AnonymBruker Skrevet 1. juli #21 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er forlengst innført obligatorisk EU- kontroll av nye biler etter 4 år , og deretter hvert andre år. Dessuten foretar mange i tillegg regelmessig service på bilen til forskjellig kostnader. Mange tar idag opp lån til kjøp av nye biler, og da ønsker de også en kaskoforsikring i tillegg til den den obligatoriske trafikkforsikring , Ein en pålagd å ha regelmessig forbyggende kontroll av bilen, men hva med forbyggende helsesjekk tilsvarende sum som eu -kontroll av bil. Anonymkode: 8c9db...6e5 Det er ikke helsesjekker som er forebyggende, men livsstil. Så om du skal sammenligne med bil, er det bedre med slike sammenligninger: Man skifter til vinterdekk på bil, så bruk brodder når det er glatt. Du gir bilen det drivstoffet den skal ha, så gi kroppen den maten og drikken som den har godt av. Det er sikkerhetsutstyr i biler, så bruk hjelm når du sykler og annet passende sikkerhetsutstyr. Anonymkode: f4530...3e3 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #22 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er forlengst innført obligatorisk EU- kontroll av nye biler etter 4 år , og deretter hvert andre år. Dessuten foretar mange i tillegg regelmessig service på bilen til forskjellig kostnader. Mange tar idag opp lån til kjøp av nye biler, og da ønsker de også en kaskoforsikring i tillegg til den den obligatoriske trafikkforsikring , og årsavgiften. Helseforetakene blir iadg oppfordret å kutte mange milliarder som følge at innsparinger,, men samtidig så klages det over lange ventlister., og alt henger vel saman. Dette samtidig som eldrebølgen er iferd med å tilta, og eit økende antall personer er forlengst komt i reprasjonsalderen. Idag er den årlige egenandelen på helse omlag kr. 2600,-og burde den forhøyes til kr. 5000,-i året ? Mange forsikrer bilen, men ikkje tilvarende sum til egen helse ? Ein en pålagd å ha regelmessig forbyggende kontroll av bilen, men hva med forbyggende helsesjekk tilsvarende sum som eu -kontroll av bil. Noen bedrift har innført obligatorisk bedrifthelsetjeneste som, men langtifra alle. Anonymkode: 8c9db...6e5 "Forebyggende helsesjekk" er bevist ikke et godt tiltak. Når det kommer til bil, som er noe helt annet enn et menneske, så blir det noe annet. Der kan man følge en punktliste og ta noen avsjekk på standard slitedeler som igjen har relevans til sikkerhet. Det går ikke an å gjøre det samme med en menneskekropp og få i nærheten av samme resultat og nytte fra en standardisert test. Men noe gjør vi det med, for eks. ifm. legeattester og førerkort, særlig relevant når man blir eldre eller kjører enkelte typer maskiner. På generell basis vil det bare tappe ressurser, og ikke minst skaffe mer lettjente penger i lommen på private aktører. Mange er svært skeptiske til slike tester/"check ups". Anonymkode: c0ba8...21e
AnonymBruker Skrevet 1. juli #23 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg skjønner tankegangen din og du er absolutt inne på noe her. Alle mennesker burde ha en legeundersøkelse minst like ofte som biler må på service/sjekk. Vi sørger oftere for at bilen får sjekk og service (selv om den ikke viser noen tegn til at noe er galt) enn vi drar til legen for å ta diverse prøver/undersøkelser for å sjekke at alt står greit til. Går vi til legen først etter å ha hatt diffuse plager over lengre tid…så kan det allerede være for sent. Men bilen klarer seg fordi den har blitt sjekket regelmessig. Anonymkode: a6c74...dcb Først settes bilen inn til EU-kontroll for så deretter settes den inn på service. I dei fleste tilfelle handler det om dobbelkontroller av bilen, og bilen får mer omsorg en bileieren. For mange er bilen fortsatt mer eit statussymbol en eit fremkomsmiddel. For over 70 år sidan ble årsavgiften innført som en "luksuskatt" på det å eie en bil i Norge, og den er fortsatt inntakt. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #24 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke helsesjekker som er forebyggende, men livsstil. Så om du skal sammenligne med bil, er det bedre med slike sammenligninger: Man skifter til vinterdekk på bil, så bruk brodder når det er glatt. Du gir bilen det drivstoffet den skal ha, så gi kroppen den maten og drikken som den har godt av. Det er sikkerhetsutstyr i biler, så bruk hjelm når du sykler og annet passende sikkerhetsutstyr. Anonymkode: f4530...3e3 Ein setter bilen til EU-kontroll fordi det handler om forebygging . Gir du blaffen kan kostnadene bli høye. Mange går ikkje til legen før skaden er blitt kronisk fordi dei synes det kanskje var "flaut å gå til legen" Ein skifter til vinterdekk som ledd i forbygging av skader, og noen gir blaffen med den følge at det påfører både andre, og seg selv skader. Livsstil er årsaken til at mange blir påført sykdomer, og det er eit valg de tar selve. Det er idag strykkpris på mange helseoprasjoner, og det er også stykkpris på mange bilreprasjoner. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #25 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Biler havner ikke under samfunnets oppgave i et sosialistisk samfunn. Kanskje det burde? Alle fikk utdelt en standard Leaf hver 10 år? Anonymkode: bbaca...7ea Ja, særlig! Spesielt når tenner ikke er noe som kommer inn under resten av kroppen å få hjelp med. (Med visse unntak). AnonymBruker skrev (13 timer siden): I diskutere med noen som ikkje skjønner poenget er utfordrende ! Har selv jobbet i en bedrift i mange år som har høy forkus på HMS og innført bedriftshelsetjeneste for sine ansatta, og det handler om sikkerhet, og fokus ulykkesrisiko, og forebyggende helsetiltak, Det handler ikkje om å sykligjøre de ansatte. Det er idag høy fokus på sykefraver og sykefraver koster både bedrift, ansatte, helseforetakene. Ja ,norge er en velferdstat med gratis helsetilbud, og slik bør det vera, men når helseforetakene /sykehusene må kutte så går det troleg også utover helsetilbudet. Myndighetene har vel forlengst varslet at mange velferdstilbud står for fall som ledd i innsparingstiltak. En eller flere blodpøver kan idag avsløre mye hos en passient, og det er også mye ein kan gjøre selv som ledd i forbyggingstiltak av egen helse. Dei fleste trafikkulykkene kan ikkje dokumenters på grunn av teknisk svikt, men mennesklig svikt.. Anonymkode: 8c9db...6e5 Det er faktisk enda mer utfordrende å diskutere der noen har laget et så lite forståelig hi, som i denne tråden. Menneskekroppen e rikke konstruert slik at den kan vedlikeholdes slik som en bil. Derfor er ikke bil og menneskekroppen sammenlignbare. Bedriftshelsetjeneste er et ekstra tilbud bedriftene har for sine ansatte, for å få de ansatte til å fungere best mulig på jobb, og dermed produsere best mulig for å tjene sin arbeidsgiver. Overhode ikke sammenlignbart med å vedlikeholde, ta service eller ei kontroll på en bil. Sykehusene behandler syke mennesker for å reparere og lindre. Tankegangen din, ts, er slik at en må lure på om her er en manglende forståelse av hva helsevesenet driver på med? Anonymkode: 0f7a7...fe7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #26 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg skjønner tankegangen din og du er absolutt inne på noe her. Alle mennesker burde ha en legeundersøkelse minst like ofte som biler må på service/sjekk. Vi sørger oftere for at bilen får sjekk og service (selv om den ikke viser noen tegn til at noe er galt) enn vi drar til legen for å ta diverse prøver/undersøkelser for å sjekke at alt står greit til. Går vi til legen først etter å ha hatt diffuse plager over lengre tid…så kan det allerede være for sent. Men bilen klarer seg fordi den har blitt sjekket regelmessig. Anonymkode: a6c74...dcb Det er bare fordyrende for samfunnet om menneskekroppen skal inn til kontroll og forebygging årlig. Fordi man finner ikke noe annet enn akkurat det som er der og da, enten det er snakk om blodprøver, urinprøver, røntgen eller hva du vil. Dagen etterpå kan mennesket få hjerteinfarkt, lungebetennelse, ramle og knekke sytten bein i kroppen. Ingen kan forutse tirsdag at mennesket onsdag ble dødssyk. Å kaste penger ut av vinduene på årlig kontroll er bortkastet, for alle. Når sykehusene eller rettere helseforetakene nå sparer, hva skjer da? Jo, alle som kan avvises, blir avvist. Inntil det blir så akutt at de ikke kan avvises. Ts sin tankegang med årlig kontroll av kropper vil tømme helsevesenet for både hender og kroner, til ingen nytte. Anonymkode: 0f7a7...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #27 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De fleste er ikkje pålagd tvungen helsesjekk, og det er heilt frivillig, og slik bør det fortsatt vere. De fleste er heller ikkje pålagd å forvise sitt kjøretøy for teknisk kontroll, og heilt frivillig, og slik bør det fortsatt vere. Konsekvensene for begge er imidlertid forskjellig,! Det føles truleg langt verre for mange å vera utan bil en å få utfordringer med helsa. Noen må tvinges til helsesjekk medan andre går til legen uoppfordert / regelmessig, og kanskje unødig. . I mange yrker er det forlengst innført "tvungen" helsesjekk av sikkerhetsmssige årsaker, som hos piloter, yrkessjåfører, m.fl. Det har vert mye fokus på det høye sykefraværet i Norge som er en stor kostnad for både bedrifter, og samfunnet som helhet, De leste bedrifter har idag høyt fokus på HMS -og verneregler, arbeidsmiljø i motsettning til tidligere. Blir du syk på jobben så påfører det også andre oftast økte belastninger. I Norge tegner vi forsikringer på det aller meste av matrielle ting,men hvordan står det egentlig til med forsikringer av egen helse. ?. Bedrifter som har innført bedriftshelsetjeneste har obligatorisk helsesjekk av sine ansatta, og trur dei fleste er tilfreds med en slik ordning. Anonymkode: 8c9db...6e5 Det du sier er jo helt fullstendig feil. Yrkessjåfører skal tilbys helsekontroll via arbeidsgiver/BHT, men det er ikke obligatorisk å gjennomføre den. De må levere helseattest for å få sertifikatet og ved fornyelse. Piloter skal igjennom obligatoriske helsekontroller ja, for det vil få helt ufattelige konsekvenser om de ikke er i helsemessig stand. Det er obligatorisk helsekontroll i de yrkene hvor det er relevant for jobben de utfører, ellers er det valgfritt. I noen yrker er det påkrevd at de ansatte skal tilbys helsekontroll, men arbeidstaker kan velge om de vil gjennomføre. Det blir tatt en grundig risikovurdering over hvorvidt sikkerheten til allmennheten vil være truet om den ansatte ikke har tilfredsstillende helse, eller om arbeidets art er av en slik grad at det er særlig stor risiko for helseskader, som jobb med asbest, støy eller kjemikalier. Og det er kun de avgjørende helsefaktorene som sjekkes. Nei, bedrifter som er tilknyttet BHT har IKKE obligatorisk helseundersøkelse. Det er KUN obligatorisk der det er gjort en risikovurdering som tilsier at det er nødvendig. Vi har obligatorisk helseundersøkelse på flere ansatte. Noen har mer dyptgående undersøkelse, fordi arbeidets art tilsier det, noen har lettere, og for alle oss som sitter på kontor er det helt frivillig. I min forrige jobb var det obligatorisk hørselskontroll og blodtrykk av de som jobbet i støysoner, og det var valgfritt for alle andre. En obligatorisk helseundersøkelse av ansatte skal være grundig forankret i en risikovurdering, ellers er det ulovlig. For vi mennesker har selvbestemmelsesrett over egen kropp, og egne helseopplysninger. Det er ikke ønsket med ett totalitært regime hvor staten tvinger oss til helsekontroller. Folk må få velge selv om de ønsker gå til lege eller ta en helsekontroll, så lenge det ikke foreligger en saklig grunn for å tvinge de. Anonymkode: c91ea...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #28 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du sier er jo helt fullstendig feil. Yrkessjåfører skal tilbys helsekontroll via arbeidsgiver/BHT, men det er ikke obligatorisk å gjennomføre den. De må levere helseattest for å få sertifikatet og ved fornyelse. Piloter skal igjennom obligatoriske helsekontroller ja, for det vil få helt ufattelige konsekvenser om de ikke er i helsemessig stand. Det er obligatorisk helsekontroll i de yrkene hvor det er relevant for jobben de utfører, ellers er det valgfritt. I noen yrker er det påkrevd at de ansatte skal tilbys helsekontroll, men arbeidstaker kan velge om de vil gjennomføre. Det blir tatt en grundig risikovurdering over hvorvidt sikkerheten til allmennheten vil være truet om den ansatte ikke har tilfredsstillende helse, eller om arbeidets art er av en slik grad at det er særlig stor risiko for helseskader, som jobb med asbest, støy eller kjemikalier. Og det er kun de avgjørende helsefaktorene som sjekkes. Nei, bedrifter som er tilknyttet BHT har IKKE obligatorisk helseundersøkelse. Det er KUN obligatorisk der det er gjort en risikovurdering som tilsier at det er nødvendig. Vi har obligatorisk helseundersøkelse