Gå til innhold

Foreldre bruker mer tid på skjermen enn de gjør på ungene sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

image.png.2beab4c2ea83a43d5aaca6a9602211b5.png

Kva er det med desse skjermane? - vikebladet.no

Barna vil at foreldrene skal legge bort mobilen | Barnevakten

Sitat

Barneombodet der 1400 barn var spurde om foreldra brukte mobil, nettbrett eller pc når dei skulle gjere ting i lag, kom det fram at

«- 67 prosent av barna på 9 og 12 år som vart spurde, opplever at foreldra brukar skjerm nå dei gjer ting saman.

– 53 prosent meiner dei blir ikkje høyrt som følgje av foreldra sitt mobilbruk.»

Hvor mye tid bruker DU på skjermen kontra barna dine? 

Anonymkode: 4c26c...b0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye av jobben min foregår jo på en skjerm, og jeg jobber mye på kveldstid etter at ungene har lagt seg, i tillegg til fulle arbeidesdager. Så totalt sett bruker jeg nok mer tid på skjerm enn jeg er sammen med barna mine. Men vi voksne bruker aldri PC eller ser på TV når ungene er hjemme og våkne, og mobilene våre ligger i bokhylla. Så barna våre merker ikke skjermbruken vår. 

Det hender jo likevel at barna ikke får vår fulle oppmerksomhet. Vi leser aviser og bøker, og har samtaler med hverandre og andre voksne. 

Anonymkode: 7c9c7...a56

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, TS? Har du et fysisk yrke og leser lite om resten av samfunnet, slik at du ikke skjønner at de fleste jobber mye på skjerm og selvfølgelig derfor bruker mer tid på jobb enn sammen med barna sine i ukedagene? De fleste under 50-60 bruker også «skjerm» til mye annet viktig som nettbank, handle mat, bestille familieferie, organisere barnas fritidsaktiviteter osv. 

Forskningen viser at mødre i dag bruker mye mer tid sammen med barna sine enn hjemmeværende mødre gjorde på 70-tallet 😂

Anonymkode: 3ea91...f70

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare en tråd som bare skal provosere, uten sidestykke og realitetsorientering. Gidder faktisk ikke å tilføre noe saklig til dette kjenner jeg.

Anonymkode: c3bd2...06f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammel er du, TS? Har du et fysisk yrke og leser lite om resten av samfunnet, slik at du ikke skjønner at de fleste jobber mye på skjerm og selvfølgelig derfor bruker mer tid på jobb enn sammen med barna sine i ukedagene? De fleste under 50-60 bruker også «skjerm» til mye annet viktig som nettbank, handle mat, bestille familieferie, organisere barnas fritidsaktiviteter osv. 

Forskningen viser at mødre i dag bruker mye mer tid sammen med barna sine enn hjemmeværende mødre gjorde på 70-tallet 😂

Jeg er 53 og mor til to og bestemor til to og jeg har aldri latt telefonen eller skjermen komme i veien for oppmerksomheten til barm barnebarn, partner osv 
jeg har master, to bachelor og en yrkesrettet utfannelse i bunn, jeg jobber med skjer hele dagen om det har noe å si ref spørsmålet ditt. 
Poenget til artikkelen og til forskningen er at barn selv sier de føler at foreldrene bruker mer fokus ot tid på skejrmen enn på dem - de får ikke svar med foreldrene som sitter på sosiale medier, ikke fordi de leser avisen eller ser på dagsrevyen. At du ler det bort og henviser til oppveksten min på 70 tallet sier meg at du ikke har skjønt problemstillingen for barn som føler de ikke prioriteres over en mobil eller en pc. . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare en tråd som bare skal provosere, uten sidestykke og realitetsorientering. Gidder faktisk ikke å tilføre noe saklig til dette kjenner jeg.

Anonymkode: c3bd2...06f

fint om du blir provosert, da har den truffet en følelse i deg. På samme måte som den treffer følelsen i barnet som prøver få kontakt med forelderen som har nesen i en mobil for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er 53 og mor til to og bestemor til to og jeg har aldri latt telefonen eller skjermen komme i veien for oppmerksomheten til barm barnebarn, partner osv 
jeg har master, to bachelor og en yrkesrettet utfannelse i bunn, jeg jobber med skjer hele dagen om det har noe å si ref spørsmålet ditt. 
Poenget til artikkelen og til forskningen er at barn selv sier de føler at foreldrene bruker mer fokus ot tid på skejrmen enn på dem - de får ikke svar med foreldrene som sitter på sosiale medier, ikke fordi de leser avisen eller ser på dagsrevyen. At du ler det bort og henviser til oppveksten min på 70 tallet sier meg at du ikke har skjønt problemstillingen for barn som føler de ikke prioriteres over en mobil eller en pc. . 

