Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En «venn» av meg slet litt med økonomien og jeg var snill å lånte bort litt av feriepengene mine (5 sifret beløp) slik h#n fikk eu godkjent bilen sin osv, nå kom det meg for øret at bilen ikke har blitt fikset på og h#n har vært på tons of rock i stedet, det viser seg også at familie medlemmer har utestående mye hos denne personen, hva gjøre nå ???

Anonymkode: a75d8...151

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå innser du at du har blitt lurt.. 

Anonymkode: 0ace4...85d

• Liker 34
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En «venn» av meg slet litt med økonomien og jeg var snill å lånte bort litt av feriepengene mine (5 sifret beløp) slik h#n fikk eu godkjent bilen sin osv, nå kom det meg for øret at bilen ikke har blitt fikset på og h#n har vært på tons of rock i stedet, det viser seg også at familie medlemmer har utestående mye hos denne personen, hva gjøre nå ???

Lært en lekse på hvem du kan stole på dessverre. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som en skikkelig lærepenge, først og fremst. Det er en grunn til at man alltid så sterkt frarådes å låne bort til venner og kjente. Det er for all del ikke alltid det går galt, men de færreste voksne spør om å låne penger uten å være helt på bærtur hva gjelder personøkonomi, og innkrevingsdelen er skikkelig ubehagelig overfor folk man kjenner.

Sånn i faktisk fremgangsmåte har du valget mellom å være ordentlig streng, nærmest innkrevingsselskap-stil med trusler om å ta rettslige skritt etter hvert, eller satse på goodwill og å kunne få igjen en del av pengene ved å sørge for at du er den vedkommende velger å prioritere. Spørs hva du både gidder og hva du tenker gir størst sjanse for å nå frem ut fra hvordan du kjenner vedkommende.

Her høres det jo ikke akkurat ut som det er stor betalingsvilje heller, hvis pengene er brukt på ren moro og han/hun skylder andre penger også. Så jeg hadde innstilt meg på at du lærte, the hard way, hvorfor man alltid får beskjed om å ikke låne bort på denne måten.

Anonymkode: 14b40...1cd

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper du har en skriftlig avtale med et punkt om rentekostnader og inndrivelse da. Det gjør prosessen litt lettere. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor låner man ikke bort penger. Mine foreldre sa alltid. Lån bare bort så mye penger du kan miste. For du får de aldri tilbake. Så jeg gir bare bort småpenger her og der. 

Anonymkode: e3424...ae0

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis h*n ikke har kreditt til å kunne legge ut for slikt på kredittkort, el. så har h*n så fucket økonomi fra før av at man i hvert fall ikke burde låne til h*n. Derfor burde man aldri låne bort større beløp til andre enn eventuelt helt nærmeste familie som at foreldre låner til ungene sine for egenandel til boligkjøp f.eks.

Generelt hvis noen ikke har helt fucket økonomi så kan de enten refinnansiere boliglånet, eller ta det på kredittkortet hvis det dukker opp en plutselig større utgift som dette uten at de har en buffer til å kunne ta det på konto. Derfor burde man aldri fungere som utlåner til de, for hadde de ikke hatt problemer med å kunne betale tilbake så hadde de kunne låne av banken.

Anonymkode: f05a4...ed8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg låner aldri bort penger. Men jeg har en sjelden gang gitt bort. Så får mottager kjenne på samvittighet om man vil ta imot den gaven eller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du har nok mistet det beløpet desverre. Men for all del du kan jo ta det opp med personen, men ikke regn med å få pengene tilbake. 

Anonymkode: 04eec...f39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjennom et relativt langt liv har jeg erfart: bland aldri vennskap og penger. Aldri.

Å låne bort penger er uklokt og ulogisk. Gjør du det så må du i det minste anse dem som tapt fra første øyeblikk. 

Anonymkode: 607d0...9df

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ofte uklokt å låne bort penger slik desverre. Selv innen familie.

Men ja jeg har gitt ei god vennine penger da ho slett,  noe ho og har gjort over for meg da jeg sleit en periode.

Anonymkode: b69ac...6d0

Skrevet

Jeg husker en kollega ville låne 10.000 av meg fordi hun hadde bestilt flybilletter til hele familien til India på avbetaling.  Og glemte at hun ikke har de pengene.  Jeg sa veldig kontant nei og tenker den dag i dag med grøss på hvordan det ville blitt om jeg hadde ønsket å være "snill " og faktisk vært naiv nok til å tro at jeg får de tilbake. Det hadde vært et helvete 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier over her: Når noen er i en situasjon der de faktisk låner penger privat så bør alle alarmklokker ringe!

Men skulle du, mot bedre viten, låne bort penger så sørg i det minste for å avtalefeste det i form av et eksigibelt gjeldsbrev.

Dette gjør det å forfølge kravet og ikke minst det å inndrive pengene langt mindre komplisert. I tillegg er gjeldsbrevet da et ihendehaverdokument som du faktisk kan selge eller overdra til hvem du vil når du går lei av tomme løfter og visvas fra den som skylder deg penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier han når du etterlyser pengene da?

Anonymkode: 47ab8...cbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke konfrontert h#n med det enda 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis h*n ikke har kreditt til å kunne legge ut for slikt på kredittkort, el. så har h*n så fucket økonomi fra før av at man i hvert fall ikke burde låne til h*n. Derfor burde man aldri låne bort større beløp til andre enn eventuelt helt nærmeste familie som at foreldre låner til ungene sine for egenandel til boligkjøp f.eks.

Generelt hvis noen ikke har helt fucket økonomi så kan de enten refinnansiere boliglånet, eller ta det på kredittkortet hvis det dukker opp en plutselig større utgift som dette uten at de har en buffer til å kunne ta det på konto. Derfor burde man aldri fungere som utlåner til de, for hadde de ikke hatt problemer med å kunne betale tilbake så hadde de kunne låne av banken.

Anonymkode: f05a4...ed8

Jeg fikk avslag på kredittkort. Det er fordi jeg har lav inntekt, men jeg har orden på økonomien, og alltid hatt det. Og jeg har 100 000 på sparekonto, bare 900 000 i boliglån, på en bolig til 5 mill. Har ikke noe annen gjeld.

Anonymkode: 97362...54c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du dukker opp uanmeldt på døra hans med et smil og et utskrift av et gjeldsbrev som du ber han signere. Full ut alt på forhånd og ta med en kulepenn. 

Forklar smilende at du har pratet med familieadvokaten som har bedt deg om å tinglyse gjeldsbrevet slik at du kan være sikker på at han betaler deg tilbake. han kan enten betale deg alt tilbake her og nå, eller han kan signere gjeldsbrevet. 

når han signerer tinglyser du det, og sender kravet til kreditor. 

Anonymkode: ce440...03d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang: 

- Femsifret beløp til EU-godkjenning av bil? Oj, trodde ikke det var så dyrt. Hva skal du gjøre nå som du ikke har råd til å ha bilen lenger?

Anonymkode: ed4f2...584

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du dukker opp uanmeldt på døra hans med et smil og et utskrift av et gjeldsbrev som du ber han signere. Full ut alt på forhånd og ta med en kulepenn. 

Forklar smilende at du har pratet med familieadvokaten som har bedt deg om å tinglyse gjeldsbrevet slik at du kan være sikker på at han betaler deg tilbake. han kan enten betale deg alt tilbake her og nå, eller han kan signere gjeldsbrevet. 

Eventuelt ta med en venn/venninne som kan bevitne at du opptrer vennlig og saklig. 

Anonymkode: ea9a1...cc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja, ikke det dårligste forslaget, men vil anbefale følgende variant av det samme hvis en går for noe slikt:

1. Utform et eksigibelt gjeldsbrev på forhånd, ferdig utfylt og klart til signering. Maler og forklaring på eksigibelt gjeldsbrev finner du på nettet.

2. Unnlat å forklare at gjeldsbrevet er nettopp eksigibelt, det er helt innafor. Det er visse formaliteter som må være med, ut over det er det rimelig likt et hvilket som helst gjeldsbrev. Som jeg skrev i tidligere innlegg så gjør denne typen gjeldsbrev det å forfølge kravet og ikke minst det å inndrive pengene langt mindre komplisert. 

3. Det er ikke noe behov for å tinglyse et slikt gjeldsbrev. Du må imidlertid ha to vitner som bekrefter låntakers signatur.

4. Ha gjerne en mobil med diktafonfunksjon diskret påslått hvis du tropper opp på døra hos vedkommende. Det er lov så lenge du er del av samtalen. Slike besøk kan bli utrivelige, så vær helt korrekt i din oppførsel. Opptaket er god dokumentasjon.

5. Husk at krav som ikke er sikret med et gjeldsbrev foreldes etter tre år! Det er dog (heldigvis) noen unntak til denne regelen. 

6. Ta lærdom av erfaringen, og ikke lån bort penger flere ganger. 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...