Gå til innhold

Noen som har klart å gå ned i vekt i overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hormonbehandling - det skjer masse på det feltet nå så verdt å lese seg opp om fordelene med det, kutt alkohol og sukker - og du vil garantert merke en forskjell

Anonymkode: 0dc36...41a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 1.16):

TS her. Så bra for deg! Har faktisk hørt flere si at carnivore kan fungere. Men jeg tror ikke jeg hadde klart mer enn en måned jeg altså . Blir det ikke veldig ensformig  eller spiser du noe grønt ved siden? kun kjøtt, kylling, fisk og egg eller....? Hvis du har en link tar jeg gjerne i mot, og er like nysgjerrig til den andre her, på hvordan måltider seg ut? Takk for at du delte din erfaring og litt godt å høre jeg ikke er alene mtp overgangsalder og vekt-stress. 

Anonymkode: 847fd...37d

Hei igjen, Ts og de andre som lurte på hvordan måltidene på carnivore ser ut. 

Jeg startet med Carnivore mest pga min dårlige helse. -at jeg gikk ned i vekt også ble en ekstra bonus for meg da jeg hadde bmi som tilsa overvekt. 

Carnivore blir en livsstilendring. Jeg vil si at det ikke er en "diett". 

Foreksempel så spiser jeg ikke frokost pga jeg lytter til hva kroppen vil. Jeg følger ikke de gamle kostholdsrådene med at frokost er viktig. På carnivore får du ikke opp og ned i blodsukker. 

Jeg kan gå fjelltur og dra på trening uten å spise. Jeg drikker vann tilsatt elektrolytter under trening. 

Dere må søke på podcast og you tube vedr Carnivore. 

Eksempel på måltid:

rent stykke stekt kjøtt, gjerne saltet med keltisk sjøsalt (bestiller fra helsekost). Tilsetter ekte meieri smør oppå det ferdigstekte kjøttstykket, så smelter det. Har f.eks 2-3 kokte/stekte egg som tilbehør. 

Tacopai bestående av stekt kjøttdeig m tacopulver som bunn, rører egg/fløte/ost og heller over og så inn i ovnen. Serveres med en dæsj ekte rømme. 

Spiser kokt/stekt fisk med rømme/smør/.

Kyllingvinger m skinn/ kyllingkjøtt.

Kjøttdeig som jeg lager til som burger. Har ost/ egg/ smør til det meste. Kan avogtil spise advokado.

-variasjoner er uendelig hvis man gidder å utforske. Jeg for min del fikk en "befrielse" vedr å lage mat. Slipper å lage grønnsaker sauser potet ris osv osv. Nå har jeg voksne barn og slipper å ta hensyn til hva andre i husstanden spiser. Jeg lager vanlig husmannskost hvis jeg ber barna på middag. Jeg spiser ikke tilbehøret, men tåler å lage det til. 

Jeg lover dere at dere ikke klarer å overspise kjøtt/fisk/egg/smør.....og hold ut i starten der sukker hvetemel og stivelse skal "ut av systemet". Må ha viljen til å endre på matvanene.

Men.....den største bonusen med carnivore er at min autoimmune sykdom som jeg har hatt siden 90-tallet har forbedret seg. Jeg har for første gang denne våren, IKKE satt antiallergi injeksjon. Pga at jeg har kuttet ut å spise grønnsaker (med sprøytemiddel) og alt av mel/nøtter reagerer jeg ikke lengre på pollen. Dette er ikke til å tro, jeg som har vært veldig plaget med multippel allergi i "alle år". Denne våren har jeg hatt det fint. 

Skulle tro jeg var sponset av noen fra "Carnivore-universet",  men det er jeg ikke for det finnes ikke. Det eneste jeg vinner ved å formidle fordelene ved denne endringen er at DU også kan få god helse igjen. Og hvis kroppen trenger å gå ned i vekt så gjør du det også. Såklart kan man ikke gomle ost å gå ned, men ingen telling av kalorier for min del. 

Spis når du er sulten, spis til du er mett. Drikk vann og ha det bra❤️ 

Jeg sier ikke at jeg ikke har hatt mine "cheat days" men det er rett og slett ikke verdt det. Har gomlet i meg brødskiver med vanlig pålegg/søtt pålegg og da blir jeg stokke stiv i leddene og får tilbake allergiplagene. Samt får tilbake generell angst/nervøsitet/blir lei meg. Dette har jeg testet ut flere ganger (ja, er tunglærd).

Min motivasjon er at jeg ikke ønsker å gå tilbake til å være så syk og dårlig som jeg var før oppstart av Carnivore. 

Anonymkode: 44585...0f9

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skulle tro jeg var sponset av noen fra "Carnivore-universet",  men det er jeg ikke for det finnes ikke. Det eneste jeg vinner ved å formidle fordelene ved denne endringen er at DU også kan få god helse igjen. Og hvis kroppen trenger å gå ned i vekt så gjør du det også. Såklart kan man ikke gomle ost å gå ned, men ingen telling av kalorier for min del. 

Spis når du er sulten, spis til du er mett. Drikk vann og ha det bra❤️ 

Anonymkode: 44585...0f9

Jeg synes det er flott at du forteller om ditt kosthold, og hvordan det har påvirket deg, og din helse.

Men da jeg kom til dette avsnittet ble jeg skeptisk, for her gikk du over fra å dele erfaringer til å misjonere.

Mange vil ikke tåle dette kostholdet på grunn av den høye fettmengden, og hvis man ikke setter seg grundig inn i kostholdet kan feilernæring være en konsekvens.  Dette synes jeg er viktig å få frem!

Anonymkode: c35c4...0ff

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Etter å ha lest og lest og sett videoer på youtube og overalt, så kjenner jeg behov for å lande på noe som kan passe meg og min hverdag. Jeg har tre barn og jeg ønsker ikke å spise så veldig annerledes enn dem. 

Tror dere jeg kan gå ned i vekt med et lavkarbo/høyprotein-kosthold? Carnivore blir for ekstremt og funker ikke sammen med barna. Ren keto blir også for voldsomt kjenner jeg.

Lavkarbo-middager kan jeg fint lage som de også kan spise - kyllinggryter osv, så spiser jeg salat til mens de kan få ris/pasta osv. 

Og høyprotein-brød/rundstykker. Må dette lages selv, eller kan jeg kjøpe fra nett - eller funkygine sitt proteinbrød? 

Hvor mye karber bør jeg ha daglig, for at dette skal kalles lavkarbo - og hvor mye protein? Ønsker ikke noe høy-fett opplegg. 

Alt i alt - høres dette bra ut? hvis noen har link til en nettside eller en blogger e.l som spiser slik, så gi meg gjerne tips. 

Hvis jeg i tillegg prøver drikke mye vann og trene vekter og gå turer, vil dette da kunne fungere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hormonbehandling - det skjer masse på det feltet nå så verdt å lese seg opp om fordelene med det, kutt alkohol og sukker - og du vil garantert merke en forskjell

Jeg kan ikke ta hormoner fordi jeg har hatt en blodpropp tidligere. Har hørt enkelte gynekologer likevel gir det, men på en spesiell måte. Skal sjekke det, tror faktisk man må ha litt tilskudd av hormoner for å komme seg gjennom overgangsalderen ;) TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 8.06):

Prøvd 5:2? Eneste som hjalp her, kombinert med trening.

Anonymkode: 90afb...fdf

Ja det vil jeg faktisk sjekke ut - evt vurderer jeg periodisk faste. Hva er best tror du? :)

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen apper som hjelper til med å leve lavkarbo-høyprotein? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 49, og går sakte men sikkert ned i vekt.

Jeg tror de fleste rett og slett overvurderer hvor mye de kan/bør spise... Man må prioritere kaloriene knallhardt. Bruk de mest mulig fornuftig. Fyll på med proteiner, fiber og grønnsaker.

Det som må til for min del er 16:8 faste. Jeg spiser kun litt godteri på lørdag, ellers ikke noe søtsaker. Jeg trener styrketrening og cardio 1-2 timer nesten hver dag, pluss går turer med hunden. Har stillesittende jobb. Det jeg typisk spiser i løpet av en dag er:

12:00 3 fiberknekkebrød med proteinrikt pålegg

15:00 1 yoghurt eller protein pudding + 1 gulrot

19:00 Middag som består av en proteinkilde + masse grønnsaker

Anonymkode: 8e23b...f50

• Liker 1
Skrevet

En annen vinkel. Finn en lege som praktiserer hormonmedison/funksjonell medisin. Da kan du få booster hormoner og det vil også hjelpe deg å få i gang god trening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 timer siden):

En annen vinkel. Finn en lege som praktiserer hormonmedison/funksjonell medisin. Da kan du få booster hormoner og det vil også hjelpe deg å få i gang god trening. 

Kjenner du til noen? Jeg aner ikke hva det betyr en gang. Booster hormoner? Jeg kan i utg pkt ikke ta hormoner pga medisinsk årsak. Dvs noe kan jeg ta, jeg har lavt stoffskifte og tar selvsagt medisiner men kan ikke ta østrogen osv... Visstnok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finnes det noen apper som hjelper til med å leve lavkarbo-høyprotein? 

hvis du skal spise low carb så må du spise mer fett. du klarer ikke å erstatte både karbohydrater og fett med proteiner. eller klarer å klarer.. Men, det blir vanskelig. Jeg hadde kjørt en 40/40/20% fordeling til å begynne med. Hvis du får det til, så kan du etterhvert senke karbohydrater til 30% og fordele de andre 10 % som du ønsker. 

Fokuser på sunt fett, feks laks og avokado og Oliver. 

Chatgpt er god til å hjelpe med å komme med forslag og få et matskjema som er anpasset deg. ikke vær redd for å prøve det ut. Ellers er lifesum god, men tror du må ha betalversjonen  for å velge fordeling av makros. 

Anonymkode: c42a0...790

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvis du skal spise low carb så må du spise mer fett. du klarer ikke å erstatte både karbohydrater og fett med proteiner. eller klarer å klarer.. Men, det blir vanskelig. Jeg hadde kjørt en 40/40/20% fordeling til å begynne med. Hvis du får det til, så kan du etterhvert senke karbohydrater til 30% og fordele de andre 10 % som du ønsker. 

Fokuser på sunt fett, feks laks og avokado og Oliver. 

Chatgpt er god til å hjelpe med å komme med forslag og få et matskjema som er anpasset deg. ikke vær redd for å prøve det ut. Ellers er lifesum god, men tror du må ha betalversjonen  for å velge fordeling av makros. 

Mener du da 40% karber, 40% fett og resten protein? Eller? Jeg ønsker ha fokus på mye protein pga overgangsalder og vedlikehold av muskler. 

Mulig jeg misforsto. Og jeg har nettopp lastet ned lifesum og kan godt gå for premium en stund. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner du til noen? Jeg aner ikke hva det betyr en gang. Booster hormoner? Jeg kan i utg pkt ikke ta hormoner pga medisinsk årsak. Dvs noe kan jeg ta, jeg har lavt stoffskifte og tar selvsagt medisiner men kan ikke ta østrogen osv... Visstnok. 

Jeg kan nok ikke anbefale noen, men bare søk på nettet på funksjonell medisin. Deretter kan du undersøke om den legen også driver med bioidentiske hormoner. 

Jeg vil ikke gå inn på det medisinske her annet enn å si at det er mye som er mulig.

Lykke til..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg over 1-2 år uten noe innsats og uten at det faktisk var ønsket. Jeg spiste bare mindre mat og absolutt mindre sjokolade, kaker og droppet brus. Har i tillegg lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 264fb...259

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke en løsning fungerer for alle, men jeg er også en av de som har hatt god nytte av carnivore med mye fett. Noen ganger blir det litt ketovore. Jeg har gått ned i vekt, men ikke minst så har min polynevropati blitt bedre. Det er forskjellige erfaringer med et høyt fettinntak på carnivore, men det er en del som tyder på at noen kvinner har nytte av høyere fettinntak når de spiser carnivore. I alle fall i perioder.

Anonymkode: 9cec1...c2d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kan ikke ta hormoner fordi jeg har hatt en blodpropp tidligere. Har hørt enkelte gynekologer likevel gir det, men på en spesiell måte. Skal sjekke det, tror faktisk man må ha litt tilskudd av hormoner for å komme seg gjennom overgangsalderen ;) TS

Lenzetto spray på huden (jeg bruker den) skal i allefall være bedre enn østrogen i tablettform med tanke på blodpropp etc., men sikkert ikke helt risikofritt. Finn deg en skikkelig god spesialist :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mener du da 40% karber, 40% fett og resten protein? Eller? Jeg ønsker ha fokus på mye protein pga overgangsalder og vedlikehold av muskler. 

Mulig jeg misforsto. Og jeg har nettopp lastet ned lifesum og kan godt gå for premium en stund. 😊

beklager mente 40 karbohydrater, 40 protein, 20 fett, ettersom du ikke ville ha så mye fett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

beklager mente 40 karbohydrater, 40 protein, 20 fett, ettersom du ikke ville ha så mye fett. 

jeg spiser selv 20C,40P og 40F. Men, jeg bommer på karbohydrater nesten hver dag, derfor er det lurt å begynne høyere og senke etterhvert når man får det til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 51 og har lavt stoffskifte i tillegg, har allikevel klart å gå ned 16 kg (veier nå 66 kg) siste halvannet år.
Dette ved å kutte alkohol og spise litt sunnere (spiser stort sett det jeg har lyst på, men mindre porsjoner og med fokus på protein), men viktigst av alt er at jeg begynte med styrketrening ca 3 ganger pr uke. Går i tillegg en del, får noen tusen skritt pr dag. 

Å fokusere på kosthold er vel og bra, men jeg er overbevist om at trening må til for å holde vekta nede og stabil. Pluss at (styrke)trening i vår alder har så mange gevinster! 

Anonymkode: 9b616...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 0.48):

Det oppleves umulig. Er 51, tidligere gikk jeg lett ned i vekt. Ikke nå lenger. Finnes det noe man kan ta, tilskudd, medisin, hva som helst - for å klare gå ned i vekt? Jeg trives ikke med vekten min nå. 

Er 55 år og gikk ned 15 kilo fra nyttår til påske i fjor. 

Har holdt vekta også. Det er ingen enkel og kjapp løsning. Jeg telte kalorier da jeg gikk ned, lå på ca 1000 pr dag og hadde en dag i uka hvor jeg spiste det jeg ønsket. Trente i tillegg, styrke og intervall.

Nå veier jeg meg to ganger i uka og tilpasser kostholdet etter vekta. Trener styrke 15 min fire dager i uka og løper intervall 3-4 dager i uka. Ca 30 min bruker jeg da. 

Sier ikke at dette passer alle, men det passer meg :) 

Anonymkode: e11f0...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...