Gå til innhold

Mistenker ADHD hos barnet. Jeg er utslitt!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 21.29):

Takk for svar og råd i tråden. 

Ble overrasket over at flere nevner autistiske trekk, det er ikke noe jeg har tenkt på. Det jeg har tenkt på, er at samboer har udiagnostisert ADHD, for jeg ser mange av de samme (irriterende) trekkene hos barnet.

Men barnet har egentlig god sosial kompetanse i følge barnehagen, normal øyekontakt og sånt. Jeg kjenner til folk som er på autismespekteret, og barnet er ikke "sånn". 

Men tror vi må søke hjelp, ja. Jeg sitter her i kveld og kjenner på en ekstrem utmattelse. Typisk er at jeg blir veldig sensitiv for lyd når jeg er veldig sliten, som gjør at bare barnet åpner munnen blir jeg irritert. Det er ikke bra for noen av oss. 

Tusen takk for svar. Det var godt å få ventilert litt også.

Ts

Anonymkode: a3943...088

At du har møtt barn på spekteret før betyr ikke at ditt barn trenger å være «sånn», personer med autisme er veldig ulike, akkurat som andre. 
Det du beskriver ift lek er jo ikke god sosial kompetanse. 
Noen med autisme kan ha god øyekontakt, til og med overdrevent mye øyekontakt. Noen er gode til å maskere. 
Jeg sier ikke at barnet ditt har hverken det ene eller det andre, men at det kan være lurt å tenke bredt ift utredning. Og igjen: Det er betydelig overlapp mellom symptomer på ADHD og autisme, og det er vanlig å ha begge deler samtidig også. 

Anonymkode: 202b3...266

AnonymBruker
Skrevet

Dump idioten 

Anonymkode: 99145...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i endel av det du beskriver, hos oss var det svært høytfungerende autisme.

Viktig å få igang utredning før skolestart - så her hadde jeg bedt om henvisning. 

Anonymkode: 9a74d...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 16.52):

"snakker og synger og lager lyder konstant. ",

"det er utfordrende med klær (feil passform, det klør, strammer, etc.).",

og

" det har spisevansker som i svært selektiv og sensitiv i matveien,"

er autistiske trekk (sensoriske problemer og repeterende stereotypisk atferd), og har ikke så mye med ADHD å gjøre.

Det jeg tenker er at barnet i større grad bør få forebyggende tiltak opp mot autisme og atferdsforstyrrelse.

Anonymkode: d4432...68b

Nei dette er også symptomer på adhd! ADHD og autisme har mange likhetstrekk pga et uregulert dopamin nivå som gir reguleringsvansker på flere områder. Autisme har i tillegg store utfordringer med sosial interaksjon og språklige utfordringer, verbalt og nonverbalt.

Anonymkode: 15371...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som barna mine da de var små, nå er de skolebarn og endret seg helt fra de var små. Utred gjerne men husk at man kan endre seg med alder. 

Anonymkode: 5225f...2f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Høres veldig ut som mitt barn. Fikk Add diagnose i 2 klasse,  og skal nå på videre utredning for autismespekter . 

Anonymkode: fd82b...5fc

Er foresten 9 år, klarer seg greit, får litt en til en støtte i timen.  Det er mest på grunn av hypersensitivitet på klær og mat og nye ting, at vi ønsker videre utredning. 

Anonymkode: fd82b...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for fortsatt råd og tips. 
Jeg leser alt💚

Anonymkode: a3943...088

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aktive barn er ikke ensbetydende med adhd!! Folk skriker adhd med en gang det blir litt tøft. Barn er vanvittig forskjellige, det er store kontraster som begge vil falle innenfor «normal»-vinduet. Jeg jobber i skoleverket som spesialpedagog, alle mine elever har traumer fra hjemmesituasjonen, samt 99,9% har fått diagnoser eller utredes. Etter snart 18 år i yrket har jeg forstått noe, at disse diagnosene handler veldig mye om hvordan man møter barn og ungdom utfra sine forutsetninger. Jeg tør påstå at jeg er en rimelig storsinnet lærer, som klarer å vri det mange andre lærere ville tenkt er atferdsproblemer, til noe positivt fordi de får oppgaver og utfordringer tilpasset sine forutsetninger. Jeg mener skoleverket er utdatert med sine rigide og firkanta regler. Noen er født mer aktive og trenger å bevege seg. De trenger andre utfordringer og kan bli flinke på svært mye, selv om enkelte av allmennfagene kan være vanskelige for dem. Det er mange diagnoser som settes fordi miljøet rundt barna ikke er villig til å tenke nytt, annerledes, og ofte står det om ressurser. Jeg tror ikke så mye på diagnoser mer, tror på å se individet og finne løsninger. Heldigvis har jeg få elever og kan følge dem opp. I klasserom med 30 stykker blir de bare et ork for slitne lærere. Sønnen din er helt normal. Min 4 åring er sånn. Vi må ut og herje nå i ferien fra kl 09-16 ca, da blir han rolig. Noen må herje hele dagen. Små gutter har ofte mye energi. Det er sykt at samfunnet har begynt å betegne det som atferdsproblemer. Skjønner at mange av dem kjeder seg i klasserommet med gamle pripne damer som skal undervise. Det var nok «adhd»-gutta som var motstandsmenn under krigen, og risikerte livet for vår frihet. I dag ville de blitt kalt sprø og psyket ned før de var tenåringer av skoleverket og diagnoser. 

Anonymkode: 82b7c...d3a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 18.12):

Jeg tenkte det samme. 
Det er mye overlapp mellom diagnosene, og det er ganske vanlig å ha begge to. TS skriver at barnet har venner, men samtidig at det overstyrer og overkjører andre barn i leken, noe som også kan være et autistisk trekk. 
Tenker det kan være greit med en bred utredning, men uansett må noe gjøres med denne faren. Enten brudd eller kraftig skjerpings. 

At noen barn tar sjefsrollen i en gruppe opplevde jeg i hele min barndom, og jeg ser det i alle vennegjenger min 4 år gamle sønn er del av. De jeg kjente som gjorde det, og var veldig aktive og pratsomme, ble tannleger, advokater og flinke idrettsutøvere. Før tålte unger motstand, nå hylskriker de av minste motstand. Og de stakkars barna med litt tæl og markeringsbehov, de setter vi diagnoser på. Dere er helt besatt av diagnoser!! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et ganske lignende barn. Har fått beskjed om at vi må se an utredning til skolealder. 

Tips som innimellom virker for oss:

- mye utetid, sykling,  sparke ball, lekeplasser, åpen hall

- en aktivitet etter barnehagen en dag i uka 

- besøk av andre barn

- avlastning fra besteforeldre som tar med barnet på tur

- liten trampoline inne

- sette på musikk og sette i gang dansing 

- ha på musikk eller lydbok for å få en pause fra alle lydene barnet lager

- gi barnet en leke som gjentar det barnet sier med en tøysete stemme. Da snakker barnet litt hull i hodet på den istedenfor bare oss 😅

- styrt oppmerksomhet. Overse det du kan overse

- ørepropper til de voksne

- ved legging besvares ikke flere spørsmål. Får beskjed om at vi snakker videre i morgen 

Jeg tror du trenger avlastning. Ta kontakt med familievernkontoret, barne og familiehjelpen, evt homestart? Hvis dere inviterer ulike barn med hjem fra barnehagen, kanskje ditt barn blir invitert hjem og? 

Hvordan er det med tiden i barnehagen? Er det evt mulig å ta seg en 20 minutter med en kaffekopp eller en kort tur alene før du henter?

Anonymkode: 88a3d...8e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At noen barn tar sjefsrollen i en gruppe opplevde jeg i hele min barndom, og jeg ser det i alle vennegjenger min 4 år gamle sønn er del av. De jeg kjente som gjorde det, og var veldig aktive og pratsomme, ble tannleger, advokater og flinke idrettsutøvere. Før tålte unger motstand, nå hylskriker de av minste motstand. Og de stakkars barna med litt tæl og markeringsbehov, de setter vi diagnoser på. Dere er helt besatt av diagnoser!! 

Tror du bør sette deg litt mer inn i hvordan dette fungerer. Det er ikke snakk om å være «aktiv og pratsom» her, men å ikke lese sosiale signaler og overkjøre andre fordi man ikke fungerer sosialt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lurt å ta dette opp med barnehagen og få utredning/samtaler rundt ADHD, ja. Det høres jo også ut som barnefar kan ha ADHD, men uansett om han har det eller ikke må han jo ta mer ansvar og være mer tilstede hjemme og med barna. Alt kan jo ikke falle på deg, det er ikke bra hverken for deg eller barna at du er helt utslitt hele tiden. 

Anonymkode: 55193...a90

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...