Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig god hjelp her for par uker siden, så prøver igjen da jeg er på jakt etter første bolig å kjøpe. Nå har jeg vært å sett på denne linket under, og budgivning starter snart. Det som jeg gjerne vil ha svar på er om sameiets økonomi er noe å skremmes av? Formue på kun 12k og minus 100k sist år. Hva sier dere om det? 

https://epaper.webtopsolutions.com/2025/636825/file.pdf

Hvis dere har andre kommentarer om dette objektet er jeg veldig takknemlig.

Anonymkode: 385c5...15c

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten tatt med i beregningen at jeg må ha økonomi til å fikse litt på badet, og pusse opp det helt etter hvert.

Anonymkode: 385c5...15c

AnonymBruker
Skrevet

Formuen er på boligen, ikke sameiet. Sameiet har egenkapital på nesten 2 millioner.  
100 000 i underskudd på ett enkelt år sier svært lite, det var budsjettert med 300 000 i underskudd, så de har brukt mindre enn antatt. 
Året før var det overskudd på 250 000,- 

Anonymkode: 3d009...059

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe peiling på markedet der nede, så kan ikke si noe om at prisantydningen er riktig, 

Men ang. økonomispm, så virker det som om sameiet ikke ønsker å ta opp fellesgjeld. Dvs de at de må samle seg opp en formue ved å ha litt høyere fellesutgifter eller at eierne må betale det det koster når større utgifter oppstår (går også an med begge deler). 

Det at de lå i 100k i minus i fjor, kan være at ikke alle eierne hadde betalt inn til nyttår/ fristen ikke var før etter nyttår. Siden det ikke er noe fellesgjeld, og det faktisk er penger på konto nå, så virker det til å være løst.

Siden felleskostnadene er så lave, så virker det som om de velger at eierne betaler så og si hele summen når den påløper. Du må derfor være forberedt på at du må hoste opp større summer på en gang. Ser at de bl.a. holder på med å skaffe varmepumper, så dette er noe som kommer om ikke alt for lenge ( blir nok 15-20k her). 

Anonymkode: 19348...93f

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke se at det skal være noe problem.

12.000 i andel fellesformue betyr bare at sameiet har god likviditet. Det er ikke meningen at slike sameier skal ha mye penger på bok. Dette handler om at inntektene kommer før utgiftene.

100.000 i minus på 74 andeler er også peanøtter. 

Syns det virker som et godt drevet sameie. 

Endret av Tro Smo Konosoro
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal kjøpe første leilighet og var på visning igår.

https://epaper.webtopsolutions.com/2025/636825/file.pdf

Hva tenker dere om formue på kun 12 k og minus 100 k sist år? Er det noe en bør holde seg vekke ifra? Hvordan kan jeg tenke om dette? Trenger all hjelp jeg kan få.

Anonymkode: d8ef2...b51

Fin bolig. 👍 Ser av regnskapet sameiet har en samlet egenkapital på spare- og driftkonto på ca 2 mill. Og årlig driftskostnad på 2,7 mill.
Noe som må sies å være sunn økonomi. Da de har penger lagt til side for uforutsette utgifter. 
Men de bør kanskje øke husleien til fellesutgifter noe for å gå mer i pluss i årene som kommer. Ser drift- og vedlikeholdskostnadene har doblet seg på to år. Kanskje gjort noe ekstraordinært vedlikehold utenom vanlig budsjett. Derfor gått 100 K i minus, noe som de dekker fra sparekonto.

Skal de fortsette med samme nivå på drift- og vedlikeholdskostnader må husleien økes.

Anonymkode: e43f9...81b

Skrevet

Tre like tråder er slått sammen. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...