Gå til innhold

Har egentlig voksne barn lov til å vise misnøye, når en av foreldrene får ny partner?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror gikk ut av et dødt ekteskap for 6-7 år siden fordi han var ulykkelig. 

Ifølge han gjorde ikke han og kona noe sammen lenger, til tross for at han prøvde å ta initiativ til tur om kveldene, besøk på en bar/ restauranter, ferieturer eller litt romantikk/ sex.

Det var krig fra kona et par år, men de siste par årene har de fått en grei tone.

De har vært sammen på bursdager til sine voksne barn, julaften og reist på  sommerferie med barna som platoniske venner.

Min bror har truffet en dame og sier at han har det veldig godt, men hans voksne barn er ikke interessert i å bli kjent med henne og er sint på faren.

Bør ikke voksne barn langt oppi 20-årene akseptere at deres far har fått ny partner, flere år etter at han gikk fra deres mor?

Anonymkode: c54ff...081

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo definitivt. 

• Liker 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, det kommer jo an på mange faktorer det da, om den nye partneren virker til å være et sunt tilskudd til forelderens liv feks. Om den nye partneren har forutsetninger for å bli et menneske de ønsker i liva sine eller iallefall kan forholde seg nøytrale til.

Jeg er 41 og er ikke imponert over at min mor er på vei inn i et forhold med en mann med tvilsom bakgrunn, dårlige antenner og elendig økonomi. Det er ikke det livet jeg ønsker for min mor rett og slett, jeg unner henne bedre.

Anonymkode: 7041a...cce

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

De har ikke noe de skal ha sagt, men om de liker det eller ikke er jo deres sak og det må de vel få ha rett på å mene også?

Kan jo være grunner til at de ikke vil som du for øvrig ikke vet om.

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

På en måte bør de det, samtidig så er man alltid barnet til sine foreldre. For mange barn i alle aldre er det krevende å se foreldrene sammen med andre enn deres andre forelder.

Mine foreldre gikk fra hverandre når jeg var ferdig med vgs og pappa fikk seg en venninne etter hvert som han absoutt ville jeg skulle tilbringe tid sammen med. Det varte ikke og hun var jo egentlig grei nok, men jeg husker at jeg ikke var så veldig entusiastisk.

Anonymkode: 4aba0...e75

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min bror har truffet en dame og sier at han har det veldig godt, men hans voksne barn er ikke interessert i å bli kjent med henne og er sint på faren.

Bør ikke voksne barn langt oppi 20-årene akseptere at deres far har fått ny partner, flere år etter at han gikk fra deres mor?

Det å akseptere nye partnere er ikke likestilt med at man ønsker å bli kjent. 

Det kan også være flere grunner til at de er sinte på faren. 

Anonymkode: 1908f...7ec

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

At foreldre får ny partner er i svært mange tilfeller ikke positivt for barna uavhengig om de er mindreårige eller voksne. Det følger ekstremt mye med. Veldig mye som må tilpasses. Og da snakker jeg om godt voksne som treffer noen på samme alder. Om det gjelder ny partner som er yngre og kull nr. 2 blir det enda mer å hensynta.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Lov og lov...voksne barn må oppføre seg. Ellers er det vel naturlig at de reagerer. 

Er selv i samme situasjon. Er slett ikke sikker på at min "voksne" kommer til å reagere positivt på min nye kjæreste når han blir introdusert om et par måneder. 

• Liker 3
Skrevet

For å si det sånn, skal ungene ha lov å reagere på min kjæreste skal jeg ha lov å reagere på deres. Spørs om de er interesserte i det. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min bror gikk ut av et dødt ekteskap for 6-7 år siden fordi han var ulykkelig. 

Ifølge han gjorde ikke han og kona noe sammen lenger, til tross for at han prøvde å ta initiativ til tur om kveldene, besøk på en bar/ restauranter, ferieturer eller litt romantikk/ sex.

Det var krig fra kona et par år, men de siste par årene har de fått en grei tone.

De har vært sammen på bursdager til sine voksne barn, julaften og reist på  sommerferie med barna som platoniske venner.

Dette er feilen foreldre gjør, skiller seg, men tilbringer høytider og ferier sammen, som da gjør at barna håper og regner med at foreldrene flytter sammen igjen. Så får da den ene kjæreste og barna, nå voksne, viser uvilje av den grunn jeg nevnte. Det går seg ofte til da.

Anonymkode: 69dd6...a96

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker har lov til å ha de følelsene de har. Det er ikke sånn at man  like at en forelder (eller noen andre for den saks skyld) får ny kjæreste, eller ha lyst til å ha noe med vedkommende å gjøre. Men man må oppføre seg likevel. Hvis det er så problematisk med denne kjæresten så får de la vær å ha noe med far og kjæresten å gjøre da. 

Anonymkode: bc787...436

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn velger aldri at foreldre skilles, og det kan være tungt selv om en er voksen. Det går utover voksne barn, og når de selv får barn, så blir det enda mer komplisert. Når en person etablerer seg og får barn, så merker de godt at det er tungvint å holde relasjon med 4 besteforeldrepar (hvis begges foreldre er skilte, noe som dessverre er vanligvis dag 😕 ), som skal ha oppmerksomhet - og gjerne likt fordelt, for det er forventninger fra disse skilte folkene! Det handler om bursdager, julefeiringer og mye mer! 
Men - når dette er sagt, så har jo noe voksne folk noe de får gjort med at mor eller far får nye partnere. Men at de ikke liker det, det synes jeg de skal få lov til å føle! Jeg får vondt av mange barn som først lever som 50/50-barn og senere leve som 25/25-barn i forhold til nye partnere hos egne foreldre og egen partners oppsplittede familie. Forstår at mange voksne i dag ikke orker kontakt med foreldre ut over det en må.  

Anonymkode: e62ca...ff1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Voksne barn er nettopp voksne, og bestemmer selvfølgelig selv.

Anonymkode: 45cf7...e1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

At foreldre får ny partner er i svært mange tilfeller ikke positivt for barna uavhengig om de er mindreårige eller voksne. Det følger ekstremt mye med. Veldig mye som må tilpasses. Og da snakker jeg om godt voksne som treffer noen på samme alder. Om det gjelder ny partner som er yngre og kull nr. 2 blir det enda mer å hensynta.

100 prosent enig! 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

For å si det sånn, skal ungene ha lov å reagere på min kjæreste skal jeg ha lov å reagere på deres. Spørs om de er interesserte i det. 

Vær så god! Vet om mange foreldre som blander seg inn i barnas kjærester :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De avgjør jo selv om de vil ha noe med ny partner og gjøre eller ikke. 

Anonymkode: 099c5...fd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tja, lov har de jo. Om foreldrene er 50+ så hadde jeg ikke regnet en ny "partner" som noe annet enn en venn/flørt uansett, og da bør det være mulig for voksne barn å jatte med.

Anonymkode: 0adce...9ab

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Du har selvfølgelig lov til å reagere på dem, og dine barn har full rett til å ikke ha noe med deg og gjøre. Dette er da åpenbart. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, lov har de jo. Om foreldrene er 50+ så hadde jeg ikke regnet en ny "partner" som noe annet enn en venn/flørt uansett, og da bør det være mulig for voksne barn å jatte med.

Anonymkode: 0adce...9ab

Mange som gifter seg på nytt 50+ og det endrer arvesituasjoner osv. Og tror du folk slutter å pule etter 50? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har jeg lov til å vise misnøye, forakt, og ekstremt negativ holdning og følelser for en ny mamma introduserer i mitt liv. Jeg er på ingen måte forpliktet til å vise god-følelser bare for å spille med. Men jeg har ingenting jeg skulle ha sagt ettersom at jeg ikke kan bestemme det selvsagt. Men min mamma bestemmer ikke mine følelser.

Anonymkode: 65c94...b3a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...