AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni For to år siden begynte jeg på ozempic. Gikk jevnt og trutt nedover til jeg nådde målet. Sluttet og så har kiloene sneket seg på igjen. Jeg er i overgangsalder nå og har gått opp 7 kg på ett år. Det er for mye. Prøver nå gå dem ned igjen, men helt umulig. Bruker 0.75 wegowy, driver med periodisk faste, går lange turer daglig og er generelt aktiv. Men går ikke nedover. Har nå brukt 4 uker på å prøve komme meg fra 83 til 82 kg. Ikke mulig. Har du noen råd? Hva virket på deg, for å gå ned i vekt i overgangsalder? Jeg kan ikke ta hormontilskudd av medisinske årsaker, men er åpen for helsekost evt. Er desperat etter å ned i vekt. Anonymkode: 8a241...e28 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Hvor nange kcal spiser du om dagen da? Spiser du for lite når du først gjør en innsats på å spise lite? Eller spiser suu lite for så å spise mye en periode? Anonymkode: ad653...183 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor nange kcal spiser du om dagen da? Spiser du for lite når du først gjør en innsats på å spise lite? Eller spiser suu lite for så å spise mye en periode? Anonymkode: ad653...183 Jeg prøver å ikke telle kalorier, ønsker ikke fokus på det. Men hvis jeg skal regne på det, ligger jeg på rundt 1200 om dagen tenker jeg. Og jeg kan ha perioder der jeg spiser mye - er nok litt spiseforstyrret. Blir jeg ekstra sliten eller stresset, rakner hele opplegget mitt. Men må jeg faktisk telle kalorier altså? er det veien å gå? Anonymkode: 8a241...e28
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Prøv å spis nok, så slipper du å ende opp med perioder hvor du overspiser. Blir gjerne slik når man ikke får i seg nok proteiner eller kcal. Gikk ikke ned det døyt selv på 1200kcal. Kroppen tviholdt på fett og kg. Nå spiser jeg 1600 og vekta beveger seg nedover. Etterhvert som aktiviteten øker, så øker jeg kcal. Blir jeg fysen på noe godt mellom måltidene så tyr jeg til moreller, jordbær og vannmelon nå om sommeren. Har null snop,brus og snacks i hus. Anonymkode: ad653...183 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Prøv å spis nok, så slipper du å ende opp med perioder hvor du overspiser. Blir gjerne slik når man ikke får i seg nok proteiner eller kcal. Gikk ikke ned det døyt selv på 1200kcal. Kroppen tviholdt på fett og kg. Nå spiser jeg 1600 og vekta beveger seg nedover. Etterhvert som aktiviteten øker, så øker jeg kcal. Blir jeg fysen på noe godt mellom måltidene så tyr jeg til moreller, jordbær og vannmelon nå om sommeren. Har null snop,brus og snacks i hus. Anonymkode: ad653...183 Skjønner hva du sier, kan godt være jeg spiser for lite- takk for svar. Men.....du går ned i vekt, men er du i overgangsalder? to vidt forskjellige ting å gå ned i vekt når man er i overgangsalder vs når man ikke er der enda. Anonymkode: 8a241...e28
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skjønner hva du sier, kan godt være jeg spiser for lite- takk for svar. Men.....du går ned i vekt, men er du i overgangsalder? to vidt forskjellige ting å gå ned i vekt når man er i overgangsalder vs når man ikke er der enda. Anonymkode: 8a241...e28 Ja, jeg er i tidlig overgangsalder. Gikk fra å være 48kg til 82kg på få år. Slet lenge med å få vekta nedover. Har nå kommet ned til 76kg. Det går sakte, men den står ikke i stampe lenger. Anonymkode: ad653...183 2
Jadasikkert29 Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli Tell kalorier! Og husk å få i deg nok proteiner så du holder deg mett og ikke overspiser ☺️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): For to år siden begynte jeg på ozempic. Gikk jevnt og trutt nedover til jeg nådde målet. Sluttet og så har kiloene sneket seg på igjen. Jeg er i overgangsalder nå og har gått opp 7 kg på ett år. Det er for mye. Prøver nå gå dem ned igjen, men helt umulig. Bruker 0.75 wegowy, driver med periodisk faste, går lange turer daglig og er generelt aktiv. Men går ikke nedover. Har nå brukt 4 uker på å prøve komme meg fra 83 til 82 kg. Ikke mulig. Har du noen råd? Hva virket på deg, for å gå ned i vekt i overgangsalder? Jeg kan ikke ta hormontilskudd av medisinske årsaker, men er åpen for helsekost evt. Er desperat etter å ned i vekt. Anonymkode: 8a241...e28 Kutt ut pepsi max så hjelper det vet du. Anonymkode: 2dda5...48c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg prøver å ikke telle kalorier, ønsker ikke fokus på det. Men hvis jeg skal regne på det, ligger jeg på rundt 1200 om dagen tenker jeg. Og jeg kan ha perioder der jeg spiser mye - er nok litt spiseforstyrret. Blir jeg ekstra sliten eller stresset, rakner hele opplegget mitt. Men må jeg faktisk telle kalorier altså? er det veien å gå? Anonymkode: 8a241...e28 Tell kalorier i en uke eller to, sånn at du får oversikt. Husk alle små feller som stekefett, olje på salaten, smakebiter mens en lager mat osv. Kan også være lurt å veie maten i en uke eller to, fort gjort å lure seg selv litt når en tar det på øyemål. Jeg går ned jevnt og trutt i overgangsalderen nå. Det går saktere enn før, men det går nedover. Beskytt musklene dine! Muskeltapet begynner å akselerere, og en trenger muskler både for god funksjon etter hvert som vi blir eldre, men også for å holde forbrenningen oppe. Smart å fokusere på å få i seg godt med proteiner. Finn også et enkelt styrketrenings program du kan gjøre hjemme. Du finner mye tips på YouTube. Jeg begynte helt enkelt med bare egenvekt og vannflasker til manualer. En annen ting jeg har i bakhodet er å holde blodsukkeret så jevnt som mulig. Spise litt grønt før måltider, enten en salat som forrett før resten av middagen, eller bare litt agurk, paprika osv før frokost/lunch. Lavkalori fiber først hjelper på metthetsfølelse, og sørger for at fordøyelsen går saktere så blodsukkeret ikke stiger så raskt. Prøver også å være litt fysisk aktiv etter hver gang jeg har spist. Å aktivere muskler hjelper kroppen på å få blodsukkeret ned. Trenger ikke være mer enn å rusle en liten tur på 5-10 min, eller sitte og bevege beina fra tå til hæl, så leggmuskulaturen får jobbe litt. Anonymkode: 18c53...41b 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli Hvorfor øker du ikke dosen på wegovy når du ikke har effekt? Anonymkode: 3d997...7d3 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Kutt karbohydrater. Jeg er 53 og i overgangsalder, hadde plutselig 10 kg for mye i fjor. Spiser proteinbrød, kjøtt, fugl, fisk, masse grønnsaker, salat, saus og dressinger. Går 1 time på mølla hver dag, trener litt med vekter hjemme 3 dager i uka. Gikk ned de 10 kg på 3 mnd, og har gått ned 3 til. Vekta er stabil, jeg har ingen overgangsplager, fått mye energi og overskudd. Er ikke nazi, og koser meg i selskaper og lignende, men da er jeg som regel uggen i formen et par dager etterpå. Anonymkode: 5409e...71c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli Spis litt mindre porsjoner hver gang du spiser, og det viktigste av alt; tren styrke. Selv er jeg 50 år og har gått ned 6 kilo på denne måten det siste halvåret. Tidligere trente jeg nesten bare løping og litt step/styrke, men vekta begynte først å røre på seg da jeg begynte med utholdende styrketrening (bodypump). Anonymkode: b9338...03c 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli Vei deg jevnlig, så slipper du overraskelser som at "kiloene sneket seg på igjen". Lettere å se naturlig variasjon på +/- 2-3 kg enn 5-6. Anonymkode: 3d997...7d3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 0.52): Jeg prøver å ikke telle kalorier, ønsker ikke fokus på det. Men hvis jeg skal regne på det, ligger jeg på rundt 1200 om dagen tenker jeg. Og jeg kan ha perioder der jeg spiser mye - er nok litt spiseforstyrret. Blir jeg ekstra sliten eller stresset, rakner hele opplegget mitt. Men må jeg faktisk telle kalorier altså? er det veien å gå? Anonymkode: 8a241...e28 Det er gjennomsnittlig kalorier over tid som er av betydning. Så hvis du f.eks spiser 1200 kalorier 6 dager i uka, og overspiser med 5000 kalorier en dag, så er gjennomsnittet nærmere 1750 kalorier. Så overspisingdagene dine kan være det som velter hele lasset for deg, og det som gjør at du ikke lykkes med vektnedgangen. Gjennomsnittlig vektoppgang i overgangsalderen er omtrent ett halvt kilo pr år pga endring i hormoner og forbrenning. Det er ikke overgangsalderen som gjør at du gikk opp 7 kg på ett år, men at du ikke holdt kostholdet/spisevanene da du sluttet på ozempic. Snakk med legen din om hjelp til å håndtere situasjonene du overspiser i. Da jeg begynte komme i overgangsalderen så gikk det som var "litt småstressa situasjon" til å blir "fullstendig katastrofe", jeg håndtere stress skikkelig dårlig, og overreagerte kraftig. Når jeg ble sliten, så ble jeg mye mer sliten enn tidligere. Alle negative ting ble forsterket helt enormt. Jeg får hormontilskudd som demper min opplevelse av situasjonene, men det som hjelper mye mer er psykomotorisk fysioterapi, som hjelper meg forstå kroppen sine reaksjoner, og gir meg teknikker som gjør at jeg håndterer negative situasjoner på en sunnere måte. Anonymkode: c0232...b79 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #15 Skrevet 2. juli Selvsagt kan man slanke seg i overgangsalder eller etterpå. Ja, det kan være litt tyngre enn da man var yngre, men absolutt mulig. Jeg anbefaler å logge maten, bare for en kort periode. Bruke feks appen lifesum. Det tar ikke så lang tid før du har lært deg sånn omtrentlig hvor mye du kan spise og kan slutte å telle. Siden jeg har dager der jeg sprekker totalt må jeg ligge lavt på kaloriinntaket de fleste andre dager. Sånn er det bare. Jeg bruker Wegovy fordi det holder mye av tankene om søtsaker borte. Jeg blir også raskere mett. Men Wegovy er ingen quick fix. Hvis jeg ikke har hodet med meg hjelper ikke sprøytene en dritt. Jeg må holde fokus stort sett alltid på at dette er viktig, ikke sprekk, hold dietten, tenk på helsefordelene osv osv. Prøv å vær aktiv. Jeg er ikke veldig god på det. Nå er bilen brutt sammen og venter på en del som har en måned leveringstid. Dermed må jeg sykle og gå. I tillegg er jeg på treningsstudio et par tre ganger i uka der jeg fortrinnsvis jobber med muskulaturen. Som noen nevnte over her. Hvis du har dager der du sprekker "big time" så øker det kaloriinntaket ditt mye. Prøv å ha matvarer hjemme som det er bedre å sprekke på. Er du sugen på søtt så ta en First Price saftis, lag deg grønnsaker med dip, sukkerfri gele etc. Matvarer som er lave på kalorier først og fremst. Er du sulten så få i deg proteiner som egg, YT proteindrikk, kjøtt etc. Anonymkode: 04c18...ee0 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #16 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 9.41): Hvorfor øker du ikke dosen på wegovy når du ikke har effekt? Anonymkode: 3d997...7d3 Fordi jeg blir så veldig kvalm.....TS Anonymkode: 8a241...e28 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #17 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 9.44): Kutt karbohydrater. Jeg er 53 og i overgangsalder, hadde plutselig 10 kg for mye i fjor. Spiser proteinbrød, kjøtt, fugl, fisk, masse grønnsaker, salat, saus og dressinger. Går 1 time på mølla hver dag, trener litt med vekter hjemme 3 dager i uka. Gikk ned de 10 kg på 3 mnd, og har gått ned 3 til. Vekta er stabil, jeg har ingen overgangsplager, fått mye energi og overskudd. Er ikke nazi, og koser meg i selskaper og lignende, men da er jeg som regel uggen i formen et par dager etterpå. Anonymkode: 5409e...71c Hei, er det lov å spørre hva slags proteinbrød du spiser? Lager du selv eller kjøper du feks det til funkygine? Jeg tror jeg lander på å prøve et slikt kosthold - der jeg kutter karbohydrater. Og øker på med proteiner. Bruker du en app også? Jeg kan klare gå en times tur daglig og trene vekter hjemme noen ganger i uken, jeg også. Takk for inspirasjon. TS Anonymkode: 8a241...e28 1
Saima Skrevet 2. juli #18 Skrevet 2. juli Anbefaler deg å se en serie på Tv2 som heter «Eat smart: secrets of the glucose goddess». 2 episoder med gode tips om matvaner🍀 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #19 Skrevet 2. juli Hvor er det folk lærer at om man ikke går ned i vekt så er det fordi man spiser for lite? Surrealistisk og skummelt at det går ann å være så virkelighetsfjern. Anonymkode: 42a90...493 7 2
Capazitet Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor er det folk lærer at om man ikke går ned i vekt så er det fordi man spiser for lite? Surrealistisk og skummelt at det går ann å være så virkelighetsfjern. Anonymkode: 42a90...493 Har du aldri hørt om at kroppen kan gå i sparebluss dersom man får for lite mat ved slanking?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå