Gå til innhold

Føler meg presset til å ha brudepiker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden vi har blitt forlovet har det vært mye mas om bryllupet fra familiene våres. Av og til føler jeg at de legger føringer for bryllupet, deriblant å ha brudepiker. Vi har ikke barn selv, men er tante og onkel til en del barn. I et et familieselskap sa et familiemedlem noe lignende til barna «tenk når dere skal være brudepiker i bryllupet til tante og onkel, dere kommer til å være så skjønne».

Jeg ble litt satt ut og sa ingenting fordi jeg er konfliktsky. Men jeg har vært litt irritert i ettertid at noen tar seg friheten til å legge føringer slik. Overreager jeg? 

Er det normalt å ikke ha brudepiker i vielsen selv når man har små barn i familien? Det er forresten et barnefritt bryllup/selskap.

Anonymkode: 7ec12...df0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du helt ærlig at nær familie som setter av helga og antagelig bidrar i forkant av bryllupet ikke skal ha noe å si om bryllupet?  Deres foreldre kunne muligens ønsket å sett barnebarna som brudepiker/gutter?

Hvorfor vil du absolutt ikke ha det? Tar vekk fokuset fra deg?

Anonymkode: 7b751...f79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes du helt ærlig at nær familie som setter av helga og antagelig bidrar i forkant av bryllupet ikke skal ha noe å si om bryllupet?  Deres foreldre kunne muligens ønsket å sett barnebarna som brudepiker/gutter?

Vi bare føler det ikke er noe vi vil ha i vielsen. Det har da absolutt ikke noe med at de tar bort «fokuset», men heller at jeg ikke vil gjøre det samme tradisjonelle som mange andre gjør. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde nøyaktig det samme.

Våget ikke si noe og lot disse barna gå forran inn i kirka, tenkte det jo at det sikkert kunne bli koselig at de kom med ringer og blomster. De frøs fullstendig da døra åpna seg og jeg måtte dytte de forran meg med hvert steg jeg tok. Liksom gå med høye knær, dytte de i ryggen og faktisk sørge for at de faktisk bevegde seg fremover.

Har alltid angret side at jeg i utgangspunktet ikke bare sa at vi ikke hadde planer om brudepiker.

Anonymkode: 1c1f7...a8d

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bare føler det ikke er noe vi vil ha i vielsen. Det har da absolutt ikke noe med at de tar bort «fokuset», men heller at jeg ikke vil gjøre det samme tradisjonelle som mange andre gjør. 

Må si jeg tenker det er noe usmakelig egoistisk ved å ikke la nær familie komme med noen små ønsker for bryllupet. Brudepikejobben består av å gå ned kirkegangen før Brudeparet. Kan ikke forstå hvordan dette påvirker deres visjon for bryllupet. 

Samtidig som det betyr noe både for barna selv, og deres nærmeste. 

Selv synes jeg mine tantebarn var utrolig fine som Brudepiker. Fordi de strålte

• Liker 4
Skrevet

Om du ikke vil ha det, så droppe det. Men da må du kanskje ta den «kampen» med familien som forventer det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor tror du de må bidra i forkant? Da vi giftet oss ordnet vi alt selv. 

Personlig hadde jeg ikke sett på det som noe problem om barn hadde ønsket å være brudepiker. Men vi hadde ikke barn i selskapet.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Da tar dere en prat med deres respektive søsken.

«Du, jeg overhørte fetter Roger si til Lise og Lisbeth at de skal være brudepiker. Tenkte bare å si fra at vi ikke har planer om å ha brudepiker sånn at de ikke får falske forhåpninger»

så ville jeg endt med en setning om at dere gleder dere til å ha dem som gjester, eventuelt at dere planlegger et barnefritt bryllup.

Endret av Norja
Typo.
  • Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som har noe med å legge føringer for hvordan bryllupet deres skal være. Bare la være å si noe som helst, og send en vanlig invitasjon til dem. 

Dere bestemmer. 

Anonymkode: 01d41...1d1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må si jeg tenker det er noe usmakelig egoistisk ved å ikke la nær familie komme med noen små ønsker for bryllupet. Brudepikejobben består av å gå ned kirkegangen før Brudeparet. Kan ikke forstå hvordan dette påvirker deres visjon for bryllupet. 

Samtidig som det betyr noe både for barna selv, og deres nærmeste. 

Selv synes jeg mine tantebarn var utrolig fine som Brudepiker. Fordi de strålte

«Usmakelig egoistisk»? Hah, du er bare helt utrolig. Dette er bryllupsdagen til meg og min forlovede. Denne dagen opplever vi bare en gang og vi skal ikke ofre våres egne ønsker for å please alle andre enn oss selv.

• Liker 24
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt bryllup og det er selvsagt du som skal bestemme. Du overreagerer ikke.

Anonymkode: 1706c...884

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Siden vi har blitt forlovet har det vært mye mas om bryllupet fra familiene våres. Av og til føler jeg at de legger føringer for bryllupet, deriblant å ha brudepiker. Vi har ikke barn selv, men er tante og onkel til en del barn. I et et familieselskap sa et familiemedlem noe lignende til barna «tenk når dere skal være brudepiker i bryllupet til tante og onkel, dere kommer til å være så skjønne».

Jeg ble litt satt ut og sa ingenting fordi jeg er konfliktsky. Men jeg har vært litt irritert i ettertid at noen tar seg friheten til å legge føringer slik. Overreager jeg? 

Er det normalt å ikke ha brudepiker i vielsen selv når man har små barn i familien? Det er forresten et barnefritt bryllup/selskap.

Dere gir beskjed til familien at dere ikke vil ha brudepiker, det er deres dag og dere skal bestemme hvordan dere vil ha det. 

Anonymkode: 7fc16...b40

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du mener gjester skal bestemme hvordan bryllupet skal være? Er de med å betaler kan de selvfølgelig komme med ønsker, men ikke krav.

Anonymkode: 7fc16...b40

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som brudepar bestemmer selvsagt dette, ingen andre. Det er ingen automatikk i at nieser og nevøer er brudebarn. Dere må bare si fra. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed så raskt som mulig at dere ikke skal ha brudepiker. Jo lengre dere venter jo verre blir det.

Anonymkode: 05879...1e9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

«Usmakelig egoistisk»? Hah, du er bare helt utrolig. Dette er bryllupsdagen til meg og min forlovede. Denne dagen opplever vi bare en gang og vi skal ikke ofre våres egne ønsker for å please alle andre enn oss selv.

Hvorfor skriver du her da hvis du allerede har bestemt deg? 

Anonymkode: 62f73...0d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I et et familieselskap sa et familiemedlem noe lignende til barna «tenk når dere skal være brudepiker i bryllupet til tante og onkel, dere kommer til å være så skjønne».

Den av dere som er i slekt med dette familiemedlemmet tar det med han/ henne. "Hvorfor sa du at de skulle være brudepiker? For de skal jo ikke det. Jeg ville ha oppklart dette med dem så fort som mulig hvis jeg var deg, for de kommer jo til å bli skuffet."

Men TS, dette må dere ta med en gang. Du kan ikke vente til to dager før når de har kjøpt kjoler og ordnet seg. Du skjønner det?

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jepp det syns jeg, det er ikke familien som gifter seg så de har ikke noe krav på å mene hvordan bruden og brudgommen skal feire sin dag, de skal holde kjeft og være glad de er invitert tenker jeg. Hadde jeg vært TS ville jeg vurdert å gifte meg uten familien -da slipper man såå mye stress! 

Anonymkode: f457d...bf7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er 100% innafor å si fra om at dere ikke tenker å ha brudepiker. Jeg synes det er en dustete tradisjon og hadde ikke hatt det selv om vi hadde giftet oss i kirken. 

Anonymkode: 0a877...f0d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må du slutte, ingen i familien har da noe med hvordan brudeparet gjør, hva de velger å ha/ikke ha. Aldri opplevd at noen bryr seg borti hva de som skal gifte seg skal gjøre. TS du kan fint si dere ikke skal ha brudepiker, og alt annet er opp til dere.

Eneste som kan ha noe å si er om noen dekker middag/alkohol eller lignende, da kan de komme med sine synspunkter på akkurat det de er med på å dekke. 

Gud hvilke friheter noen folk tror de har

Anonymkode: 1f72d...9f3

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...