Gå til innhold

Bot fra kommunen pga søppel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har fått bot av kommunen pga søppelet vårt. Her vil de at vi skal sortere i FEM(!) forskjellige bøtter og jeg kjenner at jeg blir ganske sur, går ikke alt i samme bøtte til slutt uansett? Synes det er ganske sykt av kommunen å tilføye oss en bot på over 2000kr, og i tillegg skriver at det kan bli FÆRRE tømminger hvis ikke ting endres. Er dette i det hele tatt lov? Og hvordan vet de at det er min søppel det er noe galt med? 

Anonymkode: 5d541...0ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var mye lettere før når vi kun brukte den grønne og sorte søppeldunken. Merket ikke noe forskjell :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har en avtale med kommunen om avfallstømming.  Da må du selvsagt overholde din del av avtalen.  

Anonymkode: 11abc...26e

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette sorteringshysteriet har tatt overhånd. Foreløpig har vi bare 2 dunker, men regner med at det skal komme flere. Jo flere dunker, jo mer feilsortering.

Anonymkode: ddbfa...51b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å påstå at alt går i samme bøtte til slutt. Det gjør ikke det. 

Anonymkode: 49f64...292

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Restavfall

matavfall

papir

plas

glass/metall

er det egentlig så vanskelig. Kommunen vet vel at det er din søppel det er noe galt med, når du sorterer feil (ikke sorterer) i dine egne avfallsbeholdere. 

når ting skal sorteres slik, så blir beholderne fremdeles tømt hver uke, men ulike beholdere blir tømt. Matavfallet blir tømt hver uke, i tillegg til én av de andre beholderne. 

jeg synes ikke det høres så ille ut, egentlig. Det som er kjipt er de kommunene hvor plastavfall går med restavfallet, men beholderne fremdeles ikke blir tømt hver uke. Plast i restavfall tar enormt stor plass. 

og nei, alt går ikke i samme bøtte til slutt. Det har ikke kommunene lov til. 

Anonymkode: f3f07...aa7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen og klarer å sortere avfallet ditt. Dette er ikke noe nytt, vi lærte oss om kildesortering i barnehagen på starten av 90-tallet. 

Anonymkode: 5e03a...229

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har:

Restavfall

Papir & papp

Matavfall 

Glass og metall

Pluss setter ut poser med plastavfall

Det eneste som er vanskelig med dette, er å få til at matavfallet ikke råtner oppi papirposene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker litt på om de faktisk kan gjøre færre tømminger? Da må jeg jo bare legge det i en søppelsekk i veikanten eller noe slikt hvis de skal være så vanskelige :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Vi har:

Restavfall

Papir & papp

Matavfall 

Glass og metall

Pluss setter ut poser med plastavfall

Det eneste som er vanskelig med dette, er å få til at matavfallet ikke råtner oppi papirposene

Det har blitt helt sinnsykt, jeg gjør mitt men føler ingenting er godt nok

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vanskelig er det virkelig IKKE!! 

Anonymkode: 7d290...536

• Liker 16
Skrevet

I de kommunene der plast går i sammen med restavfall benyttes sorteringsanlegg for å sortere ut plasten. Fordelen for kommunen er færre turer for å hente. Ulempen er kostbare sorteringsanlegg.

At en del avfall som kunne vært gjenvunnet går til forbrenning er korrekt, pga dårlig sortering. Forbrenning gjenvinner energien i form av varme. For mye ikke brennbart som matavfall, glass og metallemballasje gjør forbrenningen mindre effektiv.

Glass og metallemballasje kan gjenvinnes tilnærmet uendelig antall ganger, men det må sorteres ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har blitt helt sinnsykt, jeg gjør mitt men føler ingenting er godt nok

Du gjør åpenbart ikke det, da. Dette er virkelig ikke kompliserte greier. 

Anonymkode: 04298...6e6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå har det seg sånn at jeg har fått bot av kommunen pga søppelet vårt. Her vil de at vi skal sortere i FEM(!) forskjellige bøtter og jeg kjenner at jeg blir ganske sur, går ikke alt i samme bøtte til slutt uansett? Synes det er ganske sykt av kommunen å tilføye oss en bot på over 2000kr, og i tillegg skriver at det kan bli FÆRRE tømminger hvis ikke ting endres. Er dette i det hele tatt lov? Og hvordan vet de at det er min søppel det er noe galt med? 

Har du sortert søpla rett? Hvis ja- klag på boten. Nei? Betal boten og sorter søpla så slipper du flere bøter. Det forventes ikke noe mer av deg enn av naboene dine. 

Anonymkode: ca076...92e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Restavfall

matavfall

papir

plas

glass/metall

er det egentlig så vanskelig. Kommunen vet vel at det er din søppel det er noe galt med, når du sorterer feil (ikke sorterer) i dine egne avfallsbeholdere. 

når ting skal sorteres slik, så blir beholderne fremdeles tømt hver uke, men ulike beholdere blir tømt. Matavfallet blir tømt hver uke, i tillegg til én av de andre beholderne. 

jeg synes ikke det høres så ille ut, egentlig. Det som er kjipt er de kommunene hvor plastavfall går med restavfallet, men beholderne fremdeles ikke blir tømt hver uke. Plast i restavfall tar enormt stor plass. 

og nei, alt går ikke i samme bøtte til slutt. Det har ikke kommunene lov til. 

Anonymkode: f3f07...aa7

Synes de burde tenke seg om før de begynner å true meg med færre tømminger. Er det ikke bedre at jeg faktisk kaster søppelet i en dunk enn ute i naturen? Jeg har ofte fulle dunker fordi jeg tenker at det er bedre, enn at det ligger i naturen. Ser søppeldunkene i byen, de er jo fulle av alt mulig. Lett å si hva andre skal gjøre men ikke dem selv :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker litt på om de faktisk kan gjøre færre tømminger? Da må jeg jo bare legge det i en søppelsekk i veikanten eller noe slikt hvis de skal være så vanskelige :)

Hvem er det egentlig som er vanskelig her? :klo:

Du fremstår mildt sagt som noe spesiell. 

PS: Du får bot for forsøpling også.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sortert søpla rett? Hvis ja- klag på boten. Nei? Betal boten og sorter søpla så slipper du flere bøter. Det forventes ikke noe mer av deg enn av naboene dine. 

Anonymkode: ca076...92e

Vurderer å klager synes det er uhørt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du litt tilbakestående, ts?

Anonymkode: 9d994...3c3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, søpla havner ikke i samme haug til slutt, nei.

Hva er så vanskelig med å sortere søpla?

Vi har også fem dunker, det går knirkefritt. Og ikke minst sparer vi penger på det. Det er gratis å levere de 4 dunkene med sortert avfall, mens det koster penger å levere rest-avfallsdunken, så det gjør vi veldig sjelden. Plast er veldig voluminøst, så da vi fikk egen dunk for plast så nesten halverte restavfallet i volum og vi leverer bare halvparten så ofte som før. Penger spart for en sunnmøring!😄

Anonymkode: 93708...083

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...