Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Drømmen om å se pyramidene og alt i Egypt er ikke gitt opp enda. Har blitt frarådet pga er kvinne, men skal det virkelig være sånn at vi ikke skal få oppleve det fordi det skal være så ille der da?

Finnes det noen her som har reist alene der og hadde gode erfaringer? 

Anonymkode: 3e597...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel og merke 10 år siden jeg var 2 mnd i Egypt med min daværende arabiske mann. Han kommer fra et rikt land og med en gang de hørte på dialekten at han var derfra og at jeg er hvit, så begynte «moroa». Han er veldig trent og stor og ganske på hugget, men vi ble rundlurt hele tiden. Var helt utslitt. Vi var der i aug/sept og det var 47 g på Giza da vi var der. Ikke en skygge i sikte. Gikk ikke å gå inn i pyramidene pga at det ikke var oksygen der.

anbefaler deg å reise på vinteren og ha med deg mannlig følge! 100%! 

Anonymkode: 9f45a...7d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pyramidene er fantastisk. Men aldri dra der uten mannlig følge. Var der alene for to år siden fordi jeg MÅTTE se pyramidene.
Men gjennom to uker ble jeg forsøkt lurt flere ganger om dagen. Tror det er en integrert del av av kulturen deres. 
Selv om jeg er bare en middels attraktiv tante i midten av livet opplevde jeg catcalling hver dag. Hadde to skremmende opplevelser.
Den ene på et folksomt marked, hvor en mann stakk en finger opp i rumpa mi og forsvant like fort. Den andre gangen tok en yngre mann tak i begge brystene mine og kjente på de. 
Etter råd fra hotellet, så leide jeg en mannlig guide (og beskyttelse) de siste 3 dagene, som fotfulgte meg gjennom hele dagen. Skulle gjort det fra starten av. 

Hvis pyramidene står høyt på din bucketlist så er min anbefaling å leie en lokal guide som fotfølger der hele dagen, så slipper du unna en del ubehagelige situasjoner.

Anonymkode: a16bc...0d3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drømmen om å se pyramidene og alt i Egypt er ikke gitt opp enda. Har blitt frarådet pga er kvinne, men skal det virkelig være sånn at vi ikke skal få oppleve det fordi det skal være så ille der da?

Finnes det noen her som har reist alene der og hadde gode erfaringer? 

Anonymkode: 3e597...704

Nei, men nå er det en gang sånn. Dra med mannlig følge, 100%

Anonymkode: f4e61...dcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke dra dit uten en mann, helst en som er stor og sterk og ikke gammel. Hvis dere ikke er gift - skaff dere fake ringer og lat som dere er det. 
Jeg reiste til Egypt for 20 år siden sammen med en venninne, vi var begge i starten av 20-årene. Opplevde mye ubehagelig, som utpressing, trusler, voldtektsforsøk etc. I tillegg til at vi ble forsøkt lurt absolutt hele tiden, selvsagt. Vi har begge reist mye rundt omkring i verden, både før og etter denne turen. Ingen ting kan måle seg med Egypt. Altfor mange egyptiske menn har dessverre absolutt null respekt for kvinner, og særlig vestlige kvinner. De har verdens mest fantastiske turistattraksjoner, men har klart å oppføre seg så grønnj*vlig at folk skyr landet deres, slik at de går glipp av enorme summer hvert år. Bra jobba, egyptiske menn. 🙄 

Jeg drar ikke dit igjen. Selv med mann. 

Anonymkode: 49885...44d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trafikken er i tillegg 100% livsfarlig. Og igjen, jeg har reist mye rundt omkring i verden og surret rundt i mange store byer i fattige land, men ingen ting var som Egypt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var i Egypt for ca 20 år siden, da som tenåring, har ikke opplevd det andre beskriver her bortsett fra at trafikken er jo helt på tryne. 

Anonymkode: 85492...52c

AnonymBruker
Skrevet

Grusomt land og grusomme folk! Jeg skal ALDRI tilbake!! Hold deg unna!!

Anonymkode: f2ce1...b8c

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har de begynt å fly dit igjen? Alt ble jo kansellert for litt over en uke siden. 

Vet om noen som drar et par ganger i året. Men de drar jo kun på barnevennlig hotell med all inclusive 

Anonymkode: e526b...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo helt fryktelig ut!

Jeg hadde aldri dratt dit, og jeg er en høy mann.

Anonymkode: 8c74f...eb7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og landet blir mer og mer strengt muslimsk og ennå verre for kvinner. Jeg har ikke vært der, men radikal islam, terrorgrupper osv  får mer makt og kvinner får ennå færre rettigheter. Synd gale menn skal klare å ødelegge forskjellige land.

Anonymkode: 96422...239

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En venninne var på ferie der med sin arabiske mann og hun sa det var helt forferdelig der. Menn var ekstremt påtrengende, selv om han prøvde å holde de unna. Det var den verste ferien de hadde hatt og skal aldri tilbake.

Anonymkode: dd929...491

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til et par ting til - dette var altså for ca 20 år siden, nå er visst ting enda verre. 
Men ett sted måtte vi kjøre i politikolonne. Det var ikke trygt for utlendinger å ferdes der pga kidnappinger. 
På flere turistattraksjoner var det også politi med maskingevær. Mange. Det hadde vært terrorangrep der, rettet mot utlendinger. 
På flyplassen måtte man gjennom røngtenkontroll av all bagasjen FØR innsjekk, før man kom inn på flyplassen. Igjen pga terror. I tillegg til vanlig sikkerhetskontroll var det også sikkerhetskontroll med full gjennomlysning på selve gaten. 
Synes noen dette høres ut som et trygt land?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg var de for en 18/20 år siden. (hurghada) Fin tur synes jeg. Mye fattigfolk som prøver å lure deg, så når noen skal vise deg noe eller hjelpe deg med noe skal de ha penger. Vi var der 14 dager, og la opp til en tur hver uke da vi var der primært for badeferie

Tur 1 - Vi tok turen til Kairo og Giza. Vi kjørte i kolonne med busser med væpnede vakter i sivil inne på bussene. Kolonnen ble ledet an av militæret. Følte meg trygg. Vi var i Giza, båttur på Nilen og på museumet i Kairo. Veldig fin tur

Tur 2. Vi tok turen til Luxor. Med Karnak-tempelet, Kongenes dal, hatshepsut-tempelet

I Luxor var det 10 grader varmere enn i Hurghada fikk vi vite, og Egypt i overgangen Juli/august er det varmt. Litt synd at når man er i Karnak og Kongenes dal at det eneste man tenker på er skygge. Deilig å komme ned i gravene i Kongenes dal. På hatshepsut-tempelet må bussene parkere et stykke unna. Jeg gikk bort til tempelet, da orket jeg ikke å gå opp trappa, så jeg gikk tilbake til bussen og klimaanlegg :) Vi lurte også på å ta turen til Alexandria for bla. å se biblioteket til Snøhetta, men etter Luxor-turen ble det med tanken

PS. Hadde en kamerat som var der i vår, han koste seg

Endret av test1e
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 21.34):

Jeg kan legge til et par ting til - dette var altså for ca 20 år siden, nå er visst ting enda verre. 
Men ett sted måtte vi kjøre i politikolonne. Det var ikke trygt for utlendinger å ferdes der pga kidnappinger. 
På flere turistattraksjoner var det også politi med maskingevær. Mange. Det hadde vært terrorangrep der, rettet mot utlendinger. 
På flyplassen måtte man gjennom røngtenkontroll av all bagasjen FØR innsjekk, før man kom inn på flyplassen. Igjen pga terror. I tillegg til vanlig sikkerhetskontroll var det også sikkerhetskontroll med full gjennomlysning på selve gaten. 
Synes noen dette høres ut som et trygt land?

Samme i Istanbul, du må scanne når du går inn på flyplass

Anonymkode: e2c7d...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...