TheLegendBellaGoth Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Det sies at barn som er født tidligere på året blir mer suksessrike enn barn som er født sent på året. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Ja, det stemmer. Forutsatt at man definerer suksess som gode på skolen og i idrett og med god helse. Forskjellene er selvsagt ganske små, men signifikante på gruppenivå. Anonymkode: cbee4...cd9 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Statistisk sett er det rett. Barn som er født tidlig på året er eldre når de begynner på skolen og har da "modnet" mer enn Barn født på høsten. Dersom du skal dra den videre så kan du spekulere i om Barn født på våren er Barn av foreldre med god inntekt som har råd til å gå ulønna hjemme frem til barnehagestart i august. Så egentlig er ikke det å bli født tidlig et "kvalitetstegn" på ungen, men mange Barn av ressurssterke foreldre blir født da. Om du forstår hva jeg prøver å få frem Anonymkode: 6a4a8...da9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Lavere sannsynlighet for ADHD om man er født tidlig på året enn sent: https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336 Anonymkode: d23e2...176 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lavere sannsynlighet for ADHD om man er født tidlig på året enn sent: https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336 Anonymkode: d23e2...176 Det er merkelig for alle jeg kjenner med ADHD eller tilsvarende har bursdag i starten på året.. Min svigerdtter, min venninnes sønn, en kollegas sønn, to jeg jobber med... og naboen som er "fullskala autist" Anonymkode: a2903...90b
TheLegendBellaGoth Skrevet 30. juni Forfatter #6 Skrevet 30. juni Tenkte mer i voksenlivet, det er forskjell på en butikkansatt og en direktør føler jeg. Alle jobber er like viktig, men en gir mer frihet enn den andre
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er merkelig for alle jeg kjenner med ADHD eller tilsvarende har bursdag i starten på året.. Min svigerdtter, min venninnes sønn, en kollegas sønn, to jeg jobber med... og naboen som er "fullskala autist" Anonymkode: a2903...90b Jeg lener meg nok mer på forskningsresultater enn på denne gjengen du kjenner. Anonymkode: d23e2...176 7 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni 2 av 3 er født tidlig på året. Den eldste er født tidlig, og hun har en master nå i et realfag. Det er jo noe med at den første blir mest suksessrik, sier de vel også. Den som ikke er tidlig studerer maskiningenør, og siste som er født i januar- er enda litt ung, men hun er i alle fall skoleflink. Hun lærte å lese som 4 åring. Jeg er født tidlig, og har et "bra" yrke og hadde gode karakterer. Jeg tenker vel at det har lite å si...og det er andre ting som feks arv, miljø og intelligens som er avgjørende. Anonymkode: d2e3e...a55
TheLegendBellaGoth Skrevet 30. juni Forfatter #9 Skrevet 30. juni Jeg har ikke den beste utdanningen, men så er jeg heldig som har en fin mann. Jeg har vært mye hjemme med barna opp igjennom årene og jeg er født sent på året
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni TheLegendBellaGoth skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke den beste utdanningen, men så er jeg heldig som har en fin mann. Jeg har vært mye hjemme med barna opp igjennom årene og jeg er født sent på året 🤣 Anonymkode: 2b0ec...e93 3
TheLegendBellaGoth Skrevet 30. juni Forfatter #11 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 🤣 Anonymkode: 2b0ec...e93 ? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni TheLegendBellaGoth skrev (1 time siden): Det sies at barn som er født tidligere på året blir mer suksessrike enn barn som er født sent på året. Hva tenker dere? De har jo ofte et fortrinn ved skolestart. Vår sønn er født siste dagen på året og alltid vært yngst i klassen. Han har vært både skoleflink, og er et arbeidsjern. Anonymkode: dbfd0...720 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni TheLegendBellaGoth skrev (1 time siden): Det sies at barn som er født tidligere på året blir mer suksessrike enn barn som er født sent på året. Hva tenker dere? Stemmer ikke nødvendigvis. Vinter barn er ofte mer syke enn sommerbarn. Anonymkode: b1be8...900
TheLegendBellaGoth Skrevet 30. juni Forfatter #14 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer ikke nødvendigvis. Vinter barn er ofte mer syke enn sommerbarn. Anonymkode: b1be8...900 Det kan jeg merke personlig
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni TheLegendBellaGoth skrev (8 minutter siden): ? Du, beklager at jeg lo. Jeg bare synes det var litt på siden , du har en snill mann og har vært hjemme med barna. Det er jo fint da. Anonymkode: 2b0ec...e93 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #16 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg lener meg nok mer på forskningsresultater enn på denne gjengen du kjenner. Anonymkode: d23e2...176 https://www.forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-kronikk/kronikk-adhd-diagnosen-forteller-barn-at-de-er-verdilose/1165250 denne forskningen? Anonymkode: a2903...90b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #17 Skrevet 30. juni Det hjelper på, men er langt fra det eneste som skal på for å bli suksessfull. Feks så viser også studier at de som får oppgaver å gjøre i hjemmet også gjør det bedre. Det samme de som har bøker hjemme, de som blir lest for hjemme. Og at foreldrene (i hjemmet) har høyere utdannelse. Det er mange ting som gir bedre odds. Men ikke noe gir en sikker suksess. Anonymkode: 43a19...72f
AnonymBruker Skrevet 30. juni #18 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-kronikk/kronikk-adhd-diagnosen-forteller-barn-at-de-er-verdilose/1165250 denne forskningen? Anonymkode: a2903...90b Den linken har cirka null relevans for innlegget du siterer... Anonymkode: cbee4...cd9 2
Blueblizz Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du, beklager at jeg lo. Jeg bare synes det var litt på siden , du har en snill mann og har vært hjemme med barna. Det er jo fint da. Anonymkode: 2b0ec...e93 På en måte litt relevant også. Hun har jo hatt suksess ❤️ Hun har fått seg en snill mann (som sikkert tjener ok og tenker at hans penger er deres penger) og har fått lov til å være hjemme med barna sine mens han har tjent pengene for dem. For noen er det skikkelig goals. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #20 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Lavere sannsynlighet for ADHD om man er født tidlig på året enn sent: https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336 Anonymkode: d23e2...176 Påstanden din er feil på flere måter, selv om du har lagt ved en kilde som forklarer det på rett måte. For det første: når man har bursdag har ingenting med ADHD å gjøre. Det handler kun om å bli diagnostisert med ADHD. For det andre: det er heller ikke slik at det å være født tidlig på året gir lavere sannsynlighet for å få diagnosen, men det å være født sent på året gir større sannsynlighet for å få en ADHD-diagnose. Dette handler om at de som er født sent på året ofte er de mest umodne og derfor kan utvise en del atferd som kan ligne på ADHD. Man antar altså at flere barn feildiagnostiseres fordi de er født sent på året. Anonymkode: a1c3d...227 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå