AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:21 #1 Skrevet mandag kl 21:21 Det er forlengst innført obligatorisk EU- kontroll av nye biler etter 4 år , og deretter hvert andre år. Dessuten foretar mange i tillegg regelmessig service på bilen til forskjellig kostnader. Mange tar idag opp lån til kjøp av nye biler, og da ønsker de også en kaskoforsikring i tillegg til den den obligatoriske trafikkforsikring , og årsavgiften. Helseforetakene blir iadg oppfordret å kutte mange milliarder som følge at innsparinger,, men samtidig så klages det over lange ventlister., og alt henger vel saman. Dette samtidig som eldrebølgen er iferd med å tilta, og eit økende antall personer er forlengst komt i reprasjonsalderen. Idag er den årlige egenandelen på helse omlag kr. 2600,-og burde den forhøyes til kr. 5000,-i året ? Mange forsikrer bilen, men ikkje tilvarende sum til egen helse ? Ein en pålagd å ha regelmessig forbyggende kontroll av bilen, men hva med forbyggende helsesjekk tilsvarende sum som eu -kontroll av bil. Noen bedrift har innført obligatorisk bedrifthelsetjeneste som, men langtifra alle. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:30 #2 Skrevet mandag kl 21:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forlengst innført obligatorisk EU- kontroll av nye biler etter 4 år , og deretter hvert andre år. Dessuten foretar mange i tillegg regelmessig service på bilen til forskjellig kostnader. Mange tar idag opp lån til kjøp av nye biler, og da ønsker de også en kaskoforsikring i tillegg til den den obligatoriske trafikkforsikring , og årsavgiften. Helseforetakene blir iadg oppfordret å kutte mange milliarder som følge at innsparinger,, men samtidig så klages det over lange ventlister., og alt henger vel saman. Dette samtidig som eldrebølgen er iferd med å tilta, og eit økende antall personer er forlengst komt i reprasjonsalderen. Idag er den årlige egenandelen på helse omlag kr. 2600,-og burde den forhøyes til kr. 5000,-i året ? Mange forsikrer bilen, men ikkje tilvarende sum til egen helse ? Ein en pålagd å ha regelmessig forbyggende kontroll av bilen, men hva med forbyggende helsesjekk tilsvarende sum som eu -kontroll av bil. Noen bedrift har innført obligatorisk bedrifthelsetjeneste som, men langtifra alle. Anonymkode: 8c9db...6e5 Hva driver du og roter med her? Tror at poteter og gulrøtter er samme saken? Egenandelstaket for helsetjenester er ikk på kr. 2600 men på 3 278. Å drive med regelmessig helsesjekk for alt mulig har ingen verdi. De fleste undersøkelser gir bare et øyeblikksbilde avskrives tilstand. Å blande døde ting, her biler, med levende menneskekropper er så useriøst og kunnskapsløst at det burde ikke være mulig å klare å tenke på å trekke linjer slik du prøver. Godt forsøk, men det er dog det eneste, et forsøk. Anonymkode: 0f7a7...fe7 6 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:39 #3 Skrevet mandag kl 21:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva driver du og roter med her? Tror at poteter og gulrøtter er samme saken? Egenandelstaket for helsetjenester er ikk på kr. 2600 men på 3 278. Å drive med regelmessig helsesjekk for alt mulig har ingen verdi. De fleste undersøkelser gir bare et øyeblikksbilde avskrives tilstand. Å blande døde ting, her biler, med levende menneskekropper er så useriøst og kunnskapsløst at det burde ikke være mulig å klare å tenke på å trekke linjer slik du prøver. Godt forsøk, men det er dog det eneste, et forsøk. Anonymkode: 0f7a7...fe7 Beklager at ein var lite oppdatert om egenandel på helse. Men,har du noen dokumentasjoner på at regelmessig helsesjekk ikkje har en forbyggende helseeffekt. ? Hvorfor tror du at flere bedrifter har innført bedrifthelsetjeneste, og hva den innberer ? Hva legg du til grunn når du blandr døde ting saman med bilhold ? Anonymkode: 8c9db...6e5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:53 #4 Skrevet mandag kl 21:53 Dette skjønte jeg lite av, altså, twksten din er usammenhengende. Hva har egenandelstaket eller eldrebølgen med bilforsikringer å gjøre?? Det er forøvrig et vesentlig element ved EU kontroller du ikke nevner: sikkerhet. EU-kontroller reduserer ulykkesrisikoen, og reduserer dermed sannsynligjeten for at en bil dreper/skader uskyldige, ikke bare sjåføren og bilen. Og grunnen til at helseforsikringer ikke er spesielt utbredt i Norge er fordi vi er en velferdsstat med så godt som gratis helsehjelp. Det vil vi ikke forrandre på. Screening (altså systematisk testing av tilsynelatende friske personer, som f.eks. mammografi-programmet) er kostbart og har liten effekt på populasjonsnivå. https://www.dn.no/innlegg/helse/kreft/forskning/hvilke-screeningtester-redder-liv-ny-forskning-fra-norge-gir-svarene/2-1-1506971?zephr_sso_ott=lm6RxS Anonymkode: 0abf9...0b4 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:56 #5 Skrevet mandag kl 22:56 Forskjellen er jo at biler er dømt til å gå dunken en gang, det at vi kjører en bil som ikke er skikket sikkerhetsmessig kan gå utover andre i trafikken. Menneskekroppen merker stort sett de aller fleste at noe er galt, og stort sett så går det kun utover en selv. Forøvrig ikke helt sammenlignbart det du holder på med her, selv om man kan trekke paralleller og analogier hit og dit. Diskuter heller om man burde bruke mer på helse per individ, men unødvendig å trekke frem bil som sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: d4e64...972 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:57 #6 Skrevet mandag kl 22:57 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette skjønte jeg lite av, altså, twksten din er usammenhengende. Hva har egenandelstaket eller eldrebølgen med bilforsikringer å gjøre?? Det er forøvrig et vesentlig element ved EU kontroller du ikke nevner: sikkerhet. EU-kontroller reduserer ulykkesrisikoen, og reduserer dermed sannsynligjeten for at en bil dreper/skader uskyldige, ikke bare sjåføren og bilen. Og grunnen til at helseforsikringer ikke er spesielt utbredt i Norge er fordi vi er en velferdsstat med så godt som gratis helsehjelp. Det vil vi ikke forrandre på. Screening (altså systematisk testing av tilsynelatende friske personer, som f.eks. mammografi-programmet) er kostbart og har liten effekt på populasjonsnivå. https://www.dn.no/innlegg/helse/kreft/forskning/hvilke-screeningtester-redder-liv-ny-forskning-fra-norge-gir-svarene/2-1-1506971?zephr_sso_ott=lm6RxS Anonymkode: 0abf9...0b4 I diskutere med noen som ikkje skjønner poenget er utfordrende ! Har selv jobbet i en bedrift i mange år som har høy forkus på HMS og innført bedriftshelsetjeneste for sine ansatta, og det handler om sikkerhet, og fokus ulykkesrisiko, og forebyggende helsetiltak, Det handler ikkje om å sykligjøre de ansatte. Det er idag høy fokus på sykefraver og sykefraver koster både bedrift, ansatte, helseforetakene. Ja ,norge er en velferdstat med gratis helsetilbud, og slik bør det vera, men når helseforetakene /sykehusene må kutte så går det troleg også utover helsetilbudet. Myndighetene har vel forlengst varslet at mange velferdstilbud står for fall som ledd i innsparingstiltak. En eller flere blodpøver kan idag avsløre mye hos en passient, og det er også mye ein kan gjøre selv som ledd i forbyggingstiltak av egen helse. Dei fleste trafikkulykkene kan ikkje dokumenters på grunn av teknisk svikt, men mennesklig svikt.. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:14 #7 Skrevet mandag kl 23:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forskjellen er jo at biler er dømt til å gå dunken en gang, det at vi kjører en bil som ikke er skikket sikkerhetsmessig kan gå utover andre i trafikken. Menneskekroppen merker stort sett de aller fleste at noe er galt, og stort sett så går det kun utover en selv. Forøvrig ikke helt sammenlignbart det du holder på med her, selv om man kan trekke paralleller og analogier hit og dit. Diskuter heller om man burde bruke mer på helse per individ, men unødvendig å trekke frem bil som sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: d4e64...972 Ja,dei aller fleste går vel idag ikkje til legen før de er bekymra for at merker at noe er galt, og da kan det vera forsent. Kanskje må de da stå mange månader i ventekø ved helseforetakene. Norge bruker m.a milliarder på supsidier til el.biler og kanskje burde ein omprioriere noen av de milliardene til mer helse. Mange sykehus sliter med matriell utgått på dato, og har behov for oppgardering. av utstyr som MR maskiner, CT -,og Norge burde forlengst innført fri tannhelsesekk. Anonymkode: 8c9db...6e5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 00:28 #8 Skrevet tirsdag kl 00:28 Jeg skjønner tankegangen din og du er absolutt inne på noe her. Alle mennesker burde ha en legeundersøkelse minst like ofte som biler må på service/sjekk. Vi sørger oftere for at bilen får sjekk og service (selv om den ikke viser noen tegn til at noe er galt) enn vi drar til legen for å ta diverse prøver/undersøkelser for å sjekke at alt står greit til. Går vi til legen først etter å ha hatt diffuse plager over lengre tid…så kan det allerede være for sent. Men bilen klarer seg fordi den har blitt sjekket regelmessig. Anonymkode: a6c74...dcb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 00:35 #9 Skrevet tirsdag kl 00:35 Helse vil alltid være viktigere for meg enn bil. Anonymkode: bc003...aec 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 01:07 #10 Skrevet tirsdag kl 01:07 Biler havner ikke under samfunnets oppgave i et sosialistisk samfunn. Kanskje det burde? Alle fikk utdelt en standard Leaf hver 10 år? Anonymkode: bbaca...7ea
Virrevirrevapp Skrevet tirsdag kl 01:47 #11 Skrevet tirsdag kl 01:47 Ingen leger anbefaler slike jevne helsesjekker med mindre man har kroniske helseplager som må følges opp. Mennesker er veldig ulikt en bil i det at vi er skrudd så forskjellig sammen, mens biler av samme merke og modell bokstavelig talt lagd på samlebånd. 3
Knirke Skrevet tirsdag kl 04:21 #12 Skrevet tirsdag kl 04:21 Bilen kan ikke si ifra om det er noe galt med den, ihvertfall kan den ha skjulte feil som du ikke oppdager selv, derfor må du ta den på kontroll. Mennesker har egen fri vilje og er ikke til fare for andre om de har skjulte mangler. Jeg bruker 7000 kr i måneden på bil, og ca 2000 i året på tannlege. Jeg hater å gå til legen og det ville aldri falt meg inn i halvsøvne å betale for en helsesjekk hvis jeg ikke må. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:25 #13 Skrevet tirsdag kl 06:25 Frikort burde ha vært behovsprøvd. Anonymkode: b58cd...052
Virrevirrevapp Skrevet tirsdag kl 06:29 #14 Skrevet tirsdag kl 06:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Frikort burde ha vært behovsprøvd. Anonymkode: b58cd...052 Behovsprøving hvordan da?
Perine Skrevet tirsdag kl 06:56 #15 Skrevet tirsdag kl 06:56 Jeg synes det er dyrt nok med helse. Disse utgiftene kan også være vanskelig å planlegge. Det er jo ikke alt som går på blå resept og frikort heller. Flere av reseptene burde inngå i den ordningen. Det har nå ingenting med bil å gjøre. Helseutgifter er jo nødvendige, det kan få alvorlige følger om man ikke tar de medisinene man burde ta, eller sjekker det som dukker opp. Tennene er det også viktig å sjekke, for det kan bli fryktelig dyrt å vente til skadene blir verre. Bil er jo praktisk og greit å ha, men ikke livsnødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:01 #16 Skrevet tirsdag kl 07:01 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Idag er den årlige egenandelen på helse omlag kr. 2600,-og burde den forhøyes til kr. 5000,-i året ? Egenandelen er i dag høyere enn det du sier her. Og jeg er innom for å spørre deg om hva økt egenandel skal være godt for? Det gjør jo bare at enda færre gidder å tenke på helsen sin. Men all honnør til deg. Du burde bli helseminister med din form for løsningsorientering. Anonymkode: 61514...388 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:34 #17 Skrevet tirsdag kl 08:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er forlengst innført obligatorisk EU- kontroll av nye biler etter 4 år , og deretter hvert andre år. Dessuten foretar mange i tillegg regelmessig service på bilen til forskjellig kostnader. Mange tar idag opp lån til kjøp av nye biler, og da ønsker de også en kaskoforsikring i tillegg til den den obligatoriske trafikkforsikring , og årsavgiften. Helseforetakene blir iadg oppfordret å kutte mange milliarder som følge at innsparinger,, men samtidig så klages det over lange ventlister., og alt henger vel saman. Dette samtidig som eldrebølgen er iferd med å tilta, og eit økende antall personer er forlengst komt i reprasjonsalderen. Idag er den årlige egenandelen på helse omlag kr. 2600,-og burde den forhøyes til kr. 5000,-i året ? Mange forsikrer bilen, men ikkje tilvarende sum til egen helse ? Ein en pålagd å ha regelmessig forbyggende kontroll av bilen, men hva med forbyggende helsesjekk tilsvarende sum som eu -kontroll av bil. Noen bedrift har innført obligatorisk bedrifthelsetjeneste som, men langtifra alle. Anonymkode: 8c9db...6e5 Altså, du argumenterer for å gjøre helsesjekk obligatorisk, samtidig som du mener helse bør bli dyrere? Ett økende antall personer kommer i "reperasjonsalderen" derfor bør det bli dobbelt så dyrt for dem å få oppfølgning av helseproblemer? Ingen bedrifter har innført obligatorisk bedriftshelsetjeneste. Mange bedrifter er pålagt være tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, der ansatte kan, hvis de ønsker, få bistand. Der BHT kan gå inn å bistå med å redusere belastninger i arbeidsmiljøet. Bedrifter hvor ansatte er særlig utsatt er pålagt ha en helseundersøkelse tilsvarende risikoen arbeidet utgjør. Ingen bedrifter kan pålegge ansatte helsekontroll med mindre det er gjort en grundig risikovurdering av arbeidets art. Jeg håper virkelig aldri vi kommer dit at vi blir pålagt en helseundersøkelse hvor staten skal måle oss, og helseopplysninger blir lagret, bare fordi. Ett totalitært regime over folks helse er virkelig ikke noe du bør ønske. Det er virkelig skremmende at det fortsatt finnes folk som ønsker gi staten den typen kontroll og makt over innbyggere. Anonymkode: c91ea...b3a 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:51 #18 Skrevet tirsdag kl 08:51 Virrevirrevapp skrev (2 timer siden): Behovsprøving hvordan da? At de som har lav inntekt kan slippe egenandelen i det hele. Anonymkode: b58cd...052 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:38 #19 Skrevet tirsdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, du argumenterer for å gjøre helsesjekk obligatorisk, samtidig som du mener helse bør bli dyrere? Ett økende antall personer kommer i "reperasjonsalderen" derfor bør det bli dobbelt så dyrt for dem å få oppfølgning av helseproblemer? Ingen bedrifter har innført obligatorisk bedriftshelsetjeneste. Mange bedrifter er pålagt være tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, der ansatte kan, hvis de ønsker, få bistand. Der BHT kan gå inn å bistå med å redusere belastninger i arbeidsmiljøet. Bedrifter hvor ansatte er særlig utsatt er pålagt ha en helseundersøkelse tilsvarende risikoen arbeidet utgjør. Ingen bedrifter kan pålegge ansatte helsekontroll med mindre det er gjort en grundig risikovurdering av arbeidets art. Jeg håper virkelig aldri vi kommer dit at vi blir pålagt en helseundersøkelse hvor staten skal måle oss, og helseopplysninger blir lagret, bare fordi. Ett totalitært regime over folks helse er virkelig ikke noe du bør ønske. Det er virkelig skremmende at det fortsatt finnes folk som ønsker gi staten den typen kontroll og makt over innbyggere. Anonymkode: c91ea...b3a De fleste er ikkje pålagd tvungen helsesjekk, og det er heilt frivillig, og slik bør det fortsatt vere. De fleste er heller ikkje pålagd å forvise sitt kjøretøy for teknisk kontroll, og heilt frivillig, og slik bør det fortsatt vere. Konsekvensene for begge er imidlertid forskjellig,! Det føles truleg langt verre for mange å vera utan bil en å få utfordringer med helsa. Noen må tvinges til helsesjekk medan andre går til legen uoppfordert / regelmessig, og kanskje unødig. . I mange yrker er det forlengst innført "tvungen" helsesjekk av sikkerhetsmssige årsaker, som hos piloter, yrkessjåfører, m.fl. Det har vert mye fokus på det høye sykefraværet i Norge som er en stor kostnad for både bedrifter, og samfunnet som helhet, De leste bedrifter har idag høyt fokus på HMS -og verneregler, arbeidsmiljø i motsettning til tidligere. Blir du syk på jobben så påfører det også andre oftast økte belastninger. I Norge tegner vi forsikringer på det aller meste av matrielle ting,men hvordan står det egentlig til med forsikringer av egen helse. ?. Bedrifter som har innført bedriftshelsetjeneste har obligatorisk helsesjekk av sine ansatta, og trur dei fleste er tilfreds med en slik ordning. Anonymkode: 8c9db...6e5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:42 #20 Skrevet tirsdag kl 11:42 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Beklager at ein var lite oppdatert om egenandel på helse. Men,har du noen dokumentasjoner på at regelmessig helsesjekk ikkje har en forbyggende helseeffekt. ? Hvorfor tror du at flere bedrifter har innført bedrifthelsetjeneste, og hva den innberer ? Hva legg du til grunn når du blandr døde ting saman med bilhold ? Anonymkode: 8c9db...6e5 I gamle dager var bedriftshelsetjenesten ofte en årlig sjekk. Det er det ikke nå. Tjenesten skal være arbeidsrelatert. Legen kan gi helseråd som forebygging, men dette er råd man kjenner som bevege seg mer, godt kosthold og evt gå ned i vekt. Flere studier viser at kontroll av "friske" mennesker ikke har effekt, men har stor belastning på helsetjenesten. Det samme gjelder screeningprogrammer. Anonymkode: b8a7a...b18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå