Gå til innhold

Nordmenns avhengighet av finvær i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det første juli og det regner. Diskusjonen rundt lunsjbordet på jobb er som den har vært i alle jobber jeg har hatt - folk er så glad for at de ikke har ferie nå, de ser ikke vitsen med å ha ferie når det regner, og hadde de hatt ferie så hadde kjørt til et sted med pent vær.

Jeg forstår selvfølgelig at folk vil ha sol og varme, og at det er kjipt å gjøre ting ute når det regner. Det synes jo jeg også.

Men jeg forstår ikke den voldsomme avhengigheten en del nordmenn har til at været være fint når de har ferie. At regn når de har ferie er det samme som at ferien er ødelagt, og at hvis det regner så kan de like gjerne være på jobb.

Jeg er nok farget av at jeg er en introvert person som liker å være hjemme, samt at jeg ikke er særlig glad i varme. Men jeg har lite problem med at det regner. Jeg hadde nok droppet skogsturen i regnværet, men kunne kanskje heller trent på treningsstudio eller tatt en kort powerwalk uansett vær. Hjem og dusje og så være inne. Masse å finne på!

Jeg kan game, har masse spill jeg vil spille. Se TV-serier, se filmer, lese bøker, puslespill, chatte på nett, høre på musikk, kose og leke med kattene, prate med samboer, lage en god middag som tar litt tid, åpne en flaske vin...

Jeg har null problem med å sysselsette og kose meg selv om det regner ute. Hvis det hadde vært sol og varmt, så hadde jeg antagelig et glass vin på terrassen i stedet for i sofaen, og hadde kanskje gått en skogstur. Men resten av dagen hadde vært inne uansett.

Jeg forstår at det kan bli lange dager hvis det regner hele tiden og man har små barn med masse energi som man gjerne skulle tatt med ut. Men flere av de som jeg kjenner som sier slike ting om regn og ferie har enten store barn eller er barnløse, så det gjelder ikke bare småbarnsforeldre.

Jeg må innrømme at jeg synes det virker litt trist, å være så væravhengig at man ikke kan kose seg i ferien om det regner. 

Anonymkode: 08e21...f5f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er kjedelig å tilbringe ferien inne i eget hjem. 

Og fordi det er stor sett er dårlig vær i dette landet. 

Når endelig solen titter frem og gradestokken går over 20 og helst enda mer, er det helt nydelig. 

Ja du er farget av å være introvert, når du tydeligvis sitter inne uansett om det er sol og sommer eller om hjemmet ditt er snødd ned.  

Veldig mange liker å komme seg ut.

Anonymkode: dcd40...ee7

• Liker 13
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

vel, jeg bor på sunnmøre og i det siste har vi hatt ekstremt dårlig vær så JEG skjønner de som lengter etter opplett og litt mer varme enn 10 grader! 

Anonymkode: b6b54...797

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som heter dårlig vær, bare dårlig klær. Dette gjelder for Norge. 
Men ikke for Spania.. Kom hjem fra Spania på søndag. Et helvete av en ferie. 40 grader pluss og ingen energi til å gjøre noenting. 

Anonymkode: f3759...9aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ts! Jeg er ute uansett om det er sol,regn eller vind. Og jeg greier fint å nyte ferien uansett vær. 

Et forferdelig gnål om været,syt og klage. Jeg blir så lei. 

Livet blir fint om du gjør det fint. 

Anonymkode: e5293...7a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ute uansett vær, og er også lei av klagingen. Det har stort sett regnet i ferien min, og når jeg kommer tilbake på jobb så vedder jeg på at jeg nærmest må krangle med enkelte folk om hvorvidt jeg har hatt en god ferie eller ikke. Greit nok at de klager for sin egen skyld, men jeg trenger virkelig ikke den slags gnål på mine vegner. 

Anonymkode: 48b6d...efa

• Liker 1
Skrevet

Man klarer som regel å få noe ut av ferien uansett, men fint vær gjør tung ennå bedre.

Var selv noen dager på hytta med delvist regn og blåst, vi koser oss jo inne med matlaging, tv, lese bøker mm, men hvis det var sol /opphold kunne vi satt garn, dratt på fisketur, badetur, kost oss med is i varmen etc. 

Eller kunne tatt bil/buss/båt til et sted og gått på sightseeing, ligget på dekket i sola, hatt picnick ute mm. Kunne dratt på sykkeltur, gått tur på fjellet, kunne planta i hagen, kunne lagd ulike typer sommermat eller grilla ute om det var helt eller delvis solskinn, kunne dratt på utendørs teater/stand up/konsert osv.

Men sånn generelt: folk liker ikke å være på jobb i juli, så da liker en å finne grunner til at det er verdt det å være på jobb. Været er bare én sånn grunn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nå er det første juli og det regner. Diskusjonen rundt lunsjbordet på jobb er som den har vært i alle jobber jeg har hatt - folk er så glad for at de ikke har ferie nå, de ser ikke vitsen med å ha ferie når det regner, og hadde de hatt ferie så hadde kjørt til et sted med pent vær.

Jeg forstår selvfølgelig at folk vil ha sol og varme, og at det er kjipt å gjøre ting ute når det regner. Det synes jo jeg også.

Men jeg forstår ikke den voldsomme avhengigheten en del nordmenn har til at været være fint når de har ferie. At regn når de har ferie er det samme som at ferien er ødelagt, og at hvis det regner så kan de like gjerne være på jobb.

Jeg er nok farget av at jeg er en introvert person som liker å være hjemme, samt at jeg ikke er særlig glad i varme. Men jeg har lite problem med at det regner. Jeg hadde nok droppet skogsturen i regnværet, men kunne kanskje heller trent på treningsstudio eller tatt en kort powerwalk uansett vær. Hjem og dusje og så være inne. Masse å finne på!

Jeg kan game, har masse spill jeg vil spille. Se TV-serier, se filmer, lese bøker, puslespill, chatte på nett, høre på musikk, kose og leke med kattene, prate med samboer, lage en god middag som tar litt tid, åpne en flaske vin...

Jeg har null problem med å sysselsette og kose meg selv om det regner ute. Hvis det hadde vært sol og varmt, så hadde jeg antagelig et glass vin på terrassen i stedet for i sofaen, og hadde kanskje gått en skogstur. Men resten av dagen hadde vært inne uansett.

Jeg forstår at det kan bli lange dager hvis det regner hele tiden og man har små barn med masse energi som man gjerne skulle tatt med ut. Men flere av de som jeg kjenner som sier slike ting om regn og ferie har enten store barn eller er barnløse, så det gjelder ikke bare småbarnsforeldre.

Jeg må innrømme at jeg synes det virker litt trist, å være så væravhengig at man ikke kan kose seg i ferien om det regner. 

Dette er vel grunnen til at du ikke bryr deg om været. Noen av oss liker tilbringe fridagene utendørs, og ikke foran en skjerm. 

Jeg gamer og ser tv-serier i hverdagen, etter jobb og trening, eller når jeg er skadet/syk.
Å bruke hele ferien på å sitte i ro inne hadde gjort meg sprø. 
I ferien og på fridager så vil jeg ut å gå tur, løpe eller padle på steder jeg ikke har tid til i hverdagen. Jeg sitter nok innendørs resten av året. Jeg vil at ferien skal være dager som skiller seg ut fra de resterende 300 dagene i året. 

Anonymkode: 1f5d2...d74

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er vel grunnen til at du ikke bryr deg om været. Noen av oss liker tilbringe fridagene utendørs, og ikke foran en skjerm. 

Jeg gamer og ser tv-serier i hverdagen, etter jobb og trening, eller når jeg er skadet/syk.
Å bruke hele ferien på å sitte i ro inne hadde gjort meg sprø. 
I ferien og på fridager så vil jeg ut å gå tur, løpe eller padle på steder jeg ikke har tid til i hverdagen. Jeg sitter nok innendørs resten av året. Jeg vil at ferien skal være dager som skiller seg ut fra de resterende 300 dagene i året. 

Hvis du leser innlegget så ser du at jeg også trener og går tur utendørs. Og sitter gjerne på terrassen. 

Jeg listet også opp mer enn bare gaming og TV-serier av ting man kan gjøre inne. Det er også mye annet enn de tingene jeg har nevnt, det er bare mine interesser. Man kan ha besøk, gå på besøk, gå på restaurant, museum, konsert/teater/kino, håndarbeid, pusse opp, ommøblere, tegne, male, perle osv osv. 

Det er mye man kan gjøre selv om det regner, og det trenger som nevnt over ikke en gang være i egen stue.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv vi som bor i regnbyen Bergen ønsker oss dager uten regn i ferien!

Anonymkode: 1f4c7...8ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv vi som bor i regnbyen Bergen ønsker oss dager uten regn i ferien!

Anonymkode: 1f4c7...8ca

Tråden handler ikke om å "ønske seg dager uten regn i ferien". 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ferie er koselig uansett hva slags vær, synes jeg. Soldager ute med grilling, trening, utepils, bading, langturer og diverse er herlige. Like herlig er regndager med pledd, spill og/eller gaming, film, baking, trening og diverse. På hytta kan temperaturen synke såpass at vi til og med fyrer i peisen. Og sist regnværsdag stod vi aldri egentlig opp fra senga 🤭

Akkurat i dag er det kjempevarmt og strålende sol, så vi får innagjort litt praktisk ute, og skal gjøre noen ærender for familie. 

Så jeg er tildels enig med deg, ts. Men kan likevel forstå at folk blir frustrert når ferien regner bort, og flere har jo barn som trengs å aktiviseres i tillegg. Vi har såpass fleksible jobber, at dersom vår ferie skulle regnet bort, får vi likevel utnyttet soldagene når ferien er over. Før i tiden jobbet jeg i butikk, og synes det var gørrkjipt med dårlig vær de få frihelgene mine feks. Og kanskje ser jeg anderledes på det den dagen vi selv får barn, og de går på veggen innendørs etter 1 uke eller 2 med regn. 

Anonymkode: ef3bd...491

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du leser innlegget så ser du at jeg også trener og går tur utendørs. Og sitter gjerne på terrassen. 

Jeg listet også opp mer enn bare gaming og TV-serier av ting man kan gjøre inne. Det er også mye annet enn de tingene jeg har nevnt, det er bare mine interesser. Man kan ha besøk, gå på besøk, gå på restaurant, museum, konsert/teater/kino, håndarbeid, pusse opp, ommøblere, tegne, male, perle osv osv. 

Det er mye man kan gjøre selv om det regner, og det trenger som nevnt over ikke en gang være i egen stue.

TS

Du snakker om å trene inne, og gå korte turer, hverdagsaktiviteter vi andre gjør etter jobb. Jeg snakker om å gå de turene du ikke rekker når du jobber. 
I ferien min så ønsker jeg for eksempel å kunne kjøre en time eller to hver vei for å gå 4-5 timers fjelltur.
Du sier jo selv at du dropper skogsturen i regnværet. For oss som liker oss utendørs så går vi en tur i skogen i nærområdet etter jobb, uansett vær, hele året. Og når vi endelig har ferie så er det deilig å kunne ta de lengre turene. 
Alt du nevner er typiske hverdagsaktiviteter folk vanligvis gjør etter jobb eller i helger. Mange av oss ønsker som sagt å tilbringe fridager utendørs, ikke inne. Og noen av oss ønsker at feriedagene skal brukes til noe annet enn det vi kan gjøre hver dag hele resten av året. 

Oppussing er greit å bruke ferie på, men fytti det er noe forbanna dritt å stå ute å kappe listverk i regnet, eller å måtte ha alle materialer innendørs fordi det er vått ute. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg på en måte, men på den annen side er det så lite soldager at man setter ekstra pris på de dagene når man bor i Norge.  

Anonymkode: f0d88...a25

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bortkasta å ha uferie i dårlig vær. Ferie er mulighet til å gjøre noe annet. Stikke ut, dra på stranda, pakke med mat og gå i skogen, kjøre rundt, ut å spise. Alt blir litt bedre i bedre vær! Nå har vi akkurat vært en uke på ferie og det er ikke fullt så koselig å gå rundt i en storby når det pissregner.

Hjemme er jeg hele tida. Er jeg hjemme føler jeg bare at jeg må gjøre noe, være produktiv. Ute slapper jeg mer av

Anonymkode: 72989...892

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde håpet jeg var tydelig nok i startinnlegget, men for å presisere:

- Jeg har ingen problemer med å forstå at folk vil være ute i ferien
- Jeg forstår godt at man blir skuffet om det regner

Det jeg reagerer på er de som føler at hele ferien er bortkastet og ødelagt om det regner. Jeg har ingen problemer med at de ønsker å gjøre ting ute og at de er skuffet, men at de ikke klarer å finne alternativer innendørs som gjør at de likevel kan kose seg og slappe av. Det må jeg innrømme at jeg synes virker trist.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man råd til å reise utenlands så takler man  dårlig vær i Norge  mye bedre. Har man ikke råd til å reise og må holde seg i Norge/ Skandinavia så betyr det da en kjedeligere ferie. Ingen soling, bading,  uteaktiviteter osv hvis det regner og er kaldt i ferien. Kanskje man sitter inne på et kontor om sommeren når det er varmt og sol og gleder seg til å ha fri og kunne bruke dagene på å være ute istedetfor å støve ned inne på et kontor. Også ender man opp med å være inne og støve ned hele ferien også- pga regn. 

Anonymkode: 50e1b...a98

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man råd til å reise utenlands så takler man  dårlig vær i Norge  mye bedre. Har man ikke råd til å reise og må holde seg i Norge/ Skandinavia så betyr det da en kjedeligere ferie. Ingen soling, bading,  uteaktiviteter osv hvis det regner og er kaldt i ferien. Kanskje man sitter inne på et kontor om sommeren når det er varmt og sol og gleder seg til å ha fri og kunne bruke dagene på å være ute istedetfor å støve ned inne på et kontor. Også ender man opp med å være inne og støve ned hele ferien også- pga regn. 

Anonymkode: 50e1b...a98

Vi har klær og er vanntett så Ingen problem å være ute selv om det regner. Folk ødelegger for seg selv om de bestemmer seg for å kun være lykkelig i sol. 

Anonymkode: e5293...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid litt sånn 'himle med øya reaksjon' når introverte, gjerne litt venneløse, antisosiale personer skal fortelle resten av den vestlige verden at sol, sommer, varme, hygge og spennende mennesker egentlig bare er noe tull.. 

Anonymkode: d65e4...93c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid litt sånn 'himle med øya reaksjon' når introverte, gjerne litt venneløse, antisosiale personer skal fortelle resten av den vestlige verden at sol, sommer, varme, hygge og spennende mennesker egentlig bare er noe tull.. 

Anonymkode: d65e4...93c

Det kan være, men det har ingen relevans til denne tråden.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...