Gå til innhold

Utleier som mener at han skal beholde depositumskonto 12 mnd etter utflytting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tilfellet det dukker opp skader i ettertid.

Jeg bodde der i underkant av 4 mnd og har dokumentert feil og mangler da jeg fikk nøkler, samt bilder og video ved utflytting. Han har godkjent leiligheten og leieforholdet er avsluttet, noen andre har flyttet inn.

Er det lov å beholde depositum i 12 mnd etter utflytting?

Anonymkode: 76a87...67b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke lov! Kontakt advokat.

Screenshot_20250701_102204_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 39685...343

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det normale er at det utbetales uten videre diskusjon når leieforholdet er avsluttet og begge parter er enige om at alt er ok. Men når utleier nekter, da er din løsning å gå direkte til banken der depositumskontoen er og be om å få det utbetalt. Da får utleier varsel om at du har bedt om å få pengene utbetalt, og etter fem uker (mener jeg det er) får du det direkte av banken med mindre utleier bestrider utbetalingen. Den kan kun bestrides på bakgrunn av at du skylder leie eller at han har brakt deg inn for husleietvistutvalget eller anlagt søksmål. 

Å holde igjen i 12 måneder uten annen begrunnelse enn at han vil se an i et helt år om det dukker opp noen skader, selv når noen andre bor der, er på ingen måte noen legitim begrunnelse for å holde depositumet tilbake.

Så nei, dette er ikke vanlig. Og nei, det er ikke ok. Du får tak i pengene ved å gå direkte til banken der depositumet står, med det forbehold at prosessen kompliseres hvis han går til sak.

Anonymkode: 58f51...385

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I tilfellet det dukker opp skader i ettertid.

Jeg bodde der i underkant av 4 mnd og har dokumentert feil og mangler da jeg fikk nøkler, samt bilder og video ved utflytting. Han har godkjent leiligheten og leieforholdet er avsluttet, noen andre har flyttet inn.

Er det lov å beholde depositum i 12 mnd etter utflytting?

Nei, det er ikke lov. Gi han beskjed om at han enten betaler ut i løpet av dagen eller du kontakter advokat. Antar at dere gikk gjennom leiligheten og alt var i orden, for da skal pengene tilbakebetales med en gang

Anonymkode: 2ee1c...066

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne utleiere burde få dagsbøter. 

Om mattilsynet finner en mus i en restaurant, så blir resaturanten stengt på dagen. 

Om en butikk glemmer å spørre om leg, kan butikken miste retten til å selge øl. 

Men når en utleier holder på sånn, så skjer det ingenting. I verste fall må han betale ut depositumet. I beste fall får han beholde det. 

Hvorfor ikke prøve seg. Han risikerer jo ingenting. 

Anonymkode: c759c...cac

• Liker 2
Skrevet

Utleier skal selvsagt ikke beholde ditt depositum etter at ny leieboer har flyttet inn, i tilfelle det skulle oppstå skader! Da skal eventuelle skader dekkes av nåværende leieboers depositum 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det er ikke lov. Gi han beskjed om at han enten betaler ut i løpet av dagen eller du kontakter advokat. Antar at dere gikk gjennom leiligheten og alt var i orden, for da skal pengene tilbakebetales med en gang

Anonymkode: 2ee1c...066

Hva skal advokaten gjøre?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånne utleiere burde få dagsbøter. 

Om mattilsynet finner en mus i en restaurant, så blir resaturanten stengt på dagen. 

Om en butikk glemmer å spørre om leg, kan butikken miste retten til å selge øl. 

Men når en utleier holder på sånn, så skjer det ingenting. I verste fall må han betale ut depositumet. I beste fall får han beholde det. 

Hvorfor ikke prøve seg. Han risikerer jo ingenting. 

Anonymkode: c759c...cac

Bøter? Nei, de bør navngis på en liste over useriøse utleiere. Lett tilgjengelig dersom man søker på utleieadressen. 

Anonymkode: 8ab8b...208

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
aerox skrev (4 minutter siden):

Hva skal advokaten gjøre?

Fakturere TS ca tilsvarende beløp som depositumet er på.

Anonymkode: 482ad...ee5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan han ikke det, når leieforholdet er over og dere har gått gjennom boligen og er enige om tilstand og nøklene er levert, skal depositum tilbakebetales. Hvis noe i boligen ikke er som det skal vil dere jo se det ved overlevering, og da blir dere enige om hvor mye som eventuelt skal trekkes fra depositum for å dekke det. Og så starter man tilbakebetaling. 

Som utleier har jeg én gang trukket noe fra depositum, da var det et speil som hadde knust. Var da enig med leieboer om hva det kostet for å kjøpe nytt, og da jeg la inn avslutning av depositumskonto la jeg inn hvor mye som skulle til meg og hvor mye som skulle til leieboer. Leieboer må godkjenne det før det går gjennom. 

Hvis noen andre bor der nå er det jo deres depositum som dekker, eventuelt hvis det er gamle ting som dukker opp så må han dekke det selv. 

Du kan kontakte banken, kontoen står i ditt navn selv om utleier er «eier». Hør med dem hva som kan gjøres. Hvis de ikke kan hjelpe så anmeld fyren…

Anonymkode: 6b7e4...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fakturere TS ca tilsvarende beløp som depositumet er på.

Anonymkode: 482ad...ee5

Jeg har advokatforsikring 

• Nyttig 1
Skrevet

Du gir klar beskjed til utleier at ditt depositum ikke skal dekke skader fra ny leieboer, at du trenger depositumet for å leie ny leilighet, og at han skal betale tilbake umiddelbart, hvis ikke blir han anmeldt for tyveri. Han skal ikke tjene renter på eller disponere dine penger etter at du har flyttet ut. 

Skrevet

Du bør også klage saken inn for husleietvistutvalget. Deres avgjørelse har virkning som dom, og da kan namsmannen kreve inn pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (22 minutter siden):

Du bør også klage saken inn for husleietvistutvalget. Deres avgjørelse har virkning som dom, og da kan namsmannen kreve inn pengene. 

Jeg ringer inn til advokatforsikringen min og tar alt via de tror jeg. Har alltid leid og aldri opplevd lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sender melding til banken om at leieforholdet er avsluttet, med kopi av oppsigelse. 
Da vil banken varsle utleier om det, og utleier får en frist til å melde inn konkrete motkrav, med bevis. 

Det er det fine med depositumskonto, banken er mellomledd som sikrer at begge parters interesse blir ivaretatt, og at loven følges. 

Anonymkode: b9a31...2ba

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...