Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blant dem som i utgangspunktet ikke ønsker klem fra folk, verken kollegaer, naboer eller tilfeldige mennesker. Siden jeg jobber i helsevesenet kommer jeg ofte i situasjoner der pårørende (veldig sjeldent pasienter) ønsker å klemme som et uttrykk for sorg eller lettelse. Det fins helsepersonell som ikke syns det er noe problem, men jeg sliter veldig - og jeg tror jo at pårørende oppdager det når de klemmer meg også. Nå er jeg igjen blitt forkjøla fordi en pårørende klemte meg, jeg har ingen annen forklaring på at jeg har fått det, men mest av alt ønsker jeg ikke å dele kroppen min med ukjente mennesker. 

Det er så enkelt, kan ikke folk spørre først om det er greit å gi en klem? 

- Kan jeg få klemme deg? 

Ellers bare gi en godt, varmt håndtrykk. 

Anonymkode: 8901c...724

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det du som helsepersonell som ikke er i krise, som må finne måter å kommuniserer dine grenser på. 

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (8 minutter siden):

Her er det du som helsepersonell som ikke er i krise, som må finne måter å kommuniserer dine grenser på. 

Syns du det? At kroppen min er til fri anvendelse for andres impulsive handlinger? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns du det? At kroppen min er til fri anvendelse for andres impulsive handlinger? 

Nei. 

Jeg synes at du skal uttrykke at dette ikke passer deg, og sette egne grenser der du vil ha dem. Inkludert ha tenkt igjennom hvordan du skal avvise initiativ til en klem. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dødsfan av klemmer jeg heller. Men det er ofte en instinktiv handling. Og å få avslag midt i en klem kan føles utrolig ubehagelig. Ihvertfall når man er i en situasjon som helsepersonell og pårørende synes jeg. Jeg hadde kanskje vært én av dem jeg hadde blitt satt i riktig situasjon...

Anonymkode: 39fa6...0a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har instabil nakke etter kollisjon, og det å bli klemt så virvler låser seg, er helt forferdelig for meg.

Det var veldig deilig under covid da jeg slapp å si hele tiden at jeg ikke kan klemme, eller føle at jeg er kald som ikke klemmer folk.

Ønsker heller ikke å bli forkjølet når syke folk klemmer

Forstår ts godt.

Anonymkode: d9366...96e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var jo også en måte å fortolke hva Virrevapp sa!!

Jeg er forøvrig enig, det er faktisk ditt ansvar som profesjonell å grensesette pasienter & pårørende. Suprise suprise!

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er spesielt at du setter deg i offer-rollen når du er den som skal ivareta andre i krise

Anonymkode: 7379b...baa

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Du kan stoppe dem, legge hånda på skuldra/øvre del av ryggen og si noe medfølende i den stunden det gjelder, ta de på armen (nedre del) og si det som skal sies. Og legge, til : jeg klemmer ikke så mye jeg.  eller noe i den duren

Har en kollega (sykepleier) som sier det til folk og legger til at : jeg uttrykker meg like godt uten en klem, det er ikke helt meg å klemme. 

Da har hun sagt det på en grei måte og folk forstår. Det er forståelig at ikke alle liker å klemme. Selv er jeg en klemmer, men har lært meg å se an - evt spørre folk 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Lager aldri noe nr av det. Men sier hei og smiler til folk jeg møter. Men viser det ved at jeg holder avstand. Men er heller litt ekstra hyggelig😅 Kun få jeg gir en klem. aldri vært noe kose menneske.

Anonymkode: d23dd...da5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Virrevapp skrev at du er den som finne en måte å kommunisere dine grenser på, uansett hva dine grenser måtte være.

Anonymkode: 45204...711

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
firetoen skrev (5 timer siden):

Det var jo også en måte å fortolke hva Virrevapp sa!!

Jeg er forøvrig enig, det er faktisk ditt ansvar som profesjonell å grensesette pasienter & pårørende. Suprise suprise!

Selvsagt er det vårt ansvar å sette grenser. Men poenget til TS var vel mer at dette med klemmer er langt bort fra intimsonen til mange, og at det å bare overrumple folk med klemmer kanskje heller skal byttes ut med "kan jeg gi deg en klem". Noe jeg forøvrig er helt enig i. 

Anonymkode: b13c5...c68

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (12 timer siden):

Det ser ut til at jeg misforsto deg, så unnskyld. 

AnonymBruker
Skrevet
Måneskinn skrev (8 timer siden):

Du kan stoppe dem, legge hånda på skuldra/øvre del av ryggen og si noe medfølende i den stunden det gjelder, ta de på armen (nedre del) og si det som skal sies. Og legge, til : jeg klemmer ikke så mye jeg.  eller noe i den duren

Har en kollega (sykepleier) som sier det til folk og legger til at : jeg uttrykker meg like godt uten en klem, det er ikke helt meg å klemme. 

Da har hun sagt det på en grei måte og folk forstår. Det er forståelig at ikke alle liker å klemme. Selv er jeg en klemmer, men har lært meg å se an - evt spørre folk 

Det er godt å høre at folk i min yrkesrolle har funnet noen måter å si ifra. Jeg skal øve meg på det. Jeg syns likevel at det er viktig å gjøre alle (for eksempel her på KG) oppmerksom på at det er mulig for folk å spørre om de kan gå inn i intimsona til andre mennesker. Selv om akkurat jeg er sykepleier har jeg et eieforhold til min egen kropp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samtykkelovgivningen omfatter vel klemming og vil jeg tro? Om det ikke foreligger uttrykt samtykker er det faktisk et overgrep

Anonymkode: 73552...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt grenseoverskidende fra pårørende og pasienter som mener de kan klemme helsepersonell, det er helt klart lov å dytte vekk sånne folk.

Anonymkode: 31548...533

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare ta et steg bakover og si på en hyggelig måte at klemming dessverre ikke er så lurt, da du jobber med syke pasienter og ikke bør risikere noe smitte. 

Anonymkode: 74f05...338

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør alltid først. Er ikke det vanlig?

Anonymkode: 24285...d73

Skrevet

Kanskje du kan ha en plakat på veggen, et motsatt av dette?

image.png.d0ed335d3a505fa66c6e29968dce3d99.png

Jeg likte ikke å klemme før pandemien, men så fikk jeg ingen fysisk kontakt annet enn hos tannlegen, så da fant jeg ut at jeg må klare det. Men jeg kjøpte en t-skjorte med dette motivet på. Har ikke brukt det så mye i det siste...

image.png.298236089f3abe85c624a6ee63476577.png

(Denne figuren har det med å eksplodere om hen blir rørt ved på feil måte, den heter Boomslug. Andre "sluger" rundt. Fra bøker av Brandon Sanderson)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er blant dem som i utgangspunktet ikke ønsker klem fra folk, verken kollegaer, naboer eller tilfeldige mennesker. Siden jeg jobber i helsevesenet kommer jeg ofte i situasjoner der pårørende (veldig sjeldent pasienter) ønsker å klemme som et uttrykk for sorg eller lettelse. Det fins helsepersonell som ikke syns det er noe problem, men jeg sliter veldig - og jeg tror jo at pårørende oppdager det når de klemmer meg også. Nå er jeg igjen blitt forkjøla fordi en pårørende klemte meg, jeg har ingen annen forklaring på at jeg har fått det, men mest av alt ønsker jeg ikke å dele kroppen min med ukjente mennesker. 

Det er så enkelt, kan ikke folk spørre først om det er greit å gi en klem? 

- Kan jeg få klemme deg? 

Ellers bare gi en godt, varmt håndtrykk. 

Du må bare skjerpe deg. Ett av de mest tullete innlegge noen har laget på lenge.

Å være helsepersonell betyr og å være raus, på alle måter. 

Anonymkode: 81013...6e8

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...