AnonymBruker Skrevet 1. juli #21 Skrevet 1. juli Ønsker ikke operasjon, hvor fikk du det fra? Anonymkode: c6451...638
AnonymBruker Skrevet 1. juli #22 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med å sykle på jobb? En el-sykkel kanskje? Er det noen aktiviteter barna kunne likt som du kan delta i og ta de med på? Familieorientering, pokemon go, svømming (om barna er litt store), stolpejakt, sykkelturer, turist i egen kommune og ta turer til div utkikkspunkt/severdigheter, osv. Greia er at du kanskje heller bør fokusere på måter å øke hverdagsaktiviteten din, og da kan det være lurt å fokusere på ting som du kan være gøy for hele familien. Da blir ikke trening noe annet enn det vanlige livet du lever. Og barn kan være gode motivatorer om de har lyst til å ha med foreldre ut på aktivitet. Og - har du veid maten din? Det er fort gjort å lure seg selv litt, om en tar kaloritellingen på øyemål. Glem heller ikke ting som stekefett og liknende feller. Kan være utrolig stor forskjell i vekt - og dermed kalorier - på én spiseskje f.eks etter hvor stor haug en har på skjeen. Anonymkode: f4f1d...42c Har veid og logget alt jeg har spist og drukket i en app siden januar 2025. Steker jeg i olje, legges mengde olje inn i app. Spiser jeg salat, veies hver ingrediens for seg og legges inn i app. Har kutter godteri, all slags type brus, alkohol og potetgull. Bruker magre pålegge, droppet smør under, spiser kun hjemmelaget brød/rundstykker, har investert i airfryer forrige mnd for å minske enda mer på fett ved matlaging, spiser fisk 3 x pr uke, har alltid rå grønnsaker til alle måltider (dyrt , men velger å kjøpe for å holde meg lenger mett), bruker fullkorn ris/pasta (om vi må ha det ved siden av), synes selv jeg hsr gjort en innsats, men vekta viser noe annet-så da har jeg vel feilet igjen. Anonymkode: c6451...638 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #23 Skrevet 1. juli Er som deg TS. Har prøvd alt. Skjønner null. Blodprøver er fine. Feks denne uken har jeg ligget på 900 kcal. Går ikke ned. (Og da kun spist produkter kcal står på feks Yt. Overgangsalder? Anonymkode: 0994a...4e7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #24 Skrevet 1. juli Jeg er 165 og 73. Jeg legger på meg av 1800. Selv om jeg har feks løpt 5 K den dagen. Jeg må svært lavt ned desverre. Anonymkode: 0994a...4e7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #25 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har veid og logget alt jeg har spist og drukket i en app siden januar 2025. Steker jeg i olje, legges mengde olje inn i app. Spiser jeg salat, veies hver ingrediens for seg og legges inn i app. Har kutter godteri, all slags type brus, alkohol og potetgull. Bruker magre pålegge, droppet smør under, spiser kun hjemmelaget brød/rundstykker, har investert i airfryer forrige mnd for å minske enda mer på fett ved matlaging, spiser fisk 3 x pr uke, har alltid rå grønnsaker til alle måltider (dyrt , men velger å kjøpe for å holde meg lenger mett), bruker fullkorn ris/pasta (om vi må ha det ved siden av), synes selv jeg hsr gjort en innsats, men vekta viser noe annet-så da har jeg vel feilet igjen. Anonymkode: c6451...638 Men hvor høy og tung er du nå? Anonymkode: fb443...124
AnonymBruker Skrevet 1. juli #26 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvor høy og tung er du nå? Anonymkode: fb443...124 184cm, 118 kg🙈 Anonymkode: c6451...638
AnonymBruker Skrevet 1. juli #27 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 184cm, 118 kg🙈 Anonymkode: c6451...638 Ah du er ganske høy da, men jeg mistenker som flere andre her at 1800 kalorier rett og slett er for mye. Prøv med mindre et par uker? Jeg går ikke ned på 1800, men er en liten person lavere enn deg:p Anonymkode: fb443...124 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #28 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): 184cm, 118 kg🙈 Anonymkode: c6451...638 Hvis du logger alt riktig og spiser 1800kcal om dagen, og du går opp/står i ro på vekten så spiser du for mye. Jeg la inn tallene mine i melk sin kalkulator og jeg får 1900kcal for å gå ned I vekt (kanskje jeg vil gå ned 2-3 kg i løpet av et år). Det skjer ikke. Når jeg er i ro så må jeg ned på 1300 for at det skal gjøre en forskjell som er akseptabel. Min anbefaling er: Bruk lifesum. Legg inn 1500 kcal. 25% karbohydrater, 40% protein og 35%fett. Logg alt, ikke bruk olje eller matvarer som er vanskelige å regne kcal i. Bruk chatgpt for å komme med tips til mat. Ikke spis kaloriene som du får av aktivitet!! Altså, ikke registrere aktivitet, eller koble til andre apper som tegner skritt. Med mindre du en dag går opp Besseggen, da kan du spise litt mer 😉 Hvis du ikke merker forskjell etter 1 måned, så er du et mirakel på denne jord. 😊 Anonymkode: cb968...0c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #29 Skrevet 2. juli Og for all del, tenk at du skal leve sunt, så øk aktiviteten! Ta i bruk trening i arbeidstid, bruk en walking pad under skrivebordet, gå en dag på treningssenter. Om du trener 5 minutter så er 5 minutter bedre enn 0 minutter. Når jeg er sliten eller mangler motivasjon, så tenker jeg "ikke tenk bare gjør". Og repeterer dette som et mantra til jeg er på treningssenteret. Når jeg er der, går jeg 25 minutter på mølla, ror 1500m på romaskin, kjører noen øvelser på et par maskiner. Det er nok for at jeg skal bli trent. Jeg er 105 kg og har veid 125, så har gått ned 20 kg. Anonymkode: cb968...0c0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #30 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du logger alt riktig og spiser 1800kcal om dagen, og du går opp/står i ro på vekten så spiser du for mye. Jeg la inn tallene mine i melk sin kalkulator og jeg får 1900kcal for å gå ned I vekt (kanskje jeg vil gå ned 2-3 kg i løpet av et år). Det skjer ikke. Når jeg er i ro så må jeg ned på 1300 for at det skal gjøre en forskjell som er akseptabel. Min anbefaling er: Bruk lifesum. Legg inn 1500 kcal. 25% karbohydrater, 40% protein og 35%fett. Logg alt, ikke bruk olje eller matvarer som er vanskelige å regne kcal i. Bruk chatgpt for å komme med tips til mat. Ikke spis kaloriene som du får av aktivitet!! Altså, ikke registrere aktivitet, eller koble til andre apper som tegner skritt. Med mindre du en dag går opp Besseggen, da kan du spise litt mer 😉 Hvis du ikke merker forskjell etter 1 måned, så er du et mirakel på denne jord. 😊 Anonymkode: cb968...0c0 Har brukt lifesum. Ingen aktivitet er registrert, kun kalorier. Har logget alt som blir spist, veid hver osteskive, hver tomat, hvert rundstykke/knekkebrød/,brødskive, veid hver potet eller andre grønnsaker, måkt opp ant ml saus, dl melk eller vann, ant gram med kokt skinke eller krydderost-kort sagt alt. Har jobbet med meg selv for å klare å holde ut, det er krevende og alltid måtte legge alt før måltider(planlegge så det blir riktig ant kalorier), er jeg på middagsbesøk blir det mer ca da jeg ikke har med meg vekt overalt Anonymkode: c6451...638
AnonymBruker Skrevet 2. juli #31 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har brukt lifesum. Ingen aktivitet er registrert, kun kalorier. Har logget alt som blir spist, veid hver osteskive, hver tomat, hvert rundstykke/knekkebrød/,brødskive, veid hver potet eller andre grønnsaker, måkt opp ant ml saus, dl melk eller vann, ant gram med kokt skinke eller krydderost-kort sagt alt. Har jobbet med meg selv for å klare å holde ut, det er krevende og alltid måtte legge alt før måltider(planlegge så det blir riktig ant kalorier), er jeg på middagsbesøk blir det mer ca da jeg ikke har med meg vekt overalt Anonymkode: c6451...638 Poenget var at du spiser for mye og må spise mindre, ikke at du logger feil. Hvordan logger du middagsbesøk og hvor ofte skjer det? hvor ofte spiser du ute? Høres også ut som at du spiser mye karbohydrater, og da blir det for lite protein, hvilket var grunnen til makro- fordelingen jeg ga deg. Anonymkode: cb968...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #32 Skrevet 2. juli For det første, ikke fortvil! Vekttap er ikke kun kalorier. Kroppen er ikke så enkel. Ernæringseksperten og legen din burde vite dette og veilede deg mot målet du ønsker å nå, men de er også bare folk, Prøv en annen lege/veileder? Mat er heller ikke bare mat. En potet har en viss mengde kalorier, men kroppen tar opp disse lengt lettere om poteten er most, fremfor hel, selv om begge er kokt. Hel og ren mat er det beste, om du har utfordringer i forhold til matlaging eller økonomi, kan du kanskje få tips fra kostholdsveilederen til enklere måltider, eller måltidserstattere. Har du god økonomi kan du kjøpe ferdiglaget mat som passer akkurat til dine behov. Å finne riktig balanse i hva og når du burde spise er ikke bare enkelt. Både kroppen og hjernen din vil også aktivt sabotere forsøkene dine. Det kan hende at du trenger jobbe med en psykolog, for å finne teknikker som håndterer saboteringen, eller om det er noe mentalt for hindrer deg. Jeg vil ned i vekt selv, men jeg sliter med veldig dårlig selvfølelse og ser meg selv sabotere alle egne forsøk. Vekten min er, som noen nevner over her, både et skjold, men også et anker. Både trygghet og kvelende. Det har vært sånn lenge, så jeg vet det kan ta lang tid å komme ut av tankegangen også. Trikset er å ikke gi opp, og reise seg flere ganger enn man faller. Lykke til! Anonymkode: 02e99...48e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #33 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En potet har en viss mengde kalorier, men kroppen tar opp disse lengt lettere om poteten er most, fremfor hel, selv om begge er kokt. Hæ? Aldri hørt om dette før. Man moser jo uansett poteten når man tygger den? Anonymkode: 25edf...623
AnonymBruker Skrevet 2. juli #34 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hæ? Aldri hørt om dette før. Man moser jo uansett poteten når man tygger den? Anonymkode: 25edf...623 Tyggingen øker forbrenningen. Men tygger en hel kokt potet mer enn potetstappe. Tarmen tar opp næring fra maten du spiser, jo mer maten er prosessert jo lettere tar tarmen opp næring fra maten. Anonymkode: 02e99...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #35 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 9.45): Jeg veide allergier putter i munnen og la inn i en app som regnet ut kaloriene. Lå på 1800 kcal hver dag Anonymkode: c6451...638 Det er det samme kalorinivået som jeg bruker for å vedlikeholde vekt. Jeg er normalvektig. Jeg løper 15-25 km i uka i terreng, og trener styrke 2-4 timer pr uke. Jeg hadde gått ekstremt kjapt opp i vekt om jeg spiste så mye uten å være veldig aktiv. Det høres ut som en særdeles feil beregning om du ikke er veldig aktiv... Anonymkode: 03dca...069 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #36 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det samme kalorinivået som jeg bruker for å vedlikeholde vekt. Jeg er normalvektig. Jeg