Gå til innhold

Noen som har klart å gå ned i vekt i overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det oppleves umulig. Er 51, tidligere gikk jeg lett ned i vekt. Ikke nå lenger. Finnes det noe man kan ta, tilskudd, medisin, hva som helst - for å klare gå ned i vekt? Jeg trives ikke med vekten min nå. 

Anonymkode: 847fd...37d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei i natten. Dame 55 år her. Kom i overg.a for 1 år siden og kiloene raste på. Jeg spiste mye søtt og "feil mat". Og jeg merket at forbrenningen forsvant samtidig som mens-syklusen forsvant. Huffhuff... ble bare tjukkere og tjukkere. 

Bestemte meg for at nok var nok. 

Jeg startet med Carnivore. Det går ut på å kun spise animalsk. Jeg har gått ned 6 kg over noen måneder nå.

Dette er helt fantastisk ettersom jeg aldri har gått ned i vekt tidligere. Har prøvd grete rohde, lav karbo, sykehusdiett, knekkebrøddiett osv...ingenting gav minus på bade-vekta. 

Verdt å sjekk Carnivore. Test ut i 30 dager først. 

Anonymkode: 44585...0f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei i natten. Dame 55 år her. Kom i overg.a for 1 år siden og kiloene raste på. Jeg spiste mye søtt og "feil mat". Og jeg merket at forbrenningen forsvant samtidig som mens-syklusen forsvant. Huffhuff... ble bare tjukkere og tjukkere. 

Jeg startet med Carnivore. Det går ut på å kun spise animalsk. Jeg har gått ned 6 kg over noen måneder nå.

Dette er helt fantastisk ettersom jeg aldri har gått ned i vekt tidligere. Har prøvd grete rohde, lav karbo, sykehusdiett, knekkebrøddiett osv...ingenting gav minus på bade-vekta. 

Ikke meningen å kuppe tråden til ts, men hvordan ser måltidene dine ut?

Anonymkode: 18fc8...d87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her. Så bra for deg! Har faktisk hørt flere si at carnivore kan fungere. Men jeg tror ikke jeg hadde klart mer enn en måned jeg altså . Blir det ikke veldig ensformig  eller spiser du noe grønt ved siden? kun kjøtt, kylling, fisk og egg eller....? Hvis du har en link tar jeg gjerne i mot, og er like nysgjerrig til den andre her, på hvordan måltider seg ut? Takk for at du delte din erfaring og litt godt å høre jeg ikke er alene mtp overgangsalder og vekt-stress. 

Anonymkode: 847fd...37d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, overgangsalderen, kiloene smøg seg på, ingenting hjalp lenger..

Løsningen for meg var keto. Jeg spiser mye god mat og er kun sulten når det er meningen at jeg skal være det. Vektmessig er jeg tilbake der jeg ønsker å være, til og med litt lavere enn det jeg trodde var et realistisk mål.

Jeg har stor tro på carnivore, men frykter at det er for ekstremt for meg. 

Anonymkode: cfbb7...bfb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Personlig så har jeg måttet kutte ut sukker, men ellers spiser jeg helt vanlig. Har klart å gå ned.

Frokosten min består f.eks av

2 speltrundstykker (hjemmelaget) m/egg, kalkunfilet og agurk

Lunsj:

Cottage Cheese med banan, bær og litt honning

Middag:
Vi har matkasse så her velger jeg ut menyer som er sunne og næringsrike

Kvelds 
Kanskje en banan.

Spiser ikke etter kl. 19.00 for da får jeg ikke sove. 

Jeg er mye i aktivitet også. Går tur, løper litt og sykler daglig til jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kutt sukker og mel er mitt beste ård og spis ren mat

Anonymkode: a9133...934

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd 5:2? Eneste som hjalp her, kombinert med trening.

Anonymkode: 90afb...fdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange hormonelle endringer i overgangsalderen som jobber mot deg når det gjelder slanking. Ett liv på diett er sikkert ikke ønskelig. Hormonbehandling kan hjelpe? Ellers så er det jo samme oppskrift som før, mer aktivitet og lavere kaloriinntak. Proteinrik mat er viktig. Styrketrening er viktigere eldre du blir, for vi mister jo mer og mer muskelmasse eldre vi blir. Mindre muskler=lavere forbrenning.  Musklene begynner vi å miste fra 30/40 årsalderen, så om jeg skulle bare gitt ett tips er det styrketrening. 

Jeg spiser selv

Havregrøt, frokost

Grovt knekkebrød med ost og agurk og en liten salat med med enten laks eller kylling, litt fetaost og oliven. Lager dressing av olivenolje og sitron.

Middag' variert, men spiser aldri etter kl 18.00

Mellommåltid kan være et kokt egg og mandler, yoghurt eller lignende. Jeg prøver å drikke 1,5-2 liter vann hver dag (noe jeg synes er vanskelig). Drikker sjeldent alkohol. Går tur/jogger hver dag, og har styrke 3-4 ganger i uken. Jeg har hjemmetrening og bruker øvelser der kroppsvekt er motstand (knebøy, planken, armhevinger osv)  Når jeg leser dette høres det fryktelig kjedelig ut og veldig rutiner, men det føles ikke slik. Går ofte med venninner og er ikke redd for å ha utskeielser nå og da. 

Og nok søvn er undervurdert

Anonymkode: dc937...895

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 56 år, er ferdig med overangsalderen, og har gått ned 15 kg fra bmi 25 til bmi 20.

For min del var det blodsukkerkontroll, i kombinasjon med daglig aktivitet/trening og porsjonskontroll, som var nøkkelen.  

Min mathverdag ser slik ut:

Frokost: 2 skiver hjemmebakt grovbrød med proteinrikt pålegg

Lunsj: 2 knekkebrød med proteinrikt pålegg, og etter glass melk

Middag: 200 g gram proteiner, masse grønnsaker

Kvelds: havregrøt 

Ca 1600-1700 kcal om dagen

Siste måltid senest kl 19, første måltid ca kl 10.

Anonymkode: c35c4...0ff

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp, så lite folk her spiser. Mitt definitive råd er å starte med styrketrening (aånn pushe deg selv skikkelig, få hjelp av en pt i starten) og å spise mye frukt/grønt, fullkorn og proteiner. Jeg trener styrke 3 ganger i uken når jeg er i jobb, 4 ganger i uken når jeg har ferie. Går tur hver eneste dag hele året. Og jeg kan spise "hva jeg vil", dvs unne meg moderate mengder av det aller meste, men ikke hver dag selvfølgelig. Som regel kutter jeg ut snop og chips, drikker ikke brus eller alkohol (!). 

Anonymkode: 9f13c...8b0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Samme problem her. Gikk ned 10 kg for 6 år siden og holdt vekten i nesten 5 år, men spesielt det siste året har kiloene sneket seg på igjen, heldigvis ikke alle 10. Er nå på vei ned igjen med moderat lavkarbo og fokus på proteiner. Spiser 3 måltider pr. dag - frokost ca. kl. 07.00, lunsj 11.30 og middag ca kl 16.00 -16.30. I helgene er det senere frokost, så da har jeg som regel ikke behov for lunsj, men tar meg kanskje en kaffe latte med helmelk i stedet. Ingen mellommåltider og ingen kveldsmat. Har erfart at det som fungerer for meg, er å kutte ned på karbohydrater, og da spesielt sukker, korn og ris. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt lett for å gå ned i vekt inntil jeg kom i overgangsalderen, da la alt seg på magen. Mye søtt pga jeg var så trøtt. Kuttet ut søtt og begynte å gå faste turer, kiloene rant av, men fortsatt er d på magen det er vanskelig å få  det bort. Her er d trening som hjalp og faste måltider, helst ikke mat etter kl 5 om ettermiddagen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart å gå ned 7,5 kg, men har brukt nesten fire år på det😅

Jeg har aldri hatt problemer med vekta i hele mitt liv, og er veldig glad i mat (spesielt mat med mye karbo som brød, pasta, poteter, etc.). Var redd for å bli jojo-slanker om jeg gjorde noe drastisk, så jeg spiser som før, men gjorde 2 endringer: 1. Drikker kun kaffe, te og vann. 2. Økte fiberinnholdet i maten. 

Anonymkode: cca59...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke sukker, kunstig søtning, alkohol eller UP mat annet enn ved svært spesielle anledninger. Brød, pasta etc max et måltid i uka, ellers spiser jeg grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og noe meieri. Om vekten peker oppover kutter jeg meieri unntatt smør (til steking etc), og vekten blir lav innfører jeg meieri igjen. 

Anonymkode: b37ea...b2c

• Liker 2
Skrevet

Ja,jeg. Teller kalorier,spiser sunt og trener masse. Både styrke og kondisjon. Ingenting er umulig☺️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte det med lifesum + tur med hund. All lov er ok, spiser bare ikke mer enn et gitt antall kalorier.

Anonymkode: e454d...5cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg klarte det med lifesum + tur med hund. All lov er ok, spiser bare ikke mer enn et gitt antall kalorier.

All mat er ok*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i tidlig overgangsalder og dteevnd med å gå ned i vekt i mange år. Lavkarbo er det eneste som fungerer og det fungerer godt. Man kan skeie litt ut av og til på besøk og sånn men spiser man rent går fungerer lavkarbo. 

Ikke denne high-fat greia da. Protein rød, kjøtt, grønnsaker (til og med noen fra under jorda går greit i mindre mengder). 

Jeg lever strengt til jeg når vekta, så slipper jeg litt opp sakte sakte da går det ca 3/4 år før noen kilo siger på igjen så blir jeg strengere Iben periode. På den måten varierer ikke vekta mer enn 5 kilo og jeg trenger ikke leve heeelt nasi. 

Anonymkode: dd0b4...0f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hjelp, så lite folk her spiser. Mitt definitive råd er å starte med styrketrening (aånn pushe deg selv skikkelig, få hjelp av en pt i starten) og å spise mye frukt/grønt, fullkorn og proteiner. Jeg trener styrke 3 ganger i uken når jeg er i jobb, 4 ganger i uken når jeg har ferie. Går tur hver eneste dag hele året. Og jeg kan spise "hva jeg vil", dvs unne meg moderate mengder av det aller meste, men ikke hver dag selvfølgelig. Som regel kutter jeg ut snop og chips, drikker ikke brus eller alkohol (!). 

Anonymkode: 9f13c...8b0

Jeg synes ikke jeg spiser så lite.  Jeg spiser nøyaktig det samme som deg (det uthevede) i hverdagen, og i den mengden som gjør at vekten holder seg stabil.

Som deg er jeg også i daglig aktivitet, enten med trening (styrke og jogging) eller gåturer, men jeg kan nok ikke trene like hardt som du gjør, og derfor kan du sikkert spise mer enn meg.

I løpet av overgangsalderen opplevde jeg at jeg ble mer insulinresistent, fikk høyere kortisolnivå, og siden både insulin og kortisol er fettlagringshormoner påvirket det vekten negativt hvis jeg spiste "feil".

Jeg måtte derfor være mer nøye på hva jeg spiser for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt,  og dessuten være mer nøye på å skille mellom hverdag og fest.

(Legg merke til at jeg snakker om hverdagen.  I bursdager, sosiale sammenkomster, til jul, påske, og andre festdager har jeg andre regler)

Anonymkode: c35c4...0ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...