Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en dame på 51 år som har slitt med vekten siden midten av 20-årene. Har prøvd ulike medtoder(lavlarbodiett, Grete roede kurs,  4 ulike kurs), har hatt oppfølging av ernæringsfysiolog (ble for dyrt etterhvert), har fulgt et opplegg pp nett for mange år siden, har nylig fulgt et annet opplegg (siste 6 mnd) med registrering av alt som går inn i munnen og kaloritelling, har sluttet da jeg ikke har gått ned denne gangen heller.  Har brukt både ozempic og wygovy-gikk ned til å begynne med, men så stoppet det opp og virkning avtok-dyrt ble frt også uten blå respet. 

Har vært mange nedturer siste årene,  og min mentale styrke er lav i fht dette området. Jeg tar stadig dårligere valg, og klarer sjelden å stå i de gode valgene lenge nok. Jeg har aldri likt trening og fysisk aktivitet,  men har likevel prøvd PT, ulike saltimer hos ulike sentre, begynner bra,  så dabber det av. Forklaringene for ikke å gå er mange og dårlige (litt sliten i dag, må kjøre barn hit eller dit, tar det i morgen i stedet, for mye snø, etc). Kan gå til jobb i sommerhalvåret, gjør det sjelden  da jeg unnskylder med at jef må frakte bsrn innen 30 min etter jeg slutter(bruker ca 50 min på å gå). 

Jeg er fortvilet over situasjonen,  og skjønner jeg må ta tak(igjem), men sliter med motivasjonen.  Opplever at kroppen ikke spiller på lag,  at alt legger seg på..Har genetisk fedme på to sider av familien,  og har begynt å tenkte at jeg har fått flest av de genene-da føles det enda mere håpløst. 

Jobber fullt med fast arb.tid,  og oppfølging av lege, ernæringsfysiolog har ført til mye fravær på jobb så langt.  Slike timer er ikke mulig å få før kl 08 eller etter kl 1530, så da har de blitt i arbeidstiden. Bruker avspasering,  men det blir jo ofte når det har væet min 1x pr uke. 

Kjenner meg  nedstemt og flau over å være overvektig. 

Ønsker ikke operasjon, kun hjelp til å gå ned ca 25 kg og  holde den vekten. 

Kan fastlege gjøre noe annet enn den allerede har gjort? 

Anonymkode: c6451...638

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv mounjaro! Den har ett annet virkemiddel enn wegovy og skal visstnok være mer effektiv også!

Eventuelt så kan kanskje fastlegen hjelpe med noe mer?

Eventuelt overvektsklinikken der du bor? Har en venninne som får mye god hjelp der:-) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke en overvektklinikk i nærheten.  Blir mye fravær pp jobb om jeg må dra dit,  ca 1.5 t reisevei hver vei. Hva er mounjaro-en ny sprøyte?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres dessverre ut som du ikke tilstrekkelig vil gå ned i vekt. Mulig du bærer overvekt som enn skjold mot noe? Prøv å se hva i deg som holder deg tilbake. Alle både vet hva som må til og hvordan og det er egentlig ikke vanskelig hvis man virkelig vil.

Anonymkode: 2087a...624

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjempeutfordring å skulle gå ned i vekt i en travel hverdag hvor vanene våre ligger så fast programmert i hodet. 

Jeg tror ikke at det finnes en rett vei til vektnedgang, det gjelder å finne metoder som passer for akkurat deg og din hverdag. 

For noen fungerer lavkarbo godt. Det er ikke for meg, jeg er for glad i karbs. For meg har det fungert med periodisk faste - kutter frokost, spiser kun lunsj 11:30 og middag rundt kl. 18. Kvelden er vanskeligst, så jeg sørger for å ikke dette ned i sofaen - holder meg aktiv ved å drive med hus- eller hagearbeid, prepper middag for dagen etter, og ikke minst - legger meg tidsnok til å få minst 8 timer søvn! Søvnmangel gir cravings, har jeg funnet ut. 

Unngår også ultraprosessert mat. Jeg tror på at det ikke er bra for oss (hvorfor ellers blir vi mer og mer overvektige, når vi spiser mye mindre sukker og fett?)

Så er det også slik at trening ikke er nødvendig for vektnedgang. Så hvis det ikke funker for deg, ikke tenk på det, det gir bare masse dårlig samvittighet. Fysisk aktivitet kan derimot gi mer energi i hverdagen. Jeg har lite tid til typisk trening på senter med jobb og barnehagebarn, men har valgt å sykle til jobb da det tar omtrent like lang tid som bussen. Det er over 1 time med aktivitet alle ukedager, så det hjelper. 

Men ja, dette er bare inspirasjon/tips - det gjelder å finne din egen fremgangsmåte. Vektnedgang er tøft, men det er mulig! 

Anonymkode: 9608e...df1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen du slutter å vente på motivasjonen er den dagen du vil gå ned i vekt. Man må bare gjøre det, på lik linje som å børste tennene og gå på jobb. Slutt med unnskyldninger, barn hit og barn dit, været, genetisk fedme osv. Og ernæringsfysiolog og legetimer, har du lært noe av det? 

Det føles på meg som at du ønsker å gå ned i vekt, men du har ikke lyst å gjøre jobben med det. Du vil at det skal være enkelt, å følge ett opplegg en kort periode og så ferdig med det. 

Det som virker er å spise mindre enn hva du gjør av med. Du sier du har prøvd kaloritelling i 6 måneder uten resultat. Da har du regnet feil og/eller spist for mye. 

Kontorjobb er den verste type jobb. 0 aktivitet, om du dessuten ikke er aktiv på fritiden så forbrenner du nesten ikke noen energi. Da vil du måtte spise så få kalorier for å se resultat at det vil ta lang tid å gå ned I vekt, og det er vanskelig å være strikt over tid, og det er lett å falle tilbake. 

Så, du har tre valg. 1. Være hard med deg selv, slutt med unnskyldninger og gjør jobben uten motivasjon. 2. Prøv å tenk "jeg skal leve sunt" istedet for "jeg skal ned i vekt". 3. Fortsett som før. 

Vi som er litt eldre har ofte noen vaner som er vanskelige å bryte, men du må nesten spørre deg selv hva som er viktigst mellom å spise deg kvalm på ribbe på julen eller gå ned i vekt. Hardt sagt. 

Anonymkode: cb968...0c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det personen over sier! Du må gjøre det til en av dine jobber som skal gjøres, det finnes ikke quickfix.

Anonymkode: 29ebd...829

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den dagen du slutter å vente på motivasjonen er den dagen du vil gå ned i vekt. Man må bare gjøre det, på lik linje som å børste tennene og gå på jobb. Slutt med unnskyldninger, barn hit og barn dit, været, genetisk fedme osv. Og ernæringsfysiolog og legetimer, har du lært noe av det? 

Det føles på meg som at du ønsker å gå ned i vekt, men du har ikke lyst å gjøre jobben med det. Du vil at det skal være enkelt, å følge ett opplegg en kort periode og så ferdig med det. 

Det som virker er å spise mindre enn hva du gjør av med. Du sier du har prøvd kaloritelling i 6 måneder uten resultat. Da har du regnet feil og/eller spist for mye. 

Kontorjobb er den verste type jobb. 0 aktivitet, om du dessuten ikke er aktiv på fritiden så forbrenner du nesten ikke noen energi. Da vil du måtte spise så få kalorier for å se resultat at det vil ta lang tid å gå ned I vekt, og det er vanskelig å være strikt over tid, og det er lett å falle tilbake. 

Så, du har tre valg. 1. Være hard med deg selv, slutt med unnskyldninger og gjør jobben uten motivasjon. 2. Prøv å tenk "jeg skal leve sunt" istedet for "jeg skal ned i vekt". 3. Fortsett som før. 

Vi som er litt eldre har ofte noen vaner som er vanskelige å bryte, men du må nesten spørre deg selv hva som er viktigst mellom å spise deg kvalm på ribbe på julen eller gå ned i vekt. Hardt sagt. 

Jeg veide allergier putter i munnen og la inn i en app som regnet ut kaloriene.  Lå på 1800 kcal hver dag

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sykle på jobb? En el-sykkel kanskje?

Er det noen aktiviteter barna kunne likt som du kan delta i og ta de med på? Familieorientering, pokemon go, svømming (om barna er litt store), stolpejakt, sykkelturer, turist i egen kommune og ta turer til div utkikkspunkt/severdigheter, osv.

Greia er at du kanskje heller bør fokusere på måter å øke hverdagsaktiviteten din, og da kan det være lurt å fokusere på ting som du kan være gøy for hele familien. Da blir ikke trening noe annet enn det vanlige livet du lever. Og barn kan være gode motivatorer om de har lyst til å ha med foreldre ut på aktivitet.

Og - har du veid maten din? Det er fort gjort å lure seg selv litt, om en tar kaloritellingen på øyemål. Glem heller ikke ting som stekefett og liknende feller. Kan være utrolig stor forskjell i vekt - og dermed kalorier - på én spiseskje f.eks etter hvor stor haug en har på skjeen.

Anonymkode: f4f1d...42c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg veide allergier putter i munnen og la inn i en app som regnet ut kaloriene.  Lå på 1800 kcal hver dag

Bra!

Men om du har nærmest null hverdagsaktivitet og ikke trener, så kan det godt være det er for høyt kaloriinntak til at du egentlig ikke lå i underskudd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var for mye kalorier ved en inaktiv livsstil. Hvorfor spiste du ikke mindre kalorier når du ikke fikk resultater? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette var for mye kalorier ved en inaktiv livsstil. Hvorfor spiste du ikke mindre kalorier når du ikke fikk resultater? 

Fulgte et opplegg fra en kostholdsveileder

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut "Spis deg fri". 

Anonymkode: 2c441...845

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sjekk ut "Spis deg fri". 

Anonymkode: 2c441...845

Spis deg fri er spiseforstyrrelser satt i system! Kan ikke anbefales. Les heller Marit Kolby sin bok

Anonymkode: 24c41...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fulgte et opplegg fra en kostholdsveileder

Vær du ærlig om hvor lite aktivitet og trening du egentlig fikk gjort…?

Sjekk ut en kalkulator for basalforbrenning på nett. (BMR calculator).

Jeg er nesten totalt inaktiv pga skade nå, og min basal forbrenning - det kroppen forbruker når den er helt i ro - ligger på ca 1500 kalorier. Ved min normale, inaktive hverdag så ligger jeg på ca 1800-1900 kalorier.

Det en operasjon evt kan hjelpe deg med er å spise mindre. Men det er jo litt tullete skitt å gå til om du egentlig ikke har ligget i et kaloriunderskudd i forhold til ditt aktivitetsnivå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nesten totalt inaktiv pga skade nå, og min basal forbrenning - det kroppen forbruker når den er helt i ro - ligger på ca 1500 kalorier. Ved min normale, inaktive hverdag så ligger jeg på ca 1800-1900 kalorier.

Det en operasjon evt kan hjelpe deg med er å spise mindre. Men det er jo litt tullete skitt å gå til om du egentlig ikke har ligget i et kaloriunderskudd i forhold til ditt aktivitetsnivå.

Jeg logget absolutt alt i app ja, også aktivitet. Hadde daglig kontakt med kostholdsveileder på tlf eller mail. Sendte inne vekt og cm mål hver uke. La inn på grammet hva jeg spiste,  rundet ikke av. Tok jeg 1 ts med saus, så målte jef hvor mange ml det var og skrev inn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gjort det  . Den sier jeg bør ligge på 1817kcal for å gå ned i vekt.  Har logget alt som gikk inn i munnen  nå i 6 mnd, følgt anbefaling fra kostholdsveileder om 1800 kcal pr dag, men har fortsatt gått opp ikke ned  

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått sjekket alt som bør sjekkes hos lege? Stoffskifte, pcos, insulinresistens osv? Jeg regner med det siden du har prøvd slankemedisiner, men alltid greit å dobbeltsjekke i slike tråder.

Har masse sympati med deg når det gjelder hvor vanskelig det kan være med kosthold! For min del hjalp det å ikke fokusere så mye på kaloriene, men heller å passe på høyt proteininntak i tillegg til at jeg hadde en regel om grønnsaker til hvert måltid. Det hjalp på metthetsfølelsen uten at jeg måtte kutte karbohydrater eller saus eller alt annet som gjør at man gleder seg til mat.

Det kan hjelpe veldig bare å være litt mer aktiv. Gå deg en 30 minutters tur om kveldene for eksempel, og gjør det til en vane. Eller kjøp en walking pad og se på tv mens du går? Det kan fort være 1000 kalorier ekstra i uken som hjelper veldig på i et trangt budsjett. Trening må ikke være kjempehardt for å gi resultater når det gjelder vektnedgang. 

Husk også at om du ikke klarer å gå ned 25 kg, så hjelper det også kroppen masse bare å gå ned 10 kg, eller at du ikke fortsetter å legge på deg. Så heller finn noe du kan leve med enn å jojoslanke deg så vekten bare fortsetter oppover. Masse lykke til, jeg heier på deg!❤️

Anonymkode: 5c42b...254

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1800 kalorier er ganske mye, hvor høy og tung er du? Jeg er 169 og 73 kilo og må ned på 1350 for å gå ned og i tillegg bør jeg bevege meg en del 

Anonymkode: e46f4...82c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har gjort det  . Den sier jeg bør ligge på 1817kcal for å gå ned i vekt.  Har logget alt som gikk inn i munnen  nå i 6 mnd, følgt anbefaling fra kostholdsveileder om 1800 kcal pr dag, men har fortsatt gått opp ikke ned  

I så fall bør du be om en skikkelig utredning hos legen.

For det er noe riv ruskende galt et sted om det du sier er riktig.

Dessuten - det eneste en slankeoperasjon kan hjelpe deg med, det er å spise mindre enn vanlig.

Om du ikke går ned noe som helst ved å være fysisk aktiv + kaloriunderskudd så vil  ikke en slankeoperasjon kunne hjelpe deg. Heller ikke Wegowy eller og den typen medisiner.

Om du virkelig er sannferdig her, så ville jeg bedt fastlegen om en utredning på pcos, insulin resistent, metabolsk syndrom, og div andre hormongreier.

I tillegg ville jeg prøvd å gå lavere på kaloriene.

Det er uansett det Wegowy/slankeoperasjon vil gjøre, få deg til å spise enda mindre. Så like greit å ha prøvd ut på forhånd om det kan ha effekt for deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...