AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Hei! Har en på 8 som snart blir 9 med på sommerferie med to søsken i barnehagealder. Opplever nå ofte at barnet kjeder seg og vil dra hjem når vi er på utflukter. Stranda, lekeplass osv - alt er kjedelig. Barnet sitter mye på iPad og finner på lite nå på sommeren når grensene blir mer utydelig. Jeg hadde ikke forventet å få en tenåring i hus så tidlig! Jeg synes det er fortvilende at han ikke kan ha det bra i seg selv og finne på ting. Den klagingen tærer på meg. Føle ekte prøver og prøver men ingenting er bra nok. Noen tips? Anonymkode: 2d504...76b
AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli Jeg kjedet meg masse i sommerferiene. Har ikke inntrykk av at jeg led noen nød. Bare greit å være litt understimulert i en periode. Hva vil han selv da? Anonymkode: 3aeba...27f 6
mereo Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Da får denne snart 9 åringen finne på noe, komme med forslag selv som ikke inneholder iPad, tv, etc. 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Ikke vondt av å kjede seg litt. Her er kidsa besatt av telefon og gaming, men de har ikke egne telefoner. Når vi drar ut så blir de heldigvis oppslukt i det vi gjør. Men de er mellom 7-10 og har hverandre. Mulig å invitere med en venn eller "bytte" litt på de eldre barna? Anonymkode: 227e7...eb2 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke vondt av å kjede seg litt. Her er kidsa besatt av telefon og gaming, men de har ikke egne telefoner. Når vi drar ut så blir de heldigvis oppslukt i det vi gjør. Men de er mellom 7-10 og har hverandre. Mulig å invitere med en venn eller "bytte" litt på de eldre barna? Anonymkode: 227e7...eb2 du mener ungene? Kidsa er ikke et norsk ord hverken i bokmål eller nynorsk som er skriftspråket vi bruker her inne.. ikke en gang på engelsk brukes kidsa men child/children Anonymkode: 62a4a...d87 1
NoaideBiehtar Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Kanskje begrense ipad enda mer? Blir jo en ond sirkel der man bare "lengter" etter nettbrettet. Og så er det ikke farlig å kjede seg. 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Dumt denne boka ikke er oversatt til norsk: https://www.amazon.com/How-Nothing-Nobody-Alone-Yourself/dp/1941040659. Kanskje du kan lese boka og gi han noen tips? Anonymkode: a782f...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli Det er ikke farlig å kjede seg. Men dere må finne på aktiviteter som frister 8 åringen også. For er det bare tilrettelagt de minste forstår jeg godt hxn melder seg litt ut... Anonymkode: fcd19...42f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/hvorfor-bor-barn-kjede-seg-mer Anonymkode: 7a06c...854 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli Har barn i samme alder, og lekeplassen og stranda blir jo fort litt tamt for en 9-åring. Skjønner godt at det blir kjedelig. Sier som noen over her: kan han få med seg en venn på utfluktene? Kan du sende ham på SFO? Invitere noen til dere? Og så ville jeg begrenset tilgangen på skjerm og latt ham kjede seg. Send ham en tur ut på sykkel i nabolaget for å finne seg en venn. Ville også kanskje tatt ham med på lekebutikk og latt ham finne en leke som han kan bruke litt tid på. Plus-plus, Lego, tegnesaker (alt etter hva han liker å holde på med). Noe nytt og spennende, kanskje noe småsøsken er interessert i å leke sammen med ham? Skal du på utflukt så må dere prøve å tilpasse til eldstemann også da. Skogstur, feks. Eller artig museum, svømmehallen. Av og til er det de minste som bare må henge på. Det går også an å dele seg, hele familien trenger jo ikke å være med på alt. Men først og fremst så er det ikke farlig å kjede seg. Anonymkode: 77f48...3da 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Har de eks skjerm å drive med, blir det og ofte de ikke finner på noe heler. Her når unga var i den alderen å vi dro bort på stranda,skogen,fjellet osv. Ble skjerm lagt hjemme. Og da fant de på mye mer tung. Klatret i trær, fanget fisk,krabber osv i strandkanten, fant fram spikke kniven og spikket osv Anonymkode: 97471...791
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli Det høres spesielt ut at en 8-9 åring "kjeder seg" på utflukter, hva gjør dere på disse utfluktene? Kanskje han lengter etter skjermen. Mye kan gjøres ute, kjeder man seg først, må man finne på noe på egenhånd, og barn gjør stort sett det. Finner noe å klatre i, i skogen, eller hva med å ha med fiskestang. Sykkel, kano, radiostyrt bil, uteleker (fotball, volleyball, frisbee, putball, badminton osv). Er det mulig å invitere med en jevnaldrende venn? Kan dere voksne dele dere litt, der ene tar de yngste, den andre den eldste? Anonymkode: 0392c...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har en på 8 som snart blir 9 med på sommerferie med to søsken i barnehagealder. Opplever nå ofte at barnet kjeder seg og vil dra hjem når vi er på utflukter. Stranda, lekeplass osv - alt er kjedelig. Barnet sitter mye på iPad og finner på lite nå på sommeren når grensene blir mer utydelig. Jeg hadde ikke forventet å få en tenåring i hus så tidlig! Jeg synes det er fortvilende at han ikke kan ha det bra i seg selv og finne på ting. Den klagingen tærer på meg. Føle ekte prøver og prøver men ingenting er bra nok. Noen tips? Anonymkode: 2d504...76b Hvorfor har du ikke gjort noe før dere reiste på ferie da? Du vet vel hvor gamle barna dine er? Hvorfor spiller dere ikke spill? Hvorfor har du ikke introdusert barne5 for bøker? Her sitter barna, omtrent like gamle som din, med nesene i bøker. Når de blir sendt ut, så gleder de seg bare til å få komme inn igjen, for da skal de lese! Anonymkode: fddc7...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli Hva gjør dere feks på stranda da? Hvor små er søsknene, er de umulige å leke med? Det er jo lurt å ha med noe leker som man også kan ha med 8-åringen på, ballspill eller vannleker. Lage vannsystem i sanda, litt avanserte sandslott.. Forsøk å få med venner av barnet så hen slipper være alene. Jeg kan jo skjønne at det er kjedelig for en 8-åring på stranda hvis de ikke har noen barn å leke med og foreldrene bare soler seg/leser/passer småsøsken.. De kommer jo til en alder der ikke alt man ser rundt seg er morsomt lenger (som en 3-åring kanskje synes) og så forventes det at de finner på noe selv i tillegg fordi de er store.. Jeg ville også fått barnet interessert i bøker heller enn ipad. Anonymkode: 4c34a...49c 2 1
Camlon Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli Han kjeder seg ikke, han lengter etter iPaden. Hadde han kjedet seg så ville han bedt dere gjøre ting med han, ikke bedt om å dra hjem. Gi han null iPad tid når dere kommer tilbake og det vil bli bedre neste ferie. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli Det er bare å la barnet kjede seg, så finner han/hun nok på noe. Anonymkode: b9aa1...49c 3
Perle Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli Han er vel totalt skjermavheningen. Man høster det man sår. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli Hvis alt blir lagt opp til de minstes premisser blir det jo litt kjedelig for en 9-åring. Min i samme alder, snart 9 er ferdig med lekeplasser. Hva med å dele dere og gjøre noe med han alene? Evt få en venn med ut? Anonymkode: a6e4c...b15 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #19 Skrevet 1. juli Jeg føler med deg, ts. Føler meg som en elendig mor i feriene. At ingenting er gøy nok, og jeg skulle ønske det var mer normalt at barna ringte på hos hverandre og hang sammen i feriene. Vet ikke hva som er vanlig hos andre, men veldig lite forespørsler her, og datteren min er litt ensom. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Tar mye initiativ men er den masete forelderen føler jeg, og alle andre har andre planer. Anonymkode: aab85...519
AnonymBruker Skrevet 1. juli #20 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Har en på 8 som snart blir 9 med på sommerferie med to søsken i barnehagealder. Opplever nå ofte at barnet kjeder seg og vil dra hjem når vi er på utflukter. Stranda, lekeplass osv - alt er kjedelig. Barnet sitter mye på iPad og finner på lite nå på sommeren når grensene blir mer utydelig. Jeg hadde ikke forventet å få en tenåring i hus så tidlig! Jeg synes det er fortvilende at han ikke kan ha det bra i seg selv og finne på ting. Den klagingen tærer på meg. Føle ekte prøver og prøver men ingenting er bra nok. Noen tips? Anonymkode: 2d504...76b Hva gjør dere på utflukter da? Er det kun ting for de yngre søsknene? Anonymkode: e8272...181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå