Gå til innhold

Nordmenns avhengighet av finvær i ferien

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det første juli og det regner. Diskusjonen rundt lunsjbordet på jobb er som den har vært i alle jobber jeg har hatt - folk er så glad for at de ikke har ferie nå, de ser ikke vitsen med å ha ferie når det regner, og hadde de hatt ferie så hadde kjørt til et sted med pent vær.

Jeg forstår selvfølgelig at folk vil ha sol og varme, og at det er kjipt å gjøre ting ute når det regner. Det synes jo jeg også.

Men jeg forstår ikke den voldsomme avhengigheten en del nordmenn har til at været være fint når de har ferie. At regn når de har ferie er det samme som at ferien er ødelagt, og at hvis det regner så kan de like gjerne være på jobb.

Jeg er nok farget av at jeg er en introvert person som liker å være hjemme, samt at jeg ikke er særlig glad i varme. Men jeg har lite problem med at det regner. Jeg hadde nok droppet skogsturen i regnværet, men kunne kanskje heller trent på treningsstudio eller tatt en kort powerwalk uansett vær. Hjem og dusje og så være inne. Masse å finne på!

Jeg kan game, har masse spill jeg vil spille. Se TV-serier, se filmer, lese bøker, puslespill, chatte på nett, høre på musikk, kose og leke med kattene, prate med samboer, lage en god middag som tar litt tid, åpne en flaske vin...

Jeg har null problem med å sysselsette og kose meg selv om det regner ute. Hvis det hadde vært sol og varmt, så hadde jeg antagelig et glass vin på terrassen i stedet for i sofaen, og hadde kanskje gått en skogstur. Men resten av dagen hadde vært inne uansett.

Jeg forstår at det kan bli lange dager hvis det regner hele tiden og man har små barn med masse energi som man gjerne skulle tatt med ut. Men flere av de som jeg kjenner som sier slike ting om regn og ferie har enten store barn eller er barnløse, så det gjelder ikke bare småbarnsforeldre.

Jeg må innrømme at jeg synes det virker litt trist, å være så væravhengig at man ikke kan kose seg i ferien om det regner. 

Anonymkode: 08e21...f5f

For mange er ferie årets høydepunkt, og det handler om mer enn bare været. Det er forventninger som har bygget seg opp over tid: varme kvelder, bading, grilling, turer i naturen, alt det vi får så lite av store deler av året. Når dag etter dag regner bort, kan det oppleves som et tap, særlig fordi uteaktiviteter gir en frihetsfølelse man ikke får av å være inne. Det er ikke det at man ikke kan kose seg inne, men for mange er det rett og slett ikke det samme - og da er det lov å få litt følelsen av at ferien er «bortkastet», syns jeg. Kanskje særlig med barn? Mye innetid får man jo litt fnatt av etter hvert og selv om det går an å være ute i dårlig vær så blir det litt mindre av det, for _litt_ mindre ålreit er det jo.

Anonymkode: a9511...f6e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig da hvordan jeg feks fint har klart å holde meg både varm og tørr utendørs i år også. Eller er kanskje ikke Ørsta på sunnmøre lenger? 
Hestene er på beite, gjerda er satt opp og dekka har fått kjørt seg på grusvei etter grusvei med trekkivrige hunder.

Så trekkivrige at en av tinga de har fått trekke er nettop et tre over veien faktisk. Ikke fra vinden, det var naboen som felte det og feilberegna litt. Så vedlikehold utendørs er vist mulig det også. 

Vi har vært mye ute i båten allerede, vi regna (høhøhø) med mer fisk siden det regna men dengang ei, turen var gøy lell og vi bada på raudøya mens regnet piska, det blei ikke plankefisk siden bålet ikke tok fyr men pannesteikt hjemme var godt det og.

Anonymkode: 3024c...66a

Så våt som sommeren har vært mange steder måtte hesten min stå på boks... Hun hadde knapt høver igjen om hun sto på fuktig beite... 

Anonymkode: 1f5d2...d74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo etterhvert skjønt at det er "å banne i kjerka" hvis man sier man er tilfreds med været uansett. Det er visst ikke lov det. 

Men jeg må nå bare være ærlig. 

Anonymkode: e5293...7a7

• Liker 2
Skrevet

Ingenting som heter dårlig vær, bare dårlig klær. Dette gjelder for Norge. 
Men ikke for Spania.. Kom hjem fra Spania på søndag. Et helvete av en ferie. 40 grader pluss og ingen energi til å gjøre noenting. 

Anonymkode: f3759...9aa

Nå fins det en mellomting mellom hetebølge og 10 grader og regn da....

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så våt som sommeren har vært mange steder måtte hesten min stå på boks... Hun hadde knapt høver igjen om hun sto på fuktig beite... 

Så hestens hover tåler ikke fuktighet..............skremmende opplysninger......

Anonymkode: b56a7...f39

AnonymBruker
Skrevet

Kan umulig være fordi vi lever i et land som hovedsakelig er vått, kaldt og mørkt 75% av tiden. 

Anonymkode: 9446f...547

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har klær og er vanntett så Ingen problem å være ute selv om det regner. Folk ødelegger for seg selv om de bestemmer seg for å kun være lykkelig i sol. 

Det er ikke det at det er et "problem" å være ute i regn, man får fint handla på butikken eller kanskje gått en liten tur. Men man er ganske hardcore om man sitter med grillmat og utepils i regn og stiv kuling, eller går 5 timer fjelltur i regnvær, eller badetur (noe mer enn raskt uti og opp igjen) i siperegn. 

Anonymkode: 46935...9cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke det at det er et "problem" å være ute i regn, man får fint handla på butikken eller kanskje gått en liten tur. Men man er ganske hardcore om man sitter med grillmat og utepils i regn og stiv kuling, eller går 5 timer fjelltur i regnvær, eller badetur (noe mer enn raskt uti og opp igjen) i siperegn. 

Anonymkode: 46935...9cd

Ja,der har du meg! Man har da terrasse med tak over og da spiller været ingen rolle. 

Nei,jeg forstår på ingen måte at været skal spille så stor rolle for folk. Ferie er fri,sove lenge,gjør andre ting enn i hverdagen. 

Skrevet

Med tanke på at vinteren her til lands er (altfor) lang og ofte kald, er det forståelig at man ønsker at det er fint vær når man har ferie. Jeg blir fort litt værsyk hvis hele sommeren regner bort 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Anonymkode: 1f5d2...d74

Da må hesten din ha ekstremt dårlige høver. Mine har fine høver og det har regnet mye her også. Farriers formula anbefales for bedre hovkvalitet. Og ja, det virker. 

Anonymkode: cbf5f...09a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 11.39):

Nå er det første juli og det regner. Diskusjonen rundt lunsjbordet på jobb er som den har vært i alle jobber jeg har hatt - folk er så glad for at de ikke har ferie nå, de ser ikke vitsen med å ha ferie når det regner, og hadde de hatt ferie så hadde kjørt til et sted med pent vær.

Jeg forstår selvfølgelig at folk vil ha sol og varme, og at det er kjipt å gjøre ting ute når det regner. Det synes jo jeg også.

Men jeg forstår ikke den voldsomme avhengigheten en del nordmenn har til at været være fint når de har ferie. At regn når de har ferie er det samme som at ferien er ødelagt, og at hvis det regner så kan de like gjerne være på jobb.

Jeg er nok farget av at jeg er en introvert person som liker å være hjemme, samt at jeg ikke er særlig glad i varme. Men jeg har lite problem med at det regner. Jeg hadde nok droppet skogsturen i regnværet, men kunne kanskje heller trent på treningsstudio eller tatt en kort powerwalk uansett vær. Hjem og dusje og så være inne. Masse å finne på!

Jeg kan game, har masse spill jeg vil spille. Se TV-serier, se filmer, lese bøker, puslespill, chatte på nett, høre på musikk, kose og leke med kattene, prate med samboer, lage en god middag som tar litt tid, åpne en flaske vin...

Jeg har null problem med å sysselsette og kose meg selv om det regner ute. Hvis det hadde vært sol og varmt, så hadde jeg antagelig et glass vin på terrassen i stedet for i sofaen, og hadde kanskje gått en skogstur. Men resten av dagen hadde vært inne uansett.

Jeg forstår at det kan bli lange dager hvis det regner hele tiden og man har små barn med masse energi som man gjerne skulle tatt med ut. Men flere av de som jeg kjenner som sier slike ting om regn og ferie har enten store barn eller er barnløse, så det gjelder ikke bare småbarnsforeldre.

Jeg må innrømme at jeg synes det virker litt trist, å være så væravhengig at man ikke kan kose seg i ferien om det regner. 

Anonymkode: 08e21...f5f

Ja, det er veldig kjedelig. Liksom, de er jo fordomsfulle og hatefulle mot det flotte, deilige regnet. De burde tenkt over at de forskjellsbehandler været veldig grovt. Liksom, regnet føler seg veldig ensomt! Og da må jeg ta vare på regnet, siden alle er sånne solværsmennesker…

‘’ånei, en regndråpe, nå må jeg sette i gang en gigantisk operasjon,. Regntøy,.. komme meg inn, må skape meg maksimalt og freake ut, alt slutter å være fint når regnet kommer, gleder meg til å klage på jobb i morgen! Dette er uhørt og uakseptabelt av været, været vet jo at jeg liker SOL. How rude !!!  ’ 

Anonymkode: d36c7...482

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...