Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette er sikkert noe du har hørt før men det er såpass sentralt at jeg våger meg til en gjentakelse: spiser du mer kalorier enn det du trenger så går du opp i vekt. Skal du ned i vekt må du ligge i underskudd i løpet av en dag. Så enkelt er det.

Når du logger i lifesum, hvordan vet du at det du legger inn er korrekt? Det er mye forhåndsutfylt der som er feil og det gir da feil resultat.

i tillegg er det verdt å påpeke at for vektnedgang så er hva og hvor mye du spiser viktigere enn trening. Kiloene forsvinner på kjøkkenet. Grammene forsvinner pga trening.

Det betyr ikke at trening ikke er viktig. For det er veldig viktig for en sunn kropp. Men det er for de fleste av oss ikke der kiloene forsvinner.

Unnskyldninger rundt tid til trening fører ingen vei. Enten så får du være ærlig om at du ikke prioriterer det eller så får du sørge for å legge til rette for at det går.

Jeg begynte på 114 kilo og er 181 cm høy. Jeg er nå nede i 96 kilo. Mine tiltak som har fungert for meg:

- Realistiske porsjoner. Min idé om en porsjon var helt forskrudd. Ikke spis til du er mett. Det tar tid før hjernen merker at du er forsynt og innen du selv innser det så har du overspist.

- Ha et forhold til råvarene du bruker. Velg så rent som mulig med ting som metter. Selve kostholdet og innholdet er det mange som kan langt bedre enn meg men bare det å følge litt med på råvarene en bruker kan utgjøre en liten forskjell.

- Gå mer og øk hverdagsaktiviteter. Kjør mindre. Parker lengre unna. Gå i trappa i stede for heis. Små ting som hver for seg er bagateller i det store kan plutselig utgjøre et par hundre kalorier. Nok til å ligge i underskudd uten at du må velge å trene.

- Daglig faste. Jeg faster 16 timer hver dag. Det betyr at jeg skal spise alle mine kalorier de siste 8 timene. Første måltid er lunsj, og siste måltid er et lite kveldsmåltid rundt kl 19 eller den middag rundt kl 18. I starten var dette helt krise og tanken på å gå sulten skremte meg. Effekten av det derimot er ekstremt god og kommer nok til fortsette med dette selv når jeg kommer ned på idealvekt.

Lykke til :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (13 timer siden):

Jeg vet at dette er sikkert noe du har hørt før men det er såpass sentralt at jeg våger meg til en gjentakelse: spiser du mer kalorier enn det du trenger så går du opp i vekt. Skal du ned i vekt må du ligge i underskudd i løpet av en dag. Så enkelt er det.

Når du logger i lifesum, hvordan vet du at det du legger inn er korrekt? Det er mye forhåndsutfylt der som er feil og det gir da feil resultat.

i tillegg er det verdt å påpeke at for vektnedgang så er hva og hvor mye du spiser viktigere enn trening. Kiloene forsvinner på kjøkkenet. Grammene forsvinner pga trening.

Det betyr ikke at trening ikke er viktig. For det er veldig viktig for en sunn kropp. Men det er for de fleste av oss ikke der kiloene forsvinner.

Unnskyldninger rundt tid til trening fører ingen vei. Enten så får du være ærlig om at du ikke prioriterer det eller så får du sørge for å legge til rette for at det går.

Jeg begynte på 114 kilo og er 181 cm høy. Jeg er nå nede i 96 kilo. Mine tiltak som har fungert for meg:

- Realistiske porsjoner. Min idé om en porsjon var helt forskrudd. Ikke spis til du er mett. Det tar tid før hjernen merker at du er forsynt og innen du selv innser det så har du overspist.

- Ha et forhold til råvarene du bruker. Velg så rent som mulig med ting som metter. Selve kostholdet og innholdet er det mange som kan langt bedre enn meg men bare det å følge litt med på råvarene en bruker kan utgjøre en liten forskjell.

- Gå mer og øk hverdagsaktiviteter. Kjør mindre. Parker lengre unna. Gå i trappa i stede for heis. Små ting som hver for seg er bagateller i det store kan plutselig utgjøre et par hundre kalorier. Nok til å ligge i underskudd uten at du må velge å trene.

- Daglig faste. Jeg faster 16 timer hver dag. Det betyr at jeg skal spise alle mine kalorier de siste 8 timene. Første måltid er lunsj, og siste måltid er et lite kveldsmåltid rundt kl 19 eller den middag rundt kl 18. I starten var dette helt krise og tanken på å gå sulten skremte meg. Effekten av det derimot er ekstremt god og kommer nok til fortsette med dette selv når jeg kommer ned på idealvekt.

Lykke til :)

Jeg veier alt jeg spiser og legger inn manuelt,  altså bruker ikke det som er ferdig lagret 

Anonymkode: c6451...638

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er kjempeflink, hør på kostholdsveilederen ❤️ 

Hvorfor ikke prøve sprøyter? Fedme er en alvorlig sykdom, å leve godt og lenger er verdt mye. 

Ellers så høres det ut som du allerede spiser sunt. Ville trent litt styrke i 30 min 2-3 ganger i uken i tillegg, ikke for vektnedgang, men for å ikke få plager/leve godt som gammel.

Anonymkode: eef00...20e

hvorfor sier du at ts er kjempeflink og skal høre på veilederen? det har jo ikke gjort noe på vekten på 6 måneder! ts må spise mindre og øke aktiviteten. en kostholdsveiledere som gir råd om å spise for mye kalorier for å så ikke følge opp og senke kaloriene under 6 måneder er ikke noen man skal høre på. 

Anonymkode: cb968...0c0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg veier alt jeg spiser og legger inn manuelt,  altså bruker ikke det som er ferdig lagret 

Good. Men allikevel viser statusen at du spiser nok til å ikke ligge i underskudd. Og da går du ikke ned.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så spis mindre da, hva er problemet? Fungerer ikke 1800 kalorier så spis 1600 kalorier da vel, dette er en nobrainer.

Anonymkode: 050b8...303

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange vanskelige forhold rundt vektnedgang.

Men det jeg tror går igjen er at folk ikke forstår hvor mye av vektnedgangen som sitter i hodet og i daglige mønstre. Altså livsstil.

Før jeg tok tak var jeg innstilt på å jobbe hardt for å gå ned i vekt. Men jeg var nok ikke like forberedt på at den største jobben var med hodet og ikke kroppen.

Etter å ha snart gått ned nesten 20 kilo fra der jeg begynte for to år siden, og 10 kilo på bare de tre siste månedene, så har jeg ikke vært innom et eneste treningssenter. Jeg har løpt 500 meter (mest for å teste kroppen).  Jeg trodde, og var forberedt på, at jeg måtte bytte bostedsadresse til treningssenteret for å klare dette.

Bare noe så «enkelt» som porsjonsstørrelser. Jeg tolker Ts dit at dette nok er vanskelig for han/henne og. Men å klare å stoppe å spise før en er mett, når en har lært kroppen at man ikke stopper før en er mett - er kjempevanskelig. Og minst like vanskelig er det å endre dette når mange rundt deg sliter med akkurat det samme. Dessverre er størrelsene på mat i butikken og problematisk, så når en handler så blir det fort til at en lager mer mat enn en trengte, og så skal en ikke kaste mat og ender med å spise opp mest mulig. En evig runddans det er vanskelig å snu. Men det går. Men det sitter i hodet. I mønstre og rutiner.

Var ute og spiste med jobben her om dagen og la merke til en veldig tydelig ting jeg ikke har lagt så mye merke til før. Alle som hadde noen kilo ekstra eller var store, spiste opp all maten på tallerken pluss forrett/dessert. Mens alle de som hadde «normal» vekt enten droppet forrett/dessert, lot noe av maten være igjen på tallerken eller bestilte mindre retter. Jeg vet ikke hvorfor akkurat denne turen utmerker seg så tydelig men det kan være fordi jeg er opptatt av det om dagen. Og forbanner meg litt over matutvalget på butikken og hvor tilrettelagt alt er rundt enorme matmengder. Men dette sitter i hodet og ikke på en trimsykkel.

Men det betyr ikke nødvendigvis at man spiser store mengder mat heller. Ts sier at maten veies før en regner ut kaloriene. Og da har en god kontroll. Men dersom en tror eller mener at en trenger større porsjon enn det kroppen egentlig gjør, så er jo resultatet uansett at en står på samme vekt over tid. Eller går opp. Uavhengig av om en har målt alt eller en kostholdsveileder har sagt noe annet.

Og det tror jeg er vanskelig for mange å forstå. Det var, og er, det for meg innimellom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 57 år. Det siste året har jeg gått ned 17 kilo. 

For min del har jeg måttet ned på mellom 1000 og 1300 kcal for vektnedgang.  1800 kcal ville jeg nok ikke gått ned av. 

Det snakkes mye om motivasjon. Og ja, man må jo ville gå ned i vekt. Men viktigere er ren og pur vilje. Man må tørre å kjenne på sult. Det er ikke farlig å være sulten. 

Finn et kosthold som passer deg. Enten det er faste fra 18.00 til 12.00, mange små måltid eller annet. 

Ha sunnere alternativ i kjøleskapet,  alltid.  Selv om du har lyst på en Troika så tar et eple bort det verste søtsuget. 

Er du ordentlig sulten så spis noe proteinrikt.  Da holder du deg mett lengre. 

Wegovy som jeg bruker hjelper meg til å holde det verste suget vekk fra hodet mitt. Og jeg blir raskere mett. Men. Til syvende og sist er det mellom ørene alt ligger. 

For min del har motivasjonen økt med fallende vekt. Jeg har sluttet på blidtrykkmedisin, har ikke vondt i hoftene lengre og det er mye hyggeligere å pynte seg nå som mer klær passer. 

Anonymkode: 4abec...724

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 21.36):

hvorfor sier du at ts er kjempeflink og skal høre på veilederen? det har jo ikke gjort noe på vekten på 6 måneder! ts må spise mindre og øke aktiviteten. en kostholdsveiledere som gir råd om å spise for mye kalorier for å så ikke følge opp og senke kaloriene under 6 måneder er ikke noen man skal høre på. 

Fordi jeg velger å stole på at ts snakker sant. Skilpadden vant mot haren, noen ganger gjelder det å være tålmodig og ikke gi opp, så kommer resultatene etter hvert. Kostholdsveilederen kjenner jo garantert bedre til ts sin helse og situasjon enn det du/vi gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 22.38):

https://tara.no/helse/sa-mye-forbrenner-du

I flg linken forbrenner jeg 1831 kcal hver dag. BMR utregning sier 1800. En inaktiv kvinne på min alder trenger mellom 1600-2000 kcal hver dag.  Kostholdsveileder jeg har brukt(kun digitalt), har satt opp kostplan på 1800 kcal ut ifra svarene mine på et spørre skjema(alder, evnt helseutfordringer, høyde,  vekt,  ønsket målvakt, mitt aktivitetsnivå og midjemål). 

Så har tenkt at det er riktig.  Veileder har vært veldig opptatt av 500 g grønnsaker hver dag, og at kroppen trenger nok mat,  får den for lite går den i sparebluss og stopper forbrenningen. Minst 2 l vann har også vært mantra.

Men finnes sikkert andre måter å få vektnedgang på.....

Men det sier seg jo selv at det regnestykket er feil, om du spiser etter det og ikke går ned... 

Hvis det regnestykket stemmer, så vil det si at mine 15-25 km løping pr uke, og 2-4 timer styrketrening kun er rolig mosjon... hvis jeg legger det inn som veldig aktiv, så tilsier det at jeg ligger over 500 kalorier i underskudd hver dag uten at vekta rikker seg. 

Anonymkode: 03dca...069

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men det sier seg jo selv at det regnestykket er feil, om du spiser etter det og ikke går ned... 

Hvis det regnestykket stemmer, så vil det si at mine 15-25 km løping pr uke, og 2-4 timer styrketrening kun er rolig mosjon... hvis jeg legger det inn som veldig aktiv, så tilsier det at jeg ligger over 500 kalorier i underskudd hver dag uten at vekta rikker seg. 

Anonymkode: 03dca...069

Jeg løper også ca 2 -2,5 mil i uken (5:30 tempo) og trener styrke 2-3 ggr i uken, allikevel kan jeg ikke spise mye i det hele tatt. Jeg har bmi 21 da. Men for å holde det, så kan jeg bare spise porsjoner som er i samme størrelse som min 7 år gamle jente.. mulig det er er kjipt å høre, men sånn er det bare. Jeg liker å være slank så jeg velger heller det enn å syte.

Anonymkode: 2087a...624

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi jeg velger å stole på at ts snakker sant. Skilpadden vant mot haren, noen ganger gjelder det å være tålmodig og ikke gi opp, så kommer resultatene etter hvert. Kostholdsveilederen kjenner jo garantert bedre til ts sin helse og situasjon enn det du/vi gjør. 

hvis det hadde vært 6 uker hadde jeg vært enig med deg, ikke når det er gått 6 måneder. Det er farlig å si til noen som går opp i vekt at den skal fortsette som den gjør, fordi den er skilpadde. Kanskje ts går ned 100 gram om 1 år, men da har hun jo gått opp mer på tiden frem til da hvis hun fortsetter med samme opplegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...