Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått ned forbruket fra 10k pr mnd, til 7000kr. Men får det ikke ned til 5k, som er målet.. 7000 inkluderer take away med barna, restaurant med venner 2-3 ganger, og endel barnebesøk. Hva ligger andre aleneforeldre med 2 barn på?

Anonymkode: 6a619...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ned til 5k så må du droppe take away og restaurant.

Anonymkode: 3ba6f...87e

• Liker 17
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Restaurant 2-3 ganger i mnd og take-away… Der har du svaret. 

Anonymkode: 9ee8f...d71

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Iflg Sifos referansebudsjett er det alminnelige "akseptable" månedlige forbruksnivået for 1 v + 2b ca. 20k. 

Utover det velger du vel selv hvor mye du vil lide. Kutt ut enda mer ting som er koselig og så når du jo målet til slutt. 

Anonymkode: befb6...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Restaurant og take-away er luksus når man prøver å spare. Så da får du velge hva som er viktigst

Anonymkode: 8f6b5...6d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i forbruk?

Jeg er alene med to barn, og bruker vesentlig mer enn 7000 i måneden dersom dette inkluderer matutgifter.

Anonymkode: 9b133...034

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva legger du i forbruk?

Jeg er alene med to barn, og bruker vesentlig mer enn 7000 i måneden dersom dette inkluderer matutgifter.

Anonymkode: 9b133...034

Mente bare mat og husholdning 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har fått ned forbruket fra 10k pr mnd, til 7000kr. Men får det ikke ned til 5k, som er målet.. 7000 inkluderer take away med barna, restaurant med venner 2-3 ganger, og endel barnebesøk. Hva ligger andre aleneforeldre med 2 barn på?

Da må du minst droppe restaurantbesøket skal du ned på 5000

Anonymkode: e851a...347

AnonymBruker
Skrevet

Man spiser da ikke take away og restaurant om man har strengt matbudsjett!

Vi er to voksne og et barn, bruker ca 10 000 i måneden på mat, og da ikke noe take away eller restaurant eller godteri. Sunn renvaremat med nok gode proteinkilder er dessverre svindyrt.

Anonymkode: a810e...961

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt urealistisk å få det ned til 5000 kr, om budsjettet skal dekke både mat og generell husholdning for en voksen og to barn - OG attpåtil takeaway og flere restaurantbesøk.

Foreslår du deler opp budsjettet ditt mer.

Tipper du alt ligger på ca 5000 kr for kun mat hjemme.

Så er det opp til deg å vurdere hvor mye du ønsker å bruke på rent luksusforbruk. 

Anonymkode: baf24...cb7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med dagens matpriser er det til å bli gal av. Bruke penger på mat er noe av det kjedeligste jeg vet.

Ikke er jeg gårdbruker,jakt driver jeg heller ikke med.  Men har hage og er selvforsynt med poteter,løk og tomater. Ikke at det er så veldig dyrt,men allikevel er det en stor kostnad ved innkjøp kontra det å dyrke selv.

Vi er +/÷2-4 Stk.i huset. Vi bruker toppen 600 kr.i mat i uka til husholdning. Klart blir litt ekstra da det må kjøpes kattemat  ..   Men så er ikke det medregnet hva de to gutta her bruker på snus,pizza,pølser og øl,det får dem betale selv.

Går utrolig mye brød,melk og skinke.Puff og ost for ikke å glemme det her i huset 🤣   Er flink til å sjekke "utgått disken" for varer både til og fra jobb hver dag. 

Jo,vi lager både jordbær,bringebær,tyttebær og solbærsyltetøy selv. Litt saft også.

Så 5000,- bør være mulig å klare. 

Anonymkode: 3db59...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med dagens matpriser er det til å bli gal av. Bruke penger på mat er noe av det kjedeligste jeg vet.

Ikke er jeg gårdbruker,jakt driver jeg heller ikke med.  Men har hage og er selvforsynt med poteter,løk og tomater. Ikke at det er så veldig dyrt,men allikevel er det en stor kostnad ved innkjøp kontra det å dyrke selv.

Vi er +/÷2-4 Stk.i huset. Vi bruker toppen 600 kr.i mat i uka til husholdning. Klart blir litt ekstra da det må kjøpes kattemat  ..   Men så er ikke det medregnet hva de to gutta her bruker på snus,pizza,pølser og øl,det får dem betale selv.

Går utrolig mye brød,melk og skinke.Puff og ost for ikke å glemme det her i huset 🤣   Er flink til å sjekke "utgått disken" for varer både til og fra jobb hver dag. 

Jo,vi lager både jordbær,bringebær,tyttebær og solbærsyltetøy selv. Litt saft også.

Så 5000,- bør være mulig å klare. 

Anonymkode: 3db59...f0f

På mat ja - men ikke mat + div husholdning + take-away + flere restaurantbesøk.

Anonymkode: baf24...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo helt latterlig ut. Skal 7000 dekke alt dette? Flere restaurantbesøk og takeaway i tillegg til alt man trenger til en familie av mat, dopapir, husholdningsartikler som såpe, tannkrem, tannbørster, rengjøringsmidler osv?

Vi er to voksne, og bruker ca 7000 i dagligvarebutikken pr mnd. Det dekker da alt det ovenfornevnte.

Anonymkode: bd9ce...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takeaway har vi kanskje en gang annen hver måned og da er det en pizza til 220. Restaurant har ikke mine vært på utenom ferie med besteforeldre og da er det de som betaler. 

Har en under et år med bleier og nan, en i bhg og en i barneskole. Vi pleier å ligge på 5500, men juni måned ble 6000. Dette inkluderer husholdning, såper osv. 

Forsøkt appen optius? Der fikk jeg alt kategorisert og ser hvor jeg kan spare inn. F.eks pris på lørdagsgodt, hvilke type brus vi velger, kjeks til turdager, hva slags mat til turdager. Her har vi spart endel, byttet fra å kjøpe brus på spar for 91,- til å kjøpe brus fra coop til 36,- det har da blitt til at vi kun kjøper 2 brus per måned, i stedet for 4. Evt 2 og 2 fremfor 4 og 4. 

Med  coop medlemsskap har jeg nå spart 700,- har også kuttet ned på kjøpebrød og baker oftere. Pleide å ligge på 600,- på brød per måned, ligger nå på 140,- 

Gikk igjennom diverse tilbud av kjøtt til middager denne uka. Røft regnet 1300 til middager for en måned. Noen i familien min reiser ofte til Sverige og får med seg kjøttdeig, kyllingfilet og ost for oss derfra. 

Det bedre priser på grønnsaker ved Asia butikk, evt vekg fryst så langt det går. 

Det går endel til bleier, nan og diverse for den lille. Når nan er ferdig så får vi nok mer å rutte med.  

Anonymkode: f0be8...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 5000 på meg selv og ett barn. Å skulle skvise inn enda et barn i dette regnestykket hadde vært umulig for meg. 

Anonymkode: 85607...d60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 9.48):

Så vanskelig kan umulig regnestykket være, høres jo ikke særlig smart ut når du skriver takeaway og restaurant 2-3 ganger. Bare det ligger jo på noen tusenlapper. Kan umulig være seriøs når du ikke ser dette selv

Anonymkode: 01d34...28a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 21.20):

Med  coop medlemsskap har jeg nå spart 700,- har også kuttet ned på kjøpebrød og baker oftere. Pleide å ligge på 600,- på brød per måned, ligger nå på 140,-

Jeg skjønner ikke dette. 600 kr i mnd på brød syns jeg hørtes lite ut når dere er 2 voksne og 2 barn. Vi er 2 voksne og to barn (1 år og 4 år) og det går nesten et brød per dag. Brødet koster mellom 40 - 45 kr per stk. Som utgjør: 1200 - 1350 kr per mnd. Jo da vet det finnes first price kneip som er mye rimeligere, men det tilfredsstiller ikke kravene våre iht grovhet og fibernivået som jeg trenger. Skal sies at jeg har diabetes da, så grovere jo bedre og helst velger jeg det brødet med minst karbohydrater iht brød som har masse av det. 

Syns 600 kr på brød hørtes lite ut.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er det et mål om 5k i det hele tatt? Hva ønsker du å bruke de pengene på istedenfor? 

Det er ofte de større postene der det er mer lønnsomt å kutte. For eksempel kostnader rundt bolig, bil, forsikringer og reising generelt.

Mange tror at de må ha en husleie til 25k i Oslo men det er ikke sant.

Schmuhu

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest går ikke på restaurant flere ganger i måneden.

Anonymkode: fc5eb...0de

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 9.48):

Vi har aldri take away eller restaurant. Kanskje en gang i ferien. Inviterer heller folk hjem til sosiale ting, som regel billigere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...