Gå til innhold

Rydding og organisering i samlerhjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en leietaker som har fylt gjesterommet sitt til randen med bokser, klær og diverse. Av diverse grunner har det vært vanskelig for leietakeren å starte ryddeprosessen. Jeg sa at jeg kunne hjelpe henne med å få i gang prosessen. Det jeg da ikke visste var at loftet også er fult med fulle banankasser. 

Dette haster å få ned og ryddet pga. dårlig ventilasjon på loftet. Jeg er veldig overveldet og angrer på at jeg tilbudte hjelp, da jeg ikke visste omfanget.

Hvordan kan jeg strukturere en slik ryddeprosess hvor mye må kastes, doneres eller selges, og leietaker trolig ikke klarer å være mye til hjelp? Noen som har gode metoder?

Jeg er ikke ute etter kommentarer om at jeg som utleier aldri burde tilby dette til leietaker, fordi det vet jeg allerede og angrer dypt på det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg synes det er flott at du hjelper leietaker ♥️

Du skriver du er overveldet, men vil tro leietaker er enda mer overveldet. Og sikkert meget takknemlig for hjelpen din. God karma 💚 !!

Anonymkode: 121dd...258

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei inn noen unge gutter til å bære alt ut på plenen en dag det er fint vær. Så sorterer dere det der i kast, doner og behold.

Og så legger du inn en klausul i kontrakten om at slik hamstring vil i framtiden medføre oppsigelse av leieforhold.

Anonymkode: 5bf8f...e7f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist å si det, men syke samlere er psyke samlere. 

Siden dette er en leietaker må du nesten sette foten ned og kreve at vedkommende hjelper til.

Anonymkode: a753f...129

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er trist å si det, men syke samlere er psyke samlere. 

Siden dette er en leietaker må du nesten sette foten ned og kreve at vedkommende hjelper til.

Anonymkode: a753f...129

Jepp, det er det så absolutt. Derfor det blir ekstra vanskelig å navigere.

Jeg ønsker å legge frem en plan for leietaker som kan være forutsigbar og enkel å følge. Jobber selv innen spesialpedagogikk så tenker at forutsigbarhet for leietakeren vil være prima under hele prosessen, jeg vet bare ikke helt hvordan 🙈

Skrevet

Jeg ville strengt tatt ikke ha blandet rollene slik du gjør her.

Og rent juridisk er det vel et spørsmål om du kan sette disse begrensningene for leietaker. Hva står i avtalen rundt hva leietaker disponerer av boligen, og er det loftet en del av dette arealet?

Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Jeg ville strengt tatt ikke ha blandet rollene slik du gjør her.

Og rent juridisk er det vel et spørsmål om du kan sette disse begrensningene for leietaker. Hva står i avtalen rundt hva leietaker disponerer av boligen, og er det loftet en del av dette arealet?

Helt enig. Var litt for hyggelig ved første møte, og dette er nok et menneske som tar hele armen når du gir lillefingeren.

Vi skrev en klausul om dette i kontrakten at loftet ikke skal benyttes til lagring av personlige eiendeler. 

Skrevet
sunflowersattelite skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Var litt for hyggelig ved første møte, og dette er nok et menneske som tar hele armen når du gir lillefingeren.

Vi skrev en klausul om dette i kontrakten at loftet ikke skal benyttes til lagring av personlige eiendeler. 

Da er det jo greit i forhold til loftet. Men gjesterommet? Vedkommende disponerer jo gjesterommet?

AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort som noen over sier, se om du kan leie inn noen gutter til å hjelpe å bære ting ut. 

Med det sagt, fra det jeg har sett på hoarders og erfart med en egen slektning så holder de ikke stedet fritt for hamstring lenge. Så om det er av slikt volum at det kanskje skader eiendommen ville jeg vurdert å si opp leieavtalen; eller legge til noe i den klausulen som dekker leiligheten og ikke bare loftet. De fyller opp der de kan dessverre. 

Anonymkode: 96bbe...62e

AnonymBruker
Skrevet
sunflowersattelite skrev (På 30.6.2025 den 13.08):

Hei! Vi har en leietaker som har fylt gjesterommet sitt til randen med bokser, klær og diverse. Av diverse grunner har det vært vanskelig for leietakeren å starte ryddeprosessen. Jeg sa at jeg kunne hjelpe henne med å få i gang prosessen. Det jeg da ikke visste var at loftet også er fult med fulle banankasser. 

Dette haster å få ned og ryddet pga. dårlig ventilasjon på loftet. Jeg er veldig overveldet og angrer på at jeg tilbudte hjelp, da jeg ikke visste omfanget.

Hvordan kan jeg strukturere en slik ryddeprosess hvor mye må kastes, doneres eller selges, og leietaker trolig ikke klarer å være mye til hjelp? Noen som har gode metoder?

Jeg er ikke ute etter kommentarer om at jeg som utleier aldri burde tilby dette til leietaker, fordi det vet jeg allerede og angrer dypt på det.

Du kan ikke bare begynne å rydde hos en ekstrem samler. Samlemanien sitter i hodet, ikke i rommene som er fullt til randen. 
Går du i gang med å rydde, uten at der er psykisk støtte for eier avventet, virker det hele mot sin hensikt. 
Personen kan og «klikke». Du rydder den ene uken og neste uken er det ti ganger verre. 
Med så mye på loftet så er der jo og en brannfare. 

Anonymkode: e2874...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...