Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har hatt tre spontanaborter etter hverandre (28dpo, 20dpo, 23dpo) 

Jeg har pcos, men går på metformin så min syklus er på 45 dager

Jeg har vært hos gyn som sier hun tror dette er helt tilfeldig. Kan jeg stole på dette?

Anonymkode: d5207...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Jeg har vært hos gyn som sier hun tror dette er helt tilfeldig. Kan jeg stole på dette?

Hvis du har hatt 3 sa etter hverandre så har du rett til undersøkelse for gjentagende aborter. Da kan de undersøke om det evt er forhold ved deg som evt påvirker mulighet til å bli gravid/beholde. 

Noen ganger finner de ingenting da, og da er det som regel utvikling av fosteret som gikk galt. 

Men, pcos dessverre øker risikoen for SA.

Uansett å si det bare er tilfeldig at du har opplevd 3 SA etter hverandre blir for enkelt. Det kan jo være tilfeldig, men ta å be om en undersøkelse vedr det jeg skrev i første avsnitt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Har du noe annet som plager deg forutenom PCOS?

Ofte finner man ingen årsak til habituell abort. Hørte en podcast om temaet som sa at det er sjeldnere at man finner en forklaring, enn at det ikke er en forklaring. For som oftest er det noe galt med embryoet. Men at gynekologen sannsynligvis har rett, betyr ikke at du ikke har rett til utredning for habituell abort. For det har du etter 3 kjemiske. Det kan være enormt mentalt påkjennende å miste gang på gang, og en utredning er ikke krevende å få tatt.

Går selv gjennom fertilitetsbehandling og hatt mange kjemiske. Er det en ting jeg har lært så er det å kjempe for sine rettigheter og virkelig lytte til egen magefølelse når den forteller en at noe er galt. Kvinnehelse er fremdeles et nedprioritert felt som trenger mer forskning. Så nei, du skal ikke stole på det gynekologen sier hvis du ikke føler det er riktig. Det er en grunn til at man har rett på utredning etter 3 kjemiske.

Anonymkode: 3922a...c91

• Liker 2
Skrevet

Metformin? Jeg får det mot diabetes. 

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (På 1.7.2025 den 12.23):

Metformin hjelper mot menstruasjonsforstyrrelser også😊

-ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 12.19):

Hvor gammel er du? Har du noe annet som plager deg forutenom PCOS?

Ofte finner man ingen årsak til habituell abort. Hørte en podcast om temaet som sa at det er sjeldnere at man finner en forklaring, enn at det ikke er en forklaring. For som oftest er det noe galt med embryoet. Men at gynekologen sannsynligvis har rett, betyr ikke at du ikke har rett til utredning for habituell abort. For det har du etter 3 kjemiske. Det kan være enormt mentalt påkjennende å miste gang på gang, og en utredning er ikke krevende å få tatt.

Går selv gjennom fertilitetsbehandling og hatt mange kjemiske. Er det en ting jeg har lært så er det å kjempe for sine rettigheter og virkelig lytte til egen magefølelse når den forteller en at noe er galt. Kvinnehelse er fremdeles et nedprioritert felt som trenger mer forskning. Så nei, du skal ikke stole på det gynekologen sier hvis du ikke føler det er riktig. Det er en grunn til at man har rett på utredning etter 3 kjemiske.

Takk for svar😊

Ja, jeg har hørt at man ofte får progesterontilskudd, men gyn ville ikke gi meg det. Så jeg syntes det var litt rart bare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar😊

Ja, jeg har hørt at man ofte får progesterontilskudd, men gyn ville ikke gi meg det. Så jeg syntes det var litt rart bare. 

Mitt inntrykk er at leger har en tendens til å gi progesterontilskudd mer for den psykiske effekten den har, enn den fysiske. For det er lite som tilsier at progesterontilskudd skal hjelpe, med mindre man faktisk får påvist lavt progesteron. Det er mer sånn "det skader ikke å prøve".

Skikkelig frustrerende, men det er lite å gjøre hvis man ellers er sunn og frisk. 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde habituell abort, 11 stykker etter hverandre. Jeg ble raskt gravid.

Jeg kunne slippet mye sorg om jeg tok vannscanning av livmoren tidligere. Der oppdaget de muskelklump som forhindret blodtilførsel, som gjorde at jeg aborterte. Denne muskelklumpen kunne de ikke se på innvendig ultralyd. Når de vel fant ut av det, opererte de og fjernet muskelklumpen og jeg har idag et barn på 2 år. 

Dersom man ikke vet årsaken, så be om vannscanning. 

Anonymkode: 364ce...964

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde habituell abort, 11 stykker etter hverandre. Jeg ble raskt gravid.

Jeg kunne slippet mye sorg om jeg tok vannscanning av livmoren tidligere. Der oppdaget de muskelklump som forhindret blodtilførsel, som gjorde at jeg aborterte. Denne muskelklumpen kunne de ikke se på innvendig ultralyd. Når de vel fant ut av det, opererte de og fjernet muskelklumpen og jeg har idag et barn på 2 år. 

Dersom man ikke vet årsaken, så be om vannscanning. 

Anonymkode: 364ce...964

Hvilke uker hadde du dine SA?😊

Skrevet
Stor pike skrev (På 1.7.2025 den 12.23):

Jeg får det mot en hudsykdom. Det kan ha flere bruk enn bare mot diabetes. :)

Ts: Føler med deg. Jeg opplever det samme. Jeg blir veldig raskt gravid, men mister lett. De finner ingen grunn til det. Har vært til grundig utredning, går til privat ivf. 

Det er veldig kjedelig, føler med deg!

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (7 timer siden):

Jeg får det mot en hudsykdom. Det kan ha flere bruk enn bare mot diabetes. :)

Ts: Føler med deg. Jeg opplever det samme. Jeg blir veldig raskt gravid, men mister lett. De finner ingen grunn til det. Har vært til grundig utredning, går til privat ivf. 

Det er veldig kjedelig, føler med deg!

Takk for svar😊

Har eggløsning igjen nå (hadde min tredje SA i juni), kjenner jeg har 0 forhåpninger om jeg skulle bli gravid igjen. 
Takk for at du deler - føler meg ikke alene når jeg vet flere sliter med det samme❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar😊

Har eggløsning igjen nå (hadde min tredje SA i juni), kjenner jeg har 0 forhåpninger om jeg skulle bli gravid igjen. 
Takk for at du deler - føler meg ikke alene når jeg vet flere sliter med det samme❤️

Du sitter med mange av de samme følelsene som meg, tror jeg. Det er en liten trøst, men man må ikke miste håpet. :hjerte: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 8.35):

Hei! 

Det kan være helt tilfeldig ja, særlig når det er så tidlig. Men man har rett på utredning for habituell abort når man har hatt 3 eller flere på rad.  Det kan være mange ulike årsaker til at dette skjer, men også tilfeldig og rett og slett uflaks. De aller aller fleste spontanaborter som skjer så tidlig er pga feil ved embryo. 

Anonymkode: 608a8...2e9

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: 

Jeg syntes det var så rar tilbakemelding, så jeg ønsket en second opinion. 
Bestilte derfor time hos en ganske kjent fødselslege, som er god på infertilitet. 
Hadde hørt han i en podcast hvor han snakket om progesteron tilskudd. 
For en fantastisk lege han er! 
Fikk full forståelse og støtte fra han og en resept på progesteron tilskudd. 
Håper det hjelper, for nå er jeg lei av å ikke få fosteret til å sitte❤️

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts her: 

Bestilte derfor time hos en ganske kjent fødselslege, som er god på infertilitet. 

Hvilken podcast var dette? Fikk lyst å høre den selv 🙂

Anonymkode: 4ebea...65a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken podcast var dette? Fikk lyst å høre den selv 🙂

Fødselspodden episode fra 12.februar 2024. Den heter: Spontanabort - hva kan du gjøre og hvorfor skjer det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fødselspodden episode fra 12.februar 2024. Den heter: Spontanabort - hva kan du gjøre og hvorfor skjer det? 

Takk! Skal sjekke den ut 😊

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 10.43):

Ts her: 

hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: 105e8...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: 105e8...046

Hei! 
Har eggløsning nå. Så det har ikke skjedd så mye enda. Men skal ta progesteron tilskudd neste gang jeg blir gravid - håper det hjelper🥰

AnonymBruker
Skrevet

Har mistet 10 ganger på rad rundt uke 8, selv med progesteronstøtte. Offentlige tester viste at ingenting var galt. Gikk til utlandet og fikk x4 i progesteronstøtte kontra hva Norge benytter som standar + sprøyter. Lyktes med en gang og er nå like rundt termin! 

Anonymkode: 04e8d...ed7

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...