Gå til innhold

Dere som har mistet besteforeldre, har dere gjort noe fint den siste tiden dere setter pris på nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ene besteforelder kommer til å dø snart, nærmere 100 år så det er ikke noe overraskende, men vi har et veldig nært bånd. Jeg er der i timesvis hver dag, hun trenger oss for å føle seg trygg og vi vil jo også det. Men har noen gjort noe ekstra fint den siste tiden dere synes er verdifullt nå i ettertid? Begrensninger ligger i at hun er veldig sliten, sover mye, sitter i rullestol eller i seng. Men vi prater, synger og tuller enda. Jeg kommer ikke på noe, så bare lurte på om noen hadde en idé som jeg ikke har tenkt på. 

Anonymkode: 82386...99b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke "fint" men min mamma savner at hun ikke tok flere opptak av bestemor når hun fortalte alle historiene sine. Hun tok noen da, så det er jo fint. Fordi, man glemmer mye. Ellers, tenker jeg det er nok å bare være sammen. 

Anonymkode: 60c1f...71e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke "fint" men min mamma savner at hun ikke tok flere opptak av bestemor når hun fortalte alle historiene sine. Hun tok noen da, så det er jo fint. Fordi, man glemmer mye. Ellers, tenker jeg det er nok å bare være sammen. 

Anonymkode: 60c1f...71e

Ja det har vi heldigvis gjort egentlig, vi har en bok med masse spørsmål om hele livet hennes som vi har skrevet i over lenger tid for et par år siden allerede. Den er fin! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes du virker som et supert barnebarn❤️ Hva med å se på gamle bilder/album?  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

hva har hun likt å gjøre? min besta vsr en kløpper på instrumenter hele sitt liv. De siste årene var hun dement og det var lite ordentlige samtaler, men ble hun trillet inntil et piano kom barnesanger og gamle viser feilfritt på løpende bånd ❤️❤️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (På 30.6.2025 den 23.13):

Synes du virker som et supert barnebarn❤️ Hva med å se på gamle bilder/album?  

Ja, det har vi også gjort, hun har de hos seg så har bladd i album sammen og da kommer det historier/minner. 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (På 30.6.2025 den 23.20):

hva har hun likt å gjøre? min besta vsr en kløpper på instrumenter hele sitt liv. De siste årene var hun dement og det var lite ordentlige samtaler, men ble hun trillet inntil et piano kom barnesanger og gamle viser feilfritt på løpende bånd ❤️❤️❤️

Ja, ikke sant, er ikke det nydelig. Hun har likt strikking og lesing, men hun orker ikke det nå. Men hun likte veldig godt å gå tur og, så vi triller ut hver dag, de har stor hage og terasse der, hun synes det er deilig med luft og sol. 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Er hun en dame som har likt fysisk kontakt som klemmer og massasje? Hvis ja: fotmassasje, sitte å massere hendene hennes mens dere snakker eller bare er stille, hodebunnsmassasje osv. 

Anonymkode: 4a5cb...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Min besta på 91 liker å spille kort med oss barnebarn. Vi har jevnlige spillkvelder med ho🩷

Anonymkode: fd35d...25c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Besta blei veldig glad i nærkontakt på slutten. Eg kjøpte ein god fuktighetskrem til ho og kvar gong eg satt med ho så smurte eg ho i fjeset og på hendene og opp etter armane, av og til på beina og. Ho virkelig naut det og eg såg at ho smilte og var tilfreds. For meg var det nok òg ei desperat handling for eg ville hugse smilehulla henna, eg ville hugse kvar eit drag og kvar ei rykne i det gode fjeset hennar. Ville memorere ho slik at eg alltid kunne hugse ho akkurat som ho var. Og eg ville være nær vel vitande om at det kunne være siste gang eg fekk stryke ho på kinnet. Så døde ho, og alt var fint. Når eg nokre dagar seinare var innom for å rydde i tinga hennar sa ho eine som jobba på sjukeheimen «dette er nesten makabert og sei. Men eg trur aldri i mi karriere at eg har stelt ein død person som lukta så godt og som var så mjuk i huda». No når eg ser den kremen på apoteket må eg ofte bort og lukte på den. For den kremmen er blitt lukta av besta. Ellers såg vi i album. Ho blei glad i å være med på selfie så vi tok veldig mykje bilder i lag og lo av det. Vi snakka om gamle tider og om at det skulle gå bra med oss etter at ho reiste. Og at besten venta på ho. 

Anonymkode: d7e8d...de0

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er mye sliten og sover mye. Bare at du er der er mer enn nok for henne. Men støtter de over her. Album og bilder er noe som er fint å se på sammen. 

Anonymkode: aa181...0da

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare tanken på at jeg fikk tilbragt tid sammen med bestemoren mens hun fortsatt var er gjør meg glad. 🥹

Anonymkode: 24998...321

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mormor likte godt å kjøre tur og se på omgivelsene. "Ola har visst bygget ny garasje. Den så grei ut." "Se så fin hagen til Anna er nå" 

Anonymkode: a6e55...afa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett noen sy en liten genser eller noe til en teddybjørn/kosebamse, laget av de avdødes favoritt skjorte/klær. Lukt kan også oppvekke mye minner, så om din besteforelder bruker noe form for parfyme/cologne kan også sprayes på kosebamsen

Kanskje litt vanskelig å få tak i på kort varsel, men finnes sånne knapper man kan ta opp en kort lyd, som puttes inni kosebamsen for å klemme på så den "snakker".

Anonymkode: 24998...321

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 0.55):

Besta blei veldig glad i nærkontakt på slutten. Eg kjøpte ein god fuktighetskrem til ho og kvar gong eg satt med ho så smurte eg ho i fjeset og på hendene og opp etter armane, av og til på beina og. Ho virkelig naut det og eg såg at ho smilte og var tilfreds. For meg var det nok òg ei desperat handling for eg ville hugse smilehulla henna, eg ville hugse kvar eit drag og kvar ei rykne i det gode fjeset hennar. Ville memorere ho slik at eg alltid kunne hugse ho akkurat som ho var. Og eg ville være nær vel vitande om at det kunne være siste gang eg fekk stryke ho på kinnet. Så døde ho, og alt var fint. Når eg nokre dagar seinare var innom for å rydde i tinga hennar sa ho eine som jobba på sjukeheimen «dette er nesten makabert og sei. Men eg trur aldri i mi karriere at eg har stelt ein død person som lukta så godt og som var så mjuk i huda». No når eg ser den kremen på apoteket må eg ofte bort og lukte på den. For den kremmen er blitt lukta av besta. Ellers såg vi i album. Ho blei glad i å være med på selfie så vi tok veldig mykje bilder i lag og lo av det. Vi snakka om gamle tider og om at det skulle gå bra med oss etter at ho reiste. Og at besten venta på ho. 

Anonymkode: d7e8d...de0

Ja, slikt fysisk kontakt og velvære gjør jeg hver dag, tar en klut og vasker litt forsiktig når hun er klam i ansiktet (veldig varm av seg), smører inn med fuktighetskrem, grer litt hår. Hun synes absolutt det er godt, ser det i ansiktet hennes og hun sier det selv når hun orker. Jeg skal sjekke om hun fortsatt liker filter på snapchat bilder, det synes hun alltid var gøy før. 

Takk for alle svar. Er veldig takknemlig for at det var akkurat nå i ferien så vi kan tilbringe hver dag her med henne når det først ble slik, da får vi tiden sammen, og hun trenger oss for å føle seg trygg nå på slutten. ❤️

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...