Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg er ca 7 uker på vei. Har PCOS så mensen er alltid ujevn og graviditet er så ussansynlig uansett. Men nå har jeg testet positivt. Har ikke prøvd å bli gravid, brukt prevensjon. 

Forrige uke var jeg ute på byen på middag med jobben og da ble det 3-4 glass. I tilegg vinkveld med venninner i går. Jeg snuser også en halv boks hvit om dagen... 

Hvor farlig er det med alkoholen og snusen? Slutter selvsagt på dagen med alkohol, men tror ikke jeg klarer å slutte fortere enn å halvere snusinntaker hver dag i 5 dager for å slutte for å slippe de verste abstinensene. 

Veldig gledelig å ha blitt gravid, men også veldig overaskende. 

Anonymkode: fdd31...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at man ikke vet hvor den nedre grensen for skadelig alkoholinntak går, så man kan ikke svare på hvor mye skade som har skjedd. Jeg mener det også er individuelt, der en viss mengde vil gjøre skade i et tilfelle, men ikke nødvendigvis i et annet. Når det er sagt, så er det tusenvis av historier som dine (meg inkludert!) hvor det har gått bra. Før i tiden var det også vanlig å drikke og røyke mens man var gravid, men samtlige barn ble ikke født med FAS. 

Men når det kommer til nikotinen, så tenker jeg at det beste er å rive av plasteret og slutte cold turkey. Du lurer deg selv om du sier at det vil gi mindre abstinenssymptomer. Prøv å tenk på hva som er best for barnet ditt, og samtidig tenk at nikotin øker sjansen for spontanabort. Du som har PCOS kan ha vansker med å bli gravid igjen. Du kommer til å tenke stolt tilbake på at du gjorde dette for barnet ditt, når du er kommet forbi den verste kneika. Det fins mange tilfeller hvor folk ikke slutter helt under svangerskapet, men det blir jo å leke med skjebnen.

Masse lykke til. ❤️ og gratulerer!

Anonymkode: 00f02...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som sluttet tvert å snsue ved positiv test, og det går helt fint. Ingen abstinenser. Om du skulle synes synd på deg selv underveis hjelper det å tenke at det er mer synd på fosteret som er så lite og forsvarsløst, som får tilført nikotin og annen elendighet på det jevne fordi mor ikke har viljestyrke nok.

Anonymkode: 7a7d0...7ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 22.06):

Tror jeg er ca 7 uker på vei. Har PCOS så mensen er alltid ujevn og graviditet er så ussansynlig uansett. Men nå har jeg testet positivt. Har ikke prøvd å bli gravid, brukt prevensjon. 

Forrige uke var jeg ute på byen på middag med jobben og da ble det 3-4 glass. I tilegg vinkveld med venninner i går. Jeg snuser også en halv boks hvit om dagen... 

Hvor farlig er det med alkoholen og snusen? Slutter selvsagt på dagen med alkohol, men tror ikke jeg klarer å slutte fortere enn å halvere snusinntaker hver dag i 5 dager for å slutte for å slippe de verste abstinensene. 

Veldig gledelig å ha blitt gravid, men også veldig overaskende. 

Anonymkode: fdd31...b6e

Jeg brukte snus i begge graviditetene og har friske barn så går nok helt sikkert fint med 5 dager 

Anonymkode: d15f4...3bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg brukte snus i begge graviditetene og har friske barn så går nok helt sikkert fint med 5 dager 

Anonymkode: d15f4...3bd

Ja, kanskje. Men greia et at «det går helt sikkert fint» er fortsatt en risiko. Det at mange har brukt nikotin (eller alkohol for den saks skyld) og det gikk bra, betyr ikke at det gjør det for alle eller denne gangen. 

Anonymkode: 00f02...a5b

AnonymBruker
Skrevet

De fleste erfarne leger blir ikke bekymret av slikt. Det går fint! 😊

Morkaken begynner såvidt å danne seg i uke 4 og fungerer ikke helt før uke 10-12. Og det er jo morkaken som forsyner fosteret. Ville ikke vært bekymret. 

Anonymkode: e4ac9...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...