AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Tenker da samtale i regi av kommunen. Får ikke time på dps Anonymkode: 7d87f...959
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tenker da samtale i regi av kommunen. Får ikke time på dps Anonymkode: 7d87f...959 Fastlegen er nøkkelen inn til spesialisthelsetjenesten. Om du får dette ønsket oppfylt, er en helt annen sak. Anonymkode: da0ee...a70 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fastlegen er nøkkelen inn til spesialisthelsetjenesten. Om du får dette ønsket oppfylt, er en helt annen sak. Anonymkode: da0ee...a70 Må man blande inn fastlegen? Finnes det ikke en tjeneste hos kommunen der man bare tar kontakt? Ts Anonymkode: 7d87f...959
Fighter83 Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Er som regel ikke lett tilgjengelig dessverre. I distriktet er det som regel via DPS og fastlege. Ved selvmordsfare, psykose og forvirring så bør man ringe legevakten på 116 117. Vet at Oslo kommune har et større psykiatrisk apparat tilgjengelig og man også kan få samtaler med disse ved kriser. Man må da også ringe 116 117, man kommer igjennom til nærmeste legevakt ut fra hvor telefonen man ringer fra befinner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Sjekk ut kommunen sine nettsider, så finner du hvilke tilbud det finnes der du bor. Anonymkode: dfd1b...388 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Søk etter rask psykisk helsehjelp. Mange kommuner har det. Da får du samtale raskt, ikke noe fastlege. Anonymkode: fc234...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Du kan ringe direkte til det psykososiale teamet i din kommune. Forklare hva du sliter med og be om en samtale. Ellers kan legen din også sende en henvendelse dit. Anonymkode: 6a5a6...9fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli Ulike kommuner har veldig ulike tilbud så du må nesten se hva som finnes i din kommune. I min kommune finnes det psykiatritjeneste hvor man kan sende egensøknad for å få time. Vet ikke om dette er noe som finnes overalt eller om fastlege må sende henvisning ellers, også til kommunal psykiatritjeneste. Anonymkode: 68743...25f
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må man blande inn fastlegen? Finnes det ikke en tjeneste hos kommunen der man bare tar kontakt? Ts Anonymkode: 7d87f...959 Dette er normalt et tilbud til personer som har vært innlagt i psykiatrien, og som sliter hjemme. Skulle alle bare melde seg selv inn og få hjelp fra psykiatrisk sykepleier i kommunen så blir kapasiteten sprengt. Anonymkode: da0ee...a70
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må man blande inn fastlegen? Finnes det ikke en tjeneste hos kommunen der man bare tar kontakt? Ts Anonymkode: 7d87f...959 Du må ikke blande inn fastlegen nei. Sjekk hjemmesidene til din kommune/bydel, der finner du info om lavterskeltilbud innen psykisk helse. Det er bare å ta direkte kontakt selv, så får du en vurdering på om hvordan de kan hjelpe deg. Det er IKKE kun for folk som har vært innlagt. Tvert imot er hensikten å kunne fange opp folk som sliter på et tidlig tidspunkt, og forhåpentligvis unngå at ting går så langt at spesialisthelsetjenesten må involveres. Vært i kontakt med dem selv, og det var helt fint Min kommune har litt ulike tiltak for lavterskeltilbud innen psykisk helse, så hadde et par samtaler med psykiatrisk sykepleier først og så over i et annet opplegg med veldig koselig dagtilbud. Anonymkode: f5d28...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Alle kommuner skal ha et lavterskel-tilbud for psykisk helse. Man behøver ikke noen henvisning, kan ta kontakt selv og det er gratis. Anonymkode: 52de8...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli Prøv å ringe ambulant akutteam. Hvis dere har det i din kommune. Ønsker du fast oppfølging, få henvisning fra fastlege. ❤️ Anonymkode: f6b0d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenker da samtale i regi av kommunen. Får ikke time på dps Anonymkode: 7d87f...959 Se på kommunens nettside og finn et tlfnr og ta direkte kontakt. Anonymkode: 9712f...3ba 2
Mei88 Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må man blande inn fastlegen? Finnes det ikke en tjeneste hos kommunen der man bare tar kontakt? Ts Anonymkode: 7d87f...959 Google?
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli I min kommune har vi Rask psykisk helsehjelp. Her fungerte det slik at jeg booket selv første samtale selv via timebestilling på HelsaMi. Første samtale var en 20 minutters gjensidig sjekk på om jeg var kandidat- og om deres tilbud omfavnet meg. Første ledige tid for slik samtale var en uke frem i tid her. (Cirka to måneder siden, Trondheim kommune) Anonymkode: 604e2...158 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli Glemte å skrive noe i innlegget over. Her i Trondheim er den første samtalen en telefonsamtale. Anonymkode: 604e2...158 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette er normalt et tilbud til personer som har vært innlagt i psykiatrien, og som sliter hjemme. Skulle alle bare melde seg selv inn og få hjelp fra psykiatrisk sykepleier i kommunen så blir kapasiteten sprengt. Anonymkode: da0ee...a70 Det stemmer ikke, de fleste kommuner har et lavterskel tilbud for psykisk helse og rus, der man kan få samtale med psykiatrisk sykepleier, sosionom eller annen relevant fagperson. Har selv benyttet meg av dette, uten at jeg har hatt noe med psykiatrien å gjøre tidligere. Jeg ble riktignok henvist av fastlege, men jeg kunne også tatt kontakt selv. Så man kan selv ta kontakt, trenger ikke å ha vært innlagt eller hatt noe med dps å gjøre tidligere. Anonymkode: 19f39...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #19 Skrevet 1. juli Det finnes skjemaer på nett du kan fylle ut (til bydelen), de har plikt til å svare innen 14 dager. Nå snakker jeg riktignok om Oslo, men det gjelder helt sikkert flere steder, også. Anonymkode: cebd7...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #20 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Prøv å ringe ambulant akutteam. Hvis dere har det i din kommune. Ønsker du fast oppfølging, få henvisning fra fastlege. ❤️ Anonymkode: f6b0d...75e AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anonymkode: f6b0d...75e Dette er dobbelt feil. Så fremst TS ikke står i en akutt krisesituasjon da, men det høres det jo ikke ut som, så er ambulant akutteam helt feil sted å henvende seg. Ikke trenger TS henvisning fra fastlegen heller, om hun skulle trenge oppfølging over litt tid. Kommune/bydel skal ha et kontor en kan henvende seg til på dagtid, for kommunalt lavterskeltilbud for psykisk helse. I min kommune ble det først en liten samtale på telefon da jeg ringte, så fikk jeg komme på kartleggingstime hos psykiatrisk sykepleier på kontoret der - fikk spørsmål om jeg ville ha det hjemme eller på kontoret. En kan helt fint bruke ulike kommunale tilbud innen psykisk helse over tid. Anonymkode: f5d28...a76 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå