AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Hei, Hvor vanlig er det å starte i en jobb før man har sett eller signert kontrakten? Jeg skal egentlig begynne i en sommerjobb i morgen, men har purret på kontrakten i en stund nå. Arbeidsgiver sier at han skal ordne det i løpet av uken. Er det greit at jeg bare begynner i morgen uansett? Det føles litt rart at det skal ta så lang tid. Jeg fikk også en annen deltidsjobb hos noen andre som starter i midten av juli, men her fikk jeg kontrakten samme dag. Anonymkode: 16286...57b
AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli Kontrakten skal signeres først. Mange slu arbeidsgiverne der ute som utnytter skoleelever og da har du ingen rettigheter dersom kontrakt ikke er skrevet. Det kan være at arbeidsgiver sier at andre raskt kan overta jobben din om du ikke møter i morgen, men det får så være. Ring i dag og si at du trenger kontrakt før du starter. Anonymkode: 1814b...edf 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Det er ikke noe godt tegn at arbeidsgiver ikke har dette på stell. Hvor mye annet er det som ikke er på stell hvis de ikke engang klarer dette? Sannsynligvis går det fint å begynne, men uten kontrakt er det en risiko for at lønn og betingelser ikke blir som du tror. Det er også en mulighet for at du ikke er dekket av arbeidsplassens forsikringer dersom du mangler kontrakt, for da er du jo ikke formelt ansatt. Vet ikke hvor avhengig du er av denne jobben, men jeg tror jeg ville nektet å begynne før kontrakt er på plass. Anonymkode: 2ce2f...d00 2 1
Fremmed fugl Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Har gjort det, i en stor statlig virksomhet. Var mitt i en stor omstilling, og avdelingssjefen manglet akkurat da HR støtte som fungerte. Sa opp min tidligere jobb, og møte opp når jeg skulle. Fungerte fint. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei, Hvor vanlig er det å starte i en jobb før man har sett eller signert kontrakten? Jeg skal egentlig begynne i en sommerjobb i morgen, men har purret på kontrakten i en stund nå. Arbeidsgiver sier at han skal ordne det i løpet av uken. Er det greit at jeg bare begynner i morgen uansett? Det føles litt rart at det skal ta så lang tid. Jeg fikk også en annen deltidsjobb hos noen andre som starter i midten av juli, men her fikk jeg kontrakten samme dag. Anonymkode: 16286...57b Vanligvis skal du jo ha den før du starter. Har 3 voksne barn og tror det nesten uten unntak er rot med kontrakter på sommerjobber, men de har alltid fått det til slutt selvom det har tatt noen dager. Så du må nesten følge magefølelsen din og evt høre med andre som har jobber/har jobbet der? Det er jo ikke lett å få seg sommerjobb eller. Anonymkode: 4c65b...035
Mariss@68 Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Det er brudd på Arbeidsmiljøloven å jobbe uten kontrakt. Men skjønner det er ubehagelig å mase. Vet du hvilke vilkår du jobber under? Timer pr uke, lønn etc? Gi de ut uka, men det er ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli Dersom arbeidsgiver har sendt deg sms på at kontrakt komemr i løpet av uka spør på sms tilbake om arbeidsgiver kan si noe om innholdet i kontrakten før du starter på jobb. da har du i allefall noe skriftlig. Anonymkode: 553a0...565
Snok1 Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei, Hvor vanlig er det å starte i en jobb før man har sett eller signert kontrakten? Jeg skal egentlig begynne i en sommerjobb i morgen, men har purret på kontrakten i en stund nå. Arbeidsgiver sier at han skal ordne det i løpet av uken. Er det greit at jeg bare begynner i morgen uansett? Det føles litt rart at det skal ta så lang tid. Jeg fikk også en annen deltidsjobb hos noen andre som starter i midten av juli, men her fikk jeg kontrakten samme dag. Anonymkode: 16286...57b Da tar du den andre jobben.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli Arbeidsmiljøloven sier man skal ha kontrakten i løpet av første uken etter oppstart. Men til kortvarig jobb, slik som sommerjobb, så er det uvanlig at kontrakten ikke er klar ved oppstart. Men så lenge du har fått tilbud om jobben, og har takket ja, så har dere inngått en avtale. Og du er forpliktet til å overholde denne avtalen. Anonymkode: 91a15...69a
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Du har i prinsippet krav på det dere har avtalt av betingelser uansett, og det samme gjelder arbeidsgivers ansvar for deg. Sånn sett kan det komme til å fungere helt fint. Men det fremstår useriøst, særlig når svaret er av typen "ordner det i løpet av uken" fremfor en helt konkret uforutsett omstendighet. Etter omstendighetene kan det jo også være vanskeligere å faktisk få det man har rett på hvis bevisene du kan føre for avtalen er puslespillbiter som ligger litt her og der og overalt. Anonymkode: 84b10...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå