Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De tar stikkprøver, som de har opplyst om i vilkårene for henteavtalen du har inngått (eller overtatt). Hvis det viser seg at du ikke overholder din del av avtalen, så får du en bot. Det er bare rett og rimelig. Sorter avfallet ditt, det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 7d030...791

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da ikke søppelkassene det er vanskelig å sortere søpla i, men hvem søren har plass til fire-fem forskjellige søppelposer på kjøkkenet?

Anonymkode: 2de8d...cdc

Jeg sorterer restavfall, plast og papp/papir under kjøkkenbenken. Og så har jeg en plastsekk hengende fra en knagg på et rom som jeg samler all større plast og plasten fra under kjøkkenbenken i når den blir full. Og så teiper jeg brukte batterier (så de ikke blir varme og tar fyr) og legger de en plass på rommet også. Pleide å samle glass og metall i en pose inni et skap, men nå har jeg fått egen dunk utenfor til det. Matavfallet går raskt ut i dunken. Enten med en gang, eller jeg venter til det har tørket litt på benken først. Jeg har donert bort klær. Men jeg må få en rutine på det som ikke doneres. Fått tips her inne nå.

Anonymkode: 1b809...3e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes bare det er så mye stress i hverdagen også skal de begynne med sånt. Nesten litt Putin over det føler jeg, tvinge meg til ting ellers blir det *sånn* :paff:

Anonymkode: 5d541...0ea

Du bør komme deg litt mer ut i verden, hvis dette er sammenligningen din. Gå i skammekroken. 

Voksne mennesker må klare å sortere eget søppel, det bør være et minimumskrav. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det egentlig her også, men vi har ikke fått matavfall og glass/metall beholder. Jeg lurer på om de har hjemmel til å bøtelegge da..

Det eneste de kan ta meg på er litt matavfall, glass og metall leverer jeg i naboene sine dunker når de er satt ut. Det er alltid masse plass der.

Anonymkode: 7c490...5a4

Glass og metall leverer du jo i de store beholderne/dunkene som står rundtom. Hvis ikke du har fått egen dunk så må du jo gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi med store hus og mange uthus har plass. Men problemet mitt er mer tid og ork til å drive å dille med den sorteringa. 

Anonymkode: 56126...4e2

Det er ikke mye dill. Det er bare en vane. Og det er enkelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at folk blir frustrerte. Jeg har mista gnisten selv til å sortere for private husholdninger må sortere ut matavfall mens på kommunale skoler, barnehager og andre kommunale bygg går matavfall i restavfall. Hva er vitsen da liksom? 

Anonymkode: 56126...4e2

Dette! Hvorfor må jeg gjøre det og ikke kommunene :vetikke: 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke søppelkassene det er vanskelig å sortere søpla i, men hvem søren har plass til fire-fem forskjellige søppelposer på kjøkkenet? Og hvorfor får ikke amerikanske skip bot som dumper all mulig dritt som ender på strendene våre? Likhet for loven eller forakt for loven. 

Anonymkode: 2de8d...cdc

Helt enig, jeg har ikke plass på kjøkkenet. Tenk på de som bor på 25 kvadratmeter feks, fryktelig.

AnonymBruker
Skrevet

sorteringen er fullstendig hjernedød, lurer på hvor mye plast de har brukt på å lage nye dunker til alt.

Det er urealistisk at folk skal ha 4-5 forskjellige dunker på kjøkkenet sitt, spesielt folk som bor i mindre leiligheter. Plast blir vel i stor grad kjørt til Tyskland.

2-3 dunker burde holde i massevis, så kan de heller bruke fargekoder på poser om de vil ha noe utover det, vi ser jo nå at plastposehystreiet har ført til store problemer og null nytte.

Allerede før plastposehystriet tok helte av så viste nesten alle studier, undersøkelser og eksperter at plastposer i Norge ikke er ett problem da nesten 100% gjenbrukes til avfall og dette var mulig fordi plastposene var tykke nok og av god kvalitet. Nå er problemet at folk kjøper ikke poser når de handler lenger så de kjøper billige resirkulerte poser på rull som går istykker på fabrikkene.

Anonymkode: aeb69...dd9

Har også sett at de kjører søppelet til Sverige, Latvia og Litauen så skjønner ikke hva greia er.

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (41 minutter siden):

Søppelbøtter på badet er bl.a. til brukte tamponger (du er ikke dame, skjønner jeg) eller våtservietter. Har én pedalbøtte på hvert bad, det er rest-avfall. Hvis jeg husker det tar jeg med dorullhylsene og f.eks paracet-esken ut fra badet og kaster i papirkurven på kjøkkenet eller hjemmekontoret. Andre ting går bare usortert i de små bøttene, så mye er det ikke at det gjør noe.

Men våtservietter og tamponger går jo i restavfallet. 

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Nordmenn bryr seg ikke om noe lengre. Dere griser rundt med søpla deres. Pælmer det ut av bilvindu, og kaster alt dere har i hendene når dere er ute. Uansett om dere står med søppelbøtte tredd nedover hue på dere. Det blir flott når det ser ut som India tilstander her også

Jeg kaster aldri søppelet mitt utenfor dunken, men å kreve vill sortering å gjøre livet vanskeligere for folk flest er vel ikke rette måten. For bare 10 år siden hadde vi 3 dunker, men kun 2 ble brukt og ingen sa noe om det. Virker som om det er noe de prakker på oss bare for å gjøre livet surt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men våtservietter og tamponger går jo i restavfallet. 

Ja, det er jo akkurat det jeg sier. Pedalbøttene på badet er til restavfall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du må ikke sortere med matrester eller blod fra rått kjøtt. Det vil du ikke ha i huset ditt. Du skyller for din egen og for gjenvinningsstasjonen. Om du driter i de så skyller du i det minste for din egen. Og glassene må du skylle før du setter bort. Og metall.

Bruker du papir eller plast rundt matavfallet? Med papir må du ta flere poser utenpå hverandre for å slippe at det blir blødt i spannet. Og la det tørke på benken om mulig så blir det også bedre og mindre gris. Jeg vurderer nå å bare fryse alt matavfallet til kvelden før tømming. Jeg liker matavfallet minst.

Hva er det du prater om. Så du skal legge avfallet i frysen sammen med all maten? :hakeslepp: 

Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber ved avfallsanlegg og de sorterer ikke søppel for å si det mildt. De vet at alt kvernes sammen, og at sorteringen som de pålegger borgerne er en lydighetsprøve for å holde dem under kontroll. Når sauene gjør som de blir fortalt, så er de lettere å bestemme over.

Dessuten jobber jeg med flere hundre forskjellige mennesker hver uke, og vi har sortering på jobb, og kan si med skråsikkerhet at det feilsorteres hele tiden, og at det ikke har noen hensikt i utgangspunktet, og at sortering er for komplisert for folk flest (selv om det er noen troll her inne som tror de er perfekte)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På min er de veldig hyggelige. Jeg kommer i bilen min, forteller hva jeg har med meg. Så sier de hvor det skal kastes og så betaler jeg med kortet mitt. Veldig enkelt og ingen er sinte.

Hos meg er de sure hele gjengen, som et snobbete hotell nesten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De tar stikkprøver, som de har opplyst om i vilkårene for henteavtalen du har inngått (eller overtatt). Hvis det viser seg at du ikke overholder din del av avtalen, så får du en bot. Det er bare rett og rimelig. Sorter avfallet ditt, det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 7d030...791

Derfor de er sure på gjenvinningsstasjonen også? 

AnonymBruker
Skrevet

De var så sure en gang på gjenvinningsstasjonen at jeg ba de om å ta seg en bolle over at søppelsekken ikke var sortert nok. Truet med å legge søppelsekken igjen der hos de og da ble jo de prippen å bare "da vil du få bot". Altså jeg hadde kjørt dit, betalt bompenger og kommunale avgifter også er det dette jeg får igjen? -.- Så jeg tok med meg den søppelsekken og kastet den på siden av dunkene til en matbutikk og har ikke sett noe til den siden. Når skal man få en takk for at man kaster søppelet liksom, aldri! >:(

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver å være flinke til å sortere i dunkene våre, men det hjelper ikke så mye når en nabo dumper McDonalds-søpla si i vår dunk (løst avfall). Dette pågikk med jevne mellomrom i flere måneder, og vi vurderte om vi måtte skaffe oss lås på dunken... Virker som de har slutta nå, men hva f... liksom. Var det noen som ikke ville avsløre for de hjemme at de kjøpte mat derfra??

Anonymkode: cd52f...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kaster aldri søppelet mitt utenfor dunken, men å kreve vill sortering å gjøre livet vanskeligere for folk flest er vel ikke rette måten. For bare 10 år siden hadde vi 3 dunker, men kun 2 ble brukt og ingen sa noe om det. Virker som om det er noe de prakker på oss bare for å gjøre livet surt

Jeg kan bare ikke fatte at det i det hele tatt skal være noe problem å resirkulere søppel. Det er jo verdens enkleste ting,og det går automatisk her i hus selv med 5 dunker.

Anonymkode: bf2ba...ded

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke greier å sortere søppel burde man ha verge, for så enkelt er det. I Italia er det ikke bare kildesortering, søppel må leveres innenfor gitte tidspunkt. Så for eksempel 2 ganger i uka er det matavfall, da må man legge det i dunken mellom 20:00 og 22:00 de dagene. Ikke før, ikke etter. Dette er antagelig for å redusere lukt da klimaet er mye varmere der. 

Kjempefint at det gis bøter til de som ikke gidder, når man har så tungt for det må det tydeligvis incentiver til. 

Anonymkode: 2c8ff...bb7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner flere som jobber ved avfallsanlegg og de sorterer ikke søppel for å si det mildt. De vet at alt kvernes sammen, og at sorteringen som de pålegger borgerne er en lydighetsprøve for å holde dem under kontroll. Når sauene gjør som de blir fortalt, så er de lettere å bestemme over.

Dessuten jobber jeg med flere hundre forskjellige mennesker hver uke, og vi har sortering på jobb, og kan si med skråsikkerhet at det feilsorteres hele tiden, og at det ikke har noen hensikt i utgangspunktet, og at sortering er for komplisert for folk flest (selv om det er noen troll her inne som tror de er perfekte)

Der gubben jobbet ble det ikke blandet. Matavfall ble kjørt til hurtig kompost og solgt som det

Plast ble presset og sendt til Tyskland hvor det ble smeltet om

Papir gikk i kvern og resirkulert til nytt papir

Restavfall ble delvis sortert på en rampe h or brennbart ble kjørt ned til forbrenning og brukt til fjernvarme

Treverk ble kvernet opp, magnet fjernet metall, noe av treverket ble brukt til fjernvarme, noe ble resirkulert til eks veggplater

Anonymkode: 8c7f3...00f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...