løper 15-25 km i uka i terreng, og trener styrke 2-4 timer pr uke. Jeg hadde gått ekstremt kjapt opp i vekt om jeg spiste så mye uten å være veldig aktiv. Det høres ut som en særdeles feil beregning om du ikke er veldig aktiv... Anonymkode: 03dca...069 https://tara.no/helse/sa-mye-forbrenner-du I flg linken forbrenner jeg 1831 kcal hver dag. BMR utregning sier 1800. En inaktiv kvinne på min alder trenger mellom 1600-2000 kcal hver dag. Kostholdsveileder jeg har brukt(kun digitalt), har satt opp kostplan på 1800 kcal ut ifra svarene mine på et spørre skjema(alder, evnt helseutfordringer, høyde, vekt, ønsket målvakt, mitt aktivitetsnivå og midjemål). Så har tenkt at det er riktig. Veileder har vært veldig opptatt av 500 g grønnsaker hver dag, og at kroppen trenger nok mat, får den for lite går den i sparebluss og stopper forbrenningen. Minst 2 l vann har også vært mantra. Men finnes sikkert andre måter å få vektnedgang på..... Anonymkode: c6451...638
AnonymBruker Skrevet 2. juli #37 Skrevet 2. juli Tja. Sliter her og. Hater at knoklene blir synlig Anonymkode: dcf27...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #38 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://tara.no/helse/sa-mye-forbrenner-du I flg linken forbrenner jeg 1831 kcal hver dag. BMR utregning sier 1800. En inaktiv kvinne på min alder trenger mellom 1600-2000 kcal hver dag. Kostholdsveileder jeg har brukt(kun digitalt), har satt opp kostplan på 1800 kcal ut ifra svarene mine på et spørre skjema(alder, evnt helseutfordringer, høyde, vekt, ønsket målvakt, mitt aktivitetsnivå og midjemål). Så har tenkt at det er riktig. Veileder har vært veldig opptatt av 500 g grønnsaker hver dag, og at kroppen trenger nok mat, får den for lite går den i sparebluss og stopper forbrenningen. Minst 2 l vann har også vært mantra. Men finnes sikkert andre måter å få vektnedgang på..... Anonymkode: c6451...638 Du er kjempeflink, hør på kostholdsveilederen ❤️ Hvorfor ikke prøve sprøyter? Fedme er en alvorlig sykdom, å leve godt og lenger er verdt mye. Ellers så høres det ut som du allerede spiser sunt. Ville trent litt styrke i 30 min 2-3 ganger i uken i tillegg, ikke for vektnedgang, men for å ikke få plager/leve godt som gammel. Anonymkode: eef00...20e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #39 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er kjempeflink, hør på kostholdsveilederen ❤️ Hvorfor ikke prøve sprøyter? Fedme er en alvorlig sykdom, å leve godt og lenger er verdt mye. Ellers så høres det ut som du allerede spiser sunt. Ville trent litt styrke i 30 min 2-3 ganger i uken i tillegg, ikke for vektnedgang, men for å ikke få plager/leve godt som gammel. Anonymkode: eef00...20e Har prøvd både ozempic og Wygovy, de sluttet og virke etterhvert. Sistnevnte ble for dyr og bruke da vekta gikk feil vei, men gikk ned 10 kg totalt (begge to slått sammen) på 2.5 år. Anonymkode: c6451...638 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #40 Skrevet 3. juli Kan det hende at du kan snu litt på det, og begynne med styrketrening samtidig som du spiser fornuftig uten at det blir restriktivt? Jeg er i samme situasjon nemlig, (har nettopp fått wegovy forøvrig), og jeg har fått en aha-opplevelse i samtale med legen når det gjelder muskelmasse versus fett og fettlagring. I utgangspunktet trener jeg med løping og dans, hater styrketrening, men i vår alder (50+) kommer vi ikke unna dette hvis vi skal regulere vekten. Gjør det enkelt hjemme hvis du ikke har treningsstudio i nærheten; med strikker, vekter, og en matte. Anonymkode: b48a1...300 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå