AnonymBruker Skrevet 1. juli #101 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Restavfall matavfall papir plas glass/metall er det egentlig så vanskelig. Kommunen vet vel at det er din søppel det er noe galt med, når du sorterer feil (ikke sorterer) i dine egne avfallsbeholdere. når ting skal sorteres slik, så blir beholderne fremdeles tømt hver uke, men ulike beholdere blir tømt. Matavfallet blir tømt hver uke, i tillegg til én av de andre beholderne. jeg synes ikke det høres så ille ut, egentlig. Det som er kjipt er de kommunene hvor plastavfall går med restavfallet, men beholderne fremdeles ikke blir tømt hver uke. Plast i restavfall tar enormt stor plass. og nei, alt går ikke i samme bøtte til slutt. Det har ikke kommunene lov til. Anonymkode: f3f07...aa7 Ikke alt går i samme bøtte til slutt, men i mange av annlegget blir plast brent sammen med restavfallet (desverre). Det er ingen som vil ha plast, det er billigere å produsere ny. Og det er mer energi og kostnadseffektivt å brenne den til produksjon av til eksempel fjernvarme. Dette har det vært flere nyhetssendinger om, og fordi jeg er innenfor bransjen så vet jeg dette.. Synes det er fryktelig dumt. Vi sorteres også, men har kun to dunker. Papir og rest. Rest hentes hver uke, papir (og sekker med plast), hver fjerde uke. Jeg sorterer kun matavfall om det gagner meg selv (har kompost), for jeg gidder ikke å sortere matavfall og å gå en omvei med avfallet annenhver dag til ett resirkuleringspunkt. Det syns jeg faktisk er for mye å be om. Alt annet som sorteres må lagres hjemme, og jeg hater det.. Har du fem dunker, så bør det ikke være vanskelig å sortere i fem dunker. Som mange sier, dette har vi lært som barn. Anonymkode: b10b8...164
AnonymBruker Skrevet 1. juli #102 Skrevet 1. juli Fortell meg at du har lav IQ uten å fortelle meg at du har lav IQ. Anonymkode: 1af2e...aac 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #103 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke mye dill. Det er bare en vane. Og det er enkelt. Anonymkode: 1b809...3e7 Næmmen! Du kan da ikke uttale deg om hva jeg mener,for meg ER det mye dill! Anonymkode: 56126...4e2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #104 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Næmmen! Du kan da ikke uttale deg om hva jeg mener,for meg ER det mye dill! Anonymkode: 56126...4e2 Jeg forstår ikke hva som er så mye dill? Jeg har fem søppelbøtter i skapet under kjøkkenvasken og eneste forskjellen på om jeg skal kaste plast eller papp er om jeg åpner venstre eller høyre skapdør. Ja, bøttene er små og må tømmes relativt ofte, men når én er full tar jeg ut posen og setter ved ytterdøra så tar jeg en meters avstikker til dunkene på vei ut. Anonymkode: 9ee55...df7 2 1
Hmmmmmm Skrevet 1. juli #105 Skrevet 1. juli Jeg sorterer plast, papir og glass/metall. Mat sortering har jeg stoppet med. Det er fordi jeg har så lite av det, at mengden utgjør en liten hundebæsj pose. Det blir derfor kastet i rest.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #106 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke hva som er så mye dill? Jeg har fem søppelbøtter i skapet under kjøkkenvasken og eneste forskjellen på om jeg skal kaste plast eller papp er om jeg åpner venstre eller høyre skapdør. Ja, bøttene er små og må tømmes relativt ofte, men når én er full tar jeg ut posen og setter ved ytterdøra så tar jeg en meters avstikker til dunkene på vei ut. Anonymkode: 9ee55...df7 Du har sikkert dunker utenfor huset? Det har ikke jeg. Matavfall komposterer jeg, resten graver jeg ned. Restavfall står et stykke fra huset fordi det ikke hentes på gårdsplassen, glass og metall leveres ved butikken, papp og andre ting må kjøres til miljøplass som er åpen en dag i uka. Og jeg orker ikke mellomlagre under vasken for å bære det til et annet rom. Hadde jeg kunnet kaste rett uttafor døra så hadde det vært noe annet men når noe kastes her og noe der så er det dill. Anonymkode: 56126...4e2
Svisle Skrevet 1. juli #107 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tenker litt på om de faktisk kan gjøre færre tømminger? Da må jeg jo bare legge det i en søppelsekk i veikanten eller noe slikt hvis de skal være så vanskelige Anonymkode: 5d541...0ea De skal være så vanskelig... Jøss for en voksen holdning... Og nei du kan ikke legge en søppelsekk i veikanten for det vil ikke bli tatt med av renovasjonsbilen. Blir beholderen din full før neste tømming, ja da bestiller du bare bytte til en større beholder fra renovasjonsselskapet så er det problemet løst.
Svisle Skrevet 1. juli #108 Skrevet 1. juli frivis skrev (10 timer siden): Jeg kjenner flere som jobber ved avfallsanlegg og de sorterer ikke søppel for å si det mildt. De vet at alt kvernes sammen, og at sorteringen som de pålegger borgerne er en lydighetsprøve for å holde dem under kontroll. Når sauene gjør som de blir fortalt, så er de lettere å bestemme over. Dessuten jobber jeg med flere hundre forskjellige mennesker hver uke, og vi har sortering på jobb, og kan si med skråsikkerhet at det feilsorteres hele tiden, og at det ikke har noen hensikt i utgangspunktet, og at sortering er for komplisert for folk flest (selv om det er noen troll her inne som tror de er perfekte) Da har du nok ikke helt forstått hvordan en gjenvinningsstasjon fungerer eller så er de bekjente ikke oppegående i jobben sin. Jeg jobber i avfallsbransjen og alle kommuner har nedstrømsløsninger, altså avtaler med ulike selskaper som tar imot sortert avfall som da går til gjenvinning. Det er KUN restavfall som sendes til forbrenning. Feilsortering gjør at avfallsselskapene får ødelagt lasset sitt og får da fratrekk i oppgjøret. Dette fratrekket må da dekke inn via renovasjonsgebyret til kommunens innbygger. Altså dersom man ikke gidder å sortere så bidrar man til ris til egen bak (og til alle de andre i kommunen). Det er egne lover for næringsdrivende og de er nå pålagt å sortere ut plast og mat. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #109 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Virker som om det er noe de prakker på oss bare for å gjøre livet surt Det er ikke en sammensvergelse kun for å gjøre livet surt for folk. Det handler om å sortere søppel for oss, for miljøet, for planeten. Jeg så akkurat filmen Wall-E. Alle menneskene måtte forlate jorden fordi de hadde ødelagt den med søppel. Er kun det det handler om. Anonymkode: 1b809...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #110 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er det du prater om. Så du skal legge avfallet i frysen sammen med all maten? Anonymkode: 5d541...0ea Da slipper jeg at det lukter og mygler i spannet. Men jeg har aldri matavfall om dagene nå. Jeg spiser kun akkurat det jeg lager eller kjøper. Anonymkode: 1b809...3e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå