelser med barn, hva annet står på den voksende lista di?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en blanding? Rolige dager hjemme og å finne på noe innimellom.  Vet ikke hvor store barna dine er, men mine er såpass små at det å leke med plaskebasseng, og venner hjemme med noen ispinner her og der anses som superstas. Da kan vi foreldre gå litt til og fra div vedlikeholdsprosjekter. Andre dager er det stranda, Tusenfryd, og reise et annet sted.

Anonymkode: 0c50e...de4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er fordi jeg føler sommeren går så veldig fort, jeg liker ikke mørket og vil få mest mulig ut av lyset før jeg blir lav på energi igjen, mye vondt, smerter osv. Denne følelsen begynte etter jeg ble syk, for det er sommeren da jeg fungerer best og har mest energi til å være mamma, gi familietid, og opplevelser sammen. 
Så det er følelsen av å ikke miste soldagene, lyset som stresser meg. Litt det at barna også må jo oppleve mest mulig de har jo fri, og kjede seg skal de ikke gjøre. 
Og mange tenker slik din svigermor, jeg er ikke enig med henne innerst inne. Ser at barna har også godt å finne ro, for jeg lærer de jo stress ved å ikke klare å slappe av selv. Ts

Jeg har også en kropp som fungerer dårlig om vinteren, etter ting kreftbehandling. Og jeg skjønner hva du mener. Men jeg har måttet lære meg at vi også nyter sommeren når vi ligger på terrassen og leser, går rolige turer i skogen osv. Vi som familie bruker veldig mye tid på tur, men uten mas og krav. Barna mine har knapt vært på ferie utenfor Norge, og jeg tror de har lært seg å verdsette ferier på en annen måte enn mange andre barn. De tar ikke helgeturer til Paris og New York som en selvfølge. 

Personlig tror jeg veldig sterkt at det lureste vi kan lære barna våre er å senke tempoet i ferien og lære seg å nyte nærmiljøet og ro. Generasjon stressa har godt av å lære seg å slappe av. 

Anonymkode: 7e3e4...009

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk nøye gjennom: hva er poenget med å gjøre mest mulig hver dag hele sommeren, om det bare blir et stressmoment? Gir det da virkelig glede? Høyt stressnivå i flere uker er ikke sunt heller. Hvorfor ikke tenke at NÅ skal vi nyte på vårt hvis, og ta ting mer spontant? Bade, grille, reise på tur når dere har lyst og overskudd :)

Anonymkode: fe1dd...368

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det er viktig å ta med barn på opplevelser, men ikke hele tiden. Du gjør dem en bjørnetjeneste ved å holde på slik.

Det høres også ut som om du kan ha godt av roe ned litt også.

Utenom opplevelser med barn, hva annet står på den voksende lista di?

Male hus, gjøre rent, rydde, luke, klippe gress, bygge garasje, skrape og busse rekkverk altså den er en mil. Jeg har skrevet ned mye, så setter jeg kryss, men den øker. Minker ikke. 

Vi har nok det, men så kommer høstenå å følelsen av å gått glipp av sommeren kommer. 
Ser barna har godt av å roe ned de også, men etter noen år med mor som meg så har de blitt vane med så fort vi har fri så må vi ut. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva med en blanding? Rolige dager hjemme og å finne på noe innimellom.  Vet ikke hvor store barna dine er, men mine er såpass små at det å leke med plaskebasseng, og venner hjemme med noen ispinner her og der anses som superstas. Da kan vi foreldre gå litt til og fra div vedlikeholdsprosjekter. Andre dager er det stranda, Tusenfryd, og reise et annet sted.

Anonymkode: 0c50e...de4

Barna er ganske store, jeg syntes det var lettere når så små gleder ga barna mine noe. Minste er 11 år, eldste 18 så han tenker jeg ikke så mye på. Det er han på 13 og han på 11 som plager meg litt. Vi har basseng, vi har is, det er fortsatt noen venner hjemme. Likevel blir jeg stressa når klokka er over 12 og vi ikke har en eneste plan for dagen. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan i alle fall ikke bruke sommeren til å vaske og rydde inne! Livet er for kort Altsa. 

Anonymkode: a6eb0...22f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har også en kropp som fungerer dårlig om vinteren, etter ting kreftbehandling. Og jeg skjønner hva du mener. Men jeg har måttet lære meg at vi også nyter sommeren når vi ligger på terrassen og leser, går rolige turer i skogen osv. Vi som familie bruker veldig mye tid på tur, men uten mas og krav. Barna mine har knapt vært på ferie utenfor Norge, og jeg tror de har lært seg å verdsette ferier på en annen måte enn mange andre barn. De tar ikke helgeturer til Paris og New York som en selvfølge. 

Personlig tror jeg veldig sterkt at det lureste vi kan lære barna våre er å senke tempoet i ferien og lære seg å nyte nærmiljøet og ro. Generasjon stressa har godt av å lære seg å slappe av. 

Anonymkode: 7e3e4...009

Gode poeng her, vi er også naturmennesker, men barna protesterer mer og mer på å bli med på tur. Når vi først er på tur så stor koser de seg. Ingen protester hos dere? 
Jeg lærer nok barna å stressa så jeg prøver å finne en ro, men inne meg blir det full baluba. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenk nøye gjennom: hva er poenget med å gjøre mest mulig hver dag hele sommeren, om det bare blir et stressmoment? Gir det da virkelig glede? Høyt stressnivå i flere uker er ikke sunt heller. Hvorfor ikke tenke at NÅ skal vi nyte på vårt hvis, og ta ting mer spontant? Bade, grille, reise på tur når dere har lyst og overskudd :)

Anonymkode: fe1dd...368

Dette stresse vet jeg at gjør meg sykere til høsten for jeg tømmer de lagrene som skulle heller blitt fylt på. Det du skriver her, det er det samme som mannen min. Hvordan roer meg ned? Jeg har nå lagt meg på solsenga, ungene ig mannen holder på med sitt. Jeg kjenner at inne i meg er det skikkelig kjør 🥴ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan i alle fall ikke bruke sommeren til å vaske og rydde inne! Livet er for kort Altsa. 

Anonymkode: a6eb0...22f

Er jo enig, men det er denne lista mi.. ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...