AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Hvis man sender inn tips til politiet, og politiet følger opp tipset, får den det tipses om innsyn i hvem som tipset, når tipset ikke er sendt inn anonymt? Når man tipser, kan man la være å fylle ut kontaktinformasjon. Tipset er da helt anonymt, også for politiet. Dersom man derimot fyller ut kontaktinformasjon (f.eks. for at politiet kan ta kontakt for å få utfyllende informasjon/dokumentasjon som ikke kan sendes gjennom tipstjenesten) er jo dette primært til bruk for politiet for deres videre oppfølging. Men da har jo tipset en navngitt avsender. Vil den som tipset gjelder kunne få innsyn i dette? Noen som vet? Anonymkode: fed26...ebd
Grüner Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis man sender inn tips til politiet, og politiet følger opp tipset, får den det tipses om innsyn i hvem som tipset, når tipset ikke er sendt inn anonymt? Når man tipser, kan man la være å fylle ut kontaktinformasjon. Tipset er da helt anonymt, også for politiet. Dersom man derimot fyller ut kontaktinformasjon (f.eks. for at politiet kan ta kontakt for å få utfyllende informasjon/dokumentasjon som ikke kan sendes gjennom tipstjenesten) er jo dette primært til bruk for politiet for deres videre oppfølging. Men da har jo tipset en navngitt avsender. Vil den som tipset gjelder kunne få innsyn i dette? Noen som vet? Anonymkode: fed26...ebd Den det blir tipset om får ikke vite hvem som tipset. Kontaktinfo er for at politiet skal kunne kontakte deg for mer info og evt avhør, så de ønsker jo helst det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Grüner skrev (1 minutt siden): Den det blir tipset om får ikke vite hvem som tipset. Kontaktinfo er for at politiet skal kunne kontakte deg for mer info og evt avhør, så de ønsker jo helst det. Det høres fornuftig ut. Takk for svar 🙂 Anonymkode: fed26...ebd
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Nei, ingen risiko for det. Du får huske på at eventuelle straffesaker er "samfunnet mot mistenkte/siktede/tiltalte", ikke hverken tipsere eller ofre mot mistenkt/siktet/tiltalt, og det enten det blir noen sak eller ei. Det har ikke noe å si hvordan politiet ble kjent med saken, bare de ble kjent med den, og derfor ingen grunn til at vedkommende skulle få høre noe om hvor tipset kom fra. Anonymkode: 08d47...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Du kan selv velge om du vil tipse anonymt her: Sitat Du velger selv om du skriver hvem du er. Det kan være nyttig for politiet å ha muligheten til å kontakte deg. https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/#slik-sender-du-inn-tips Anonymkode: 060eb...ea1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan selv velge om du vil tipse anonymt her: https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/#slik-sender-du-inn-tips Anonymkode: 060eb...ea1 Ja, det vet jeg, og det forsøkte jeg også å forklare i HS. Men der står det ingenting om hvorvidt den det tipses om kan få innsyn i hvem som tipset. Men jeg har fått to gode svar over, og håper at de har rett. Dvs. at tipset uansett forblir anonymt overfor den det tipses om, men at forskjellen består i om politiet vet hvem som tipset eller ei. Jeg er ikke redd for at politiet vet. Jeg er mer bekymret for å tipse dersom den jeg tipser om skulle få vite om det. Anonymkode: fed26...ebd
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det vet jeg, og det forsøkte jeg også å forklare i HS. Men der står det ingenting om hvorvidt den det tipses om kan få innsyn i hvem som tipset. Men jeg har fått to gode svar over, og håper at de har rett. Dvs. at tipset uansett forblir anonymt overfor den det tipses om, men at forskjellen består i om politiet vet hvem som tipset eller ei. Jeg er ikke redd for at politiet vet. Jeg er mer bekymret for å tipse dersom den jeg tipser om skulle få vite om det. Anonymkode: fed26...ebd Hvis du velger å tipse anonymt er det ikke noen grunn til å tenke på det, var poenget med innlegget mitt. Anonymkode: 060eb...ea1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå