Gå til innhold

Trygg aleneferie noen dager i august for 50 år gammel dame

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av diverse tilfeldigheter har mannen og jeg ikke fått mer enn to uker ferie sammen denne sommeren. Det er greit å finne på litt ting hver for seg, men jeg skulle gjerne brukt uke 33 til noe hyggelig, og står litt fast. Jeg er veldig godt kjent i Norge, og derfor ønsker jeg å reise utenlands til ett eller annet sted i Europa i noen dager (4-6 netter?). Dessuten kommer jeg til å reise alene.  Jeg har aldri vært på ferie alene før, så det føles viktig å reise til steder som vurderes som trygge. 

Jeg er interessert i ting som kultur, natur, historie, arkitektur og mat. Stedet jeg reiser til trenger ikke å treffe på alt dette, men det er jo fint om det treffer på noe. Uteliv og klubber er ikke min greie, så jeg kommer ikke til å rangle ute alene sent på kvelden. Temperaturmessig er jeg ikke så glad i sterk varme, og det passer derfor ikke så godt med "sydendestinasjoner". 

Steder jeg har tenkt på til nå er Reykjavik, Vilnius, Helsinki, Edinburgh, Bratislava og Ljubljana (har hørt det er fint der, men vi er i Sør-Europa og det kan kanskje bli litt for varmt). Dette er steder jeg ikke har besøkt før. 

Jeg vet det er mange av dere her inne som har mye reiseerfaring. Jeg håper dere kan dele litt med meg, og da spesielt med tanke på steder det er greit å reise alene som voksen kvinne. Kanskje har vært på noen av stedene jeg har tenkt på, og kan dele noe om de stedene? Kanskje har du tips om noe helt annet, som kan være det ultimate stedet for meg? Eller kanskje vil du fraråde meg noen steder? Jeg tar imot alt med takk 😃

Anonymkode: a5296...ef7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo varmt mange steder i Europa på den tiden, uke 33 (så fint at noen bruker ukenummer!).... Om man er oppe i seks netter så kan man jo vurdere å kombinere to byer også - f.eks Helsinki og Tallinn, fly ut på en by og hjem fra en annen. Selv fant jeg dog Helsinki ganske kjedelig. Talllinn har jeg ofte besøkt i jobbsammenheng. 

Min favorittby er blitt Wien. Innere Stadt selvsat nydelig, med sin Unesco-status. Men bare et par med T-banen og man er ved Donaus bredder, med badesteder og fin natur. Maten er tipp-topp. I forhold till standarden mener jeg også at det er en forbausende rimelig by, både hva gjelder overnatting og mat-drikke. Og her er jo dagstur til Bratislava også absolutt innnenfor rekkevidde. 

• Liker 3
Skrevet

Island er veldig trygt. Masse å oppleve. Spesielt naturen. 

Ellers lite kjent med de andre byene du lister opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Edinburgh, enkelt å orientere seg og lett å komme seg til og fra flyplassen med både trikk og buss.

Anonymkode: e6295...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av byene du nevner, har jeg vært i Reykjavik, Helsinki og Edinburgh. Har selv lyst til å besøke Vilnius. 

Hvis du bare har tenkt å være i byene, tenker jeg at det kan bli litt lang tid. Men å dra til Island eller Edinburgh og ta et par uflukter/reise litt rundt høres kjekt ut.

Berlin er å anbefale om du bare har lyst til å være i en by, men der har du kanskje allerede vært? Der er det veldig mye å oppdage og se.

Anonymkode: 5f0ea...2b5

AnonymBruker
Skrevet

Reykjavik er en av mine favoritt destinasjoner! Reist alene og hatt det helt fantastisk. Mye å se og hyggelig mennesker, og ikke minst bra mat! Food walk første kvelden kan anbefales.

Anonymkode: ce2bc...70e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Steder jeg har tenkt på til nå er Reykjavik, Vilnius, Helsinki, Edinburgh, Bratislava og Ljubljana (har hørt det er fint der, men vi er i Sør-Europa og det kan kanskje bli litt for varmt). Dette er steder jeg ikke har besøkt før. 

Edinburgh er supert. Hotellene har dog blitt veldig dyre. Men Edinburgh er også et veldig fint utgangspunkt for turer til høylandet. Og om man ikke vil på langtur så har jo Edinburgh Arthur's seat, midt i byen. 

Når jeg leser Vilnius, Helsinki, Bratislava og Ljubljana, så tenker jeg umiddelbart at Tallinn er den fineste byen i den "kategorien". Men de andre har så klart en god del å by på de også. 

Anonymkode: 3769e...752

Gjest Dyp pust
Skrevet (endret)

Jeg syns Potsdam utenfor Berlin er undervurdert som fantastisk by å besøke, både med tanke på historie, arkitektur og høy koslighetsfaktor. Lei sykkel og dra rundt både byen, ut til Slotten og ikke minst en tur til Einstein-tårnet! Jeg har reist dit et par ganger alene, og bodd på koselig hotell midt i sentrum. 

Og selvfølgelig kan det kombineres med Berlin, en times togtur unna. 

Endret av Dyp pust
Rettet opp teksten
AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh er veldig fint synes jeg. Har vært der alene.

Anonymkode: 8ebd6...f37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist alene til Malaga flere ganger. Nydelig og trivelig og trygt og variert. Men kanskje litt varmt:) 

Anonymkode: d9297...81b

AnonymBruker
Skrevet

Amsterdam er min favorittby på aleneferie :)

Anonymkode: 6433f...0f4

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra hvor jeg selv har vært foreslår jeg Edinburgh, Amsterdam, København eller Nice. Lett å reise til, mye å se/gjøre. Men alle er ganske kostbare byer å besøke. K58

Anonymkode: 831e3...e3d

Skrevet (endret)

Tok for moro skyld en liten sjekk på hotellpriser i Edinburgh - veldig høye priser. Dobbelt så mye som i f.eks. Wien på samme tid. Fin by - men ca 4.000 for en overnatting gjør det mindre attraktivt for de fleste, vil jeg tro. 

Ellers er vel dette med "trygg aleneferie" en litt "unødvendig" overskrift - det er stort sett trygt overalt i Europa, så lenge man holder på verdisakene og ikke havner på fylla om kvelden. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (48 minutter siden):

Tok for moro skyld en liten sjekk på hotellpriser i Edinburgh - veldig høye priser. Dobbelt så mye som i f.eks. Wien på samme tid. Fin by - men ca 4.000 for en overnatting gjør det mindre attraktivt for de fleste, vil jeg tro. 

Ellers er vel dette med "trygg aleneferie" en litt "unødvendig" overskrift - det er stort sett trygt overalt i Europa, så lenge man holder på verdisakene og ikke havner på fylla om kvelden. 

Jeg hadde ikke sjekket hotellpriser i Edinburgh før jeg skrev innlegget, og prisene gjør det mindre fristende å reise dit. Reykjavik har også ganske stive priser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På grunn av diverse tilfeldigheter har mannen og jeg ikke fått mer enn to uker ferie sammen denne sommeren. Det er greit å finne på litt ting hver for seg, men jeg skulle gjerne brukt uke 33 til noe hyggelig, og står litt fast. Jeg er veldig godt kjent i Norge, og derfor ønsker jeg å reise utenlands til ett eller annet sted i Europa i noen dager (4-6 netter?). Dessuten kommer jeg til å reise alene.  Jeg har aldri vært på ferie alene før, så det føles viktig å reise til steder som vurderes som trygge. 

Jeg er interessert i ting som kultur, natur, historie, arkitektur og mat. Stedet jeg reiser til trenger ikke å treffe på alt dette, men det er jo fint om det treffer på noe. Uteliv og klubber er ikke min greie, så jeg kommer ikke til å rangle ute alene sent på kvelden. Temperaturmessig er jeg ikke så glad i sterk varme, og det passer derfor ikke så godt med "sydendestinasjoner". 

Jeg vet det er mange av dere her inne som har mye reiseerfaring. Jeg håper dere kan dele litt med meg, og da spesielt med tanke på steder det er greit å reise alene som voksen kvinne. Kanskje har vært på noen av stedene jeg har tenkt på, og kan dele noe om de stedene? Kanskje har du tips om noe helt annet, som kan være det ultimate stedet for meg? Eller kanskje vil du fraråde meg noen steder? Jeg tar imot alt med takk 😃

Edinburgh treffer på nesten alt bortsett fra mat. Veldig hyggelig by.

Andre byer: Dublin, Krakow, Wien (ønsker du se Bratislava er det bare ca 1 time unna)

Anonymkode: 6a331...b1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler Edinburgh, enkelt å orientere seg og lett å komme seg til og fra flyplassen med både trikk og buss.

Såg nå at du skal reise i august. Overnatting er dyrt der til vanlig, men er dessverre ekstra dyrt i august pga Edinburgh military tattoo som foregår i august.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Såg nå at du skal reise i august. Overnatting er dyrt der til vanlig, men er dessverre ekstra dyrt i august pga Edinburgh military tattoo som foregår i august.

TS her: Som korpsmusiker er det egentlig utrolig klønete av meg å ikke ha tenkt på akkurat det :hoho:Edinburgh military tattoo står faktisk på bucket-listen min, men ikke på en alenetur. Det er noe jeg vil oppleve sammen med venner fra miljøet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...