Barn i dag er kanskje så bortskjemte med tid og oppmerksomhet at de klager på den lille tiden mor ikke aktiviserer dem? Det er i alle fall en måte å tolke denne såkalte «forskningen». Hadde du hatt en mastergrad i et fag som krever kritisk tenking hadde du stilt samme spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser mye av det. Foreldre i parken med nesa i telefon. Ikke lenge siden måtte jeg si fra. Da ungen sto å kasta steiner på svaner og ender. 

Anonymkode: 4bca9...8bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Minst mulig. Bruker lite tid på telefon med barnet, det er det rett og slett ikke mulighet til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber foran en skjerm, og ser gjerne Dax18 og Dagsrevyen, så da blir det mer skjerm enn barn. I tillegg hender det jeg henter telefon for å bestille billetter, betale en regning eller sjekke noe. Ellers ligger mobil på hylla eller i lomma. Ingen fotografering, snap eller melding når jeg er sammen med barna, men det hender jeg sitter med nesa i ei bok eller en fysisk avis. Barna tåler fint at jeg ikke har all min oppmerksomhet på dem.

Anonymkode: 8d6c3...1a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du ler det bort og henviser til oppveksten min på 70 tallet sier meg at du ikke har skjønt problemstillingen for barn som føler de ikke prioriteres over en mobil eller en pc. . 

Barn skal ikke alltid prioriteres over alt annet. Hvis bestemor har falt og brukket hoften og ringer meg for hjelp, skal jeg legge bort skjermen og prioritere barna? Får jeg lov til å gå på do alene forresten eller må jeg prioritere barna da også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn i dag er kanskje så bortskjemte med tid og oppmerksomhet at de klager på den lille tiden mor ikke aktiviserer dem? Det er i alle fall en måte å tolke denne såkalte «forskningen». Hadde du hatt en mastergrad i et fag som krever kritisk tenking hadde du stilt samme spørsmål. 

🤣 jeg skrev ikke noe om hva jeg er utdannet innen og jeg har stor tro på kritisk tenking, men jeg har også stor tro på at den forskning som er gjort som understøtter påstandene i artiklene er riktig og jeg ser det ofte hvis vi for eksempel har med barnebarna i parken, svømmehallen, epic, på ferie osv - det er mange barn som roper og roper på foreldrene om å se dem og foreldrene sitter med nesa i telefonen.. Bestille billetter osv kan man gjøre når ungene har lagt seg, gjennomsnittsfamilien har tre til fire timer med ungene etter de kommer hjem fra jobb for eksempel - det burde ikke være så vanskelig å samhandle med barna den tiden.. Ta de med på matlagingen, la de delta i ryddingen, la de hjelpe med klesvasken osv osv og legg bort telefonen de får timene.. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg ser det ofte hvis vi for eksempel har med barnebarna i parken, svømmehallen, epic, på ferie osv - det er mange barn som roper og roper på foreldrene om å se dem og foreldrene sitter med nesa i telefonen.. Bestille billetter osv kan man gjøre når ungene har lagt seg, gjennomsnittsfamilien har tre til fire timer med ungene etter de kommer hjem fra jobb for eksempel - det burde ikke være så vanskelig å samhandle med barna den tiden

Hvor gamle er disse barna som maser på at foreldrene skal aktivisere dem når de er i parken eller svømmehallen? Kan de svømme bør de jo leke med jevnaldrende barn ikke rope på mamma. Hvorfor skal man vente til barna har lagt seg til å gjøre familiegjøremål som å bestille billetter? Skal man ha en deltidsjobb som barneunderholder mellom 16-20 hver dag og så begynne og ordne med familien AS? 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok mange som bør føle seg truffet. Dette gjelder selvsagt ikke hjemmekontor-skjermen, men annen skjermbruk. Tipper de fleste som svarer her bruker mer tid på å runde Instagram enn å leke med barna sine. 

Anonymkode: 07ced...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor gamle er disse barna som maser på at foreldrene skal aktivisere dem når de er i parken eller svømmehallen? Kan de svømme bør de jo leke med jevnaldrende barn ikke rope på mamma. Hvorfor skal man vente til barna har lagt seg til å gjøre familiegjøremål som å bestille billetter? Skal man ha en deltidsjobb som barneunderholder mellom 16-20 hver dag og så begynne og ordne med familien AS? 

vårt barnebarn er fem år, og ofte i parker osv er det jevnaldrende som vil at foreldrene skal se dem, svare på spørsmål osv som sitter med nesen i en skjerm.. Det handler ikke om å aktivisere dem tror jeg så mye som at de føler foreldrene er med, tilstede og SER dem.. Mange barn vokser opp og har foreldre som "skal bare" alt annet enn ungene sine.. Ting osm kunne ventet til ungene var i seng. Og ja, den hele fulle jobben din som forelder er å være tilstede for ungen når denne er våken, det betyr ikke at du skal underholde dem men du skal ha fokus på dem OGSÅ slik at de får KONTAKT med deg om de ønsker det. Barn skal ikke komme i andre rekke bak skjermer, sosial medier og uviktige oppgaver som kan vente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mye av jobben min foregår jo på en skjerm, og jeg jobber mye på kveldstid etter at ungene har lagt seg, i tillegg til fulle arbeidesdager. Så totalt sett bruker jeg nok mer tid på skjerm enn jeg er sammen med barna mine. Men vi voksne bruker aldri PC eller ser på TV når ungene er hjemme og våkne, og mobilene våre ligger i bokhylla. Så barna våre merker ikke skjermbruken vår. 

Det hender jo likevel at barna ikke får vår fulle oppmerksomhet. Vi leser aviser og bøker, og har samtaler med hverandre og andre voksne. 

Anonymkode: 7c9c7...a56

Gi deg!  ikke vits å avspore dette er ikke snakk om jobb

Anonymkode: b6d16...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her er det nok mange som bør føle seg truffet. Dette gjelder selvsagt ikke hjemmekontor-skjermen, men annen skjermbruk. Tipper de fleste som svarer her bruker mer tid på å runde Instagram enn å leke med barna sine. 

Anonymkode: 07ced...c7b

Absolutt! Barna mine leker med andre barn, ikke med meg. Småbarn er en annen sak. 

AnonymBruker
Skrevet

vårt barnebarn er fem år, og ofte i parker osv er det jevnaldrende som vil at foreldrene skal se dem, svare på spørsmål osv som sitter med nesen i en skjerm.. Det handler ikke om å aktivisere dem tror jeg så mye som at de føler foreldrene er med, tilstede og SER dem.. Mange barn vokser opp og har foreldre som "skal bare" alt annet enn ungene sine.. Ting osm kunne ventet til ungene var i seng. Og ja, den hele fulle jobben din som forelder er å være tilstede for ungen når denne er våken, det betyr ikke at du skal underholde dem men du skal ha fokus på dem OGSÅ slik at de får KONTAKT med deg om de ønsker det. Barn skal ikke komme i andre rekke bak skjermer, sosial medier og uviktige oppgaver som kan vente. 

Høres ut som om du ofret hele livet til å være tilgjengelig til barn og sikkert mann til enhver tid. Det er faktisk ikke slik at hele jobben med å være mor er å «SE!» på barna hvert våkne øyeblikk. Viktig at barna forstår at også kvinner har viktig jobb, andre oppgaver og egne interesser som noen ganger skal prioriteres over å «SE!» på barna hver gang de roper.

AnonymBruker
Skrevet

Og da er vel barnet ditt som er forelder til barnebarnet en dårlig forelder? For når de sender barnet til svømmehallen med bestemor så er de jo ikke tilgjengelig for barnet? Da ser de jo ikke barnet i det hele tatt 💔 stakkars barn! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når mine var små dro jeg ikke nødvendigvis på lekeplassen for å leke med ungene, heller for at de skulle leke med noen andre enn meg. Så skjønner godt foreldre med nesa i telefonen på lekeplassen/lekeland og liknende steder. 

Selvfølgelig annerledes med besteforeldre som er på lekeplassen med barnebarn, de sender barna tilbake til foreldrene når de trenger å slappe av.

Endret av Amys
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...