på flere ansatte. Noen har mer dyptgående undersøkelse, fordi arbeidets art tilsier det, noen har lettere, og for alle oss som sitter på kontor er det helt frivillig. I min forrige jobb var det obligatorisk hørselskontroll og blodtrykk av de som jobbet i støysoner, og det var valgfritt for alle andre. En obligatorisk helseundersøkelse av ansatte skal være grundig forankret i en risikovurdering, ellers er det ulovlig. For vi mennesker har selvbestemmelsesrett over egen kropp, og egne helseopplysninger. Det er ikke ønsket med ett totalitært regime hvor staten tvinger oss til helsekontroller. Folk må få velge selv om de ønsker gå til lege eller ta en helsekontroll, så lenge det ikke foreligger en saklig grunn for å tvinge de. Anonymkode: c91ea...b3a Prioriterer folk flest mer penger på bil en helse ? Er du enig eller unig i påstanden om folk flest bruker mer penger på bil-og bilhold en helse ? I norge er det ingen som spør etter "hvem som skal betale " når ein må til legen, sykehuset i motsettning til i mange andre land. Alle har lik rett til behandling uavhengi av hva som ligg til grunn for at du er blitt syk. Enhver skal selvsagt også ha selvbestemmelserett over egen helse, og helseopplysninger. Enhver er sel også ansvarleg for å ta vare på sin egen helse, og ein skal ikkje tvinge noen til legen. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #29 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det du sier er jo helt fullstendig feil. Yrkessjåfører skal tilbys helsekontroll via arbeidsgiver/BHT, men det er ikke obligatorisk å gjennomføre den. De må levere helseattest for å få sertifikatet og ved fornyelse. Piloter skal igjennom obligatoriske helsekontroller ja, for det vil få helt ufattelige konsekvenser om de ikke er i helsemessig stand. Det er obligatorisk helsekontroll i de yrkene hvor det er relevant for jobben de utfører, ellers er det valgfritt. I noen yrker er det påkrevd at de ansatte skal tilbys helsekontroll, men arbeidstaker kan velge om de vil gjennomføre. Det blir tatt en grundig risikovurdering over hvorvidt sikkerheten til allmennheten vil være truet om den ansatte ikke har tilfredsstillende helse, eller om arbeidets art er av en slik grad at det er særlig stor risiko for helseskader, som jobb med asbest, støy eller kjemikalier. Og det er kun de avgjørende helsefaktorene som sjekkes. Nei, bedrifter som er tilknyttet BHT har IKKE obligatorisk helseundersøkelse. Det er KUN obligatorisk der det er gjort en risikovurdering som tilsier at det er nødvendig. Vi har obligatorisk helseundersøkelse på flere ansatte. Noen har mer dyptgående undersøkelse, fordi arbeidets art tilsier det, noen har lettere, og for alle oss som sitter på kontor er det helt frivillig. I min forrige jobb var det obligatorisk hørselskontroll og blodtrykk av de som jobbet i støysoner, og det var valgfritt for alle andre. En obligatorisk helseundersøkelse av ansatte skal være grundig forankret i en risikovurdering, ellers er det ulovlig. For vi mennesker har selvbestemmelsesrett over egen kropp, og egne helseopplysninger. Det er ikke ønsket med ett totalitært regime hvor staten tvinger oss til helsekontroller. Folk må få velge selv om de ønsker gå til lege eller ta en helsekontroll, så lenge det ikke foreligger en saklig grunn for å tvinge de. Anonymkode: c91ea...b3a Hvilke jobber krever helseattest? Typiske situasjoner som vil kreve en helseattest er søknader til arbeid eller studier, førerkort eller enkelte idretter. Ønsker du å jobbe som pilot, politi, offshorearbeider, sjømann, dykker eller som yrkessjåfør, vil dette være blant yrkene der du får beskjed om å fremvise helseattest i forkant. https://www.elbil24.no/nyheter/helsekontroll-kan-bli-obligatorisk/81038992 Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #30 Skrevet 1. juli Tja. Sist bilen var på verksted for reparasjon kostet det meg 20 000. Sist jeg var innlagt på sykehus for "reparasjon" kostet det meg nøyaktig null kroner. Og når jeg kjøper medisiner på apotek koster det meg sånn 40 kroner for 100 tabletter. Det er jo i praksis gratis. Så ja, jeg bruker mer penger på bil enn på helse. Ser ikke hvordan jeg skulle ha gjort det annerledes. Anonymkode: 0abf9...0b4 3
Elaine Marley Skrevet 2. juli #31 Skrevet 2. juli Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå